PDA

View Full Version : €100 gitaar (Dean Evo XM of Ibanez grx70)



Cage
26 december 2006, 01:48
Ik twijfel. Ik heb de forums gelezen, de koopadviezen gezien en naar reviews gezocht. De Dean Evo XM is nieuw te koop voor €100, maar ik kan ook een gebruikte Ibanez GRX70 voor hetzelfde bedrag kopen. Beide gitaren lijken door de meeste mensen gewaardeerd te worden. Ik zoek een gitaar waar ik op kan leren spelen, en die enigszins geschikt is voor een beetje zwaardere metal(Testament, Slayer, Iced Earth). Ik weet wel dat je niet kan verwachten voor die prijs dat het allemaal geweldig klinkt, maar als het een beetje in de buurt kan komen zou wel lekker zijn aangezien ik het ook wil opnemen op de computer.

Welke van de twee is volgens jullie de beste koop?

StereoX
26 december 2006, 11:02
dan zou ik voor die dean gaan. op die ibanez zit een tremolo en ik denk dat die meer in de weg zit dan wat toevoegd voor dat geld.

Tho
26 december 2006, 11:21
Ga inderdaad voor de Dean! Je zegt het zelf al: je hoeft er niet veel van te verwachten, maar de bespeelbaarheid zal absoluut niet verkeer zijn, en als je er andere elementen in knalt heb je een hele fijne gitaar! :)

G.G.
26 december 2006, 11:43
Helemaal mee eens. Koop die Dean, lekker degelijk gitaartje znder fratsen. Later kan je altijd nog een setje GFS of een duurder merk erin gooien.

Tin
26 december 2006, 13:15
Yup.

ik zou ook voor de dean gaan.

eventueel andere pups er in en andere tuners en je hebt een prima gitaartje.

Renoud
26 december 2006, 19:59
Ik zou ook voor de dean gaan, ik heb zelf ook begonnen op een evo xm. Ik heb hem nou aangepast met wat nieuwe onderdelen en het is een zeer fijne gitaar! Voor zover hij dat al niet was. ;)

Let trouwens wel op, er schijnt nogal verschil te zijn tussen de evo xm onderling. Omdat het hun instap model is ligt de kwaliteitsnorm wat lager wat er voor zorgt dat je zowel goeie als slechte evo's kan hebben.

Ik was laatst bij feedback in utrecht en pakte daar voor de lol een evo xm op en hij was echt VEEL lichter dan mijn evo. Ook de afwerking was slechter dan die van mij.

Ik heb trouwens ook geen CE / Made In China sticker erop of DEAN op de humbuckers.. Misschien kan je er wat mee :)

Cage
27 december 2006, 14:06
Bedankt voor het advies,

Ik was toch enigszins verbaasd. Ik had gedacht dat de Ibanez de betere gitaar zou zijn, maar dan wordt het de Dean. Vanmiddag maar even naar Feedback (daar hebben ze hem ook in het zwart)...

intGod
27 december 2006, 14:47
Ik zou dan toch weer eerder voor die Ibanez gaan. Dean heeft vast wel goede gitaren maar ik vind ze niet mooi. Als je een echt goede Dean wil dan zit je niet meer met concurrerende prijzen en kan je al even goed een Ibanez, Fender, Gibson of Jackson kopen - om maar wat te noemen.

Het zit 'em ook in wat die andere persoon vertelde. Het feit dat 'ie lichter is betekent dat er toch ander hout is gebruikt dan de andere modellen. Waarschijnlijk basswood (lekker licht en goedkoop voor de producent).

Ik zou zeggen: eerst op spelen of iemand op laten spelen en kijken wat het zegt.

Tho
27 december 2006, 18:11
Ik zou dan toch weer eerder voor die Ibanez gaan. Dean heeft vast wel goede gitaren maar ik vind ze niet mooi.

mwhahahahhaa :D

Lexvandoef
27 december 2006, 18:14
hehe, mijn god, wat een reden om een gitaar niet te kopen:D

Ik ben laatst met een vriend naar de Feedback gegaan om een gitaar en versterker uit te zoeken voor hem, budget €100 voor de gitaar en €100 voor de versterker.

Hij is met die Dean EVO XM naar huis gegaan en een Roland Cube 15.
Leuk beginnerssetje, beter dan die van mij paar jaar terug in elk geval.

Tho
27 december 2006, 18:16
hehe, mijn god, wat een reden om een gitaar niet te kopen:D

Nou daar kan ik nog wel inkomen, maar dat dat het advies aan de TS is vind ik hilarisch :D

Lexvandoef
27 december 2006, 18:20
Tuurlijk kijk ik wel naar de gitaar, maar de sound vind ik toch belangrijker:)

vind mijn les paul ook niet meer een van de mooiste, maar speelt en klinkt lekker, dus komt er nog geen mooiere gitaar:)

Tho
27 december 2006, 18:23
Tuurlijk kijk ik wel naar de gitaar, maar de sound vind ik toch belangrijker:)

Ik ga altijd eerst af op de schoonheid van een gitaar. Meestal klinken ze bij mij dan hoe ze er uit zien. Mocht dat niet het geval zijn knal ik er andere humbuckers in. Is zelfs dat geen optie omdat er andere factoren in het spel zijn, baal ik verschrikkelijk hard.

Lexvandoef
27 december 2006, 18:24
en koop je hem toch?:P

Renoud
27 december 2006, 18:29
hehe, mijn god, wat een reden om een gitaar niet te kopen:D

Ik ben laatst met een vriend naar de Feedback gegaan om een gitaar en versterker uit te zoeken voor hem, budget €100 voor de gitaar en €100 voor de versterker.

Hij is met die Dean EVO XM naar huis gegaan en een Roland Cube 15.
Leuk beginnerssetje, beter dan die van mij paar jaar terug in elk geval.
Topic kan wel dicht. :cool:

Grappig trouwens, dat was ook mijn beginnerssetje, ik had alleen wel een roland cube 30 gekocht. Vond het toen zelfs een beetje raar om een duurde versterker te kopen dan een gitaar "het gaat toch om de gitaar" "geluid = geluid" :sssh:

Achteraf heel blij met die cube 30. Heeft me ook een hoop geld bespaard met die ingebouwde effecten..

Tho
27 december 2006, 18:31
en koop je hem toch?:P

Nope.. ik heb nogal een dure smaak, en zelfs ik heb geen geldboom! 8-)

michel156
3 januari 2011, 21:15
heb een Evo XM, wil de snaren vervangen, springt er een veertje weg weet alleen niet waar het vandaan komt, wie kan me helpen.... is een zwart beugeltje/veertje ca 10 cm lang, komt uit het mechanisme net achter het achterste element.... maar kan niet vinden hoe deze geplaatst moet worden...
wie kan me helpen??

ijzerbroot1
3 januari 2011, 22:19
Dat veertje komt uit je brug, het houdt de stelschroefjes van de zadeltjes op zijn plek. (dacht ik) Als je even googled op tune o matic bridge, klik op plaatjes, dan zie je het vanzelf.

Jilles
4 januari 2011, 00:25
Dit ijzerdraadje zorgt er inderdaad voor dat je stelschroefjes er niet vandoor gaan, of - volgens mij beter gezegd - dat ze niet gaan rammelen tijdens het spelen. Ze blijven erdoor in ieder geval op één plek.

Op de brug zitten stelschroefjes waarmee je de zadeltjes wat kan laten verschuiven. Aan de kant van de koppen van deze schroefjes zitten bij de buitenste twee schroefjes twee gaatjes.
Je zet eerst één pootje in een gaatje, zodat het draadje over de schroefkopjes loopt. Vervolgens laat je het draadje achter de koppen schieten, en klem je het tweede pootje in het overgebleven gaatje. Voilá.