PDA

View Full Version : Statische slagplaat



rebulie
24 december 2006, 01:30
Hallo gitaargenoten,
Ik heb een andere slagplaat op mijn tele gezet, maar als ik nou aan de slagplaat kom hoor ik een knetterend geluid uit mijn amp. Hetzelfde had ik met de backplate van mijn strat nadat ik daar het beschermplastic had afgepeuterd. Ik heb de backplate er maar afgehaald, maar dat gaat met de slagplaat van de tele natuurlijk niet.
Ik denk dat het om statische elektrukkerie gaat, maar hoe krijg ik dat er uit?!
groeten Roel.

Oh ja, een spreuk: Er zijn 2 soorten mensen. Mensen met aambeien en mensen die nog aambeien krijgen.

jerome
24 december 2006, 01:35
Is het soms een metalen slagplaat? In dat geval moet je hem aarden, dus de slagplaat met de min (de schacht)van de gitaarplug verbinden...

rebulie
24 december 2006, 01:39
Nee, gewoon plastic. Perloid.

jerome
24 december 2006, 01:49
Eigenaardig!
Ik weet dat sommige plasticsoorten idd statisch kunnen worden als je er over heen wrijft maar of dat nu bij jouw het probleem is weet ik niet.
Hopelijk komen er nog reacties van mensen die hetzelfde probleem hadden en er iets op gevonden hebben!

jerome
24 december 2006, 01:55
Als het goed is was je oude slagplaat bekleed met metaal folie om de boel af te schermen (kooi van Faraday)
Is je nieuwe slagplaat dat ook ?
Zo niet dan kun je ook bijgeluiden krijgen zoals brom en ruis...

rebulie
24 december 2006, 02:10
Nee, ook die was gewoon van kunststof. Niks "fancies". Beide gitaren zijn van Farida. (aanraders trouwens, niet duur wel goed)
In mijn posting noemde ik de backplate van mijn strat. Die heb ik niet vervangen, alleen de plastic folie er afgehaald.

no 1 hops
24 december 2006, 13:55
tele met metalen kapje over de neckpup?
statische elec blijft stroom, als die zich verplaatsen kan via het plastic richting die pupkap, misschien hoor je het dan wel.
ik meende dat fred dons iets vertelde over drie draden van zo'n pup, vanwege ook aarding van die kap.
maar is je amp geaard?

rebulie
24 december 2006, 14:30
Het kapje van de neckpup is i.v.m. 4way switch apart geaard. De amp natuurlijk via randaarde.
Maar dat is het televerhaal, de strat, backplate weetje nog wel, heeft helemaal niets met een elementkapje te maken. Die backplate knetterde nadat ik het plastic eraf had gehaald. Op de nieuwe slagplaat voor de tele zat ook plastic en dat heb ik natuurlijk ook verwijderd. Vandaar dat ik ook van mening ben dat het om statische elektr gaat. Maar hoe krijg ik die dingen nu weer ON-statisch?
gr,roel

DarknessAwaits
24 december 2006, 16:49
In de vriezer leggen? :satisfie:

Het werkt wel met statische truien enz. Ik kan me wel voorstellen dat er enige statische lading ontstaat als je dat plastic eraf trekt, maar dat zou toch ook zo weer eraf moeten zijn lijkt me.

rebulie
24 december 2006, 21:53
Ik zal het eens proberen. Je weet maar nooit...

rebulie
26 december 2006, 02:06
JOEHOE!!!!:cheerup:

Heeft niemand een idee?
Als ik die backplate boven mijn hoofd houd gaat mijn haar rechtop staan.
Schiet jullie niets te binnen, moet ik iets op m'n slagplaat/backplate smeren?
Leest er nog wel iemand deze thread???:???:

hansies
26 december 2006, 09:45
JOEHOE!!!!:cheerup:

Heeft niemand een idee?
Als ik die backplate boven mijn hoofd houd gaat mijn haar rechtop staan.
Schiet jullie niets te binnen, moet ik iets op m'n slagplaat/backplate smeren?
Leest er nog wel iemand deze thread???:???:

hoi, ik heb aluminiumfolie op de achterzijde van mijn teleslaglaat bevestigd en deze verbonden met de aardraad van de bedrading, probleem opgelost.....bij mij althans toch.
succes
Hansies

jerome
26 december 2006, 10:15
Ik kan me niet voorstellen dat je het probleem oplost door die kunststof onderdelen in de vriezer te leggen...
En je loopt wel enig risico want er bestaat namelijk een kans dat ze daarna helemaal bros geworden zijn. Er zijn namelijk een aantal soorten kunststof die helemaal niet tegen temperaturen van -10 tot - 20 kunnen.

Ik denk dat je zoals ik al eerder opmerkte ook bij jouw metaalfolie tegen die slagplaten moet lijmen en met een draadje moet doorverbinden met je aarde
De statische electriciteit wordt dan afgevoerd via de aarde van je gitaar naar de randaarde van je amp en zo naar het geaarde stopcontact

rebulie
26 december 2006, 15:42
hoi, ik heb aluminiumfolie op de achterzijde van mijn teleslaglaat bevestigd en deze verbonden met de aardraad van de bedrading, probleem opgelost.....bij mij althans toch.
succes
Hansies

Maar als je folie op de plaat lijmt isoleert de lijm de folie niet van de slagplaat? als je begrijpt wat ik bedoel?!

rebulie
26 december 2006, 15:45
:stop: Doet er ook niet toe, ik ga dat gewoon proberen.

Met die backplate is dat een fluitje van een cent en wellicht:RESULT

jerome
26 december 2006, 15:54
Maar als je folie op de plaat lijmt isoleert de lijm de folie niet van de slagplaat? als je begrijpt wat ik bedoel?!

Nee, de metalen schroefjes waarmee je de slagplaat vastzet prik je door de folie heen en zorgen voor geleiding...

Yvette
27 februari 2007, 17:47
Ik heb ook een Farida en die heeft dit ook. Knetter en sputter als je over de slagplaat wrijft en dat doe ik helaas als ik speel. Vandaag de strat omgeruild voor een tele, omdat die het niet had, maar helaas nadat ik de folie van de slagplaat had gehaald was er hetzelfde probleem. Ik heb nu de slagplaat eraf gehaald. Er zitten wel lelijke sleuven onder, maar ik gebruik hem alleen thuis voor opnames (ben eigenlijk bassist) en dat stoord dus niet zo.
Het zijn wel erg goede gitaren voor hun geld verder.
Als iemand nog een een eevoudige en goed oplossing weet, hoor ik dat graag.

groetjes......

DeiDRagonas
27 februari 2007, 19:12
HAHA... Ik weet een perfecte oplossing!!!
Gewoon die shitgitaren verkopen!

Roy.

rebulie
8 april 2007, 22:21
Hallo lui,
Bedankt voor de suggesties and here are the results:
Ofwel plastic laten zitten, maar dat vind ik niks.
Ofwel van dat aluminium tape bij de kachelboer kopen, binnenkant van de slagplaat beplakken en de schroefgaatjes dichtlaten. Met het vastschroeven van de plaat aard je de schroefjes automatisch.
Maar misschien gaat het ook langzamerhand vanzelf over., want ik had er niet meer zo op gelet en nu is het goed:-)))

En wat betreft de opmerking over het verkopen van deze shitgitaren; ik kan je uit ervaring verzekeren dat het zonde van het geld is om i.p.v. een Farida een FenderMex of een LondonCity te kopen. Ik heb een paar mexxen en LC mark2 geprobeerd en je kunt die paar honderd euro extra beter besteden aan een toffe amp.

p604p603
8 april 2007, 22:24
Je hebt aluminium plakband in de handel plakt dat op de pickguard en verbind dat met een draadje met de aarde. Plakband is er later af te halen