PDA

View Full Version : Zadeltjes verlagen



Cicerooke
24 december 2006, 11:27
Hoi medeforummers.

Ik zou mijn zadels willen lager zetten omdat mijn snaren t.o.v de hals wat te hoog staan.
Toch nog snel een 4 mm hoog gemeten op de 12de fret.
Hoe kan ik dit het beste doen met juist nieuw opgelegde snaren?
Ik heb het advies gekregen om de snaren wat te ontspannen en dan mijn zadels lager te zetten.
Nu concreet gevraagd....in welke richting moet ik draaien om ze te verlagen?
Kan ik ook gewoon elk zadeltje eens een volledige toer lager draaien terwijl ze op spanning staat..gewoon de snelle easy way om ze gewoon wat lager te zetten,met telkens een draai ofzo totdat ze min of meer goed staan.
Of is het beter als ik bij de volgende snarenwissel, bij elke snaar die ik dan één voor één opleg op dat moment mijn zadeltje verlaag?
Ik zou ongeveer naar 2mm willen gaan omdat mij die hoogte is aangeraden voor een beginner.

Kortom,een hele tekst voor iets wat voor velen misschien heel eenvoudig is,maar ja,ik ben maar een beginner hé. :)

Eko
24 december 2006, 11:44
Iets de spanning er af halen. Met volledige spanning er op aan de boutjes draaien zorgt voor beschadigingen. Je krijgt dan putjes in de onderplaat. Met een passende imbus de pootjes verstellen en daarna weer op stemming brengen. Je intonatie even controleren et voila , presto!

glacius
24 december 2006, 12:04
het gaat hier dus om een stratachtige brug ?

inderdaad snaarspanning eraf en de 2 imbus boutjes per zadel een hele slag tegen de klok in draaien en dan de snaar weer stemmen en intonatie controleren en dan fret voor fret aanspelen controlerend op fretbuzz, zolang deze niet ontstaat kun je blijven zakken met de snaar .. let op ! heel klein beetje buzz kan geen kwaad .. hij zal heerlijk spelen !

je kunt ook even kijken naar de hals . als deze overdreven hol staat zal het moeilijk worden om de actie te verlagen zonder overdreven fretbuzz ..
de hals moet ietsje hol staan maar vooral niet teveel . als je je snaar indrukt op de 12e fret moet er tussen de nut en 12 fret een stuk papier onder de snaar kunnen, papier mag net niet strak zitten en net geen ruimte over hebben, op deze manier krijg ik mijn halzen perfect en dat resulteerd in een hele goeie actie als ik erna de snaar hoogte ga afstellen ..

als je hals te hol staat zet dan de sleutel in de thrusrod en draai hem een kwartslag met de klok mee (gezien vanaf de headstock) stem erna je gitaar en controleer of je hals al minder hol is ... herhaal dit tot je gewenste resultaat is bereikt ..
vooral niet te veel aan draaien in een korte tijd !! wacht een uurtje voordat je weer verder gaat aandraaien ! geef je hals de tijd om te kunnen werken !

Cicerooke
24 december 2006, 12:48
Hartelijk bedankt voor de reacties.
De hals is in orde (papier test).
Het is maar omdat,als je een 2mm plectrum tussen de hals en de snaar steekt op de 12de fret...dat ik er bijna 2 zo'n plectrums kan tussen steken en dat lijkt me wel wat teveel van het goede en is lastiger te spelen.

Cicerooke
24 december 2006, 17:49
Voila.
Ik heb de zadels twee toeren en een half lager gezet.
Das het maximum want anders kletteren ze treveel tegen de frets.

Bedankt voor de raad mannen!
Prettige feestdagen.

glacius
24 december 2006, 17:50
van het zelfde ! en nog veel speelplezier toegewenst !