PDA

View Full Version : Bogner Shiva (vs Marshall DSL/TSL)



Mirakels
25 december 2006, 13:11
Hello,

In navolging op mijn eerder gestartte topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84653) speelt de Bogner Shiva steeds meer door mijn hoofd.

In het kort:
Ik wil een nieuwe amp aan gaan schaffen. In eerste instantie speelde de Marshall JCM 2000 DSL en de TSL in iets mindere mate door mijn hoofd. Ik hoorde van de week een collega gitarist over een Bogner top spelen en dat klonk ontzettent goed. Geen idee welk type dat was. Toen ben ik eens gaan speuren naar de amp en kwam al snel op de Shiva. Deze zit nog net aan het budget.

Ik lees alleen maar erg goede verhalen op deze versterker. Ik zou graag de Shiva EL34 met reverb nader aan de tand gaan voelen. Ik ga hem gebruiken in een redelijke, iets meer op rock georienteerde allround coverband. Belangrijkste gitaar is een Music Man Luke en daarnaast gebruik ik een Bogner 2x12 Cabinet met V30's.


Mijn vragen...

Hoe is de vergelijking met de DSL (TSL)?
Is de Bogner een beetje veelzijdig?

Ik lees dat de Shiva gemaakt na mei 2006 niet meer gebruik hoeft te maken van de speciale FX Kabel?

Hoe zit het met de boost? Je kan een mod laten doen, zodat het volume van de boost is in te stellen. Ik hoor diverse verhalen dat dit ook al in de nieuwere modellen standaard verwerkt zit?

Wat zijn jullie ervaringen met bovengenoemde versterkers??

andoni
25 december 2006, 13:14
Kwalitatief wal een Shiva zeker een stap vooruit zijn. De Marshall is een degelijke middenklasser en de Bogner is een high end product. Of het je sound is, is uiteraard persoonlijk.

Michael AE
25 december 2006, 13:57
De Shiva is een hele coole amp, maar het moet wel je smaak zijn. Het lead kanaal is heel apart en daar moet je van houden. Het cleane kanaal vond ik zelf echt heel erg mooi, maar het drive kanaal was mij iets te saggy en er zat een apart soort neuzig middengebied in. Ik had er een beetje een haat/liefde verhouding mee. Toch moet ik zeggen dat het beste geluid dat ik ooit live heb gehad met die versterker was en ik hem afentoe toch nog wel stiekum mis.

Ik heb laatst de Bogner Duende gehoord en die is toch ook wel erg goed, dus die kan ik je ook wel aanraden. Misschien koop ik die er ooit zelf nog eens bij. ;)

Tristan
25 december 2006, 15:09
Ik vind die Duende echt duidelijk beter dan de oude Shiva in ieder geval, ik weet niet hoe die nieuwe serie is, als die meer in de richting van de Duende gaat dan is die in ieder geval beter dan de oude serie...
Bij de oude serie vind ik het lead kanaal echt niet veel soeps, vooral met de boost ingeschakeld is het echt waardeloos i.m.o, een ontzettend neuzig, rafelig en irritant kutgeluid...
Zonder boost gaat nog wel, maar dan nog klinkt het nog steeds behoorlijk gesloten en te rafelig naar mijn idee...
Ik denk wel dat een top i.c.m. een 2x12 kast of iets dergelijks duidelijk beter zal zijn dan de 1x12 combo, bovendien vond ik de EL34 versie ook duidelijk beter klinken dan de 6L6 versie, die was echt waardeloos...

Dus samengevat zou ik wat betreft Bogner gaan voor een:
Bogner Shiva nieuwe versie EL34 top
Bogner Duende top

Nog een opmerking:
De switch achterop de Duende moet wel echt in de swampy stand staan, in de modern stand vind ik het geen geweldige amp, dan klinkt hij een stuk dunner en reageert minder lekker op je spel...

new deep
25 december 2006, 15:17
Ben sinds kort erg blij met de shiva el34 Combo met reverb. Toch wel de overtreffende van alle amps waar ik zelf ooit op heb gespeeld naar mijn smaak.

Gebruikte hiervoor voornamelijk een Koch Twintone en daarvoor een Mesa Single Rectifier maar die vallen in mijn ogen volledig weg tegen de Shiva.
Dit terwijl bijv. de Twintone ook echt geen misselijk amp is.

Ik ben vooral erg tevreden over de scherpte, definitie, enorme dynamiek, warmte, ballen, puurheid en het perfect door de bandmix snijden. Dit vooral op het cleankanaal, hij reageert dan ook prima op pedaaltjes als de Fulltone OCD en MI audio Blues Pro.
Het drive kanaal klinkt vrij modern maar dan wel zeer direct, dynamisch en helder gedefinieerd met een enorm strak laag.
Van bulderende scheur naar subtiele krasjes alleen door de manier van aanslaan (met je plectrum) dat vind ik zelf erg prettig.

brunodb
25 december 2006, 19:42
een shiva vergelijken met een dsl of tsl is als is als foie gras vergelijken met aardappelpuree met saucissen.

je zal met beide wel gegeten hebben maar als je een fijnproever bent, hoef je niet lang na te denken :-)

Hydra
25 december 2006, 22:23
een shiva vergelijken met een dsl of tsl is als is als foie gras vergelijken met aardappelpuree met saucissen.

je zal met beide wel gegeten hebben maar als je een fijnproever bent, hoef je niet lang na te denken :-)


Toch zegt het niets dit was ook mijn dilemma en in de winkel naast elkaar heeft een BLINDE gehoortest me toch de marshall dsl laten kiezen . Bogner is gewoon een andere amp kwalitaief beter materiaal, maar speel toch liever over mijn (kartonnen) marshall omdat ik de sound gewoon lekkerder vind...

Koop maar eens zonder je ogen .. valt niet mee... daarom is zo een blinde test absoluut aan te raden.

brunodb
26 december 2006, 10:46
Dat is idd het beste, een blinde test. Gelukkig voor jou heb je dan geen al te dure smaak :-)

Hydra
26 december 2006, 11:40
Dat is idd het beste, een blinde test. Gelukkig voor jou heb je dan geen al te dure smaak :-)


Lol alleen de allergoedkoopste meuk is goed genoeg voor mij :P

Punt
26 december 2006, 12:18
De Shiva is een van de beste live amps ter wereld.
Met een luistertest in een winkel kom je daar helaas niet achter.
Thuis in de huiskamer speel ik op m'n Koch Studiotone, maar zodra we het podium op gaan is het de Shiva.

Aardig weetje:
Ik heb begrepen dat de Shiva ontwikkeld is voor de Black Crows en pas daarna in productie is genomen.

Helter Skelter
26 december 2006, 14:34
Toch zegt het niets dit was ook mijn dilemma en in de winkel naast elkaar heeft een BLINDE gehoortest me toch de marshall dsl laten kiezen . Bogner is gewoon een andere amp kwalitaief beter materiaal, maar speel toch liever over mijn (kartonnen) marshall omdat ik de sound gewoon lekkerder vind...

Koop maar eens zonder je ogen .. valt niet mee... daarom is zo een blinde test absoluut aan te raden.

ik heb op een geven moment zowel een Shiva als een DSL in huis gehad en de Shiva heeft inmiddels het veld moeten ruimen terwijl ik nog regelmatig optredens doe met de DSL

Tristan
26 december 2006, 14:45
Tsja, dat is ook wat ik het meeste zie gebeuren, de meeste mensen doen na een tijdje hun Shiva weer weg...
Ik denk dat het met name ligt aan het tweede kanaal, dat is toch gewoon i.m.o. echt niet super, zeker niet als je de boost gebruikt, maar ik weet niet hoe die nieuwe Shiva serie het doet...

Wizz
26 december 2006, 15:14
een shiva vergelijken met een dsl of tsl is als is als foie gras vergelijken met aardappelpuree met saucissen.

Doe mij dan maar puree ! Foie gras is dierenmishandeling van de bovenste plank.

Wizz

jorrit
26 december 2006, 15:29
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Gavage.jpg

+1 voor de puree

Tristan
26 december 2006, 23:11
Doe mij dan maar puree ! Foie gras is dierenmishandeling van de bovenste plank.

Wizz

Tsja, inderdaad, geef mij ook die puree maar, dat vind ik niet te vreten, maar daar zijn in ieder geval geen dieren echt voor mishandeld...
Foie Gras is volgens mij ook niet te vreten, ik bedoel, het is lever en er zijn dieren voor mishandeld, dus echt lekker kan het niet smaken lijkt me, ik heb het gelukkig nooit op...
Doet me wel denken aan de uitspraken van een zekere ampbouwer trouwens "bij het ontwikkelen van deze amps zijn geen zeehondjes of hippies mishandeld"... :D

brunodb
27 december 2006, 00:19
lap, ik zal dan maar zwijgen over mijn voorliefde voor zeehondjespuree :p

Tristan
27 december 2006, 01:50
Is dat nog "lekkerder" dan Foie Gras dan? :p

Mirakels
27 december 2006, 09:58
Zo zeg. De kerstdagen weer voorbij en we zitten weer vol van eten zie ik wel 8-)

Ik ga deze week eens wat testen. Een blinde luistertest is wel een goede tip inderdaad.

Rutger
27 december 2006, 10:21
maar het drive kanaal was mij iets te saggy en er zat een apart soort neuzig middengebied in. Ik had er een beetje een haat/liefde verhouding mee.

dat ligt waarschijnlijk aan de V30's. probeer m eens met een andere speakercab met bijv. G12H's, dat zal erg uitmaken

Punt
27 december 2006, 12:06
De Shiva reageert heel goed op buizen veranderen.
Daarmee kun je de sound aardig tweaken.
Ik heb alle preamp tubes vervangen, dat doe ik trouwens bij al m'n amps.
De fabrieks buizen zijn bijna altijd eerder geselecteerd op duurzaamheid dan op toon.

Ik ben gek op mid, ik heb zelfs greenbacks in de cab gedaan :)

Mirakels
28 december 2006, 19:07
Zo! Vandaag eindelijk eens kunnen testen. Ik heb de Shiva EL34 getest en ook de TSL. Wat een verschil zeg. Damn! Die Shiva rules hoor. Wat een lekkere recht in you're face sound. Het geluid blijft ten alle tijde overeind en is heerlijk transparant, wat voor een setting je ook gebruikt. De Shiva reageert ontzettend fijn op de manier van je spel. Harder, zachter, cleaner etc. Heerlijk. Het is wel een versterker die je heel erg dwingt om op de juiste manier te spelen.

Heb heel even de TSL aangehad. Ik vroeg nog aan die verkoper...is dit wel een buizenbak? Leek meer op een goedkope transistorcombo in vergelijking met de Shiva.

Nee ik ben om. Het gaat de Shiva worden. De Shiva is eigenlijk een Marshall zoals het bedoeld is. Daar kunnen de Marshalls zelf niet tegen op. We hebben ook nog een DSL die ik nog niet heb kunnen testen. Maar die zal ergens tussen de TSL en de Shiva zweven. Daarbij komt nog eens dat je eigenlijk 4 kanalen hebt waarvan je er 2 kunt schakelen met je voet...staat me toch tegen. Dan maar gewoon een pure 2 channel amp.

De nieuwe modellen Shiva's hebben de handmatige volumeregeling van de boost al ingebouwd. Ook het cleane kanaal heeft een boost meegekregen die je kan schakelen met je voetjes en op dezelfde manier is te regelen. Geen speciale mod meer nodig dus. De speciale FX kabel is ook niet meer nodig.

Top versterker!

Nu nog mijn Mesa Boogie Quad en Mesa Boogie 295 zien te verkopen...

Helter Skelter
28 december 2006, 19:17
Gefeliciteerd! een mooie amp inderdaad :)

new deep
28 december 2006, 20:06
Ja een goede keuze, de dynamiek, warmte, definitie en volheid van het clean kanaal zijn in mijn ogen ook ongeevenaard met het huidige (normale) aanbod.

Hij reageert goed op pedaaltjes en laat ook erg goed de verschillende karakters van je gitaren spreken, succes ermee! :blast:

Mirakels
28 december 2006, 20:27
Ja das zeker helemaal waar. Ik heb met mijn eigen gitaar, Music Man Luke, en een Strat van daar getest. Totaal anders. De verschillende karakters van de gitaren kwamen echt mooi naar voren.

Ik heb ook nog mijn eigen T-Rex Mudhoney pedaaltje ertussen gegooid. De verkoper had diverse niet al te positieve verhalen gehoord over dit pedaaltje, maar moest toch wel even slikken toen ie deze hoorde in combi met een Shiva. Echt top!

steph
28 december 2006, 20:34
Tja, het blijft persoonlijk.
Een goede vriend van mij heeft een shiva (6L6 met V30's), en een 1965 strat orgineel, en toch niet altijd een goed live geluid, terwijl hij dat met zijn oude Tele (67) en transistor Sessionette wel heeft(?)!

Ik heb begrepen dat dat komt doordat in sommige situaties de basspoorten niet "overkomen".

Persoonlijk vindt ik de Shiva een geweldige amp, maar zou niet willen ruilen met mijn TSL (wel als ik een strat speler zou zijn en voor blues zou gaan, maar da's ook persoonlijk natuurlijk).

Helter Skelter
28 december 2006, 21:13
ik begrijp wat je bedoeld, Marshall heeft een bepaalde 'aanwezigheid' in het geluid waardoor ze vooral Live er altijd goed uitspringen. Ik zie en hoor Live ontzettend veel bands en het valt me altijd op hoe goed Marshall's overeind blijven in welke bandbezetting dan ook en die ervaring heeft me uiteindelijk doen besluiten een DSL aan te schaffen.

marc_o
28 december 2006, 21:29
Shiva is een leuke bak hoor, alleen moet ie echt hard, net als m'n Rivera Knucklehead. In een winkel of thuis komt het karakter niet tot z'n recht.

Ben eens met een maat voor een Shiva gaan shoppen, maar die legde het af tegen de Koch twintone 2. Ik koos zelf voor de Rivera Fandango toen ik voor de Shiva ging shoppen. Die lijkt er wel wat op, maar klinkt op lagere volumes ook al erg goed.

DSL en TSL zijn beide ook echt vette bakken, die naar mijn onbescheiden mening te vaalk in de grond worden geboord door mensen die er niet op hebben gespeeld.

new deep
28 december 2006, 21:32
Ben eens met een maat voor een Shiva gaan shoppen, maar die legde het af tegen de Koch twintone 2. Ik koos zelf voor de Rivera Fandango toen ik voor de Shiva ging shoppen. Die lijkt er wel wat op, maar klinkt op lagere volumes ook al erg goed.

.

grappig ik heb juist de twintone 2 weer weggedaan omdat ik het clean van de shiva vele malen beter vind qua response, dynamiek, punch en definitie, maar goed smaken verschillen :)

neemt niet weg dat ik de twintone ook een goede versterker blijf vinden.

marc_o
28 december 2006, 21:36
grappig ik heb juist de twintone 2 weer weggedaan omdat ik het clean van de shiva vele malen beter vind qua response, dynamiek, punch en definitie, maar goed smaken verschillen :)

neemt niet weg dat ik de twintone ook een goede versterker blijf vinden.


Kan wel kloppen, maar voor de prijs, gemak en de overstuurde sounds koos mijn maat voor de twintone. De Fandango is ze overigens beide de baas, jammer dat je die niet zo vaak ziet. Ben er eigenlijk nog nooit een andere gitarist mee tegengekomen. Ik ergerde me ook aan dat rare snoer van het voetpedaal bij de Shiva, en toen ik 'm testte was die optie van extra gain en volume bij het overdrivekanaal er nog niet. Dat scheelde ook.

Helter Skelter
28 december 2006, 21:37
Shiva is een leuke bak hoor, alleen moet ie echt hard, net als m'n Rivera Knucklehead. In een winkel of thuis komt het karakter niet tot z'n recht.

Ben eens met een maat voor een Shiva gaan shoppen, maar die legde het af tegen de Koch twintone 2. Ik koos zelf voor de Rivera Fandango toen ik voor de Shiva ging shoppen. Die lijkt er wel wat op, maar klinkt op lagere volumes ook al erg goed.

DSL en TSL zijn beide ook echt vette bakken, die naar mijn onbescheiden mening te vaalk in de grond worden geboord door mensen die er niet op hebben gespeeld.

hey, je weet toch nog wel aan wie je die Fandango te danken hebt hè

onbegrijpelijk eigenlijk waarom ik 'm zelf niet hebt gekocht :???:

marc_o
28 december 2006, 21:40
hey, je weet toch nog wel aan wie je die Fandango te danken hebt hè

onbegrijpelijk eigenlijk waarom ik 'm zelf niet hebt gekocht :???:


Aan jou Mark, evenals de Knucklehead. Jij bent mijn tipgever, zonder jou kan en wil ik niet verder als gitarist, jij...........jij..........MUZE!!!

brunodb
29 december 2006, 10:51
Tja, het blijft persoonlijk.
Een goede vriend van mij heeft een shiva (6L6 met V30's), en een 1965 strat orgineel, en toch niet altijd een goed live geluid, terwijl hij dat met zijn oude Tele (67) en transistor Sessionette wel heeft(?)!

Ik heb begrepen dat dat komt doordat in sommige situaties de basspoorten niet "overkomen".

Persoonlijk vindt ik de Shiva een geweldige amp, maar zou niet willen ruilen met mijn TSL (wel als ik een strat speler zou zijn en voor blues zou gaan, maar da's ook persoonlijk natuurlijk).

een shiva met 6L6 klinkt dan ook veel minder mooi dan een EL34 shiva. En door de EL34's die een meer mid sound hebben zal hij sowiezo beter door de mix komen dan 6L6 die bassiger klinken

steph
29 december 2006, 14:57
een shiva met 6L6 klinkt dan ook veel minder mooi dan een EL34 shiva. En door de EL34's die een meer mid sound hebben zal hij sowiezo beter door de mix komen dan 6L6 die bassiger klinken

En dat is dan net het probleem bij een bassigere Shiva 6L6 zonder bass.
:chicken:

Michael AE
29 december 2006, 15:17
dat ligt waarschijnlijk aan de V30's. probeer m eens met een andere speakercab met bijv. G12H's, dat zal erg uitmaken

Ik heb mijn Shiva niet meer, hoor. :)

Ik heb hem ingeruild op mijn Matchless Phoenix, wat waarschijnlijk de beste beslissing ooit in mijn leven tot nu toe is geweest. :p

Dude
29 december 2006, 17:13
DSL en TSL zijn beide ook echt vette bakken, die naar mijn onbescheiden mening te vaalk in de grond worden geboord door mensen die er niet op hebben gespeeld.

right on marc... zonde !!

Mirakels
5 februari 2007, 10:07
Ok dan. Schop!

Heb de Shiva besteld. Als het goed is komt ie deze week...woeiiii. Kan niet wachten!

marc_o
5 februari 2007, 13:32
Kijk eens aan. Ik hoop wel dat je de versie hebt met extra gain en volumecontrole voor de Boost, anders is het een beetje zonde van al dat geld...ben beniuewd wat je ervan vindt...

Mirakels
5 februari 2007, 13:34
Jep, de nieuwste versie met de boost etc geintegreerd. Ook de speciale kabel voor de FX is niet meer nodig. Dat soort dingen.

Ben ook benieuwd. Ik laat het weten.

vinni
5 februari 2007, 14:33
Ik heb toch redelijk veel versterkers aan de tand mogen voelen.
Tot twee keer toe een Shiva uitgebreid geprobeerd.
Ik vind het een stug a-muzikaal geluid.
Maar goed....persoonlijke mening dus.....

Vinni

Punt
5 februari 2007, 18:56
Ik heb toch redelijk veel versterkers aan de tand mogen voelen.
Tot twee keer toe een Shiva uitgebreid geprobeerd.
Ik vind het een stug a-muzikaal geluid.
Maar goed....persoonlijke mening dus.....

Vinni

Klopt, komt door de pre tubes.
Meteen vervangen door iets als Mullard(clones) of die nieuwe TungSoll's
Voor het cleane kanaal eventueel Telefunken...oid

jorrit
6 februari 2007, 17:38
maar das wel debiel, hoop euries neerleggen voor een top en dan de buizen moeten vervangen... kijk bij een top van 700 - 1000 euro snap ik dat..

Punt
6 februari 2007, 18:00
maar das wel debiel, hoop euries neerleggen voor een top en dan de buizen moeten vervangen... kijk bij een top van 700 - 1000 euro snap ik dat..

Die kwalificatie laat ik aan jou.
De Shiva is een top amp die prima op buizenwissels reageert. Daardoor kun je de toon prima beinvloeden. Een bagger amp blijft bagger klinken met een Mullard snap je? Juist een goede amp verdient top tubes.

Ik denk dat Bogner er vanuit gaat dat het eerste wat haar klanten doen is de tubes vervangen door tubes die ze zelf prefereren. Voor die paar "debielen" die dat niet snappen stoppen ze er een paar chinese onverwoestbare buizen in die lekker lang mee gaan, dat is waarschijnlijk wat die mensen beweegt zo'n amp te kopen, degelijkheid ipv toon :)

Argh ik houd niet zo van mensen die meteen meningen verkondigen als dat iets debiel is. Waarom denk je dat je gekwalificeerd bent zo'n uitspraak te doen? Aan je vraag te zien weet je er niet veel van, dus wees voorzichtig met oordelen.

Misery Signals
7 februari 2007, 00:41
Owow,

Punt, niet zo aanvallend. Hij heeft een serieus punt vind ik.

Ik heb hetzelfde ook met de drie buizentops die ik heb.

Eerste-Mesa Dual rectifier MKII, 2500 Euro. Waardeloze slappe Mesa Buizen, lage bias omdat ze te zwak zijn om warm af te stellen. Vervangen door duet JJ 6L6GC/duet JJ KT88... Preampbuizen EH... Kostprijs 325 Euro...

Tweede-Peavey 5150II, 1350 Euro. Waardeloze Ruby 5881's. Vervangen door Ruby 6L6GCSTR en EH preampbuizen... Kostprijs 200Euro.

Derde-Epiphone Valve Junior, 129 Euro. Waardeloze buizen. Vervangen door EH preampbuis en JJ EL84. Kostprijs 75 Euro.

Ok, over de derde amp kan je het eens zijn dat er bespaard is omwille van de kostprijs. het feit dat ik ineens drie vijfde van de kostprijs moet investeren in nieuwe buizen lijkt veel, maar het is de moeite...
Bij die twee eerste heads kan ik er echter zelf ook niet bij... Als mensen zo'n head als een Dual Recto en 5150II maken, weten ze best waar kopers met zo'n head naartoe willen. En dat is niet een slap geluid met laag gebiaste rommelbuizen omdat ze anders kapot gaan (Mesa) en een stom hybryde geluid, vis nog vlees (Peavey)...
Ze weten verdomme goed genoeg welk geluid mensen eruit willen krijgen en voor welke stijl ze dienen. Als ze daarvoor een amp kunnen bouwen, die dan ook nog eens genoeg kost, moeten ze daar opeens geen kutbuizen in steken maar buizen die de amp voleldig tot zijn recht doen komen.

Zelfde bij die Bogner vind ik. Je koopt zo'n amp niet om metal te spelen. je koopt zo'n amp voor een mooie clean met een lekkere crunch, en je betaalt de prijs van een topamp. Kunnen ze niet maken om daar "alleskunnertjes" in te steken die achteraf vervangen moeten worden. Geef in zo'n amps een passende top-basislampenset, dan kunnen mensen die nog vervangen als ze willen...

No offence hoor...

marc_o
7 februari 2007, 09:16
Ik moet het ook helaas eens zijn met de stelling van Jorrit.

Je betaalt de hoofdprijs voor dergelijke versterkers en Bogner is voor een groot deel van de gitaristen nog altijd een Goeroe-merk, een heilige graal, noem maar op.
Zo'n versterker moet zichzelf verkopen door in de winkel al erg goed te klinken, anders kun je er net zo goed géén buizen insteken.

Dat gezegd hebbende, ben ik nog altijd benieuwd naar de ervaringen van de topicstarter, en zeker over de nu regelbare soloboost die voorheen naar mijn mening gewoon onbruikbaar was.
Is de kabel voor de footswitch nog altijd een raar knutselding, of is dat nu ook opgelost?

dr.distortion
7 februari 2007, 09:38
Precies! Als je een hoop poen moet neertellen omdat je zo graag een top amp wilt hebben, mag je gerust verwachten dat er prima buizen in zitten. Punt!

Hell's Engl
7 februari 2007, 10:55
Tja, het blijft persoonlijk.
Een goede vriend van mij heeft een shiva (6L6 met V30's), en een 1965 strat orgineel, en toch niet altijd een goed live geluid, terwijl hij dat met zijn oude Tele (67) en transistor Sessionette wel heeft(?)!

Ik heb begrepen dat dat komt doordat in sommige situaties de basspoorten niet "overkomen".

Persoonlijk vindt ik de Shiva een geweldige amp, maar zou niet willen ruilen met mijn TSL (wel als ik een strat speler zou zijn en voor blues zou gaan, maar da's ook persoonlijk natuurlijk).

Hey, volgens mij ken ik die vriend van jou.. Hij is ook leraar toch..?
Zal wel, er is verder niemand in de buurt met die spullen...

Mirakels
7 februari 2007, 12:38
Het blijft allemaal persoonlijk ja. Ik heb de Shiva nu diverse malen gehoord en geprobeerd met originele buizen en ik vond hem te gek. Maar het kan zeker zo zijn dat als ik hem een tijdje heb en in alle eigen settings aan de tand heb gevoeld dat er buizen vervangen moeten worden. Zien we dan wel weer. Het blijft een topamp. Maar is inderdaad een discussiepunt, helemaal mee eens.

De nieuwe versie met de regelbare boost heb ik kort geprobeert. Het leek wel werkbaar, maar dat zal in de praktijk nogmaals getoetst worden. Laat ik zeker weten als ik hem heb. Aansluiting van de footswitch is volgens mij iets van een jackachtige construktie. Niet echt moeilijk lijkt me. Maar kan me vergissen, heb ik nog niet echt opgelet.

Hopelijk krijg ik hem deze week nog...

Metoshade
7 februari 2007, 15:06
Ga ik me er ook maar even mee bemoeien...

Ik ben een Shiva (EL34 2x12 Reverb) gebruiker en liefhebber en ik ben dus bevooroordeeld. Dat maakt dat mijn post minder waardevol is, maargoed, een paar andere geluiden mogen ook wel.

De Shiva is een versterker die uit de doos IMHO prima zo dan niet knettergoed klinkt (maar dat is smaak). De versterker reageert wel enorm op het soort gitaar dat je gebruikt. Zo geeft een Gibson Les Paul Standard een donkerder wolliger geluid dan een Stratocaster met maple toets, maar dat lijkt me vrij logisch. Ik hou van een Bluesy/Rock geluid met spetters en daarom geef ik de voorkeur aan een fijn stratje als ik mijn Shiva pak. Ook een Tele gaat dan erg lekker. Heritage Les Pauls klinken er ook vol, romig en helder over, maar ik ben nou eenmaal een single-coil liefhebber. De Shiva vraagt in ieder geval om een goede gitaar.

Het is waar dat het veranderen van de buizen bij de Shiva een groot verschil met zich mee brengt. Ik heb de buisjes echter niet in de eerste plaats om de "toon" veranderd, maar omdat 1 van de chinese buisjes erg moeilijk aan het doen was. Ik heb nu een combinatie van JJ's en die Chinese jongens en wat mij betreft werkt dat als een tierelier. Sprankelend en open. Experimenteren met buisjes mag natuurlijk altijd, maar ik vind het iig geen MUST om dat gelijk te doen.

Dan de klank zelf. Tja, smaak is individueel, daar kun je het dus nooit over eens worden. Ik kan wel zeggen dat de Shiva een "podiumversterker" is:

Het geluid van de versterker "alleen" is niet het geluid wat je op het podium krijgt te horen. Dat is bij veel meer versterkers zo, alleen vaak dan in negatief opzicht: je zit thuis uren te draaien tot je de perfecte sound hebt, en op het podium heb je een bak met modder en scheermessen, of hoor je jezelf gewoon niet. Met de Shiva gaat dat anders. Je hoeft er weinig aan in te stellen en het klinkt on-stage gelijk goed.

Ik moest in het begin wel behoorlijk wennen aan het geluid van de Shiva, vooral het OD kanaal. Ik had er meer (of op z'n minst iets anders) van verwacht. Op het podium/in de oefenruimte kwam de Shiva echter volledig tot bloei, vooral omdat het geluid zo absurd goed in de mix ligt. Dat was echt een eye (of ear) opener.

Veel mensen vinden dat de Shiva hard moet voordat ie mooi klinkt. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De Shiva klinkt ook op lage volumes erg lekker en ik zou geen Hotplate/Powerbrake gebruiken, dat snoepte (bij mij) gewoon een beetje toon weg, de volume knop werkt prima (ook toonverandering, maar IMHO beter dan met een Hotplate). Je hoort op lage volumes ook gewoon de klasse en "ballen" van de versterker, maar uiteindelijk heeft het ding niet voor niets 80 Watt, op volume klinkt ie nog beter.

Ik heb de oude versie, dus zonder toeters of bellen. De boost functie is bij mij prima te gebruiken, ik heb geen last van extreme volume verschillen oid. Het is bij mij een gainboost op het 2e kanaal en het geeft de versterker slechts een zeer kleine volume boost (die overigens nog kleiner wordt naarmate je de versterker harder zet). Je krijgt een grotere volumeboost wanneer je de Reverb uitschakelt. Ik gebruik een Rocktron Replifex om Solo volumes te maken via de FX-loop.

Dan de FX-loop zelf. Bij de nieuwe modellen is alles zeer eenvoudig en heb je geen kabeltje nodig. Bij de oude modellen moet je inderdaad nog een kabeltje hebben. Ik heb het kabeltje zelf gemaakt (omdat het zo ontzettend simpel is) maar je kunt het ding ook bestellen of laten maken door je eigen muziekzaak. Iedereen die zo een kabeltje nodig heeft kan desnoods bij op zaterdag bij Big One langskomen en dan soldeer ik het kabeltje voor je. Het is gewoon een Jack-Jack kabel met een weerstandje, niets bijzonders.

De boostfunctie geeft bij de nieuwe modellen een boost op zowel clean als OD, maar alleen bij het OD kanaal is het exacte volume te regelen. Verder veranderd het geluid van het clean kanaal ook wanneer je de boost functie gebruikt.

Natuurlijk, smaak is persoonlijk, maar de Shiva is gewoon een klasse versterker, ook zo uit de doos.

cosmos
7 februari 2007, 15:53
Ben het ook met Jorrit eens hoor. Je betaalt een bak geld voor een hele goede amp, dan mag je ook iets verwachten. Heb overigens zelf ook een Shiva, oude versie. Dat gedoe met die FX-loop kabel, en een footswitch met een switch waar je niks aan hebt (reverb, terwijl ik geen reverb heb) is eigenlijk belachelijk voor een top van 2 ruggen.

DREAMMACHINE
7 februari 2007, 16:22
haha, mooi om te horen allemaal.

heb zelf ook een non-reverb shiva top. Baal idd van de footswitch, aangezien er idd die knop op zit die ik niet gebruik ( en de boost ook niet eigenlijk)...nouja, helaas.

verder als aanvulling op bovenstaande kan ik alleen maar melden dat dit een amp is voor overdrive/etc. pedalenliefhebbers. De amp reageert super op je verschillen in wat je er voor geeft ( van gitaar, elementen, pedalen, kabels en je spel uiteraard), daarvoor geeft hij je veel terug naar mijn mening.

het hele buizenverhaal moet ik nog aan beginnen ( ...als ik het wel wil, iig als het ooit nodig is ga ik het wel doen), maar voorlopig bevalt de sound me gewoon geweldig goed.

Punt
7 februari 2007, 18:01
Owow,

Punt, niet zo aanvallend. Hij heeft een serieus punt vind ik.



Ik val niet over de inhoud van de post maar over de kwalificatie "debiel".
Ik wordt altijd een beetje sikkeneurig van mensen die meteen een oordeel hebben.

Verder ben ik het in grote lijnen eens met de verschillende postst hierboven op 1 punt na. Er zijn nu eenmaal geen buizen waar iedereen blij mee is in een amp. Dat kan je de fabrikant niet kwalijk nemen. Overigens vind ik de eindbuizen prima in de Shiva dus alleen de pre tubes vervangen is genoeg.

Tristan
8 februari 2007, 00:13
Voor de mensen die de Shiva recht uit de doos wat te stug vinden klinken is er nu de Duende, onwijs lekkere amp...

jorrit
8 februari 2007, 12:54
Argh ik houd niet zo van mensen die meteen meningen verkondigen als dat iets debiel is. Waarom denk je dat je gekwalificeerd bent zo'n uitspraak te doen? Aan je vraag te zien weet je er niet veel van, dus wees voorzichtig met oordelen.

Haha, jij denkt uit mijn vraag op te kunnen maken dat ik er niet veel van weet.. uhm ik stel geeneens een vraag... daarnaast ... Ik moet "gekwalificeerd" zijn om mn meningt te geven... kom op zeg, jij denkt te weten hoeveel verstand ik van dingen heb, en jij denkt te weten dat ik zo dan niet gekwalificeerd ben om hier op te antwoorden... beetje op je teentjes getrapt en kort door de bocht? :D

denk dat t buizen verhaal verder wel uitgelegd is..

Punt
8 februari 2007, 16:01
Haha, jij denkt uit mijn vraag op te kunnen maken dat ik er niet veel van weet.. uhm ik stel geeneens een vraag... daarnaast ... Ik moet "gekwalificeerd" zijn om mn meningt te geven... kom op zeg, jij denkt te weten hoeveel verstand ik van dingen heb, en jij denkt te weten dat ik zo dan niet gekwalificeerd ben om hier op te antwoorden... beetje op je teentjes getrapt en kort door de bocht? :D

denk dat t buizen verhaal verder wel uitgelegd is..

Ik vroeg waarom je denkt gekwalificeerd te zijn om iets als debiel te beoordelen. Wat ik daarvan vind heb ik al uitgelegd. Wat mij betreft over en uit.

cardinal
9 februari 2007, 23:09
Vanmiddag op marktplaats; een jcm 2000 tsl 100 voor 450 inc. flightcase. Denk een terughaalactie uit een failliet pandje.

Nog een buikkast jcm 900 erbij, ook geflightcased, kon ik samen voor 825 meenemen. Vonk niet gek. Daarnaast hadden ze nog een powered peavey monitor staan die ik voor 50 meekreeg en mijn dag was weer goed.

En het waren nog aardige gasten ook.

Even mijn vreugde delen.

Heb er helaas nog niet eens op kunnen spelen (alleen daar heel even, maar teveel knoppen om er iets zinnigs van te kunnen zeggen). Ben benieuwd.

Als het niks is, ruil ik hem wel voor een bogner, tenminste, als ik de loterij win...

steph
10 februari 2007, 12:07
Buiten of dat je voorkeur ligt bij Bogner Shiva of Marshall, vindt ik het ook van de gekke dat er gelijk andere buizen gekocht dienen te worden. Laat ik het zo zeggen, bij een versterker van 2K+ zou het eigenlijk normaal moeten zijn dat je een versterker koopt en de verkoper/winkel je de buizen van je voorkeur erbij doet, zoals je je favorieten snaren erbij krijgt bij een gitaar. Sterker nog, als je een 2K+ gitaar koopt, wil ik 'm uitproberen met mijn type snaren, en zo zou dat ook bij een amp moeten zijn.

Toch speel ik nog op mijn TSL met dezelfde orginele fabrieks buizen, heb afgelopen jaar iets meer dan 50 optredens gedaan, en klinkt nog prima.
De Bogner van een maatje van mij klinkt ook prima met de orginele eind buizen. :hippie:

Punt
10 februari 2007, 13:14
Tja ik heb verschillende buizen op verschillende posities. Door uitproberen ben ik op de configuratie gekomen die ik nu heb. Je mag niet van een winkel verwachten dat ze iemand b.v. NOS Mullard tubes van pak weg 100 euro per stuk in een amp laat proberen. Da's toch net iets duurder dan een setje snaren. Dat is het dilemma. Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is een buis meenemen en kijken hoe de amp daarop reageert.
Als je er al die moeite niet voor over hebt moet je gewoon een amp zoeken die met fabrieksbuizen voor jou ok klinkt. Wel zonde, want je mist wel iets :)
De fabriekbuizen is Marshalls zijn ook niet echt top. Zo'n Marshall kan met goede tubes veel beter klinken.
Maar nogmaals iedereen moet zelf maar uitzoeken hoe hij of zij aan de eigen sound komt.

zjanke
10 februari 2007, 17:15
Je mag niet van een winkel verwachten dat ze iemand b.v. NOS Mullard tubes van pak weg 100 euro per stuk in een amp laat proberen. .
Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is een buis meenemen en kijken hoe de amp daarop reageert.


Ik heb mijn eigen Mullards meegenomen, kunt U deze amp even voor me biassen zodat ik 'm kan testen....

:B

30 minuten later:

Nee, is toch niet mijn geluid, stopt u de oude maar weer terug. Als u klaar bent met het biassen van de standaard buizen wil ik graag die en die en die nog proberen, maar uiteraard wel met mijn eigen buizen...

Lijkt me niet dat je dit voor elkaar krijgt :seriousf:

Punt
10 februari 2007, 17:16
Lijkt me ook niet, mogelijk als je heel erg belangstellend bent 1 preamp buisje op V1 :)

Agent_Smith
10 februari 2007, 17:40
De fabriekbuizen is Marshalls zijn ook niet echt top. Zo'n Marshall kan met goede tubes veel beter klinken.


Sterker nog: vrijwel altijd vind ik de standaard buizen in een Marshall erg slecht. Met goeie buizen komen ze pas echt tot leven.

steph
11 februari 2007, 07:36
Toch een keer bij jukebox in Boekel meegemaakt, dat er in een VHT andere buizen werden gedaan om uit te proberen, uiteindelijk kocht die jongen ook die top, met priecies het geluid dat hij zocht. Het lijkt mij ook klote om Mullards te kopen van € 100,- en dat ze dan thuis tegenvallen!
Overigens heb ik over 2K+ tops, niet over Marshalls!

Mirakels
22 maart 2007, 17:30
YES!! Ik heb de shiva eindelijk in huis. Het heeft even geduurd, maar hij is er. Meteen een mooie flightcase erbij...pics en test volgen later...

Zit nu met een vraagje, voordat ik de boel ga lopen verzieken.

Ik heb een 2x12 Bogner Cabinet. Deze is echter stereo gemaakt. Hoe ga ik deze aansluiten. Zie ik beide kanten als een apart cabinet? Er zitten 2 V30's in van beide 8 ohm. Als ik beide kanten als apart beschouw zou ik de instelling op de versterker op 4 ohm moeten zetten toch? De aansluiting Use First naar 1 kant en die andere naar de andere speaker. Of op de versterker toch 8 ohm?

FF checken, voordat ik de boel weer sloop...

Punt
22 maart 2007, 18:52
Geen idee hoe dat met die speakers zit.
Gratz met de amp!

peter_heijnen
22 maart 2007, 19:37
Volgens mij was het: versterker ziet beide speakers als een paralelschakeling. Dus 2x8 ohm paralel = 4 ohm, dacht ik dus....

Dus mss kan iemand die er echt verstand heeft dit eerst voor je bevestigen voor je je nieuwe trots beschadigt......

Mirakels
23 maart 2007, 07:53
Dat dacht ik dus ook, maar weet het niet helemaal zeker. In de handleiding staat alleen dat je een speakercabinet aansluit op de Use First aansluiting en de amp moet afstellen om het aantal ohm wat van je speakers...4,8 of 16. En verder als je een extra cabinet aansluit die in de andere aansluiting moet steken en dan het parallel verhaal opgaat...

Wil de amp inderdaad niet gaan beschadigen.

Het is toch ook niet zo moeilijk om het spul weer mono te maken? Dat was ie eerst. Beetje solderen kan ik nog wel. Zal eens zoeken naar een schema ofzo. Als iemand kan vertellen of dat simpel te doen is en hoe, graag!

peter_heijnen
23 maart 2007, 08:06
En verder als je een extra cabinet aansluit die in de andere aansluiting moet steken en dan het parallel verhaal opgaat....
In dat geval gaat gewoon het verhaal op dat we beiden al hadden bedacht: beide speakers aansluiten en de selector op 4 ohm.

Je kunt ook net zo makkelijk je speakers weer aan elkaar solderen:
Paralel: van beide speakers plus op plus en min op min en dan van een van de speakers zowel de plus als min naar de input van de speakerkast.
Serie: plus van de ene speaker op de min van de andere. De overgebleven vrije plus en min naar de cab input.

Mirakels
23 maart 2007, 08:09
Ok dan! Dacht ik al. Ik had hem al zo aangesloten, maar durfde hem nog niet aan te doen haha...

Als ik de boel weer terug mono maak geldt dan dat als ik voor parallel kies de amp dus op 4 ohm moet zetten en als ik de boel serie ga schakelen de amp op 16 ohm moet zetten? Ik wil alles zeker weten en niets over het hoofd zien aangezien ik hier niet zo'n grote ster in ben.

Is er nog een vookeur? Parallel of serie? Beter voor amp of geluid ofzo?

peter_heijnen
23 maart 2007, 08:21
Ik wil alles zeker weten en niets over het hoofd zien aangezien ik hier niet zo'n grote ster in ben.

Is er nog een vookeur? Parallel of serie? Beter voor amp of geluid ofzo?
Idd paralel 2x8=4, en serie 2x8=16.

Volgens sommigen hier zou paralel beter klinken. Ik kan me er eigenlijk wel iets bij voorstellen, maar heb het zelf nooit uitgeprobeerd.

Edit: veel plezier met je amp vandaag trouwens!

Mirakels
23 maart 2007, 08:23
Ok bedankt! Dan heb ik mijn plaatje compleet. Als ik tijd heb zal ik eens kijken of ik de boel om kan solderen en tot die tijd ga ik hem gewoon stereo schakelen en moet ik het dus zien als een parallele schakeling en het spul op 4 ohm zetten.

Thanx!

PS: Dit zegt de manual over de speakerload:

If you put the amp in play make sure you have a load or speaker cabinet hooked up, otherwise you could damage the output transformer and the power tubes. Let's begin by hooking up a speaker to the new Speaker 1 "Use First" jack on the back panel of the Shiva. Be sure to set the impedance switch correctly, use the 16, 8, or 4 ohm setting to match your cabinet. If you're not sure what impedance your cab is, open the back of the cabinet and call your dealer. There are many ways to wire a speaker cabinet and you need to know what yours is rated at. To add a second speaker cabinet, use the second speaker jack and make sure both cabinets have matching impedances, the speaker output jacks are parallel so be sure to change the impedance selector to "half" the impedance rating of one speaker cabinet. For example: using two 16 ohm cabinets switch the impedance selector to 8 ohms or to use two 8 ohm cabinets you must change the selector to 4 ohms. Do not use two 4 ohm cabinets and NEVER EVER use mismatched speaker impedances. Next, flick the power switch (front panel, right side) to the center "standby" position and let the amp warm up for several minutes. This will stabilize the circuits and prevent a painful surge from flashing through your tubes. If you're kind to your amp, it will reward you with grateful reliability. When ready to play, flick the power switch up to the "play" position.

Valoosj
23 maart 2007, 13:52
Bogner is zo'n kwijlgerief, maar zo duur :(

nu speel ik met een Engl Thunder head, en een 2x12 cabinet van Engl, maar eens ik geld heb koop ik me direct een stackje van Bogner :D

Mirakels
23 maart 2007, 14:56
Ok dan. Heb hem aan de praat. Mijn cabinet weer mono gemaakt en het werkt als een tierelier. Damn! Wat een fijne amp is dat zeg... ben net een uurtje bezig ofzo, maar echt, ik kan niet meer stoppen. Elke instelling geeft een fijne sound...

Heb ik nog een vraagje. Ik heb nog een Intellifex en een FC200 midipedaal liggen. Is het hiermee ook mogelijk om de kanalen te schakelen van de Shiva? Of heb ik dan weer een midiswitcher ofzo nodig? Ervaringen? Tell me! Thanx!

Mirakels
23 maart 2007, 15:29
Ok dan. Heb hem aan de praat. Mijn cabinet weer mono gemaakt en het werkt als een tierelier. Damn! Wat een fijne amp is dat zeg... ben net een uurtje bezig ofzo, maar echt, ik kan niet meer stoppen. Elke instelling geeft een fijne sound...

Heb ik nog een vraagje. Ik heb nog een Intellifex en een FC200 midipedaal liggen. Is het hiermee ook mogelijk om de kanalen te schakelen van de Shiva? Of heb ik dan weer een midiswitcher ofzo nodig? Ervaringen? Tell me! Thanx!

EDIT: oeps sorry...2x

Yamhammer_71
23 maart 2007, 21:22
Al dat buizen-vervang-gedoe :listen:

Er moet vast een top-versterker verkrijgbaar zijn van rond de 2000 euro, waar al fantastische buizen in zitten....daar betaal je toch ook voor neem ik aan?
En als je ''greenback'' speakers wilt, dan heb je gewoon de nieuwe re-issues van Marshall met die dingen erin...de versterker afkraken lijkt me dan een beetje nonsense als je die greenbacks zoekt.

Fumi SG
23 maart 2007, 21:27
Al dat buizen-vervang-gedoe :listen:

Er moet vast een top-versterker verkrijgbaar zijn van rond de 2000 euro, waar al fantastische buizen in zitten....daar betaal je toch ook voor neem ik aan?
En als je ''greenback'' speakers wilt, dan heb je gewoon de nieuwe re-issues van Marshall met die dingen erin...de versterker afkraken lijkt me dan een beetje nonsense als je die greenbacks zoekt.

??:???:


Gefeliciteerd met je Bogner. Erg vette amps zijn dat! Laatst de combi Shiva + Gretsch gehoord in een rock 'n roll band, mán wat een sound!

Yamhammer_71
23 maart 2007, 21:39
??:???:


Gefeliciteerd met je Bogner. Erg vette amps zijn dat! Laatst de combi Shiva + Gretsch gehoord in een rock 'n roll band, mán wat een sound!

Nou, ik heb de meest fantastische band ooit gezien....het was een coverband 'General Lee'...verschrikkelijk goed met GEWELDIGE muzikanten. Covers van bekende hardrock-nummers etc...nog nooit zoiets goeds gezien, tot op de dag van vandaag nog niet.
Hebben toen voor het laatst opgetreden met elkaar en natuurlijk gebruikte de solo-gitarist een fantastische Gibson Les Paul Custom door een Bogner versterker....vreemd dat die Bogner me is bijgebleven, terwijl ik dit merk toen totaal niet kende. WAANZINNIG geluid, over professioneel gesproken.......echt kippenvel.
Ik weet hoe een Bogner kan klinken live door een Les Paul en dat is echt geweldig!!