PDA

View Full Version : Spaanse gitaar, waar let ik op?



Nielsje
24 december 2006, 14:32
Mensen,

ik wil na jaren electrisch spelen eens een spaanse gitaar aanschaffen, omwat 'spaanse deuntjes' te leren spelen. Bij electrische gitaren en western gitaren weet ik zo onderhand wel waar ik op moet letten qua klank en bespeelbaarheid.

Maar bij spaanse gitaren heb ik daar absoluut geen verstand van, wat zijn 'goeie merken' of types, wat is een gangbare prijs en waar moet ik op letten bij de bouw van de gitaar? Massief bovenblad? hebben ze dat wel of niet?

Het liefst ga ik voor een gitaar die 2e hands is en zo'n' 300 euro mag kosten, maar dat ligt niet geheel vast. Gisteren toevallig bij Big One in zwolle een spaanse akoestische bespeeld (inclusief cutaway en versterktje voro je amp) en die had een schoonheidsfoutje en moest toen nog maar 650 euro opbrengen. De gitaar speelde super, alleen hoeft ie niet versterkt te kunnen worden van mij en vind ik de prijs wel wat hoog...

roept u maar!

Merc Wiersma
25 december 2006, 19:53
Spaanse gitaren vanaf €250,- hebben meestal al een massief bovenblad. Wat klank betreft kun je onderscheid maken in Spaanse gitaren met een Sparrenhouten (fichte, Spruce) bovenblad en Ceder bovenblad. Ceder wordt het meest gebruikt (oranje, bruin) vanwege de warme klank die het geeft. Sparrenhouten bovenbladen klinken wat directer en helderder, en klinken steeds beter, moeten ingespeeld worden. Alhambra en Esteve bieden voor elke prijsklasse een prima product. Zelf heb ik een Almansa, een geweldige gitaar wat betreft klank en bespeelbaarheid. De Alhambra's vind ik bijvoorbeeld weer wat te dik aanvoelen in de hals, maar dat is persoonlijk. K ekunt stellen dat je voor 300 Euro een leuke nieuwe spaanse gitaar hebt. Ik zou, als je het toch niet gebruikt inderdaad niet een gitaar met electronica nemen. Ten eerste omdat je voor hetzelfde geld dan een betrer "kale" gitaar hebt en in de tweede plaats omdat de elektro- akoestische modellen vaak een smallere kast, of een kleinere kast hebben om feedback tegen te gaan.

LaurentB
27 december 2006, 18:33
Mensen,

ik wil na jaren electrisch spelen eens een spaanse gitaar aanschaffen, omwat 'spaanse deuntjes' te leren spelen. Bij electrische gitaren en western gitaren weet ik zo onderhand wel waar ik op moet letten qua klank en bespeelbaarheid.

Let goed op de balans in de klank. Sommige spaanse gitaren hebben wel eens een sterke resonantie ergens rond de lage A.
Let op de zuiverheid, want er valt weinig tot niks af te stellen aan een spaanse gitaar. Goed is goed en fout is fout.
Let ook op de snaren. Vooral nylon snaren hebben zeer grote verschillen in klank en kwaliteit, heb ik altijd gevonden. Veel meer dan stalen snaren. Dus als er te oude snaren op een gitaar in de winkel zitten kun je de klank maar moeilijk beoordelen.
Ik gebruik Hannabach snaren (het blauwe pakje; ik kan nooit onthouden of dat medium of high tension is). Warme, heldere klank en gaan lang mee.

Gommès
28 december 2006, 01:00
Voor laurent: zwarte pakkie is Medium tension.

Ik heb laatst voor de heb een Rodriguez (klinkt op zich al spaans) gekocht
voor net geen 300 euro en ik heb er al heel wat gehad en geprobeert. Maar de klank is echt iets persoonlijks, maar deze klinkt lekker helder met voldoende lage E. Ook moet je er op letten dat de G snaar bij veel klassieke gitaren wat mat of dof klinkt. Maar Zoals laurent al aangaf zijn de hannabach snaren erg goed en gaan ook wat langer mee dan b.v. Dadario maar zijn op zich ook wel o.k.
Ik gebruik de medium tension.
Ik heb ook de Ibanez AEG 10 NE-NT voor net geen 300,- is ook een leuke gitaar voor deze prijsklasse.
En de salvador modellen zijn rond de 160 euro en klinker helder maar hebben niet zoveel body in het geluid en b.v. de 2C en de6C hebben een gelamineerde zij en achterkant.
En als laatste eentje die ik zelf bouw maar dan zonder dubbele cutaway en met een ronde achterkant en 4 kanaals pick-up systeem. voor maar 400 euries en wat afwijkend is, is dat de hals 42 mm breed is i.p.v. 52 of 55 mm wat een meer gangbare afmeting is bij de klassieke modellen.
http://www.gommes-guitars.nl/files/Double%20cutaway%20classic%20frontstand.jpg

Dus trek uw conclusies:

groeten, Peter

Nielsje
28 december 2006, 12:40
bedankt voor jullie kennisgeving!


ik zal binnenkort als ik weer eens wat tijd heb wat winkels in het zuiden bezoeken. Ik denk dat een sparrenhouten bovenblad mij wel zal aanspreken, heb al een aantal spaanse gitaren geprobeert en soms is de klank mij gewoon te donker, terwijl sommige gitaren inderdaad wel lekker helder klinken.

Kan het soms zijn dat de toets van een spaanse gitaar vlak is tot misschien wel licht hol? Ik kan me iets vaags herinneren van enkele gitaren, maar weet niet of het zo is. Verder vindt ik het ook wel belangrijk dat ie goed te stemmen is, want de meeste spaanse gitaren die ik ken stemmen verschrikkelijk..

Gommès
28 december 2006, 15:11
Ja meestal is de toets vlak, tot een lichte holle radius.
De ene gitaar die ik zelf bouw heeft voor de verandering een iets bolle radius, Gelijk aan de meeste dreadnought gitaren.
Maar ik vind een hals van 52 mm en lekker vlak het fijnste spelen voor een klassieke gitaar.
De doffe klank zit em ook in de soort snaren, De medium tension klinken ook iets
treuriger ten opzichte van de hard tension, Die zijn weer iets feller. Ook de soort
nut en bridge saddles zijn van invloed, Ik vervang ze altijd voor Bone exemplaren, Ook door de saddle wat dunner te maken dan de standaard maat, van ik geloof 3,15mm kun je de gitaar nog feller en helderderderer.(pfff)
laten klinken.
Qua stemmen en gestemt blijven is de temperatuur van invloed en is het belangrijk wat voor mechanieken er opzitten, Bij gitaren van deze prijsklasse zitten er meestal geen super goede op maar zijn altijd snel te vervangen door b.v. een setje grovers. Nu moet ik zeggen dat die rodrigues die ik heb zeer goed gestemt blijft na het rekken van de nieuwe snaren. Hier zitten geloof ik GTR mechanieken op.

p.s. en je snaren goed vast knopen.

Veel succes met je te kopen gitarra :soul:


Groet, Peter

LaurentB
29 december 2006, 11:21
bedankt voor jullie kennisgeving!

(...)
Verder vindt ik het ook wel belangrijk dat ie goed te stemmen is, want de meeste spaanse gitaren die ik ken stemmen verschrikkelijk..

Ja, ook dat hoeft dus niet helemaal aan de gitaar te liggen, nylon snaren raken eerder onzuiver. Vooral de g-snaar is eigenlijk iets aan de dikke kant om goed zuiver te klinken.

Gommès
29 december 2006, 14:16
Ja, ook dat hoeft dus niet helemaal aan de gitaar te liggen, nylon snaren raken eerder onzuiver. Vooral de g-snaar is eigenlijk iets aan de dikke kant om goed zuiver te klinken.


Hoe bevallen de hard tension snaren van hannabach jou?


groeten, Peter

LaurentB
29 december 2006, 14:55
Hoe bevallen de hard tension snaren van hannabach jou?


groeten, Peter

Heel erg goed. Ze klinken zowel warm als helder, en ik heb de huidige er al een hele tijd op zitten terwijl ze nog steeds goed klinken.
Ik vind persoonlijk d'Addario een stuk matter klinken, bijvoorbeeld. Vroeger had ik vaak Aranjuez 600 of 700. Maar die laatste kon ik op zeker moment niet meer krijgen, en van de 600 serie brak de D-snaar altijd binnen enkele weken. Het is te lang geleden dat ik daarop speelde om die te kunnen vergelijken met Hannabach.

Pais
29 december 2006, 15:04
Ik heb eigenlijk nooit problemen met stemmen. Ik heb een goedkopere gitaar met rottig mechanieken (ze gaan stroef...) maar soms gaan er twee dagen spelen voorbij tot de bassen lichterlijk ontstemd raken. De onomwonden snaren raken eerder ontstemd.