PDA

View Full Version : condensator toonregeling bas



wizzie1982
24 december 2006, 23:03
Hoi,

ik heb hier misschien een ietwat technisch vraagje, weetniet of ie hier goed is...

Ik heb al even gezocht met de zoekfunctie en met google enzo, maar nog weinig kunnen vinden...

ik heb mijn actieve bas omgebouwd naar passief, en kom er met de toonregeling niet helemaal uit...

ik heb het volgende schema gebruikt voor mijn bas:

http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/wduss2102

wel heb ik een aanpassing gemaakt, namelijk het signaal dat uit de volumepot komt gaat rechtstreeks naar signaal van de jackplug en daaraan zit de tone pod via een schakelaar. zo kan ik de tonepot helemaal uitschakelen zodat hij geen geluid meer filtert.

Ik heb de aanbevolen condensatoren gebruikt en aangezien het een bas is heb ik gelijk eerst de zwaarte geprobeerd (47 nanofaraat)

Zelfs met deze hoor ik zo goed als geen verschil als ik aan de pot draai.

Ligt dit aan de condensator, en zoja, welke waarde kan ik er dan het beste tussen zetten om er een beetje verschil tussen te horen?

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

alvast bedankt!

groet, Sander

ps. als pots heb ik overigens een 2polige lineaire 250 KO pot gebruikt voor de balance, en voor de tone en volume heb ik een 1polige logaritmische 250 KO pot gebruikt.

b_240
25 december 2006, 11:04
Als je echt geen verschil hoort zal het eerder aan de connectie van de condensator aan de grond liggen. Je condensator is waarschijnlijk niet goed met de grond verbonden.
Controleer dit eens met een multimeter.

PS: Tonepots zijn volgens mij lineair. Maar dan nog zou je een verschil moeten horen.

Chris Winsemius
25 december 2006, 11:54
Dubbel check het soldeer/bedradingswerk.

Fender had volgens mij ook 100nF/0.1uF gebruikt in bassen en gitaren; nog duidelijkere werking.

Succes!

b_240
25 december 2006, 13:17
Wat mij ook opvalt is dat de pickups niet geaard zijn.
Je ziet daar een knooppunt zonder extra connectie (rechtsbovenaan de balance pot) volgens mij moet die ook naar de grond, maar ik kan fout zijn.

Dit heeft weer geen invloed op je "tone" maar is volgens mij wel van belang.

Probeer dat eens en luister wat het verschil is met dat geaard en niet geaard mbt je balance pot.

heinz3110
25 december 2006, 16:42
Er zitten een paar nadelen aan dit circuit(misschien zelf ook opgemerkt?)

-Als de balanspot in het midden staat is je output van beide pickups drastisch verlaagd...Je kan ze dus niet beide op " 10" zetten,wel beide op 5.

De volumepotmeter bepaalt op deze manier aangesloten ook het gedrag van de condensator.Dus hoe lager je de volumepot draait,des te minder zal de condensator en Tone-pot doen.

Ik zou in ieder geval de middenaftakking van de tone-pot verplaatsen naar de linker aansluiting van de volumepot. Zo heeft de volumepot minder effect op de condensator,en de condensator wat meer invloed op de tone hebben.

En inderdaad, misschien dan ook vervangen voor een 100 nF condensator. 47 nF(of 22nF,wat ik heb in een van min gitaren) werkt wel ok voor gitaar,maar bas is toch weer een ander verhaal he.

wizzie1982
26 december 2006, 11:09
Wat mij ook opvalt is dat de pickups niet geaard zijn.
Je ziet daar een knooppunt zonder extra connectie (rechtsbovenaan de balance pot) volgens mij moet die ook naar de grond, maar ik kan fout zijn.

klopt, dit zag ik pas nadat ik het voor het eerst getest had, en daarna heb ik de aarde er dus ook weer af gesoldeerd. Ik heb dus beide opties getest en hoorde geen verschil.

ik had ook begrepen dat het bij een polyester film condensator niet uitmaakt wat de polariteit is, en dat het dus niet uitmaakt op welke manier hij wordt aangesloten.

Ik zal in ieder geval ook de 100 nF proberen, maar idd, daar zal het verschil niet beter hoorbaar zijn vrees ik. Toch nog maar eens de bedrading nalopen/nameten...

i'll be back ;)

wizzie1982
28 december 2006, 15:10
ben ik weer...

heb nu de tonepot voor de volumepot gezet en dat werkt prima. Ook heb ik de condensator vervangen voor een 100 uF en de ground van de elementen verbonden met de ground van de jack en alle andere grounds. Ik hoor nu wel verschil als ik aan de tone pot draai, maar het verschil is nog steeds niet enorm.

Worden er wel eens grotere condensatoren gebruikt voor de toonregeling van een bas?