PDA

View Full Version : "wollig" klinkende Marshall 6100



svdijk
26 december 2006, 11:29
Ik heb een Marshall 6100 30th Anniversary, waar ik al vele jaren met veel plezier mee optreed.
Het enige nadeel is(vind ik) dat het crunch-kanaal wat minder strak (wollig) klinkt in het laag (dit is overigens altijd al zo geweest), vooral wanneer ik de lage E-snaar gebruik.
Heeft hier nog iemand meer ervaringen mee, en hoe zijn die opgelost?!

Ik gebruik 'm vooral met een Les Paul Classic, en de versterkersinstellingen zijn: low compensate ingeschakelt, crunch in mode C, bas op 5, mid op 3,5 , treble op 4,75 , gain op 5,75 , volume 5 , presence 5 ,mastervolume op 2 versterker op 100watt, speakerdamping op auto, 4x12" Marshallkast met V30's.
De buizen in de amp zijn 12AX7EH's in de pre, Sovtek 12AX7LPS gebalanceerde fasesplitter en SED wingedC 6L6GC eindtrapbuizen.

Stefan

Negative K3 fan
26 december 2006, 13:09
de marshall 6100 is de beste versterker ooit gemaakt, alle marshall modellen zitten erin verwerkt, jtm45 plexi jcm800 plus nog een supervet lead kanaal waarin al meer buizen zitten dan in een gehele DSL versterker, dus ik snap echt niet wat je bedoelt. Ik denk dat deze versterker je spel gewoon te goed laat horen en dat je dus niet goed genoeg kunt spelen voor deze versterker want als je een goede techniek hebt is het onmogelijk om deze GEWELDIGE versterker kut te laten klinken.

Owja, je moet er dan wel JJ buizen in zetten, die zijn het aller-aller-aller best van alle buizen!!

armageddon
26 december 2006, 13:13
Zo...dat zijn me nogal wat statements bij elkaar...:)

Bruce
26 december 2006, 13:20
Zo...dat zijn me nogal wat statements bij elkaar...:)
zeg dat wel ja!

DarknessAwaits
26 december 2006, 13:32
Heeft Scali Nk3's account gehacked?

Gerbren
26 december 2006, 13:33
misschien de buizen vervangen? of zijn de elco's versleten,

Chris Winsemius
26 december 2006, 13:40
Hoe heb je de elementen op je gitaar afgesteld en welke types zijn het?
Meestal worden de elementen aan de bassnarenkant wat lager afgesteld, kan wat helpen in dit geval.

Net even het schema bekeken; crunch-kanaal zou inderdaad ietsje strakker kunnen in het laag qua circuit-waardes.

Probeer eerst V2 (en later V6) even door 'n JJECC83S te vervangen (kost niet zoveel). Die buisjes zijn wat meer gefocust op het mid en minder op het laag en hoog. Bas-regelaar wat lager afstellen misschien.

Bij vrij hete of te hete biasing v/d eindbuizen kan het laag ook "dichtlopen".

Elko's: kunnen "punch en ballen" verliezen na 'n jaar of 10.

Probeer ook even andere speakers of 'n ander cabinet.

Succes!

Anders Destium
26 december 2006, 14:08
Omdat het iets is dat de versterker/gitaar altijd hebben gehad zou ik het niet al te technisch binnen de versterker zoeken. Ik denk dat dit een combinatie is van een gitaar die nogal bass-heavy is en de versterker die die eigenschap nog verder versterkt. Probeer eens of je wat bass kunt wegdraaien op je versterker, of buizen die wat meer sprankelen (zijn al genoemd).

johantipker
26 december 2006, 14:24
de afstelling van de pick-ups, wat Chris opperde, zou ik eerst proberen, dat kan heel erg uitmaken, qua bass heavyness..

en net als negative k3fan al zei, dit zijn goeie amps...

(ik heb er alleen zoveel gasten al zo Kl... over horen klinken)

Helter Skelter
26 december 2006, 14:38
(ik heb er alleen zoveel gasten al zo Kl... over horen klinken)

de belangrijkste factor of een amp goed of slecht klinkt is en blijft de gitarist

jerome
26 december 2006, 15:42
EH's in de preamp....dat zijn buisjes die nogal dominant in het laag klinken.
Ik heb ze er nu ook inzitten (In een JMP100 Watt top) maar bij mij klinken ze niet wollig maar vet, gemeen en met helaas net even te weinig warmte naar mijn smaak.
Maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat in combinatie met bijvoorbeeld Greenback speakers wel een wollig geluid kan krijgen....

Maar naast de div. merken/typen voorbuizen en speakers kunnen de gitaarelementen kunnen ook ééééénoooorm veel invloed hebben op je geluid hebben.
Ik ben geen Gibsonkenner, maar ligt het niet aan je elementen?
Ik heb eens met een Gibson met PAF's over mijn gear gespeelt;
je kon er een trui van breien....

Geronimo
26 december 2006, 15:43
Zet er een TS 808 of iets dergelijks voor, dan kan je er wat laag uitdraaien en klinkt ie een stuk strakker. En JJ's zijn niet de beste optie voor een strakke rythm tone. Als ik jou was zou ik wat experimenteren. Ene Scali heeft er met dezelfde versterker ook last van gehad en hij zei dat hij veel baat heeft gehad bij Electroharmonics buizen. Die gast beweerde een hoop maar dat geloofde ik wel van hem.
Ik heb zelf van die gerelabelde Mesa buizen (Sovteks volgens mij) in mijn slo-kloon, welke enigzins vergelijkbaar is met de 6100, en die vond ik persoonlijk ook beter klinken dan JJ's.

jerome
26 december 2006, 15:46
En JJ's zijn niet de beste optie voor een strakke rythm tone. Als ik jou was zou ik wat experimenteren. Ene Scali heeft er met dezelfde versterker ook last van gehad en hij zei dat hij veel baat heeft gehad bij Electroharmonics buizen. .

Hij heeft er nu juist EH's inzitten...

Geronimo
26 december 2006, 15:58
Hij heeft er nu juist EH's inzitten...

Ok ja ik zie het nu pas. Hmm tsja dan weet ik niet of ie met JJ's het probleem oplost. Wat ik uit die Scali zijn verhaal opmaakte was dat die EH's het een stuk beter deden in zijn 6100 dan die JJ's. Ik heb trouwens ook gemerkt dat het swappen van de preampbuizen sowieso vrij weinig uitmaakt wat dat losse in het laag betreft. De verschillen zijn altijd erg klein.
Misschien dat andere eindbuizen wat uitmaken? Ik heb ook van die Svetlana 6L6GC's en ik vond mijn vorige eindbuizen (Groove Tubes 6L6 C, van die chinese dingen) eigenlijk een stuk ruiger en een stuk levendiger klinken.
En ja, toch een pedaal kan ook wonderen doen.

svdijk
26 december 2006, 16:50
de marshall 6100 is de beste versterker ooit gemaakt, alle marshall modellen zitten erin verwerkt, jtm45 plexi jcm800 plus nog een supervet lead kanaal waarin al meer buizen zitten dan in een gehele DSL versterker, dus ik snap echt niet wat je bedoelt. Ik denk dat deze versterker je spel gewoon te goed laat horen en dat je dus niet goed genoeg kunt spelen voor deze versterker want als je een goede techniek hebt is het onmogelijk om deze GEWELDIGE versterker kut te laten klinken.

Owja, je moet er dan wel JJ buizen in zetten, die zijn het aller-aller-aller best van alle buizen!!


Effe voor negatieve K;
Ik ben inmiddels 39, op m'n 9de begonnen met gitaarspelen, klassieke opleiding gehad, daarna nog een tijdje jazz. Dus wat spelen en techniek betreft speel ik de meeste gasten in een mum van tijd van het podium, als dat nodig mocht zijn!!!!!!
Sorry Negatieve k, maar antwoord serieus, of antwoord helemaal NIET!!!

JJ's heb ik er al ingehad, ik hou niet van dat geluid.
Ik heb ook nog een JCM800 2210, en een JMP1 preamp met 9100 eindtrap. Beide versterkers hebben minder laag dan de 6100, en geen last van een modderig laag.

Negative K3 fan
26 december 2006, 18:01
Effe voor negatieve K;
Ik ben inmiddels 39, op m'n 9de begonnen met gitaarspelen, klassieke opleiding gehad, daarna nog een tijdje jazz. Dus wat spelen en techniek betreft speel ik de meeste gasten in een mum van tijd van het podium, als dat nodig mocht zijn!!!!!!
Sorry Negatieve k, maar antwoord serieus, of antwoord helemaal NIET!!!

JJ's heb ik er al ingehad, ik hou niet van dat geluid.
Ik heb ook nog een JCM800 2210, en een JMP1 preamp met 9100 eindtrap. Beide versterkers hebben minder laag dan de 6100, en geen last van een modderig laag.

hey meneer van dijk, je mist de nodige forum historie waardoor je de ironische ondertoon van mijn post niet begrijpt :)

svdijk
26 december 2006, 18:10
Hoe heb je de elementen op je gitaar afgesteld en welke types zijn het?
Meestal worden de elementen aan de bassnarenkant wat lager afgesteld, kan wat helpen in dit geval.

Net even het schema bekeken; crunch-kanaal zou inderdaad ietsje strakker kunnen in het laag qua circuit-waardes.

Probeer eerst V2 (en later V6) even door 'n JJECC83S te vervangen (kost niet zoveel). Die buisjes zijn wat meer gefocust op het mid en minder op het laag en hoog. Bas-regelaar wat lager afstellen misschien.

Bij vrij hete of te hete biasing v/d eindbuizen kan het laag ook "dichtlopen".

Elko's: kunnen "punch en ballen" verliezen na 'n jaar of 10.

Probeer ook even andere speakers of 'n ander cabinet.

Succes!

Dank je Chris,

Aan de elco's had ik ook zitten denken, wat einbuizen betreft, heb ik alles al geprobeert, ook met koude en hete biasinstellingen, maar dit komt echt uit de preamp.
Er zitten 4 elco's op de print van de preamp, misschien moeten die vervangen worden?!?! De versterker is van 1993.
Als ik JJ's inplug lijkt het erger te worden, die klinken wel wat warmer.
Als ik m'n Strat inplug, hoor ik trouwens hetzelfde, dus het heeft niet zoveel met de gitaar te maken, denk ik.
De Les Paul is een Classic, en die klinken veel strakker in het laag dan een Standard, of Custom, vooral omdat ze andere elementen hebben.
De buizen zijn trouwens nog bijna nieuw die er nu inzitten.

svdijk
26 december 2006, 18:11
hey meneer van dijk, je mist de nodige forum historie waardoor je de ironische ondertoon van mijn post niet begrijpt :)

Je kent mijn forum historie niet, jij kijkt alleen maar de het aantal posts!

Negative K3 fan
26 december 2006, 18:31
Je kent mijn forum historie niet, jij kijkt alleen maar de het aantal posts!

hey meneer van dijk, ten eerste; geef mij eens ongelijk en ten tweede dan had je niet zo'n bijehand antwoord moeten geven.

svdijk
26 december 2006, 18:50
hey meneer van dijk, ten eerste; geef mij eens ongelijk en ten tweede dan had je niet zo'n bijehand antwoord moeten geven.


Kan jij je misschien hier even niet meer mee bemoeien, nu snap ik je enorme hoeveelheid posts op dit forum.
Ik heb volgens mij een vrij serieuze vraag gesteld, dus verwacht ook een normaal antwoord, als je dat niet kan, bemoei je er dan niet mee alsjeblieft!!!

Punkrockerke
26 december 2006, 18:52
Ondanks dat die "Low comensate" bedoeld is om de bottom-end bij hi-output pu's wat strakker te maken, zou het mischien toch kunnen dat dit het minder levendig of wat wolliger maakt? Ofwel experimenteren met de damping controls? De "low volume compensation switch" staat af? Want bij bijvoorbeeld de TSL wordt het ook wolliger en heeft de amp minder attack als de VPR (virtual power reduction) aanstaat.

svdijk
26 december 2006, 18:57
Ondanks dat die "Low comensate" bedoeld is om de bottom-end bij hi-output pu's wat strakker te maken, zou het mischien toch kunnen dat dit het minder levendig of wat wolliger maakt? Ofwel experimenteren met de damping controls? De "low volume compensation switch" staat af? Want bij bijvoorbeeld de TSL wordt het ook wolliger en heeft de amp minder attack als de VPR (virtual power reduction) aanstaat.


De low volume compensate staat aan!!
Hier ga ik eens mee experimenteren, want als ik het volume flink opschroef, wordt 'ie wel strakker!
Dank je.

Chris Winsemius
26 december 2006, 19:27
Dank je Chris,

Aan de elco's had ik ook zitten denken, wat einbuizen betreft, heb ik alles al geprobeert, ook met koude en hete biasinstellingen, maar dit komt echt uit de preamp.
Er zitten 4 elco's op de print van de preamp, misschien moeten die vervangen worden?!?! De versterker is van 1993.
Als ik JJ's inplug lijkt het erger te worden, die klinken wel wat warmer.
Als ik m'n Strat inplug, hoor ik trouwens hetzelfde, dus het heeft niet zoveel met de gitaar te maken, denk ik.
De Les Paul is een Classic, en die klinken veel strakker in het laag dan een Standard, of Custom, vooral omdat ze andere elementen hebben.
De buizen zijn trouwens nog bijna nieuw die er nu inzitten.

Stuur me anders even 'n prive-berichtje.
Vanaf ergens in januari zou ik wat tijd hebben, mocht je het circuit-matig subtiel willen laten modden.

in ieder geval: fijne feestdagen!

jerome
26 december 2006, 21:49
Die elco's zullen heus nog niet op zijn bij een amp van 1993
Ik zou eerst een kijken met andere voorbuizen voordat je gaat modden.
Ik ben op het ogenblik ook het experimenteren met voorbuizen en het is niet te geloven dat je met een andere combinatie van voorbuizen je sound enorm kan veranderen!!!
Verbeteren maar het kan ook enorm verslechteren!!!
Ook is het zo een buis in de ene amp goed klinkt en in de andere amp beroerd.
En het heeft natuurlijk ook nog eens met smaak te maken en wat voor randapparatuur je gebruikt.

Maar als ik jou was zou ik er bijv. een Tung Sol voorbuisje erbij kopen en bijv. een JJ. Dan kan je samen met de EH en de Sovtec die je al hebt allerlei combinaties maken om de beste sound te vinden.
Mss is de Tung Sol in V1 in combinatie met de EH óf JJ óf Sovtec in V2 wel het geluid wat je zoekt...
Of mss een NOS buisje kopen voor in V1 in combinatie met de EH óf JJ óf Sovtec óf Tung Sol in V2
Kortom gewoon wat combinatie´s uitproberen.

Ik diverse keren de ook de eindbuizen vervangen maar bij mijn versterker (Marshall JMP2203) heeft dat veel minder invloed op het geluid dan de voorbuizen.

Punkrockerke
26 december 2006, 22:23
Als zijn sound nu te wollig is met EH-buisjes kan hij enkel chinese preampbuisjes proberen. Tungsols en zeker JJ's klinken eerder donker/warm (=> i.i.g. "wolliger" dan EH), terwijl EH's en zeker chinese eerder scherp klinken.

jerome
26 december 2006, 22:30
Dat dacht ik ook maar met mijn versterker valt dat heel anders uit!!
Bovendien geven die Chinese buisjes heel veel mid en kunnen ze bij sommige amps de boel dicht te smeren tot een metall sound!
En ik zou idd zeker geen JJ in V1 doen maar mss wel in V2

Warmer klinkende buizen hoeven trouwens niet altijd een wolliger geluid te geven!
Ze kunnen soms zelfs een strakker laag geven dan een buis wat heel veel bas geeft.

ateng
27 december 2006, 01:19
Ik lees hier dat jullie experimenteren met pre-amp buisjes zoals V1, V2 enz. Is het bij de meeste buizenversterker het zelfde wat V1, V2 enz betreft. Ik wil dus een wat warmere lead sound dus welke V moet ik dan hebben. Ik heb 6 buisjes in de pre-amp dus dat wordt dan V1 t/m V6. Het gaat om een Laney VH100R.

SimonS
27 december 2006, 09:03
hey ateng, als je de handleiding : http://www.laney.co.uk/manuals/VH100R%20Manual%20-%202006%20-%20Issue%202.1.pdf op pagina 18 bekijkt, zie je waar elke buishelft zijn werk doet. In het pad van lead zitten sowieso V1, V2 en de helft van V5.

ik zou met V1 experimenteren voor de lead. (en met V3 bijv. voor clean)

Negative K3 fan
27 december 2006, 11:39
Kan jij je misschien hier even niet meer mee bemoeien, nu snap ik je enorme hoeveelheid posts op dit forum.
Ik heb volgens mij een vrij serieuze vraag gesteld, dus verwacht ook een normaal antwoord, als je dat niet kan, bemoei je er dan niet mee alsjeblieft!!!

hey rustig maar, van een beetje ouwehoeren gaat niemand dood! waar komt trouwens jouw post count fascinatie vandaan?

Geronimo
27 december 2006, 12:46
@Jerome

Ik heb juist gemerkt dat het vervangen van buizen maar subtiele veranderingen oplevert. Verschillen zijn er zeker wel, vooral in bijvoorbeeld het karakter of de mate van de overdrive, maar van bijvoorbeeld het aandeel laag wat overstuurt (de oorzaak van een "wollig", niet strak geluid) is het verschil gering zoals ik heb gemerkt.
Het aanpassen van de schakeling of het kiezen van een ander element in je gitaar of het gebruik van een pedaal of eq tussen gitaar en versterker heeft een veel grotere invloed daarop.
Ik heb al aardig wat geld uitgegeven aan setjes buizen en ben altijd heel erg ontevreden geweest over het resultaat. Met wat andere lampies zal de versterker misschien wat minder "wollig" klinken maar strak wordt ie er niet van. Dat zit gewoon in het totaal van de versterker, de buizen zijn maar een onderdeel van dat geheel.

ateng
27 december 2006, 13:50
hey ateng, als je de handleiding : http://www.laney.co.uk/manuals/VH100R%20Manual%20-%202006%20-%20Issue%202.1.pdf op pagina 18 bekijkt, zie je waar elke buishelft zijn werk doet. In het pad van lead zitten sowieso V1, V2 en de helft van V5.

ik zou met V1 experimenteren voor de lead. (en met V3 bijv. voor clean)
Heee thanx man.
Maar ik begrijp iets niet. Als ik de handleiding zo leest dan heb je V1, V1b, V2a, V2b enz. In totaal dus 12 buisjes in de pre-amp gedeelte maar heb maar 6 buisjes dus ik snap het ff niet. Of moet ik het anders bekijken?

LostHighway
27 december 2006, 14:07
Een preampbuisje is een dubbele triode, ofte in feite twee buisjes in één glaasje.
Vandaar de V1a en V1b etc..

ateng
27 december 2006, 14:10
Een preampbuisje is een dubbele triode, ofte in feite twee buisjes in één glaasje.
Vandaar de V1a en V1b etc..
Dus V1a en V1b is dus één buisje? Oke duidelijk.

LostHighway
27 december 2006, 14:45
Dus V1a en V1b is dus één buisje? Oke duidelijk.
Inderdaad, zitten beide in V1 zoals je wel al kon vermoeden ;)

Negative K3 fan
27 december 2006, 15:55
Dus V1a en V1b is dus één buisje? Oke duidelijk.

alle 'ecc' buisjes bestaan uit 2 triodes, 2 in één dus. In de meeste andere gangbare buizen zoals eindbuizen of de ef86 zit maar 1 'buis'. Bij sommige oudere versterkers zie je af en toe dat er een oneven aantal gain stages wordt gebruikt, er blijft dan 1 ongebruikte triode over, deze kunnen dan worden gebruikt bij een modificatie van je amp, zoals bijvoorbeeld een fx-loop.

svdijk
27 december 2006, 19:03
Nou, ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden.
Nadat Chris het had over een te hete biasinstelling, heb ik die gecheckt, en die bleek oke te zijn, maar tot m'n verbazing zag ik dat een groene massadraad los hing, die van de preamp print, op de poweramp print doorgelust hoort te zitten.
De AMP klem bleef niet goed vast zitten op de print, waardoor deze waarschijnlijk losgetrild is!!!
De klem heb weer goed vastgezet.
De preamp print heeft natuurlijk via de signaaldraden nog wel massa gemaakt, maar voor de voeding van de preampbuizen is dit natuurlijk niet voldoende.
Vandaar dat de versterker nog wel werkte.
Ik heb hem nog niet op podiumvolume geprobeert, maar hij heeft behoorlijk wat meer punch!!!

Chris Winsemius
27 december 2006, 19:05
Nou, ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden.
Nadat Chris het had over een te hete biasinstelling, heb ik die gecheckt, en die bleek oke te zijn, maar tot m'n verbazing zag ik dat een groene massadraad los hing, die van de preamp print, op de poweramp print doorgelust hoort te zitten.
De AMP klem bleef niet goed vast zitten op de print, waardoor deze waarschijnlijk losgetrild is!!!
De klem heb weer goed vastgezet.
De preamp print heeft natuurlijk via de signaaldraden nog wel massa gemaakt, maar voor de voeding van de preampbuizen is dit natuurlijk niet voldoende.
Vandaar dat de versterker nog wel werkte.
Ik heb hem nog niet op podiumvolume geprobeert, maar hij heeft behoorlijk wat meer punch!!!

Ok!!!!

Post even je bevindingen later.

Fijne avond!

jerome
27 december 2006, 19:07
@Jerome

Ik heb juist gemerkt dat het vervangen van buizen maar subtiele veranderingen oplevert. Verschillen zijn er zeker wel, vooral in bijvoorbeeld het karakter of de mate van de overdrive, maar van bijvoorbeeld het aandeel laag wat overstuurt (de oorzaak van een "wollig", niet strak geluid) is het verschil gering zoals ik heb gemerkt.
Het aanpassen van de schakeling of het kiezen van een ander element in je gitaar of het gebruik van een pedaal of eq tussen gitaar en versterker heeft een veel grotere invloed daarop.
Ik heb al aardig wat geld uitgegeven aan setjes buizen en ben altijd heel erg ontevreden geweest over het resultaat. Met wat andere lampies zal de versterker misschien wat minder "wollig" klinken maar strak wordt ie er niet van. Dat zit gewoon in het totaal van de versterker, de buizen zijn maar een onderdeel van dat geheel.

De invloed op het geluid van andere merken preamp buizen zal bij de ene merk/type versterker groter zijn als bij de andere.
Bij sommige amps is het verschil zo groot dat je van een k*t geluid naar een fantastisch geluid gaat met de zelfde gitaar en randapparatuur.
Overigens ben ik er ook nog niet uit.
Ik had een fantastisch geluid maar die buisjes (Haltron) zijn helemaal op en niet meer te krijgen.
Ik heb van de week Tung Sol buisjes binnen gekregen en die ga ik vanavond proberen.
Met de JJ's en EH's heb ik mijn sound nog niet teruggevonden, ook niet met een mix van beide merken dus ik hoop dat ik met de Tung Sols of een mix er wel kom...


He Geronimo, wat voor amp heb jij?

Geronimo
28 december 2006, 14:44
Ik heb zelf wat in elkaar geflanst. Check mijn sig. Het is een mix van een 5150, een Dual Recto en een SLO-100. De eerste twee zijn gebaseerd op de laatste en ik heb wat aanpassingen daaruit overgenomen. En aangezien het project ooit begon als een 5150-kloon is de voeding en eindtrap nog hetzelfde als een 5150.
Ik ben nog nooit een versterker tegengekomen die zo bruut klinkt als deze.
Ik speel metal, gothenburg stijl met wat amerikaanse invloeden (nevermore, killswitch engage) en deze versterker is daar perfect voor.
Het punt is dat ie ook vrij "wollig" kan klinken, ook een veelgehoord euvel van de rectifier. Ik heb al een aantal buisjes geprobeerd (GT 12ax7R2, Mesa 12ax7, Philips Miniwatts, JJ Tesla) en ik vond de verschillen erg subtiel. Vooral wat dat overstuurde laag betreft. Ik los dit op door een TS808 ervoor te zetten en daarmee wat bas te killen.

Verder ligt het erg veel aan mijn gitaar, wat eigenlijk best een kutgitaar is. Ik heb het hier over een Ibanez RG 7620 met een Evolution 7 brugelement. De versterker maakt er nog wat van.

En, wat gebruik jij? Misschien heb je nog buis-suggesties? Ik heb het buizen swappen inmiddels opgegeven in mijn zoektocht naar vette tone.
Tenzij ik ergens voor een zacht prijsje ouwe Telefunkens kan vinden ;)

johantipker
28 december 2006, 15:50
Geronimo! dat ziet er waarzinnig uit zeg!!! En wat een enorme bossen draden...
dat heb je wel heel gaaf in mekaar geflanst... best of 3 worlds?

Geronimo
28 december 2006, 16:40
Thanx man! Ik dacht dat iedereen hem wel al een keertje gezien had! Het heeft even geduurd, 5 jaar gekloot ofzo, maar het resultaat is er naar.
Ik weet niet of het best of all worlds is, ik streefde naar een zo eerlijk mogelijk scheurijzer, en dat is het geworden. Het zou best eens best of 3 worlds kunnen zijn ja.

jerome
28 december 2006, 22:25
Ik heb zelf wat in elkaar geflanst. Check mijn sig. Het is een mix van een 5150, een Dual Recto en een SLO-100. De eerste twee zijn gebaseerd op de laatste en ik heb wat aanpassingen daaruit overgenomen. En aangezien het project ooit begon als een 5150-kloon is de voeding en eindtrap nog hetzelfde als een 5150.
Ik ben nog nooit een versterker tegengekomen die zo bruut klinkt als deze.
Ik speel metal, gothenburg stijl met wat amerikaanse invloeden (nevermore, killswitch engage) en deze versterker is daar perfect voor.
Het punt is dat ie ook vrij "wollig" kan klinken, ook een veelgehoord euvel van de rectifier. Ik heb al een aantal buisjes geprobeerd (GT 12ax7R2, Mesa 12ax7, Philips Miniwatts, JJ Tesla) en ik vond de verschillen erg subtiel. Vooral wat dat overstuurde laag betreft. Ik los dit op door een TS808 ervoor te zetten en daarmee wat bas te killen.

Verder ligt het erg veel aan mijn gitaar, wat eigenlijk best een kutgitaar is. Ik heb het hier over een Ibanez RG 7620 met een Evolution 7 brugelement. De versterker maakt er nog wat van.

En, wat gebruik jij? Misschien heb je nog buis-suggesties? Ik heb het buizen swappen inmiddels opgegeven in mijn zoektocht naar vette tone.
Tenzij ik ergens voor een zacht prijsje ouwe Telefunkens kan vinden ;)

Gave bak man! kheb ff geluisterd naar dat clipje.
Lekkere sound!
Ik zit in een andere hoek wat gear betreft.
Ik heb een Marshall 100 Watt buizentop JMP 2203 Master Volume uit 1979 met 2 Vox cabs allebei uit 1969 en elk met 2 Celestion 12 inch Silver Alnico speakers. (Op de foto staat er maar 1 Vox kast) Zalige sound, van warm clean met een gemeen randje tot een grommende brullende scheur!
Er zitten 4 JJ EL 34 eindbuizen en sinds gisteravond 3 Tung Sol ECC83 voorbuizen.
Die Tung Sol voorbuisjes vind ik vééééél beter dan die EH's en die JJ's of een mix daarvan! Lekkere vette bas, mooi mid en mooi helder hoog, mooi gelijkmatig geluid en toch redelijk transparant. Redelijk warm en toch niet wollig! En zeker geen clean hifi geluid waar ik een beetje bang voor was.
Ik denk dat het een hele goede vervanger is voor veel soorten NOS buizen.
Ik heb nu een V1 geteste Tung Sol in V1, een gewone Tung Sol in V2 en een "gebalanceerde" Tung Sol in V3.

groetjes,
Jeroen

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/DSC00015-100.jpg

svdijk
14 januari 2007, 20:35
Nou, ik heb m'n Marshall 6100 een heel eind goed gekregen!!
Het grootste verschil was het vervangen van de Sovtek 5881(deze waren overigens nog nieuw) eindtrapbuizen, naar TAD6L6WGC buizen. In m'n 9100 stereo eindtrap gaf dit ook al een enorme verbetering in de geluidskwaliteit, en in de 6100 dus ook.
Strakker laag, mooi vol mid met veel harmonische, en een helder hoog (dus niet schel).
Ook heb ik het laag iets terug gedraaid (van 6.5 naar 5), wat natuurlijk altijd bijdraagd aan een strakker laag, en ik heb de achterwanden van m'n Marshall cabs vervangen door berken-multiplex ipv. de geperste plaat die Marshall normaal gebruikt.
Dit laatste leverde een hele subtiele verbetering op, niet zozeer in het laag, maar het hoog werd mooier, de 'sizzle' was verdwenen. Dit heb ik goed kunnen testen, want bij m'n andere cabinet had ik de achterwand nog niet vervangen, en zo kon ik een mooie A/B test doen (balen voor de buren dus!!!).
Met preamp buizen heb ik ook flink geexperimenteerd, JJ's, Sovteks, Chinese(TAD's), maar ik blijf bij de 12AX7EH's, die zijn voor mij echt het beste!!
De gitaar met het meest strakke laag is m'n Peavey Vandenberg , de Les paul klinkt iets wolliger/voller, en m'n Strat zit er tussenin, maar die heeft nogal wat minder output.
Toch lijkt het, dat als ik de versterker aanzet, hij het meest strak klinkt, en als 'ie warmer wordt hij iets wolliger wordt (het crunch-kanaal dus, het lead-kanaal is dus echt retestrak!!!!!!).
Dit is natuurlijk een geweldige amp, die je helemaal naar je eigen hand kunt zetten, door op een bepaalde manier gitaar te spelen, maar iedere versterker heeft wel iets wat je wel zou willen veranderen, en dat was voor mij het laag in het crunch-kanaal.

Stefan

j.augustus
14 januari 2007, 22:10
Ik heb ook een x zoiets gehad.Bij mij was het een soort van vuil in de buisvoeten en een vieze potmeter.

AART
14 januari 2007, 22:50
Je kan er ook een eq pedaal bijgooien om het laag strakker te maken.