PDA

View Full Version : Standby/on/off



Wimvdb
26 december 2006, 10:37
Hele domme vraag, maar liever vragen dan m'n buizen kapot te krijgen. Vrijdag koop ik een buizencombo , dus als ik het goed begrijp is het zo goed :

Voor het spelen:
Eerst standby on ,
Na een minuutje ofzo power on

Na het spelen:
Standby off , power off ?

Baker
26 december 2006, 10:58
Hele domme vraag, maar liever vragen dan m'n buizen kapot te krijgen. Vrijdag koop ik een buizencombo , dus als ik het goed begrijp is het zo goed :

Voor het spelen:
Eerst standby on ,
Na een minuutje ofzo power on

Na het spelen:
Standby off , power off ?


Eh, als je de power of hebt, heeft het niet zoveel zin om de standby knop om te zetten en dan te wachten. De bedoeling is dat de buizen voorgloeien. En dat lukt alleen met de power on.
En bij het uitzetten mag het zelfs nog korter. Uit is uit. Je hoeft niet "na te gloeien"

Ik doe het dus zo:

1. Standby staat of, power staat of.
2. Power on
3. 30 sec wachten
4. Standby on

na het spelen

1. standby of
2. power of.

jerome
26 december 2006, 12:42
Zo doe ik het ook....

Mike McCready
26 december 2006, 13:02
Ik zorg er bij het aan of uit zetten van de power altijd voor dat mijn standby op on staat

Negative K3 fan
26 december 2006, 13:06
je bedoelt hopelijk dat hij IN stand by staat en niet dat je die schakelaar op AAN zet...

guitarnijboer
26 december 2006, 14:41
De enige reden van die stand by knop is dat je in je pauzes of eigenlijk erna, meteen weer kunt gaan spelen zonder dat je buisjes hoeven op te warmen. En omdat de gloeidraad het steeds opwarmen slecht zou kunnen verdragen. En gezien muzikanten nogal eens pauzeren...


Dit is de oorspronkelijke reden van dat ding. Op veel oude hifi versterkers zit dus ook niet zo'n knop en die gaan echt niet stuk als je ze aanzet of uitzet. (en nee dat zijn lang niet allemaal versterkers met buis gelijkrichters of inschakelvertragingen.) Er is dus geen 'goede' of 'slechte' manier van aan of uitzetten.

De weldadige werking die van een stand by schakelaar uit zou gaan is sterk overschat. Het later inschakelen van de hoogspanning heeft ook nadelen.... Kijk meer eens wat voor piekstroom er loopt als je een opgewarmde versterker van 'stand by' naar 'aan' schakeld....

Hoe dan ook: hoe je je versterker ook in en uitschakeld, stuk gaat ie in ieder geval niet en de levensduur wordt ook niet bekort.

DaveItUp
27 december 2006, 00:24
Sluit m'n amp aan. Zet direct de power aan en ga verder kutten met m'n troep. Als ik ga spelen haal ik m van stand by.

Opruimen. Knal ik m direct uit.

ColourofFire
27 december 2006, 01:08
Ik zet ook meestal de power al aan en ga dan de rest van men zooi klaar zetten. Ik weet niet echt of het speciaal beter is of wat dan ook. Volgens mij kan het weinig kwaad om niet te wachten. Het komt vaak alleen beter uit zo.

Uit knal ik hem ook gewoon in een keer uit, laat hem een kwartiertje/halfuurtje afkoelen en dan maggie weer mee naar huis

Franc
27 december 2006, 08:23
Het is inderdaad veel belangrijker dat je niet gaat slepen met je amp als de buizen nog gloeiend heet zijn.
Als buizen heet zijn, zijn ze mechanisch wat zwakker dan normaal.

Neemt niet weg dat het goed gebruik is om na het aanzetten met de powerswitch even te wachten voordat je de standby omzet.

Bij het uitzetten maakt het niets uit of je allen power switch uitzet of beide, alleen kun je in het eerste geval de amp nog ff 'leegspelen' als je er bijvoorbeeld in moet werken (je speelt de elko's dan leeg; geen honderden volts meer).

peter_heijnen
27 december 2006, 08:46
Bij het uitzetten maakt het niets uit of je allen power switch uitzet of beide, alleen kun je in het eerste geval de amp nog ff 'leegspelen' als je er bijvoorbeeld in moet werken (je speelt de elko's dan leeg; geen honderden volts meer).

En hoe gaat dat leegspelen in zijn werk? Standby aan laten en door blijven spelen terwijl je de versterker uit zet? En hoe lang moet je dan doorspelen?

Franc
27 december 2006, 08:55
Ja, gewoon alleen de power uit zetten en doorspelen, je hoort zo het geluid uitsterven terwijl je door speelt. Paar seconden.

jacky
27 december 2006, 15:06
Spelen hoeft trouwens niet de spanningen vloeien zo vanzelf weg (stb aan dus en power uit)

pol
27 december 2006, 15:17
Bij een optreden zet ik met amp altijd minstens een 10 minuten voor het optreden aan, en dan haal ik em van de standby af, uitzetten doe ik ook altijd dadelijk met de powerknop, ofwel trek ik simpelweg de stekker eruit, ben dan toch op aan het ruimen.

up-guitarman
27 december 2006, 17:25
Stekker uittrekken zou ik niet doen, maar direkt de power off kan niet zo'n kwaad lijkt me ...

Negative K3 fan
27 december 2006, 18:31
Stekker uittrekken zou ik niet doen, maar direkt de power off kan niet zo'n kwaad lijkt me ...

technisch gezien allebei precies hetzelfde...

Franc
27 december 2006, 18:35
Emm...nee, want als je de stekker eruit trekt verlies je ook je aarde.
Bij netjes uitzetten niet.

Negative K3 fan
27 december 2006, 18:40
Als je er vanuit gaat dat er verder geen spanning meer aanwezig is dan heb je vrij weinig aan die aarde en nog steeds zijn veel stopcontacten niet geaard...

Franc
27 december 2006, 18:43
Tecnisch gezien dus niet hetzelfde ;)

Bovendien krijgt die spanning dus niet de kans weg te lopen als jij zonder uitzetten de stekker er uittrekt. Hoe lopen die elko's dan leeg?

Negative K3 fan
27 december 2006, 18:47
Tecnisch gezien dus niet hetzelfde ;)

Bovendien krijgt die spanning dus niet de kans weg te lopen als jij zonder uitzetten de stekker er uittrekt. Hoe lopen die elko's dan leeg?

als er geen lekweerstand tussen zit zoals in bijna alle versterkers dan loopt er helemaal niets leeg :)

guitarnijboer
27 december 2006, 21:09
Eeeeeh, er loop zowieso geen stroom naar de aarde! In dat geval is je versterker defect. Massa is iets anders dan aarde... De massa van buizenversterkers is wel verbonden met de aarding maar dat heeft met andere zaken te maken dan het verkrijgen van een gesloten cirquit.

Ook zonder aarde verbinding lopen de elco's leeg! De massa in een versterker is een potentiaalvlak en een referentie voor alle andere spaningen in de versterker. (bijv.: -35 V t.o.v. massa of 450 V t.ov. massa) Hierbij wordt er dan vanuit gegaan dat de massa een potentiaal van 0 Volt heeft.

De stroom loopt van het ene potentiaalvlak naar het andere dus van bijv. van B+ naar de massa. Hiervoor is geen aarde nodig.

Van de massa wordt gesteld dat hij een potentiaal van 0 Volt heeft, maar deze heeft van zichzelf geen referentie. Deze referentie wordt verzorgd door de aarde draad. Als deze aangesloten is, is het potentiaal van de massa van de versterker 0V t.o.v. de aarde! Dit is onder andere handig tegen schokken. Zonder deze referentie is het potentiaal van de massa van een versterker dus niet noodzakelijk (vrijwel nooit) 0V t.o.v. aarde.

Dit is de reden dat je bij slechte aarde verbindingen een schok kunt krijgen als je een gitaar vast hebt en staat te zingen. Doordat het potentiaal van een van de massa's niet 0V is, door de slechte aarding van of de mike of je gitaaramp, is er potentiaalverschil tussen de mike en de gitaar waardoor er een stroom door je heen loopt.

Franc
27 december 2006, 21:13
Toch goed dat hier nog mensen rondzwerven met echte kennis :)

Je hebt helemaal gelijk nijboer, ik was aan het bazelen.

Ik blijf er overigens wel bij dat het technisch gezien niet hetzelfde is of je de schakelaar omgooit of de stekker er uit trekt ;)

Of het uitmaakt is wat anders.

Fumi SG
28 december 2006, 00:55
Maar het is dus wel degelijk zo dat je je elco's leeg kunt spelen en hiermee de hoge spanningen uit je amp kunt halen?? Is het dan ook zo dat er, nadat je je elco's hebt 'leeggespeeld', helemaal geen hoge dodelijke spanningen meer in het circuit zitten??

*Ik ben me aan het oriënteren, ik wil binnenkort (lees: zodra ik me voldoende heb ingelezen) beginnen aan een buizenamp voor m'n profielwerkstuk.:)

Franc
28 december 2006, 07:25
Dat leegspelen werkt inderdaad, maar altijd even nameten voor je je handen in een amp steekt!!!!

En dan nog even een breinkrakertje: in het achterhoofd houdend wat guitarnijboer (http://member.php?u=11088) schreef...
Wat je doet is het potentiaalverschil tussen de + van de elko's en het potentiaalvlak, dat we massa noemen, 0V maken. Maar wat is de waarde van die massa op het moment dat je die stekker eruit trekt? Die massa heeft geen referentie naar aarde meer...
Dan is het verschil tussen + en - van de elko's wel 0V, maar wat staat er op de + tov van aarde?
Wat gebeurt er dan op het moment dat je dat aanraakt, met je voetjes aan de vloer (geen rubberzolen)? :D

tempo3
28 december 2006, 08:32
Dat leegspelen werkt inderdaad, maar altijd even nameten voor je je handen in een amp steekt!!!!

En dan nog even een breinkrakertje: in het achterhoofd houdend wat guitarnijboer (http://member.php/?u=11088) schreef...
Wat je doet is het potentiaalverschil tussen de + van de elko's en het potentiaalvlak, dat we massa noemen, 0V maken. Maar wat is de waarde van die massa op het moment dat je die stekker eruit trekt? Die massa heeft geen referentie naar aarde meer...
Dan is het verschil tussen + en - van de elko's wel 0V, maar wat staat er op de + tov van aarde?
Wat gebeurt er dan op het moment dat je dat aanraakt, met je voetjes aan de vloer (geen rubberzolen)? :D
Helemaal niets:D Want je hebt geen verbinding met aarde dus is er geen stroom kring aanwezig dus meet je ook geen spanning

Franc
28 december 2006, 08:34
Goed lezen: "met je voetjes aan de vloer" oftewel, beide beentje OP de grond.
En dan een elko aanraken (ik zeg niet: meten) :D

jacky
28 december 2006, 10:32
Zou die wim het nou nog snappen ?

peter_heijnen
28 december 2006, 10:40
Goed lezen: "met je voetjes aan de vloer" oftewel, beide beentje OP de grond.
En dan een elko aanraken (ik zeg niet: meten) :D

Ook leuk: voor je amp hurken en dan een elko aanraken, soort van truc met de dooie kikker.

hidde630
28 december 2006, 13:52
Sluit m'n amp aan. Zet direct de power aan en ga verder kutten met m'n troep. Als ik ga spelen haal ik m van stand by.

Opruimen. Knal ik m direct uit.

zo doe ik dat ook....althans.....bij mijn floyd amp. ik heb ook nog een andere oude buizenamp die geen standby heeft. Daarvan zet ik het volume altijd op 0 als ik hem aanzet en scheur ik hem open als ik klaar ben met 'kutten'

Negative K3 fan
28 december 2006, 17:47
En dan nog even een breinkrakertje: in het achterhoofd houdend wat guitarnijboer (http://member.php?u=11088) schreef...
Wat je doet is het potentiaalverschil tussen de + van de elko's en het potentiaalvlak, dat we massa noemen, 0V maken. Maar wat is de waarde van die massa op het moment dat je die stekker eruit trekt? Die massa heeft geen referentie naar aarde meer...
Dan is het verschil tussen + en - van de elko's wel 0V, maar wat staat er op de + tov van aarde?
Wat gebeurt er dan op het moment dat je dat aanraakt, met je voetjes aan de vloer (geen rubberzolen)? :D

waarschijnlijk staat er dan nog wel wat spanning op het chassis, maar ik kan me niet voorstellen dat je dan nog praat over een paar honderd volts.

Anders Destium
28 december 2006, 17:56
Ik zet mijn versterker altijd eerst op standby voordat ik hem uitzet, als ik dat niet doe dan hoor ik een plop. En volgens mij is het niet zo'n goed idee als dat ding steeds plop zegt ;)

Zelfs al maakt het niet echt veel uit doe ik het voor mijn gemoedsrust toch maar altijd op die manier :)

guitarnijboer
28 december 2006, 18:07
breinkrakertje? De spanning op het chassis t.o.v. aarde als er geen stekker is aangesloten en geen spanning op de elco's staat is.... Een wisselspanning die opgewekt wordt door alle electomagnetische velden rondom de versterker. Deze velden zorgen voor een inductiespanning. Hier krijg je overigens geen schok van.

Deze spanning wordt trouwens ook bij jezelf opgewekt. Ook bij mensen wordt er door de electromagnetischevelden om hen heen een spanning geinduceerd. Deze spanning kun je horen als je de tip van een aangesloten gitaarplug vastpakt en zien als je de tip van een probe van een scope aanraakt.

Dit alles is vrij ongevaarlijk trouwens......

Als het chassis niet geaard is als de versterker aangesloten is dan zweeft de massa dus en zorgen de geinduceerde spanningen vaak voor brom. Alweer een goede reden om je versterker te aarden!

Negative K3 fan
28 december 2006, 18:44
op alles staat wel zo'n geinduceerde spanning, maar ik had het in mijn post over franc bedoelde.

guitarnijboer
28 december 2006, 20:21
Dan ben ik erg benieuwd wat Franc bedoelde want volgens mij staat er in de door Franc geschetste situatie geen spanning op het chassis. (behalve dan dus een inductiespanningkje)

Zelfs al waren de elco's volledig geladen dan stond er op het chassis nog geen spanning t.o.v. aarde! Bij een batterij staat er toch ook geen 9V t.o.v. aarde en krijg je toch ook geen schok als je slechts een van de polen aanraakt? Het potentiaalverschil staat tussen de polen, niet tussen een van de polen en aarde. Pas als beide polen je tong raken voel je iets...

De elco's van je versterker kun je hiermee vergelijken. Er staat een spanning tussen de verschillende aansluitingen van de elco, niet tussen een van de aansluitingen en de aarde. Knoop je nu de negatieve aansluitng van de elco aan het chassis dan staat daar nog steeds geen spanning op t.o.v. de aarde. Alleen maar t.o.v. de pluspool van de elco.

Pas als je de aardedraad aan het chassis legt staat er bij geladen elco's een spanning t.o.v. van aarde. Namelijk de B+.

Chris Winsemius
28 december 2006, 20:26
Ook zonder netsnoer-geaard chassis zijn schokken mogelijk door niet geheel ontladen elko's.

Bij veel amps blijft er nog +/- 10 Volt op de elko's staan, niet gevaarlijk dus maar soms is het absoluut meer, zelfs na spelend ontladen.

Meestal check ik de aanwezige spanning even en met 'n 1k/5W weerstand is de zaak vrij snel ontladen. Schroevendraaier methode is mooi voor vonk-effekten maar niet goed voor de elko's :D

Franc
28 december 2006, 20:45
Dan ben ik erg benieuwd wat Franc bedoelde want volgens mij staat er in de door Franc geschetste situatie geen spanning op het chassis. (behalve dan dus een inductiespanningkje)

Zelfs al waren de elco's volledig geladen dan stond er op het chassis nog geen spanning t.o.v. aarde! Bij een batterij staat er toch ook geen 9V t.o.v. aarde en krijg je toch ook geen schok als je slechts een van de polen aanraakt? Het potentiaalverschil staat tussen de polen, niet tussen een van de polen en aarde. Pas als beide polen je tong raken voel je iets...

De elco's van je versterker kun je hiermee vergelijken. Er staat een spanning tussen de verschillende aansluitingen van de elco, niet tussen een van de aansluitingen en de aarde. Knoop je nu de negatieve aansluitng van de elco aan het chassis dan staat daar nog steeds geen spanning op t.o.v. de aarde. Alleen maar t.o.v. de pluspool van de elco.

Pas als je de aardedraad aan het chassis legt staat er bij geladen elco's een spanning t.o.v. van aarde. Namelijk de B+.

Dus toch een breinkrakertje, want waarom waarschuwt iedereen dan altijd voor de hoge spanningen in buizenamps, zelfs wanneer deze uit staan? En waarom zou je de elko's uberhaupt ontladen als die 450V (of whatever) zonder referentie geen prik kan geven?

Vrijwilligers gevraagd om het uit te proberen :D

guitarnijboer
28 december 2006, 20:54
Tuurlijk kun je een schok krijgen van niet geheel ontladen elco's, maar niet door enkel het chassis aan te raken.

Dit was een reactie op de breinbreker van Franc die met K-neg stelt dat op een niet aangesloten versterker een spanning op het chassis kan komen te staan t.o.v. aarde als gevolg van niet volledig ontladen elko's...

Waar hebben we het eigenlijk over.......


NEE DAT KAN NIET!!

guitarnijboer
28 december 2006, 20:57
Dus toch een breinkrakertje, want waarom waarschuwt iedereen dan altijd voor de hoge spanningen in buizenamps, zelfs wanneer deze uit staan? En waarom zou je de elko's uberhaupt ontladen als die 450V (of whatever) zonder referentie geen prik kan geven?

Vrijwilligers gevraagd om het uit te proberen :D

Omdat als je hem open schroeft en de B+ aanraakt terwijl je OOKhet chassis vast hebt je natuurlijk wel een schok krijgt!
Dan heb je namelijk een gesoten cirquit via de ongelukkige die zo dom was dit te doen!

Franc
28 december 2006, 21:09
Tuurlijk kun je een schok krijgen van niet geheel ontladen elco's, maar niet door enkel het chassis aan te raken.

Dit was een reactie op de breinbreker van Franc die met K-neg stelt dat op een niet aangesloten versterker een spanning op het chassis kan komen te staan t.o.v. aarde als gevolg van niet volledig ontladen elko's...

Waar hebben we het eigenlijk over.......


NEE DAT KAN NIET!!

Dat heb ik nooit gezegd en ook niet bedoeld. Het gaat mij om de spanning op de + van de elko's. Als er spanning op je chassis zou staan zou er toch iets ernstig mis zijn...

peter_heijnen
28 december 2006, 21:12
Euh, ik had eerder vanavond mijn ac-15 uitgezet zonder dus eerst in standby te gaan, en zojuist toch weer aandrang gekregen om wat te pielen: niks geen geluid!

Ik baal en zal er morgen maar naar gaan kijken, maar vanaf nu zet ik gewoon weer netjes mijn versterker eerst standby en dan uit.

Tja bijgeloof he.

peter_heijnen
28 december 2006, 22:34
Fuck, fuck, fuck!!!

Als ik mijn versterker aanzet gaan alle buisjes netjes gloeien maar dan, als ik de standby omzet, gebeurt er helemaal niets.

De eindbuizen lichten niet op, wat volgens mij bij klasse A wel zou moeten, en je hoort ook niet de zachte "brom" die je dan normaal wel hoort.

Als ik nu de gain helemaal open draai en de mastervolume open draai terwijl ik wat aansla op mijn gitaar, hoor ik wel even wat gekras dat alweer snel uitsterft. Dat gekras is trouwens een beetje te vergelijken met het uitstervende geluid dat je hoort als je door zou spelen terwijl je je versterker uitzet zonder standby.

Ik had er zaterdag net nieuwe eindbuizen van TAD ingezet, fuck! Heeft iemand van de aanwezige heren mss een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik zal nooit meer mijn versterker uitzetten zonder standby beloof ik bij deze plechtig......

guitarnijboer
28 december 2006, 22:58
Zet je oude buisjes er eens in en controleer de hoogspanningszekering, hier zou ik mee beginnen.....

jacky
28 december 2006, 23:04
of gewoon eerst de zekering checken

lijkt inderdaad op een hoogspanning die mist omdat je de handel wel ziet gloeien

Had je wel rubber zolen aan of zat je gehurkt .....sorry ik dwaal af al die info ook ;-)

Chris Winsemius
28 december 2006, 23:10
Met de HT-zekering d'r uit hoor je meestal niets............... :)

Moeilijk om virtueel te bekijken...

Negative K3 fan
28 december 2006, 23:29
Dan ben ik erg benieuwd wat Franc bedoelde want volgens mij staat er in de door Franc geschetste situatie geen spanning op het chassis. (behalve dan dus een inductiespanningkje)

Zelfs al waren de elco's volledig geladen dan stond er op het chassis nog geen spanning t.o.v. aarde! Bij een batterij staat er toch ook geen 9V t.o.v. aarde en krijg je toch ook geen schok als je slechts een van de polen aanraakt? Het potentiaalverschil staat tussen de polen, niet tussen een van de polen en aarde. Pas als beide polen je tong raken voel je iets...

De elco's van je versterker kun je hiermee vergelijken. Er staat een spanning tussen de verschillende aansluitingen van de elco, niet tussen een van de aansluitingen en de aarde. Knoop je nu de negatieve aansluitng van de elco aan het chassis dan staat daar nog steeds geen spanning op t.o.v. de aarde. Alleen maar t.o.v. de pluspool van de elco.

Pas als je de aardedraad aan het chassis legt staat er bij geladen elco's een spanning t.o.v. van aarde. Namelijk de B+.

nee ok ik had wat anders in gedac hten bij franc zn post, namelijk het volgende:

stel, je amp zit niet aangesloten op wat voor aarde dan ook. Je hebt dan het chassis met inhoud in een gesloten systeem. Stel dat er in die amp nog veel spanning op de elco's staat, laten we zeggen een volt of 400. Stel dat je die 400 volt dan kortsluit naar de massa (dus chassis), zou er dan nog spanning staan op het chassis/massa en hoeveel??

guitarnijboer
29 december 2006, 02:34
Nee dan staat er geen spanning op het chassis. Er is bij kortsluiting ook geen potentiaalverschil meer tussen het chassis en de +. Bij kortsluiting is de weerstand (theoretisch) 0 en dus is ook de spanning 0.



Aan Peter: Zonder hoogspanningszekering hoor je inderdaad waarschijnlijk niets zoals Chris al zei, misschien is het verstandig ook even te kijken of je gelijkrichtbuisje nog stevig in het voetje zit.

kassie
29 december 2006, 05:56
gitaarversterkers.... een wereld opzich.

Negative K3 fan
29 december 2006, 16:17
Nee dan staat er geen spanning op het chassis. Er is bij kortsluiting ook geen potentiaalverschil meer tussen het chassis en de +. Bij kortsluiting is de weerstand (theoretisch) 0 en dus is ook de spanning 0.

er is dan geen potentiaalverschil tussen het chassis en de plus, maar ik bedoelde wat het potentiaalverschil tussen het chassis/plus en de aarde dan zou wezen...