PDA

View Full Version : Amp micing



X-Rated
24 december 2006, 17:13
Dit is waarschijnlijk wel weer de zoveelste vraag over amp microfoons maar die van mij heeft net een ander tintje.

Ik maak nu gebruik van een PODxt om onze gitaar partijen in te spelen, maar ik krijg van alle kanten het commentaar dat het wat iel en plat klinkt. Daar ben ik het ook mee eens maar ik ben niet in staat om een goeie tone op de pc te krijgen. Ik gebruik mijn PODxt ook live en dan hang ik hem aan m'n Marshall MG en daar merk ik dat het geluid veel vetter is en geheel anders klinkt dan dezelfde patch op de computer. Nu lijkt het me dus een mooi punt om na te denken over gitaren opnemen met een gewone microfoon.

Om tot de kern van het verhaal te komen: Is het het waard om een mooie amp mic te kopen (zoals een SM-57 of iets anders leuks) met de set up die ik gebruik? Ik ben zelf namelijk wel uitgekeken op mijn huidige setup en wil graag gaan kijken naar een mooie buizen combo (en dan mijn PODxt in de FX loop gebruiken oid). Zal ik wachten met een microfoon totdat ik een betere versterker heb?

armageddon
25 december 2006, 00:18
Nou kijk, een SM57 is een stuk goedkoper dan een nieuwe buizenamp en het kan dus geen kwaad te experimenteren met een SM57 op je huidige setup. Dan leer je alvast waar je hem het beste neer kan zetten etc. Indien het resultaat erg goed is bespaart het je ook weer geld voor een nieuwe amp :) Een modeller mic'en gaf mij overigens wel aardig resultaat :)

Azrael
25 december 2006, 00:23
Weet je zeker dat je niet gewoon even goed moet gaan tweaken en de handleiding eens helemaal door moet lezen? Moet een PODXT moet je echt makkelijk een goede opname sound kunnen krijgen. Juist dat doen die dingen echt geweldig!

mesadude
25 december 2006, 01:27
plaatsing is 1 factor.. verder is de klank van de ruimte rondom ook ongelooflijk bepalend voor je sound... kan meevallen, of kan crap zijn..
in home-studio-situaties lijkt't me héél onwaarschijnlijk dat je béter resultaat gaat krijgen dan met een podXT..

langs achter mic'en werkt ook altijd wel leuk :) mic gewoon in een combootje steken ofzo :)

X-Rated
25 december 2006, 11:58
Ja, het is idd ook in me opgekomen dat ik het gewoon verkeerd doe met die POD. Ik heb er niet de rust en de tijd voor genomen zoals ik bij onze drumsound had gedaan (en die is erg goed gelukt al zeg ik het zelf :)).

Ik zal idd nog eens door blijven expirimenteren. Het enige probleem waar ik telkens tegenaan loop is toch dat de POD teveel scheurt bij mij. Zijn er misschien een soort van basis beginselen die ik moet toepassen om de POD goed te laten klinken op mijn pc. De basic basis meuk zoals het instellen op Studio direct begrijp ik wel, maar ik bedoel nu meer, wat doe je met drive en EQ settings?

Bedankt voor de tips alvast :)

Azrael
25 december 2006, 13:15
Ja, het is idd ook in me opgekomen dat ik het gewoon verkeerd doe met die POD. Ik heb er niet de rust en de tijd voor genomen zoals ik bij onze drumsound had gedaan (en die is erg goed gelukt al zeg ik het zelf :)).

Ik zal idd nog eens door blijven expirimenteren. Het enige probleem waar ik telkens tegenaan loop is toch dat de POD teveel scheurt bij mij. Zijn er misschien een soort van basis beginselen die ik moet toepassen om de POD goed te laten klinken op mijn pc. De basic basis meuk zoals het instellen op Studio direct begrijp ik wel, maar ik bedoel nu meer, wat doe je met drive en EQ settings?

Bedankt voor de tips alvast :)

Draaien tot je een ons weegt en die hele handleiding van top tot teen doorlezen. En begin gewoon met drive en gain en weet ik het allemaal op 0 en gooi het dan langzaam omhoog. Dat hij teveel scheurt is gewoon een kwestie van instellen. Hij kan ook mooi clean klinken dus dan kan die ook licht scheuren.

harrie-beton
25 december 2006, 13:46
Ik zit net op 1e kerstdag oude opname te mixen uit 2002. Toen heb ik opgenomen met 1 shure sm57 voor de Marshall JCM800 in een kleine kroeg.
Ik haal echt veel betere sounds uit de podxt. In een studio niet denk ik maar live / oefenruimte zeker.

Moraal: als je met een mic op wilt nemen dan liever geen sm57 maar een 421 van Sennheiser ofzo. Goede grootmembraam wil ook.

armageddon
25 december 2006, 13:58
Ik heb zowel een Pod als een Koch Powertone II en zeker de wat meer scheurgeluiden klinken zoveel beter uit mijn Powertone gemic'ed met een Studio Projects B1 ervoor dan de Pod Direct. De Pod op de poweramp van de PTII en dan mic'en klinkt ook weer goed.
Dit is overigens allemaal op mijn kleine kamer opgenomen en ik ben tevreden.

X-Rated
25 december 2006, 16:59
Ik heb zowel een Pod als een Koch Powertone II en zeker de wat meer scheurgeluiden klinken zoveel beter uit mijn Powertone gemic'ed met een Studio Projects B1 ervoor dan de Pod Direct. De Pod op de poweramp van de PTII en dan mic'en klinkt ook weer goed.
Dit is overigens allemaal op mijn kleine kamer opgenomen en ik ben tevreden.

Kijk dat is het punt dus. Ik gebruik momenteel dus mijn POD als poweramp en mijn Marshall MG100DFX als speaker. Het geluid van de amp zelf is niet echt hartverwarmed ofzo, maar met de POD klinkt het een stuk degelijker en meer solide.

Ik denk dat een Sennheiser microfoon weer een aanschaf is die wat te groot is als je "het wilt proberen". Daarentegen hebben we wel 2 grootmembraam condensators die bij de drummic set zaten. Misschien is het het waard om daar eventjes mee te prutsen.

harrie-beton
25 december 2006, 21:40
Daarentegen hebben we wel 2 grootmembraam condensators die bij de drummic set zaten. Misschien is het het waard om daar eventjes mee te prutsen.

JAAAAAAAAA

X-Rated
25 december 2006, 22:16
JAAAAAAAAA

Duuuus dat is een goed idee? :D

armageddon
26 december 2006, 12:55
Ik heb gister voor kerst een set Behringer C2's gekregen. Serieus...die dingen rocken echt voor het geld. Han had ze al eerder aangeraden geloof ik en ze zijn echt briljant :) 45 euro voor 2 kleinmembraams en een stereo-klip.

bass blom
26 december 2006, 14:13
ik heb ze gehad en teruggebracht.
zat enorme brom in :s

armageddon
27 december 2006, 17:19
bij mij niet hoor.

Martien
28 december 2006, 02:36
neuh, ik gebruik ze ook, ze steken wel wat af bij de rest van de set.
maar prima dingen, stil en doen wat ze moeten doen, viel me alles mee!

Roman
28 december 2006, 09:00
Ik heb 4 van die dingen voor talkback van de muzikanten :) (daar zijn ze goed genoeg voor iig)

X-Rated
18 februari 2007, 22:36
Even bumpen...

We hebben nu een Sennheiser e606 (linkje (http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_eng.nsf/root/09874)) kunnen lenen van iemand. Ook heeft de sologitarist van onze band een Peavey 5150 v. Halen combo op de kop weten te tikken. We proberen nu i.p.v. de PODxt deze setup te gebruiken om onze gitaar sound neer te zetten. We hebben er nu een avondje mee zitten prutsen maar het schiet gewoon niet op.

Heeft iemand goede tips en basic richtlijnen om mee te beginnen?

bert k
18 februari 2007, 23:54
Eerst uitgebreid aan je geluid werken op de versterker en eventueel effecten, zodat het in de opnameruimte lekker klinkt. Pas als je helemaal tevreden bent ga je er een mic voorzetten. Net even uit het midden van de speaker, pakweg 20 cm er vanaf. Dan ga je luisteren in de controleruimte hoe het klinkt. Niet aan de toonregeling zitten, ales op 0 houden, en ook niet meer aan de amp kloten. Nu steeds de mic wat verschuiven tot hij lekker klinkt. Centimeters kunnen al veel uitmaken!

Als het echt niet klinkt zoek je de beste plek op en ga je voorzichtig toonregelen op de amp. Zo kom je er wel, na een hele tijd.

DeiDRagonas
19 februari 2007, 07:31
Geen goede sound met een 5150???

Waarschijnlijk neem je thuis op... Daarom zou ik die mic vlakbij de amp zetten. Dan krijg je de beste resultaten. Dusss... Die 5150 aan de praat schoppen. Een lekker geluid opzoeken, maar niet al teveel proberen te kloten aan de EQ van de amp. Verder gewoon doen wat Bert zegt.

Btw... Ik heb de 606 ook en ik merk dat ik bij t close mic'en toch vrij veel bass moet terugdraaien op de mengtafel. Die mic klinkt het beste als je hem er een meter van af zet en ik gebruik hem dan ook vaak als roommic. Met een SM57/58 of middelmatige condensator mic krijg je waarschijnlijk mooiere opnames.

Grt, Roy.

harrie-beton
19 februari 2007, 09:20
Het begint bij de basis, heb je goede gitaar en goede basis sound.
Welke genre is het? (Ik gok op metal)

Als je deze optie kunt proberen:

-zet de amp aan en stevig hard zonder gitaar erin. Gain ook goed open zodat je veel ruis hoort uit de speaker.
-Sluit de mic aan op een mixer en zet een koptelefoon op.
-Ga met de mic net zo lang richten (gebruik statief!) totdat je het scherpste ruis op je koptelefoon hoort. Dat moet de sweetspot zijn..

X-Rated
19 februari 2007, 10:17
Heel erg bedankt voor de tips mensen, daar kunnen we wel wat mee :) Ik had idd voor mezelf gegokt dat die sennheiser het beste klonk als roommic. We hebben 2 soorten condensators uit een drummic setje. Twee grootmembraam condensators voor overhead en een kleinmembraam condensator. De grmmbr condensator klinkt niet heel goed om een amp te micen. Ik weet niet of die kleine het druk niveau aankan. Kan iemand waar wat over zeggen?

Kim Wilson
19 februari 2007, 10:45
Het begint bij de basis, heb je goede gitaar en goede basis sound.
Welke genre is het? (Ik gok op metal)

Als je deze optie kunt proberen:

-zet de amp aan en stevig hard zonder gitaar erin. Gain ook goed open zodat je veel ruis hoort uit de speaker.
-Sluit de mic aan op een mixer en zet een koptelefoon op.
-Ga met de mic net zo lang richten (gebruik statief!) totdat je het scherpste ruis op je koptelefoon hoort. Dat moet de sweetspot zijn..
Wat is precies die sweet spot? Moet je mic altijd daar staan? Ook in live situaties bijvoorbeeld?

Harry
19 februari 2007, 11:35
goeie vraag. Een Sennheiser E606 zul je op een podium toch wel dicht tegen de speaker aanzetten lijkt me, anders pakt ie te veel andere instrumenten op.

Sweet spot is alleen voor opnames belangrijk?

Han S
19 februari 2007, 12:02
Het wil nog niet zeggen dat het ook zo werkt, met een richtinggevoeilge mic zul je altijd proximity hebben wat er voor zorgt dat je een laagboost hebt dicht bij de bron geplaatst.

En als je op ruis afgaat zul je dat proximity effect niet merken. Ga er van uit dat je bij de conusrand maximaal laag hebt en in het centrum maximaal hoog.

Zoek een goede plek daar ergens tussenin en als je nog teveel boem hoort, ietsje verder van de conus, een paar cm is al goed te horen.

X-Rated
19 februari 2007, 12:15
Maar om nogmaals terug te komen op mijn andere vraag: Ik wil dan ook eens gaan expirimenteren met de e606 als roommic en een kleinmembraam condensator bij de conus. Is dit mogelijk ivm het drukniveau van de speaker? Gaat de microfoon hier niet door kapot?

Han S
19 februari 2007, 12:30
Ik zet een Neumann condensator van 5000 euro rustig vlak voor de conus hoor, geen probleem.

Condensators hebben wel een hekel aan windhozen, dus niet in het gat in het voorvel van een basdrum zetten, maar een gitaarspeaker overleeft hij hoor.

bert k
19 februari 2007, 17:16
Ook kleinmembraanmics kunen die geluidsdruk wel aan. Gewon ervor hangen en kijken hoe het klinkt. Als de mic gaat vervormen ben je gewaarschuwd.

X-Rated
19 februari 2007, 19:12
Klein clipje met wat meuk, uw mening is welkom :p (http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-01.mp3)

bert k
19 februari 2007, 21:19
Klinkt best wel, toch? Welke mic is dit nou, en hoe was de plaatsing?


Tip: zet eens een vette limiter over die gitaar. In Audition bijv Hard Limiting en dan Amplify op 12 zetten...

X-Rated
19 februari 2007, 21:50
Klinkt best wel, toch? Welke mic is dit nou, en hoe was de plaatsing?


Tip: zet eens een vette limiter over die gitaar. In Audition bijv Hard Limiting en dan Amplify op 12 zetten...

Hehe thx voor de reactie :) Ik moet zelf nog wel erg wennen aan het geluid omdat ik alleen nog maar met mijn PODxt geprutst heb. Dit is een takeje dat ik in een uurtje of wat prutsen in elkaar heb gezet.

Ik heb de kleinmembraam condensator onder een hoek van 30 graden uit het midden, mikkend tussen de rand en het centrum van de conus, opgesteld. De sennheiser heb ik in de ruimte gezet, iets minder dan een meter on axis. Pixieeesss

http://www.zvenix.com/img/opnamespeechless/Picture%20001.jpg

http://www.zvenix.com/img/opnamespeechless/Picture%20002.jpg

Heb op het mengpaneel vrijwel alle laag weggedraaid en de volume schuiven op 75% en 25%. Daarnaast ook nog wat EQ in cubase, maar dat is minimaal.

Het geheel vergt nog wel behoorlijk wat mixen om het allemaal goed op elkaar af te stemmen. Ik zie nu al door de bomen het bos niet meer.



Ff pochen... De drums hebben we ook zelf gedaan :satisfie:

Negative K3 fan
19 februari 2007, 21:54
en hoe klinkt dat? (clips!!)

Kim Wilson
19 februari 2007, 21:58
Maar wat is nou die sweet spot? En klinkt ie daar het mooist of juist niet?

X-Rated
19 februari 2007, 22:00
en hoe klinkt dat? (clips!!)

http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-01.mp3

:D Stond ook een aantal posts hierboven ;) Sorry dat hij zo zacht klinkt trouwens, maar als we het over dynamiek willen gaan hebben dan verwijs ik je graag een aantal topics verder :hippie:

@ Kim
Dat weet ik zelf ook absoluut niet. Ik denk dat het daar wel het beste moet klinken omdat het anders voor niets de "sweet spot" heet.

Han S
19 februari 2007, 22:18
Probeer het nu eens met alleen die Sennheiser, een centimeter of 5 tot 10 voor de speaker, ergens halfweg de rand en het centrum. Neem dit op zonder EQ en zonder processing, het hoeft niet zo hard te zijn, -6 is prima

En laat weten hoe dat klinkt. Twee microfoons geeft nogal eens een fasefout, maar daar hebben we het later wel over.

Azrael
19 februari 2007, 22:23
Al het laag weggedraaid.....'t is te horen. Draai liever niet aan de EQ , pak een microfoon en ga luisteren en schuiven.

bert k
19 februari 2007, 22:29
Ik wou het net posten. Niet bij de opname al met de eq werken. Als je teveel lag hebt kan je het ook later, bij de mix of in een aparte bewerking eruit halen. Maar ales wat je bij de opname eruit draait ben je voor altijd kwijt.

X-Rated
19 februari 2007, 22:34
Probeer het nu eens met alleen die Sennheiser, een centimeter of 5 tot 10 voor de speaker, ergens halfweg de rand en het centrum. Neem dit op zonder EQ en zonder processing, het hoeft niet zo hard te zijn, -6 is prima

En laat weten hoe dat klinkt. Twee microfoons geeft nogal eens een fasefout, maar daar hebben we het later wel over.

Ik denk dat ik genoeg natuurkunde heb gehad om te weten hoe het zit met betrekking tot uitdoving en versterking van buik en knooppunten in geluidsgolven ;)

Dit is overigens zomaar een track he, ik vind zelf het geluid wel vet maar het past in eerste instantie al niet in het geheel en bij de muziek zelf. Het doet me erg denken aan de sound van Massive Assault.

Ik blijf toch een beetje zoeken richting de Kreator tone. Zij spelen ook op 5150's (welliswaar stacks, maar toch, het zou moeten kunnen). Maar toch is dat ook niet de tone die ik graag aan onze muziek mee zou willen geven.

De tone is ook niet zorgvuldig en weloverwogen gekozen. We sloten de avond een beetje af met: "goh laten we nog even proberen of we een tone kunnen vinden die ons aanstaat". Daar heb ik sindsdien niets meer mee gedaan en ben lekker gaan prutsen met microfoon opstelling. Tis wel een monniken werk hoor :D

Han S
19 februari 2007, 22:46
Monnikenwerk? Nee hoor, ik heb binnen de kortste keren het geluid wat ik wil.

En fasefouten zijn natuurkundig prima te beredeneren, maar je moet ze wel kunnen onderscheiden en dat is een andere discipline.

X-Rated
19 februari 2007, 22:57
Ik ben niet voor niets een rookie he ;) Die drumtracks hebben ook maanden in beslag genomen voordat ik een beetje tevreden was.

Ik zal morgen direct eens proberen met alleen de sennheiser.

bert k
19 februari 2007, 23:36
Het schuiven is juist hartstikke leuk! Proberen om de perfekte sound te vangen.

Je komt al een heen eind als je gewoon op je knieen voor de box rondkruipt. Je kan dan met je oren de sweetspot zoeken. (Zet in godsnaam de amp zacht!) Dit is werk wat je met je oren doet, niet met natuurkunde of met lesjes. We kunnen je hier alleen maar aanwijzingen geven.

harrie-beton
19 februari 2007, 23:44
precies, beetje zoeken met plaatsing. Ik gebruik nooit extreme EQ, ik probeer alles met de microfoon en de plaatsing op te lossen.
Begrijp goed dat een microfoon en een mengtafel in principe ontworpen zijn om het geluid juist niet te kleuren. Nu zijn er wel verschillen maar een monster metal sound maak je met een versterker en gitaar. Heb je dat voor elkaar kun je met een redelijke plaatsing zonder veel EQ dit op mp3 bestanden krijgen.

Denk er ook om dat jij het geluid beoordeeld een paar meter van je amp. Die amp staat ook nog op de grond tegen een muur? (dan krijg je soms bas reflexies). Omhoog met die amp misschien?

Kim Wilson
20 februari 2007, 08:34
Mogguh...

Maar wat is nou die sweet spot!!?? :nervous:

Harrie? Bert? Han? Leg het me uit!

armageddon
20 februari 2007, 09:09
Is dat niet gewoon het punt waarvan jezelf vind dat het gewoon lekker klinkt?

Kim Wilson
20 februari 2007, 09:18
Nou, dat zou kunnen. Harrie had het erover dat je het punt moest zoeken waar je de meeste ruis het scherpst kunt horen. Dat is de sweet spot. Maar wat kan ik daarmee? Wat doet dat? Heb ik daar de beste balans tussen hoog en laag, of het meeste hoog? Ik snap best dat hij daar moet staan, maar ik wil ook graag begrijpen waarom, snap je?

bass blom
20 februari 2007, 10:06
sweet spot, het woord zegt het, daar waar het het lekkerst klinkt..

Kim Wilson
20 februari 2007, 10:14
Jahaaaa... Maar waarom klinkt ie daar dan het lekkerst? Is dat niet op e.o.a. manier theoretisch te verklaren?

Han S
20 februari 2007, 10:38
Hans, een geluid ontwikkelt zich, zie het net als een steentje wat je in het water gooit, die kringen worden steeds groter en vlabij de bron begint het met kleine kringetjes.

Dit is niet helemaal hetzelfde, maar om een idee te geven. Zo zal het geluid op een paar cm van de conus anders klinken dan 20cm verder.

Een omni microfoon heeft geen proximity en te weinig mensen beseffen de meerwaarde van de omni. Daarom heb je vaak meer mogelijkheden met een omni, minder bagger als je hem er vlak voor zet bijvoorbeeld.

Je zult dus moeten zoeken naar de beste plek voor een bepaalde microfoon en dat noemen we the sweet spot, wat je zou kunnen vertalen met 'de beste plek'.

Kim Wilson
20 februari 2007, 10:41
Oke, dat van dat steentje, dat wist ik. Maar de plek waar je de meeste scherpe ruis oppakt, is dus gewoon de beste plek, omdat daar de kringen optimaal zijn?

Jimi Hendrix
20 februari 2007, 11:18
wat mij betreft hangt zo'n sweet spot ook af van arrangement/ruimte die de sound in de mix moet innemen etc etc etc.
Dè sweet spot doe ik in elk geval niet aan. Als je twee gitaarpartijen door dezelfde amp opneemt zou ik de mic een beetje verplaatsen zodat je wat contrast maakt tussen de twee sounds (nog afgezien van andere instellingen op de versterker of een andere mic gebruiken).
Zelfde met standjes op een strat. De middelste positie klinkt vaak als je met een bandje speelt niet zo lekker, maar met opnames gebruik ik alle standen, om de mix te vullen.

X-Rated
20 februari 2007, 11:24
Ja mensen, ik ben weer aan het vogelen geweest.

Ik heb alle tips in gebruik genomen, lekker schuiven en geen pre-EQ erover.

Klikkiewikkie (http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-02.mp3)

EDIT: Dat zeg ik verkeerd :P Een klein beetje mid eruit in cubase.

Ook nog een kleine vraag tussendoor :) De drums en gitaren klinken beide duidelijk ruimtelijk anders. Heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat de gitaren en drums ruimtelijk op de juiste plek vallen.

Als ik alle achteraf toegevoegde galm weghaal klinkt het allemaal alsof het in dezelfde ruimte gespeeld wordt. Dat is goed, toch?

En djeezes, als ik toch deze post telkens blijf aanpassen dan voeg ik die track ook maar meteen ff toe.

Klikkiewikkienogeenkeerie (http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-03.mp3)

Han S
20 februari 2007, 11:33
Heb je het nou met alleen die Sennheiser geprobeerd?

En waar je mee moet beginnen is de gitaar harder in de mix te zetten.

X-Rated
20 februari 2007, 11:34
Ja dit is alleen de sennheiser :)

Dit begint een beetje te lijken op "An audio track is being born" ofzo :D

Han S
20 februari 2007, 11:35
Koel, ik reageerde overigens op je eerste link in je post, de tweede is al een stuk beter.

X-Rated
20 februari 2007, 11:37
Wauw ik begin weer vertrouwen te krijgen in ons project :D

bert k
20 februari 2007, 12:36
Zie je wel dat het leuk is? Net als gitaarspelen, veel oefenen en het gaat steeds beter klinken.


Kim W, stop met theoretiseren. De sweetspot is een plek die je gehoormatig moet vinden, anders zouden de fabrikanten wel een rood puntje op de speaker zetten. De sweetspot is ook niet per definitie de beste plaats, wie weet wil jij wel wat minder hoog horen dan ik.

Kim Wilson
20 februari 2007, 13:03
Zie je wel dat het leuk is? Net als gitaarspelen, veel oefenen en het gaat steeds beter klinken.


Kim W, stop met theoretiseren. De sweetspot is een plek die je gehoormatig moet vinden, anders zouden de fabrikanten wel een rood puntje op de speaker zetten. De sweetspot is ook niet per definitie de beste plaats, wie weet wil jij wel wat minder hoog horen dan ik.
Oke, sorry. Ik dacht echt dat het een algemeen bekende theorie was, waar een verklaring voor was. Harrie noemde het zo expliciet, vandaar. Trial and error dus. :)

Han S
20 februari 2007, 13:28
Harrie had het over ruis dacht ik en waar die ruis het helderst klinkt zou de sweet spot zijn. Ik weet niet of ik dan met hem eens ben, het zou volgens mij de plek zijn waar het gitaargeluid ook het helderst zou klinken en of je dat mooi vindt maak je zelf uit.

X-Rated
20 februari 2007, 16:35
Woei!

Ik ben al heel erg tevreden met wat ik nu bereikt heb :)

Klikz0r (http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-04.mp3)

Dit is het eigenlijke nummer een beetje, behalve de laatste riff. Wat vinden jullie van de panning van de gitaren?

Gitaar Links---------------------------Centre-----------Gitaarsolo----Gitaarrechts

Nu alle nummers inspelen en de de bassgitaar is aan de beurt :p Lang leven recording en dure amateur spullen :D

stevie_vp
20 februari 2007, 17:26
Hey het gaat steeds n beetje beter klinken...
Mis imo alleen een beetje "crispyness" in de gitaren.. kvin m net te afgestompt in t hoog....
En heb niet heel erg t idee dat de gitaar links en rechts zoals je ze hierboven hebt beschreven heel ver uit elkaar staan... T geeft nog niet een heel "breed" effect... En door die solo rechts mis ik de gitaar rechts ook een beetje in de mix... Heb je ze volledig l en r gepanned?
Maar zeker een vooruitgang op de vorige...
Succes!

X-Rated
20 februari 2007, 17:45
Ik heb het "tekeningtje" zo breed gemaakt zodat je kon zien hoe ik het heb aangepakt :)

Die "crispyness" waar je het over hebt kan liggen aan de tone die ik gekozen heb. Misschien geeft wat meer pressence dat randje?

stevie_vp
21 februari 2007, 02:11
Ik heb het "tekeningtje" zo breed gemaakt zodat je kon zien hoe ik het heb aangepakt :)

Die "crispyness" waar je het over hebt kan liggen aan de tone die ik gekozen heb. Misschien geeft wat meer pressence dat randje?


Ik bedoel niet dat t tekeningetje niet ok is maar dat je stereobeeld niet breed genoeg is m.b.t. de L en R lead gitaren :)

Pressence zou idd kunnen helpen... Of misschien mis je toch n beetje de condenser...

X-Rated
21 februari 2007, 10:33
Wellicht is dat toch een kwestie van smaak, ik ben namelijk erg tevreden met wat we voor elkaar hebben gekregen :) Ik heb nu een track waarin we dus wel 2 verschillende gitaren hebben gebruikt. Een Epi LP en een Demon Flying V. De galm is puur probeersel, het eigenlijke mixen gaan we pas doen als we alle tracks compleet hebben. Ik denk dat de bass een grote invloed gaat hebben op het geluid, meerdere mensen roepen namelijk dat ze het laag wel missen, maar daar hebben we toch een basgitaar voor? :D

Linkz0r (http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-06.mp3)

Lijstje gitaren:
Epi Les Paul Standard Plus rigged met Seymour Duncans SH6 Distortion en SH2 Jazz pups
Epi Demon Flying V rigged met EMG 85 en EMG 81 (geloof ik)
Peavey 5150 v. Halen sig Combo (geloof ik :p)
Sennheiser e606

Ik denk trouwens zelf dat voor de volligheid van de tone in het intro riffje de gain wellicht wat hoger kan. Ik hou wel van een trashy geluid.

guhlenn
21 februari 2007, 11:48
mee gain netekend meestal dunner geluid. eerder minder gainn en dubbel tracken dan... imho

X-Rated
21 februari 2007, 12:10
Ah goed dat je het zegt. Anders laat ik het gewoon lekker zoals het is :)

Flying V
21 februari 2007, 14:57
Jezus wat klinkt dat lekker! :zz: Sennheiser klinkt erg lekker de Peavey klinkt lekker, de gitaren klinken lekker Wat wil je nog meer!

X-Rated
21 februari 2007, 21:10
Nieuw stukje met alle instrumenten. Ik moet nu de boel gaan mixen. Meningen zijn fijn :)

Instrumenten:

- Drums
- Rythm Gitaar
- Sologitaar
- Bas gitaar
- Keyboard

Klikzor (http://www.zvenix.com/slickmeuk-08.mp3)


Jezus wat klinkt dat lekker! :zz: Sennheiser klinkt erg lekker de Peavey klinkt lekker, de gitaren klinken lekker Wat wil je nog meer!

O en Tsjibbe... Lazer op :D

X-Rated
21 februari 2007, 22:14
Never mind, ik geloof dat ik em heb :o

KLIKLIKLIKLIKL (http://www.zvenix.com/music/slickmeuk-11.mp3)

Han S
21 februari 2007, 23:18
Goed bezig, werk nog meer aan de balans van de gitaren onderling.

Leuk hé?

X-Rated
21 februari 2007, 23:32
Het is een instrumentaal nummer, dus het leek mij beter om de lead gitaar in het midden wat meer naar voren te brengen. Dit is trouwens een mixje die ik in een half uurtje had opgenomen en gemixt.

En ja, het bevredigende gevoel dat 3 maanden kloten met drummics en andere ongein niet voor niets was is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeel groot :D

guhlenn
22 februari 2007, 09:44
netjes hoor. als er dan toch nog wat te zeuren moet zijn; ik zou net even wat minder revrb doen en wat meer de 'grind' van de peavey benadrukken... maar hey, gezuer in de marge, klinkt erg goed.

bass blom
22 februari 2007, 10:59
zo! dat klinkt een stuk beter dan je eerste linkje zeg :D

ik vraag me af hoe het komt dat het klinkt alsof het 128k of minder mp3 is.
vooral de bekkens 'golven' nogal en toch is het 192k..