PDA

View Full Version : EMU 1616 of 1616m?



Azrael
25 december 2006, 03:35
Hey allemaal. Ik wil binnenkort een nieuwe geluidskaart voor mijn laptop kopen. Nu heb ik rondgesnuffeld en ben ik tot de conclusie dat prijs/kwaliteit EMU ook voor laptops heel goed spul maakt. Nu heb ik een EMU PCI gehad vroeger en die beviel goed en klonk uitstekend. Aan het stomme patchmix van hun ben ik dus gewend.

Nu zit ik echter te twijfelen. Zal ik de 1616m of de 1616 nemen? Beiden zijn hetzelfde met als verschil dat de 1616m echt grandioze A/D converters heeft. Nu heeft de normale 1616 echter ook 112dB signal-to-noise converters erin zitten en vraag ik mij af of het 100 euro prijsverschil het waard is om voor m versie te gaan. Iemand enig idee? Mijn doel is puike opnames voor thuis te gaan maken met zang / gitaar (acoustisch en elektrisch en elektrisch met mijn GT8) en midi synths. Ik wil echt kraakheldere opnames krijgen.

Azrael
25 december 2006, 13:27
Ik zou natuurlijk ook voor het geld dat overblijft een fatsoenlijke microfoon kunnen kopen. Voor 100 euro valt er best wel wat aardigs van Behringer te vinden om maar een voorbeeld te geven. Die microfoons schijnen uitstekend te zijn.

harrie-beton
25 december 2006, 13:34
ik denk dat je in een top hifi omgeving misschien verschil hoort, maar verder lijkt de 1616 prima. Heb je nog geld voor een goede mic, dat is een hoop waard.
Straks heb je een top AD converter en een ruk microfoon. Ik heb liever andersom.

Azrael
25 december 2006, 13:38
ik denk dat je in een top hifi omgeving misschien verschil hoort, maar verder lijkt de 1616 prima. Heb je nog geld voor een goede mic, dat is een hoop waard.
Straks heb je een top AD converter en een ruk microfoon. Ik heb liever andersom.

Yup , leek mij dus bij nader inzien ook het geval. Ik zat zelf aan die Behringers te denken. Een even rondneuzen op het forum of dat wat is. Ik wil er zang / viool / akoustisch gitaar mee kunnen opnemen. Maar hij moet ook geschikt zijn om flink op zijn donder met een elektrische gitaar te krijgen.
Iemand enig idee welke van die Behringer mic nou een beetje leuk zijn? Ik zie verschillende soorten en qua prijs ligt het allemaal niet zo onwijs ver uit elkaar. Ik wil overgens een condensator microfoon en geen dynamische hebben.

Zat zelf aan een paar van deze te denken.
http://www.behringer.com/C-2/index.cfm?lang=ENG

Maar ze hebben er meer.....http://www.behringer.com/02_products/ftsearch1.cfm?lang=ENG&SEARCH1=MICROSS

harrie-beton
25 december 2006, 14:31
Die b1 is een aanrader voor allerlei akoestische instrumenten zoals violen enzovoort. Er zijn natuurlijk betere maar dan zitten we boven je budget.

Om te beginnen is de b1 een goede starter. Klinkt lekker warm en helder.
Kan ook voor een gitaar cabinet mits men onder de 120 decibel blijft.

Han S
25 december 2006, 14:42
Ik ken de Behringer B1 niet moet ik eerlijk zeggen, maar ik lees er veel over op de recording forums, misschien moet je dat ook eens gaan doen voordat je wat koopt.

Ik ken wel de Studio Projects B1, daar heb ik er twee van en die doen het op de meeste dingen meer dan behoorlijk. Kosten rond 100 euro en ook op die forums is men daar zeer over te spreken.

Waarom je overigens geen dynamische microfoon wilt ontgaat me volkomen, ik gebruik vaker dynamische mics dan condensators, omdat ze in veel toepassingen het gewoon beter doen.

Denk niet dat een condensator altijd beter is, een condensator is veel gevoeliger voor overspraak, heeft geen eigen compressie en is veel kwetsbaarder.

Een ribbon microfoon is ook dynamisch en wint het in vele gevallen gloeiend van de condensator. Voor viool zal ik altijd een ribbon prefereren boven een condensator, tenzij die condensator een Neumann U47 is of een Schoeps.

Maar voor de prijs van een U47 koop je een container vol Behringer mics.

Azrael
25 december 2006, 15:50
Ik lees ook aardig wat af maar de meeste dingen liggen boven mijn budget op het moment.

Overgens wilde ik graag een condensator microfoon omdat ik over het algemeen lees dat deze beter klinken voor akoustische instrumenten en kleine details dan dynamische. Boven de 120dB zal ik overgens echt niet gaan. Vergeet niet dat ik thuis opneem en niet in een oefenruimte. Overspraak maakt me dus helemaal niks uit. Ook wil een microfoon die vrij vlak en netjesis over het hele bereik. Maar dat kan ook aan de microfoons die ik heb gebruikt liggen.
Moet overgens zeggen dat ik ook geen microfoon van 300 euro wil simpelweg omdat mijn ervaring niet genoeg is om daar goed gebruik van te maken. Ik kan leuk aanklooien maar heb een hele hoop te leren op opname gebied.

Overgens zal mijn microfoon in een ART pre amp gaan die wat warmte toevoegt (zit een buisje in) en wat compressie. Moet zeggen dat die pre amp een hele goede aankoop is geweest destijds. Maakt het geluid echt pretiger zonder dat ik aan de EQ heb gekloot in mijn pc.

Azrael
25 december 2006, 16:01
Mhuhaha....die mic pre amp die ik thuis heb. Bijna hetzelfde maakt behringer ook tegenwoordig. Goed gejat zullen we maar zeggen.
http://www.behringer.com/MIC200/index.cfm?lang=ENG

Han S
25 december 2006, 17:08
Een condensatormicrofoon bestaat uit een plaatje metaal met vlak daarvoor gespannen een dun velletje kunststof van maar een paar duizendste milimeter wat geleidend is gemaakt met opgedampt metaal.

Dit werkt als een condensator, vandaar de naam. Omdat er nauwelijks sprake is van massa, is deze microfoon beter in staat om de kleinste luchttrillingen te volgen.

Maar het is niet eenvoudig om dat velletje op de juiste spanning te krijgen en houden, dat maakt ook dat de echt goede condensators niet goedkoop zijn en meestal met de hand worden gemaakt.

Ik ben van mening dat de goedkope condensatortjes als die van Behringer onderling vele verschillen vertonen en je moet dus mazzel hebben en een goede treffen.

Een dynamische microfoon werkt als een dynamo en zal zichzelf dan ook tegenwerken. Dat geeft een unieke eigen soort compressie die een condensator niet heeft.

Voor een gitaarspeaker kan een dynamische mic als de Sennheiser MD421 zomaar veel beter klinken dan een mooie condensator.

Ik heb meer dan 40 microfoons, waaronder een aantal die twee tot drie keer zo oud zijn als de gemiddelde leeftijd op dit forum en ik heb een paar heel zeldzame microfoons met een uniek geluid.

Maar ik ga je vertellen dat een microfoon van 50 euro in een bepaalde toepassing zomaar beter kan klinken dan een microfoon van 5000 euro.

Buizen klinken alleen anders als je ze laat vallen en ze zijn warmer als je ze vastpakt. Ik heb het nu over buizen in een preamp, waarbij het belangrijk is dat hij niet vervormt. Een buis kan ongelooflijk mooi clean klinken, maar er zijn veel verhalen over buizen die niet op waarheid berusten.

Als je een buis naar de limits jaagt gaat hij significant anders klinken dan een transistor, dat dan weer wel.

Azrael
25 december 2006, 17:51
Ik snap het maar mijn hoofddoel is dus niet het opnemen van gitaar speakers , maar het opnemen van zang en akoustisch gitaar (laatste is het belangrijkst) zo clean mogelijk met zoveel mogelijk preciese. Ik wil juist graag elk klikje , tikje , piepje , kraakje noem maar op kunnen horen.

Wat die buizen pre amp overgens betreft. Waarom het lekkerder klinkt dan dat zal mij wat maar hij klinkt echt uitstekend en alles ligt prettiger in de mix. Misschien heeft dat geen bal met die buis te maken dat kan uiteraard heel goed maar dat zal mij wat :)

Bedankt voor alle informatie alvast. Ik ga toch voor een condensator mic. Nu alleen nog even kijken welke ik neem. Ik bezit al een goedkope dynamische microfoon die ik ook wel zal gaan gebruiken voor zang waarschijnlijk. Super goedkoop ding (50 euro ofzo) ooit bij de Mediamarkt gehaald maar voor zang bevalt hij me gek genoeg redelijk voor mijn simpele doel tot nu toe. Maar akoustisch gitaar ermee opnemen gaat voor geen meter. Gevoeligheid 0,0 heeft dat ding. Voor mijn gitaarspeaker gaat dan echter wel weer prima en klinkt behoorlijk gelijk aan wat ik hoor.

harrie-beton
25 december 2006, 21:38
De spullen op je boodschappenlijstje zijn prima om een goede start te maken. Je krijgt vanzelf meer lol en meer GAS.

Dus een Behringer B1 en een 1616, waarvan de laatste een paar jaar mee gaat.
katjing

Azrael
25 december 2006, 23:17
Yup , dat gaat hem inderdaad worden denk ik. Zeker van die EMU verwacht ik goede dingen. Zijn in mijn ervaring altijd prima kaarten en hij heeft een hoop aansluit mogelijkheden. Moet nog wel even wachten tot volgende maand maarja.....heb ik wat om naar uit te kijken. En misschien koop ik de microfoon wel voor die tijd alvast ;)
Ik neem nu op met een ESI u46 en geloof me......als je zo'n EMU kaart hebt gehad is dat echt geen pretje. Maarja , mijn desktop ging weg dus ik had geen PCI sloten meer.

marc_olly
26 december 2006, 11:22
Kijk ook eens naar de Studio Project microfoon waar volgens mij Han S. het al eerder over had. Goed ding, alleen wat lastig te krijgen in Nl. Bij Thomann.de is hij even onder de honderd euro.

Wil je iets meer uitgeven, dan vind ik zelf de SE electronics 2200A een heel mooi alternatief, ik heb de mijne voor 229 euro uitgegeven en vond deze mooier dan de behringers of zelfs de goedkope Rode's. Zeker voor zang (maar dan vooral vrouwenstemmen) en acoustisch gitaar erg mooi.

Het voordeel van jouw keuze is wel dat je een volgende keer een flinke stap voorwaarts kunt maken met een nieuwe micro. Als je nu een micro en kaart uit dezelfde prijsrange koopt, moet je voor een volgende stap weer investeren in beide. Dus gewoon dus zou ik zeggen !

Succes met je keuze !

bert k
26 december 2006, 18:06
Even terug naar Behringer: ik heb zelf de B2 pro, die lijkt op de B1, maar is ook schakelbaar naar rondom gevoelig en figure 8. (Hij is daardoor ook wat duurder helaas, zo', 160 euro) Hert nadeel van een cardoide (richtinggevoelige) mic is dat ze last hebben van het proximity-effect; hoe dichterbij je komt, hoe meer laag je hoort. Met een rondomgevoelige heb je dat veel minder, maar je pikt ook geluid uit de omgeving veel meer op. Als je alleen opneemt hoet dat geen bezwaar te zijn, en het kan een heel fraai geluid opleveren.

(Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de B2, maar ook voor alle andere rondom gevoelige mics.)

Azrael
26 december 2006, 21:02
Yup , met zingen vind ik dat bas gevoelige van een richtingsgevoelige mic juist erg geinig afhankelijk van wat voor soort muziek ik zing. Je kunt er leuke effecten mee creeren die met een rondomgevoelige niet mogelijk zijn. Maar af en toe is het ook gewoon dodelijk irritant.
'k Zal tegen die tijd wel even melden wat ik heb gekocht. Er zijn in iedergeval een paar hele goede opties. Eerst moet de geluidskaart nodig vervangen worden want wat ik nu heb is vreselijk. Het klinkt ook zoooo onwijs slecht dat het niet eens bruikbaar is voor tijdelijk. En hij kraakt en stotterd en hapert om de 10 seconden dus dat is niet te gebruiken. En uiteraard heb ik een ruisbak als mic preamp (ART bagger spul) en een microfoon die uit zichzelf waarschijnljk als extreem ruist. Maargoed , er gaat verandering in komen. Die mic pre amp (ART V3) gaat marktplaats op want de pre amps van 1616 zijn vele malen beter.