PDA

View Full Version : Goede electro-akoustische versterker.



TRC
25 december 2006, 16:52
Jaja het zal wel in het versterkers-subforum moeten maar hier kijken meer mensen.

Ik heb sinds kort dus een electro-akoestische Vanderson gitaar en ik vroeg me af of er een soort variant op de roland cube of de vox valvetronics voor is? Oftewel: een versterkertje met een hoop effecten.
Nu weet ik natuurlijk wel dat je een akoestische ook op een elektrische versterker aan kunt sluiten en dat de meeste akoestische versterker het geluid van de gitaar zo precies mogelijk proberen na te bootsen maar ik vroeg het me gewoon af.

Merc Wiersma
25 december 2006, 19:58
AER levert hele goeie akoestische gitaarversterkers met weinig effecten. Puur voor de eenvoud en de hoge kwaliteit kom je bij AER terecht. Voor wat minder Euro's kun je bijvoorbeeld bij Fender (Acoustasonic Junior (700 Euro), Acoustasonic 30) terecht met een redelijk aantal effecten. Crafter heeft overigens ook hele mooie kleine akostisch gitaarversterkers (ik dacht voor ongeveer 450 Eurotjes). Ik heb ook eens op een IBANEZ gespeeld, deze zijn nog weer goedkoper en ik was onder de indruk van de prijs/ kwaliteit verhouding.

guitartub
26 december 2006, 11:30
De toppers op electro-akoestisch gebied zijn bij mijn weten AER, Schertler en Fishman, maar er zijn zoals genoemd nog veel meer merken die goede amps leveren op dat gebied.

TRC
26 december 2006, 19:44
Merci voor de reactie maar de cube en de vox valvetronics zijn bij elektrische gitaren erg goede budget versterkertjes, wat zijn goede electroakoestische versterkertjes voor rond de 250 €?
Want ik ben helaas niet zo rijk :p

Merc Wiersma
26 december 2006, 21:05
Dan zou ik even naar de Ibanezjes kijken.

JimiDylan
27 december 2006, 00:23
peavey schijnt ook hele goede te hebben

SBloke
27 december 2006, 00:25
schertler unico
aer compact60

zo ongeveer het beste wat ik tot nu tie ben tegen gekomen op amp gebied...

bert
27 december 2006, 13:50
IK ben zeer tevreden met mijn Cromacord Podium IV versterker.
Het is een uitstekende akoestiche versterker. Hij geeft het geluid heel direct weer. Speel je zachtjes dan klinkt het goed, speel je luid dan klinkt het ook goed, als je begrijpt wat ik bedoel. ( M.a.w. het gevoel wat je in de gitaar, het spelen legt, komt er ook zo uit ).


http://www.eptas.nl/gitaar2.jpg


AMP Cromacord Podium

Podium IV wordt gemaakt door Acoustic Music Performance, een klein Duits bedrijfje dat is gevestigd in Saarbrücken. Naast deze versterker heeft AMP twee combo's in het programma die speciaal, maar niet uitsluitend, bedoeld zijn voor de versterking van akoestische gitaren. Beide versterkers zijn leverbaar met of zonder digitale galm en met of zonder aanvullende tweeweg luidsprekerkast. Het meest opvallende aspect van de serie versterkers is de spectaculaire prijs/kwaliteit verhouding. De goedkoopste versie kan zich meten met de vele malen duurdere bekende merken. De tachtig Watt versie heeft een zwaardere (MOSFET) eindtrap en een grotere behuizing dan het kleine broertje. De aanvullende luidsprekerkasten zijn aanpast aan het formaat van de twee types. Beide modellen, de IV en de XIV, zijn klein, licht en uiterst handzaam. Je neemt ze zò mee, achterop de fiets.
De Podium is niet alleen bedoeld voor de versterking van de akoestische gitaar. Het combo is een soort mono mini-PA met aansluitingen voor zangmicrofoon, keyboard, CD, MD of DAT, elektrische gitaar en basgitaar, mengtafel en zelfs contrabas. Het combo heeft dan ook veel verschillende ingangen en meervoudige toonregelingen, twee lijnuitgangen voor doorversterking naar PA of mengtafel en een uitstekende compressor/limiter. Voor de versterking van zowel het microfoonsignaal als de piëzo van de akoestische staal- èn nylonsnarige gitaar is in deze prijsklasse geen beter alternatief te vinden. Maar ook de jazzgitarist zal versteld staan van de warme, heldere en zo verrassend akoestische klank van deze versterker.

Boom-chick-Franky
27 december 2006, 20:16
:satisfie:

Reetepeteet wat een mooie gitaar !!!!!!!!
Een 914 ce??
Prachtig !, hoe is het geluid?

TRC
29 december 2006, 11:13
Bedankt allemaal, ik zal eens wat rond gaan kijken en uitroberen!

Heb ook nog een andere vraag maar om daar nou weer een nieuw topic voor aan te maken vind ik ook weer zo'n onzin:

Mijn G snaar klinkt versterkt een stuk zachter dan de andere snaren, werkt het piëzo niet goed of waar kan het anders mee te maken hebben?
Ook heeft de gitaar nogal wat last van frettbuzz, bij een elektrische zou ik hem gewoon ff anders afgesteld hebben, maar hoe gaat dat bij een akoestische?
Alvast bedankt.

*edit*

En nog een vraagje over een versterker:
Nu ben ik nog maar een beginnend gitaristje en voor mij klinkt een hoop best goed in de oren, maar zou het echt fout zijn om met een electro akoestische over een vox ad15 te spelen (een moddeling ampje)?

johantipker
29 december 2006, 11:59
is echt niet mooi..... een gitaarspeaker heeft een te beperkt freqentie bereik, hij moet t volledige freq gebied van 40 hz -18k...

voor special wacked sounds kan de Vox weer wel leuk zijn..
maar verwacht geen mooie akoestische sound...

TRC
29 december 2006, 12:16
Okè, bedankt. Hmm, ik wil het binnenkort sowieso wel eens gaan proberen.
Zo'n Vox da5 versterkertje kost niet veel en er zitten wat leuke sounds op (veschillende soorten clean en 2 blues soorten) met nog wat effectjes.
Je zult absoluut gelijk hebben, het zal minder goed klinken maar ik vrees dat ik het geld niet heb voor een echt goede akoestische versterker.

johantipker
29 december 2006, 13:38
thuis kun je ook leuk spelen via je hifi boxen... evt fxje ervoor... gewoon gaan met die banaan!

TRC
29 december 2006, 13:42
O? Hoe dan?

nandito
30 december 2006, 12:22
In ben zowat in hetzelfde geval als jij.
Beginnend gitaristje en op zoek naar een acoustische versterker. Ik heb ook eerst geprobeerd met een cube 30, maar dat klonk niet echt.
Ik heb na veel (budgetgebonden) zoeken een Bogey AC 60 gekocht.
Bij "de muziekwinkel" in Valkenswaard kostte die 200 €. Vriendelijke lui en de koffie op de koop toe.
Ik vind hem behoorlijk klinken. Naar ik ergens op het forum gelezen heb, zou dit een Chinese kloon zijn van de Marshall ac 50. Hij ziet er ook, op de plaatsing van een paar knopjes na, identiek uit. Ik was eerst gegaan voor de Behringer acx 1800, die had wel meer effecten, maar de knopjes leken mij echt wel speelgoed en zeer breekbaar. Ik ben tot nu toe tevreden met mijn keuze zonder te beweren dat ik een wereldklasse versterker gekocht heb. Maar voor mij is dit de juiste versterker voor een beginnend gitaristje én precies passend in mijn budgetaire plaatje.

TRC
30 december 2006, 12:47
Ah dat klinkt interessant, ik zal er eens wat over op gaan zoeken maar kun jij me niet al wat meer vertellen? Wat voor effectjes zitten er op, klinkt ie hard ook goed enzo?

nandito
30 december 2006, 16:48
Zit eigenlijk alles op wat je nodig hebt.
2 kanalen
60watt RMS 2 x 8 inch speakers en 1`tweeter, Chorus,met speed en depth
Reverb met balance
Notchfilter, fase omschakelaar en equiliser knop om het rondzingen van een acoustische gitaar te onderdrukken.
Je kan er een cd speler en microfoon op aansluiten.
Aan de achterkant is een line out, kan een footswitch aangesloten worden en er is een aansluiting voor denk ik zo'n apparaatje met effecten. (Send /return)
Wat is hard?
Voor huis, tuin en keukengebruik, voor mij dus, alleszins hard genoeg.

TRC
2 januari 2007, 12:18
Okè klinkt absoluut interessant!
Nu nog eventjes die vraag van de fretbuzz, enkele snaren trillen tegen het fretboard aan, wat is hier bij een akoestische aan te doen behalve een nieuwe brug?

TRC
3 januari 2007, 18:27
Bump? :)

*****

Flipkoos
3 januari 2007, 18:56
Ik heb na veel (budgetgebonden) zoeken een Bogey AC 60 gekocht.


Ik heb 'm ook!
Absoluut waar voor z'n geld! Ik heb duurdere gehoord die veel minder klinken. Bogey maakt ook baggerdingen, maar dit is zeker een goede keuze voor weinig geld. Ik gebruik hem met mijn Ovation CE 1997 en hij klinkt prima!

TRC
3 januari 2007, 20:19
Fijn om te horen!
Maar eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar het antwoord op mijn andere vragen:
"Nu nog eventjes die vraag van de fretbuzz, enkele snaren trillen tegen het fretboard aan, wat is hier bij een akoestische aan te doen behalve een nieuwe brug?"

LaurentB
3 januari 2007, 20:20
Okè klinkt absoluut interessant!
Nu nog eventjes die vraag van de fretbuzz, enkele snaren trillen tegen het fretboard aan, wat is hier bij een akoestische aan te doen behalve een nieuwe brug?

Je zou kunnen controleren of de hals niet te vlak staat. Als je de lage E-snaar op het 1e fretje en het fretje waar de hals bij de kast komt indrukt moet er in het midden tussen die twee punten tussen de snaar en de fret maar heel weinig ruimte zijn, maar hij mag er niet tegen aan komen.
Kan het een ingesleten zadel of brug zijn? Of dat sommige frets ingesleten zijn, waardoor de snaar tegen verderop gelegen frets trilt?

johantipker
12 januari 2007, 20:25
Nog even reagerende on topic:

wat betreft de akoestische gitaarversterker...

ik heb vanmiddag op een MARK BASS ac601 amp gespeeld,

waanzinnig ding, heel klein, licht en te gekke sound....

wel wat boven t budget meer dan 1200 euri!


http://www.markbass.it/prodotto_dett/thumb/thumb_74.jpg


SPECS:



SPEAKER
1x6"
TWEETER
1" HF compression driver with custom horn
BASS PORT
rear
IMPEDANCE
8 ohms
SENSITIVITY
98 dB SPL
SPEAKER POWER HANDLING
150W RMS (AES Standard)
AMP OUTPUT POWER
(analog) 250W @ 4 ohm / 150W @ 8 ohm
FREQUENCY RESPONSE
55 Hz to 18 kHz
CROSSOVER FREQUENCY
3.5 kHz
WEIGHT
19.4 lbs / 8.8 kg
HEIGHT
13 in. / 33.1 cm
WIDTH
12.3 in. / 31.3 cm
DEPTH
11.2 in. / 28.5 cm
PREAMP
solid state
ONBOARD DIGITAL EFFECTS
4 reverbs, 2 chorus

Liefhebber
30 januari 2007, 03:49
Misschien nog op de valreep! Natuurlijk zijn AER, Schertler en sinds kort Bass Acoustic(101 en 601) de echte toppers voor akoestisch versterken van je gitaar. Maar hiervoor betaal je minimaal 900 euro. Je hoort het er ook wel vanaf moet ik zeggen! Maar er zijn ook verrassend goede versterkers voor minder euro's. Ik wil er in ieder geval eentje noemen en dat is de Kustom Sienna 65. Ontworpen in de VS en gebouwd in China. Verrassend goede versterker voor rond de 300 euro in de winkel.

Schummie
30 januari 2007, 23:25
Je kan hier nog een review lezen over bovengenoemde versterker.
En zo te lezen zijn deze mensen er wel positief over, Gold Award.
Zie Review Kustom Sienna 65 (http://www.kustom.com/support/reviews/AcousticAmps/Sienna_65W_GuitarWorldAcoustic.jpg)
Laat nog even weten wat het geworden is.

Succes en groetjes

Schummie

Pais
31 januari 2007, 15:46
Nog even reagerende on topic:

wat betreft de akoestische gitaarversterker...

ik heb vanmiddag op een MARK BASS ac601 amp gespeeld,

waanzinnig ding, heel klein, licht en te gekke sound....

wel wat boven t budget meer dan 1200 euri!



Jezus man, daar kun je een autotje voor kopen... Als je dan toch een akoest heb, zou ik dat bedrag echt niet willen neertellen voor een amp voor slaapkamerconcerten.

Liefhebber
31 januari 2007, 16:41
Jezus man, daar kun je een autotje voor kopen... Als je dan toch een akoest heb, zou ik dat bedrag echt niet willen neertellen voor een amp voor slaapkamerconcerten.

Nouh Pais, dat dingetje blaast jou je slaapkamer uit met dekbed en al!!

Eko
31 januari 2007, 16:44
Ik heb een AER Compact 60. Inderdaad het ding kost een bundel geld ( 900+) maar dan heb je ook wat. Mijn eerste was een Guild Tamarack, die al snel werd vervangen door een Fender Acoustasonic Junior. Al veel beter met diverse extra`s als filters en microfooningang e.d. Reverb en chorus maakte dit ding al heel acceptabel.
De reden dat ik uiteindelijk voor een AER koos is gewoon het geluid. Ik gebruik hem met de ColeClark. Dezelfde importeur levert ook de AER ( Ron Houben) en had mij verteld dat als ik wilde weten hoe goed de ColeClark kon klinken, ik maar eens een AER moest proberen. Ik zou dan vanzelf wel besluiten om hem te kopen. En helaas de man had gelijk. Geen vergelijk, het is echt een klasse beter. Echt alleen maar gebouwd voor acoustische instrumenten en heerlijk klein van afmeting en gewicht en echt alle aansluitingen zitten erop. Als je veel optreed is er niets makkelijker.

Liefhebber
31 januari 2007, 16:48
Ik gebruik dezelfde combinatie! Eigenlijk nooit beter gehoord!

Pais
31 januari 2007, 17:07
Nouh Pais, dat dingetje blaast jou je slaapkamer uit met dekbed en al!!

Geloof ik graag, maar de toppicstarter vraag om een budget amp voor een "beginnend gitaristje"

Liefhebber
31 januari 2007, 17:53
Begrijp ik, maar de vraag was ook: wat is een goede versterker die het akoestisch geluid zo goed als mogelijk weergeeft? Low budget zijn er zeker ook verrassend goede versterkers, zoals bijv. de Kustom Sienna 65, als al eerder aangestipt.
Maar als het gaat om echt goed geluid ook bij hoge volumes dan ontkom je niet aan de klasse 900 euro plus!

johantipker
1 februari 2007, 11:38
Jezus man, daar kun je een autotje voor kopen... Als je dan toch een akoest heb, zou ik dat bedrag echt niet willen neertellen voor een amp voor slaapkamerconcerten.

1 auto? wel 3!!! :D

johantipker
1 februari 2007, 11:41
By the way... iemand opperde ooit ergens op dit forum het idee om een paar studiomonitoren als akoestische gtr amp te gebruiken, wellicht is dat wat qua bang for the buck, deze heb je ook in low budget prijsklasse, ze klinken heel helder en neutraal, maar gaat t hard genoeg? (in een bandje)

Eko
1 februari 2007, 16:47
Een van de betere lowbudget versterker voor de acoust vond ik de Roland. Handig klein met een hoop opties.
Verwachting maar echter niet op het niveau liggen van de AER en Schertler.

savale
1 februari 2007, 17:11
Een heel ander ideetje: Koop een goede geluidskaart en plug m daar op in. Dan kun je er softwarematig effecten overheen gooien en dan via de line out aan je hifi hangen! How bout that?

Liefhebber
1 februari 2007, 22:37
Als gitarist wel een computter kopen maar geen versterker?