PDA

View Full Version : is een Marshall DSL 50 een klasse A of een Klasse B amp



BrianMay
22 december 2002, 15:34
is een marshall dsl 50 een klasse a klasse b of een klasse a/b versterker?
Ik kon dit namelijk niet vinden op de marshall website.

Negative K3 fan
22 december 2002, 15:45
als je het niet kunt vinden waarschijnlijk een B :smile:

FragDaddy
22 december 2002, 16:18
volgens mij zijn alle moderne versterkers die niet in klasse A draaien (en dat zijn vaak versterkers met relatief laag vermogen, maar veel geluid) klasse AB versterkers.

dus ik denk dat de jouwe ook klasse AB is. weet je eigenlijk wat dat inhoud, of ben je gewoon nieuwschierig?

BrianMay
22 december 2002, 17:36
Ja ik weet wat het inhoud,

bij klasse A worden de bijde kanten van een sinus door dezelfde trap versterkt en bij klasse a/b worden de ene helft van de sinus door de ene trap en de andere kant van de sinus door de andere kant versterkt en dan wordne ze weer samen gevoegd hetgeen kan leiden tot crossover distortion en das iets dat je liever niet wilt hebben, en dat maakt dus ook meteen het geluid van ene klasse a versterker.
En doordat in een klasse A versterker 1 trap de gehele versterking voor zijn rekening neemt worden de buizen in een klasse A versterker veel warmer omdat ze meer werk moeten verzetten.
En ik weet ook dat iedere buizenversterker met 1 eindbuis automatisch een klasse A versterker is omdat ie ook maar 1 versterkingstrap heeft.
Ik denk dat ik het zo wel aardig kloppend heb uitgelegd alhoewel er vast wel iemand zal zijn die er aan of opmerkingen over heeft.

niels5150
22 december 2002, 18:55
hij is klasse a/b Je kan hem heel eenvoudig klasse A maken door er 2 'Yellowjackets' in te zetten van THD. Check even de THD site.
Je versterker schakelt dan automatisch over op klasse A operatie.

Apello
22 december 2002, 21:18
Klopt niets van. Op http://www.marshallschematics.com/schematics/jcm2000.zip kun je zien dat de versterker een klasse AB bedrading heeft. De door jou genoemde YellowJackets zijn bedoeld om EL34/5881/6L6 buizen te vervangen door EL84's die minder vermogen hebben. Hiermee zet je de gehele bedrading niet om naar klasse A.

signsofzodiac
22 december 2002, 21:33
AB. Punt.

niels5150
31 december 2002, 10:44
ja, er zitten adaptors op die yellowjackets, die de operatie van de versterker automatisch naar klasse A omschakelen. Kijk maar op de THD website, het is echt waar! Je kan dan wel alleen EL84's gebruiken ja. maar klasse A, no shit!