PDA

View Full Version : werken met cubase



Nijkerk13
25 december 2006, 11:33
Hallo, kan iemand mij vertellen hoe ik het volgende moet aansluiten om mee te kunnen opnemen en afspelen? Wat heb ik: 1 snelle computer met veel geheugen, geluidskaart EMU 1820M, Yamaha stagepass (monitor+mixer) gitaar+versterkers.
Ik wil dus gaan opnemen en afspelen.

Wie kan mij helpen?

bass blom
25 december 2006, 12:14
poehee daar vraag je nogal wat :D

Nijkerk13
25 december 2006, 12:16
Vooral het aansluiten van de hele toestand, dat geeft een beetje problemen. Ik weet niet goed welke jack waarin hoort.

bass blom
25 december 2006, 12:36
gitaar en/of microfoon in mengtafel
uitgang mengtafel in line in pc
uitgang mengtafel aan monitors

dan zou je iets moeten kunnen

er zijn nog talloze andere mogelijkheden

harrie-beton
25 december 2006, 13:39
Cubase is mooi maar ingewikkeld.
Ik zou beginnen met goed handleidingen lezen. Cubase kan erg veel.
Misschien moet je met een minder ingewikkeld programma beginnen.

Trouwens, een "snelle" pc is relatief. Specs is beter.

NB Je hebt het voordeel van de twijfel maar als we hier merken dat je een illegale Cubase hebt worden de posts verwijderd.
Moderator edit

rjong999
25 december 2006, 13:47
[moderator edit]
gewist

bass blom
25 december 2006, 13:54
oei, dat mag je niet zeggen hier geloof ik :D
manuals zijn te vinden als pdf..

rjong999
26 december 2006, 00:29
[moderator edit]
gewist
Hihi...wat zielig.

Het is trouwens niet waar hoor, ik heb geen illegale versie van SX, gewoon netjes gekocht ;-) .

Gitaristje 18
29 december 2006, 16:48
Bij mij externe geluidskaart die ik pas had gekocht zat Cubase Le bij. Daarbij zat ook een how to start guide. Die staat dan op de harde schijf na de installatie van Cubase. Dat was heel makkelijk. Wordt je stap voor stap uitgelegd hoe je alles aan moet sluiten en hoe je de basis dingen doet in Cubase. Dat doe je aan de hand van tutorials. Dat heeft mij ontzettend geholpen om me een weg te vinden in het programma enzovoort.

Nijkerk13
31 december 2006, 03:08
hey gitaristje bedankt, ik ga gelijk even kijken of er bij het instaleren ook zoiets op mijn PC is gezte.

thanks...

Gitaristje 18
31 december 2006, 12:10
Graag gedaan;). Bij mij kon ik het vinden onder Start, Programma's, Steinberg Cubase LE, Documentation. En dan zie je vershillende PDF documenten staan.
Succes :satisfie: . Als je het niet kan vinden kan je het misschien wel downloaden van de Steinberg site.

cardinal
7 januari 2007, 21:23
En even ez drummer scoren, dat is echt handig bij het maken van drumtracks en klinkt helemaal te gek en werkt retesimpel.

Cubase kicks ass.

amon
10 januari 2007, 11:27
Als hij een 1820M kaart heeft, zal hij ook wel originele Cubase hebben. Althans, toen ik zo'n zelfde kaart kocht kreeg ik er ook Cubase, Sonar, en nog een hele meut andere nuttige/minder nuttige programma's bij.

Maargoed, hoe ga je dit aansluiten is de vraag....
Je 1820M heeft 2 voorversterkers voor je microfoon. Ik weet niet wat voor mixer je ernaast hebt, maar deze 2 preamps van de 1820M zijn van best goede kwaliteit. Je kunt er dus voor kiezen om je preamps van je mengpaneel te gebruiken, of om de keten zo simpel mogelijk te maken (en wellicht ook beter) door de preamps van de 1820M te gebruiken.
Als je de preamps van je mixer wilt gebruiken kun je weer uit 2 dingen kiezen, alleen de preamps, of het hele kanaal gebruiken. Wederom ligt dit aan je mixer, als deze per kanaal geen 'direct out' heeft, hou je alleen die laatste keuze over.

met preamps van je mixer:
gitaar in je versterker, microfoon ervoor, uitgang van de mic in je mixer, uitgang van je mixer (per channel of de main output) in een input aan de achterkant van je 1820M (een input zonder preamp). Als je per channel een uitgang hebt op je mixer, kun je per uitgang een kabeltje in de achterkant van je 1820M prikken.
Die 1820M sluit je uiteraard aan op je computer met de ethernet kabel op de PCI kaart die je in je computer hebt moeten schroeven.

met preamps van je 1820M:
gitaar in je versterker, microfoon ervoor, uitgang van de mic in 1 van de 2 inputs van de 1820 aan de voorkant, 1820 aansluiten op de PCI kaart: et voilá!

Nijkerk13
14 januari 2007, 10:45
Ik heb er ieder geval al geluid uit, ik ga nog even een paar dingetjes proberen. Ik ben ff een tijd bezig geweest om de garage om te bouwen naar een oefenruimte, vandaar mijn late reactie. Deze week komt hij af en kan ik beginnen met inrichten..tot later....enne...nog hartstikke bedankt voor de info.

Nijkerk13
14 januari 2007, 10:50
Ik heb als mixer (monitor) de Yamaha stagepass, en kleine mixer met best veel mogelijkheden.

Nijkerk13
16 januari 2007, 23:11
kan iemand mij helpen om mijn cubase goed in te stellen, zodat ik de aanwezige vst-plugins kan traceren en gebruiken om geluiden te produceren. En hoe kan ik mijn gitaarmuziek opnemen, ik kan hem in mijn mixer steken of in de geluidskaart.

Azrael
16 januari 2007, 23:15
Overgens kan ik iedereen Cubase LE aanraden. Is simpeler dan SX , kan je meer dan genoeg mee (verbazend veel overgens want dit is het enige pakket waar de light versie volledig bruikbaar is voor al mijn doelen......ik merk niet dat ik met light werk om eerlijk te zijn).

Gitaristje 18
16 januari 2007, 23:47
Ja ik heb Cubase LE bij mijn Tascam US 122 L gekregen en ik moet zeggen, het bevalt me prima. Je kan er zo ontzettend veel mee. Voor mensen als ik, thuisgebruik, heb ik niet meer nodig dan dat. LE heeft als enorm veel mogelijkheden. Het verbaasd me nog steeds dat ik soms dingen tegenkom waarvan ik heb van, ooh kan ie dat ook? :dontgeti: :satisfie:

Azrael
16 januari 2007, 23:50
Ja ik heb Cubase LE bij mijn Tascam US 122 L gekregen en ik moet zeggen, het bevalt me prima. Je kan er zo ontzettend veel mee. Voor mensen als ik, thuisgebruik, heb ik niet meer nodig dan dat. LE heeft als enorm veel mogelijkheden. Het verbaasd me nog steeds dat ik soms dingen tegenkom waarvan ik heb van, ooh kan ie dat ook? :dontgeti: :satisfie:

Het verbaast mij dat Steinberg zo'n compleet pakket levert voor prakties niks. Hij zat bij mijn E-MU geluidskaart destijds. Ik gebruik het erg gaaf. Cubase werkt namelijk zo fijn met notenschrift! Maargoed , voor electronica gebruik ik Ableton Live 6.0 op het moment. Gigantisch veel voordelen heb je met dat pakket maar voor lineair muziek maken (multitracking stuk voor stuk noem ik zo) vind ik Cubase makkelijker. Ook logisch want Ableton is daar in princiepe niet voor bedoeld.

Albert
17 januari 2007, 13:23
Enige nadeel van LE is dat je maar een beperkt aantal tracks tegelijk op kunt nemen (4 of 8 geloof ik). Dus een heel bandje in een keer kan wat problematisch worden in sommige gevallen.

Azrael
17 januari 2007, 13:27
Enige nadeel van LE is dat je maar een beperkt aantal tracks tegelijk op kunt nemen (4 of 8 geloof ik). Dus een heel bandje in een keer kan wat problematisch worden in sommige gevallen.

Aha.....dat wist ik niet. Nooit tegenaan gelopen. Voor de rest vind ik het pakket perfect. Zit alles in wat ik nodig heb. Enige puntje is max 24 bit maar dat vind ik ook wel best. Die 32 heb ik niet echt nodig als ik goed mijn opname volume regel. Heb wel SX een paar keer getest en 32bit is mits je opname helemaal ruisvrij is opzich wel handig maar niet noodzakelijk. Je kunt namelijk het volume gigantisch omhoog knallen zonder probleem.

Ic3gl0vE
17 januari 2007, 14:09
Overgens kan ik iedereen Cubase LE aanraden. Is simpeler dan SX , kan je meer dan genoeg mee (verbazend veel overgens want dit is het enige pakket waar de light versie volledig bruikbaar is voor al mijn doelen......ik merk niet dat ik met light werk om eerlijk te zijn).


LE is alleen niet los te koop, SE wel.
zie hier (http://www.steinberg.net/932_1.html) een vergelijking tussen Le, SE3, SL3 en SX3
Er komt trouwens nog een SE variant van versie 4, alleen wanneer is nog niet bekend volgens Steinberg. Ik vind het wel heel jammer dat SE geen stacked recording heeft, dat is een superfijne functie namelijk: record op repeat zetten, het stukje zo vaak inspelen als je wilt en vervolgens de take kiezen die je wilt houden, zonder te hoeven schuiven!

Han S
17 januari 2007, 14:14
Of die versie 4 er komt is nog maar de vraag, kijk maar: http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1505755

Ic3gl0vE
17 januari 2007, 14:24
Ik krijg niet echt duidelijkheid uit de thread die je post over een vervolg op LE, of lees ik het fout? Ik zie alleen staan dat ze hebben gekozen hun laatste update voor sl/sx3 niet uit te brengen.

hier (http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=55696) staat in punt 9:


9. The future of the Cubase SE product line?
YES, there will be a "future" for Cubase SE. Cubase has 3 product lines (SE/SL/SX) so there will come a new version for Cubase SE. When, where --> sorry no info at this moment.

Azrael
17 januari 2007, 14:28
LE is alleen niet los te koop, SE wel.
zie hier (http://www.steinberg.net/932_1.html) een vergelijking tussen Le, SE3, SL3 en SX3
Er komt trouwens nog een SE variant van versie 4, alleen wanneer is nog niet bekend volgens Steinberg. Ik vind het wel heel jammer dat SE geen stacked recording heeft, dat is een superfijne functie namelijk: record op repeat zetten, het stukje zo vaak inspelen als je wilt en vervolgens de take kiezen die je wilt houden, zonder te hoeven schuiven!

Stacked recording. SX heeft dat wel neem ik aan? En SL? Lijkt mij een handige functie....ik gebruik nu Ableton Live daarvoor (want dat leent zich prima voor record op repeat) maar ik vind Ableton niet handig wat audio betreft. Cubase SL is ook niet zo gek duur volgens mij als je de update vanaf LE doet.

Ic3gl0vE
17 januari 2007, 14:31
sl/sx hebben dat ja, evenals de versies die er nu zijn van cubase 4

Azrael
17 januari 2007, 14:53
sl/sx hebben dat ja, evenals de versies die er nu zijn van cubase 4

Moet ik toch maar eens aan SL gaan denken dan. SX vind ik niet overzichtelijk en te vol.

Ic3gl0vE
17 januari 2007, 15:02
SL is denk ik toch wel uitverkocht inmiddels.
Cubase 4 daarentegen zou weer een stuk beter moeten zijn en kost zo'n 380 euro (bij thomann.de of musicstore.de)