PDA

View Full Version : octave die ook op akkoorden werkt?



TiLT
23 december 2006, 23:30
Beste Forummers,

Ik ben op zoek naar een octave die ook op akkoorden werkt. Ik weet dat Electronic harmonics de POG heeft alleen die kan ik nergens 2dehands vinden in nederland en is nieuw veel te duur voor mij. Weet iemand een ander (betaalbaar) pedaal die een octave effect kan geven op akkoorden ?

mvgr

Jonatan

vulvasonic
24 december 2006, 00:21
Er zijn zeker alternatieven, maar ik ken er geen voor een mindere prijs.
Je komt al snel uit bij gitaarsynths en dat soort spul.

martinuz
24 december 2006, 00:52
de nieuwe van boss zou dit moeten kunnen denk ik, ik heb er zelf wel geen ervaringen mee...
http://www.bosscorp.co.jp/products/en/OC-3/index.html

TiLT
24 december 2006, 00:53
Heeft iemand ervaring met die boss? Boss is meestal wel redelijk betaalbaar.

TiLT
24 december 2006, 01:14
"... Using the Polyphonic Octave mode, octaves can now be added when playing chords-a first in a compact pedal. ..." -Boss

Het kan dus!

Het feit dat het een polifonische octaver is maak het denk ik mogelijk om akkorden te spelen. Omdat de Pog tenslotten ook Polyphonic Octave Generator staat.

Azrael
24 december 2006, 01:41
Polyphonisch = meer noten dan eentje tegelijk

Dus yup , dat kan. Maar of die er ook wat van bakt is een tweede.

Dastard
24 december 2006, 03:30
Ja, hij kan het wel maar reageert wat stroefjes, net of er een vertraging in zit.

up-guitarman
24 december 2006, 14:27
Mja, die OC-3 vind ik persoonlijk niet veel soeps. OC-2 is een vetter pedaal imo maar die kan dan weer geen akkoorden octaven ...

TiLT
24 december 2006, 15:32
Ja ik ben bang dat het toch een Electro Harminix POG en HOG gaan worden. :satisfie:

Elixir
24 december 2006, 16:03
kan zoiets niet ook met een digitech whammy? (of zit dat niet in je prijsklasse)

robert-gitarist
24 december 2006, 16:48
kan zoiets niet ook met een digitech whammy? (of zit dat niet in je prijsklasse)

Nopez.
Sommige zeggen van wel/niet.Ik heb er een gehad en heb het geprobeerd maar het klonk voor geen ene meter.Nou heb ik zowiezo niks met octavers etc. maar goed :D

TiLT
25 december 2006, 21:48
Heeft iemand enig idee waar ik een EHX POG kan krijgen in nederland (2dehands is ideaal)??

harrie-beton
25 december 2006, 22:20
mijn oude boss me 30 kon dat.

TiLT
25 december 2006, 23:04
mijn oude boss me 30 kon dat.
Kan me niet voorstellen.

Azrael
25 december 2006, 23:25
Kan me niet voorstellen.

Ik ook niet....zowel....vaaaaag....

Fenndangoband
25 december 2006, 23:50
Heeft iemand ervaring met de elektro harmonix Hog???http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.midi-classics.com/i/p29997.jpg&imgrefurl=http://www.midi-classics.com/h/he6702.htm&h=304&w=255&sz=29&hl=nl&start=14&tbnid=08vs-ocB3eFm0M:&tbnh=116&tbnw=97&prev=/images%3Fq%3Delectro%2Bharmonix%2Bpog%26svnum%3D10 %26hl%3Dnl%26lr%3D
Hij staat in het lijstje van EH... er zitten leuke dingetjes tussen... leuk speelgoed :)

Laat maar weten.

rjong999
26 december 2006, 01:21
mijn oude boss me 30 kon dat.
duh...not dus.

Het is nog helemaal niet zo makkelijk als het lijkt, oktaafje naar beneden. Je zou dus zeggen: bufferen en op de halve snelheid afspelen. Probleem is dat die ´halve snelheid´ dus afhankelijk is van de noot die je wilt ´octaven´ (als je de latency van je schakeling wat in de hand wilt houden tenminste). Dat kun je ook goed horen: de meeste octavers kunnen niet zo goed met bends omgaan omdat dan die noot iets verandert, je krijgt dan vreemde effecten (op zich ook wel weer leuk). Maar impliciet dus maar 1 noot octaven.

Als ik het goed begrijp breekt de POG het signaal uit je element af in de afzonderlijke noten, die dan ´geoctaved´ worden en daarna met het oorspronkelijke geluid weer gemengd worden om een wat natuurlijker klank te krijgen. Vrij compexe toestand, kan niet met de gewone octavers en klinkt niet altijd even mooi.

TiLT
26 december 2006, 01:27
God wat is dat ding toch duur voor iemand met een vakantie baantje.

TiLT
26 december 2006, 01:31
...
Als ik het goed begrijp breekt de POG het signaal uit je element af in de afzonderlijke noten, die dan ´geoctaved´ worden en daarna met het oorspronkelijke geluid weer gemengd worden om een wat natuurlijker klan te krijgen. Vrij compexe toestand, kan niet met de gewone octavers en klinkt niet altijd even mooi.

Idd met de POG kan je alles doen, je kan raggen wat je wilt maar hij blijt goed het octaaf hoger of lager geven. Josh Homme (queens of the stone age) gebruikt hem bijvoorbeeld, hij heeft hem (bijna) altijd aanstaan.

harrie-beton
26 december 2006, 09:00
Mijn Boss me 30 was niet monofoon. Echt waar, mijn Boss me 30 kon een heel akkoord een oktaaf lager spelen. Ik heb 1 keer zelfs live het intro van "Hedonism" in Fm gespeeld met het originele geluid uit en alleen het oktaaf aan. Klinkt erg mooi, je hoor een kleine vertraging van 20 msec ofzo voordat je een noot hoort.

Tristan
26 december 2006, 13:44
Heeft iemand ervaring met de elektro harmonix Hog???http://images.google.be/imgres?imgurl=http://www.midi-classics.com/i/p29997.jpg&imgrefurl=http://www.midi-classics.com/h/he6702.htm&h=304&w=255&sz=29&hl=nl&start=14&tbnid=08vs-ocB3eFm0M:&tbnh=116&tbnw=97&prev=/images%3Fq%3Delectro%2Bharmonix%2Bpog%26svnum%3D10 %26hl%3Dnl%26lr%3D
Hij staat in het lijstje van EH... er zitten leuke dingetjes tussen... leuk speelgoed :)

Laat maar weten.

Ik heb de HOG getest, ze hebben hem bij De Plug in Amsterdam, ik vond het echter niet veel soeps, geeft een erg scherp geluid, het is erg duidelijk dat het digitaal is....
De meest interessante sounds die eruit komen zijn toch meer een soort orgel achtige sounds...

Azrael
26 december 2006, 13:51
Mijn Boss me 30 was niet monofoon. Echt waar, mijn Boss me 30 kon een heel akkoord een oktaaf lager spelen. Ik heb 1 keer zelfs live het intro van "Hedonism" in Fm gespeeld met het originele geluid uit en alleen het oktaaf aan. Klinkt erg mooi, je hoor een kleine vertraging van 20 msec ofzo voordat je een noot hoort.

Vaag.....zelfs mijn GT8 kan dat niet. Wel grappig dat die ME 30 dat dus wel kan.

johantipker
27 december 2006, 10:51
Voor dit soort opties moet je toch richting gitaarsynth gaan denken...

ik heb er eentje de Roland GR20

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/gr20.jpg

die kan dus probleemloos zonder vertraging, (bijna perfekte tracking) mits je je GK3 pick up goed gemonteerd zit en je toch heel secuur kunt aanslaan, dit soort grappen en grollen vertolken, echt wel wel heel vet en heel wreed...

vooral live echt inzetbaar als geheim wapen...

toch voelt het spelen via zo'n apparaat raar, indirekt en vaag, het is hard werken, als je dat er voor over hebt, kan het heel waanzinnig zijn... en kun je soms net die extra dimensie toevoegen...

ik heb er een liefde/haat verhouding mee...

de reden dat ik 'm kocht was om outside te leren spelen.... toen ik daarmee begon, had ik echt een hele dikke synth achtige tone nodig, die hoe vaag ik ook speelde (in het begin nogal Foutside) overend bleef staan in een bandje..

inmiddels beheers ik deze materie zo goed, dat ik t met een normale gitaarsound ook kan, zelfs op de akoestische gitaar (speel eigenlijk de laatste tijd hoofdzakelijk akoestische gitaar)

verder zitten er honderden sounds / samples in het apparaat... je raadt t al, ik vond er maar 2 of 3 echt vet, het is een preset apparaat, dus er viel ook niet veel aan je soundjes te verspijkeren...

ik heb dus 600 euro uitgegeven aan het ding en gebruikte maar een paar soundjes... en t ding ligt al anderhalf jaar hier werkloos in de kast, toch ga ik 'm niet verkopen... ik wilde namelijk altijd al zo'n ding.. en ik krijg er vast weer spijt van..als ik 'm de deur uit doe..

live is het geweldig iig, echt gave gimmick...

maar een goeie buizenbak doet t toch lekkerder, achteraf denk ik dat ik beter voor de POG had kunnen gaan voor mijn toepassing...maar die was er toen nog net niet....

nogmaals voor meerstemmige grappen en grollen is het waanzinnig... je kunt het mixen met je normale gitaarsound...

je moet wel een beetje een xpirementele speelstijl ambieren...

Tristan
27 december 2006, 12:31
Mijn advies is, als je de experimentele kant op wil gaan met sounds, koop dan geen gitaarsynthesizer, maar zet gewoon een GK3 of RMC (nog betere tracking) element op je gitaar en sluit een willekeurige synth(module) (met MIDI!) aan, want daar zitten veel brutere sounds in dan in die gitaarsynths en die kan je als je een MIDI element als de GK3 op je gitaar hebt zitten allemaal aansturen...
Vooral de wat oudere (niet wave sample) synths zijn te gek, zoals een oude Korg Poly 61M of een Roland Juno 106...
Of koop een Clavia (Micro) Modular, daar kan je zonder MIDI element al hele vreemde, synthachtige tonen uit halen...

rjong999
27 december 2006, 13:43
Mijn advies is, als je de experimentele kant op wil gaan met sounds, koop dan geen gitaarsynthesizer, maar zet gewoon een GK3 of RMC (nog betere tracking) element op je gitaar en sluit een willekeurige synth(module) (met MIDI!) aan, want daar zitten veel brutere sounds in dan in die gitaarsynths en die kan je als je een MIDI element als de GK3 op je gitaar hebt zitten allemaal aansturen...
Vooral de wat oudere (niet wave sample) synths zijn te gek, zoals een oude Korg Poly 61M of een Roland Juno 106...
Of koop een Clavia (Micro) Modular, daar kan je zonder MIDI element al hele vreemde, synthachtige tonen uit halen...
Interessante benadering. Heb je ook nog een theorie over hoe ik mijn GK3 op een synth aan moet sluiten ? Jammer genoeg zit er geen MIDI-stekkertje aan de GK3, maar daar zul je dan toch wel een verloopkabeltje voor hebben ? Of is dat die "wave sample" waar je het over hebt ?

Of zou het soms kunnen zijn dat je helemaal niet weet waar je het over hebt ?

johantipker
27 december 2006, 14:18
Interessante benadering. Heb je ook nog een theorie over hoe ik mijn GK3 op een synth aan moet sluiten ? Jammer genoeg zit er geen MIDI-stekkertje aan de GK3, maar daar zul je dan toch wel een verloopkabeltje voor hebben ? Of is dat die "wave sample" waar je het over hebt ?

Of zou het soms kunnen zijn dat je helemaal niet weet waar je het over hebt ?


ahum, met een losse gk3 schiet je niet zoveel op...die moet je aansluiten op een kastje dat het gk3 signaal omzet in standaard midicommando's waarmee je dus idd een externe synth / sample module kunt aansturen, Roland / Boss heeft daar wel een kastje voor, wel weer dermate prijzig dat je voor wat meer geld de Roland gtr synth kunt overwegen...... deze heeft ook een midi out en kun je dus gebruiken als foot-controller voor een externe module... (of je hangt 'm aan je pc, wel handig als je zelf bijv pianopartijen wilt inspelen en geen held op het klavier bent) die modules kun je vandaag de dag redelijk goedkoop scoren... ik ga er echter zelf niet voor, de gtr synth was bij mij alleen bedoeld als extra speeltje / gimmick/ voor de heb... ik zie er nu al tegenop om me dan weer helemaal in de midishit te storten..... en t blijft toch een vreemd fenomeen hoor zo'n gitr synth...

Hydra
27 december 2006, 17:38
Voor dit soort opties moet je toch richting gitaarsynth gaan denken...

ik heb er eentje de Roland GR20

http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/gr20.jpg

die kan dus probleemloos zonder vertraging, (bijna perfekte tracking) mits je je GK3 pick up goed gemonteerd zit en je toch heel secuur kunt aanslaan, dit soort grappen en grollen vertolken, echt wel wel heel vet en heel wreed...

vooral live echt inzetbaar als geheim wapen...

toch voelt het spelen via zo'n apparaat raar, indirekt en vaag, het is hard werken, als je dat er voor over hebt, kan het heel waanzinnig zijn... en kun je soms net die extra dimensie toevoegen...

ik heb er een liefde/haat verhouding mee...

de reden dat ik 'm kocht was om outside te leren spelen.... toen ik daarmee begon, had ik echt een hele dikke synth achtige tone nodig, die hoe vaag ik ook speelde (in het begin nogal Foutside) overend bleef staan in een bandje..

inmiddels beheers ik deze materie zo goed, dat ik t met een normale gitaarsound ook kan, zelfs op de akoestische gitaar (speel eigenlijk de laatste tijd hoofdzakelijk akoestische gitaar)

verder zitten er honderden sounds / samples in het apparaat... je raadt t al, ik vond er maar 2 of 3 echt vet, het is een preset apparaat, dus er viel ook niet veel aan je soundjes te verspijkeren...

ik heb dus 600 euro uitgegeven aan het ding en gebruikte maar een paar soundjes... en t ding ligt al anderhalf jaar hier werkloos in de kast, toch ga ik 'm niet verkopen... ik wilde namelijk altijd al zo'n ding.. en ik krijg er vast weer spijt van..als ik 'm de deur uit doe..

live is het geweldig iig, echt gave gimmick...

maar een goeie buizenbak doet t toch lekkerder, achteraf denk ik dat ik beter voor de POG had kunnen gaan voor mijn toepassing...maar die was er toen nog net niet....

nogmaals voor meerstemmige grappen en grollen is het waanzinnig... je kunt het mixen met je normale gitaarsound...

je moet wel een beetje een xpirementele speelstijl ambieren...

Leuk ding is dat hey, heb hem zelf ook gehad helemaal te gek, heb jij alleen geen last ervan dat ie alle toon wegzuigt? in combinatie met mijn pedalboard hield ik werkelijk geen sound over.. Voor thuis vond ik het echt leuk speelgoed .. akkoordje vastlaten houden met een mooie synth tapijt en soleren maar.. geweldig.

johantipker
27 december 2006, 17:49
nee, niet echt last van gehad of nauwelijks gemerkt... dat ding heeft een soort loop waar je je pedalboard tussen kunt zetten... en dat werkte redelijk tot goed, nou speelde ik ook met een BOSS ME50, sommigen vinden dat al een tone sucker.. het mooiste was natuurlijk wel om de synth via een aktieve monitor te laten laten lopen en je gitaar via je amp, maar dat was dan weer zo'n gesjouw en gedoe...

wat wel lastig was, was bij live gebruik in grotere zalen, dan moest je echt de signalen gaan scheiden, want de gitaar amp met mic ervoor, waar naast de gitaar ook nog de synth sound uitkwam, was via een pa echt geen gehoor..goed dan ging je de zaak scheiden, en dan liep je weer tegen de kneuzerigheid van sommigen PA boeren aan.... die je op cruciale momenten geen monitor gaven... :D

het is een wreed apparaat... dat je genadeloos op je vingers tikt als je ook maar ff sloppy speelt... maar dat is ook wel weer de charme....

toch om maar even heel cliche te eindigen:

met een goeie tube amp en wat weirde pedaaltjes klink je toch xpressiever...

Tristan
27 december 2006, 20:15
Interessante benadering. Heb je ook nog een theorie over hoe ik mijn GK3 op een synth aan moet sluiten ? Jammer genoeg zit er geen MIDI-stekkertje aan de GK3, maar daar zul je dan toch wel een verloopkabeltje voor hebben ? Of is dat die "wave sample" waar je het over hebt ?

Of zou het soms kunnen zijn dat je helemaal niet weet waar je het over hebt ?

Hmm, ik ken een dude die dat doet hoor, als het goed is heeft hij zo'n GK3 element op zijn gitaar zitten en daarmee stuurt hij zo'n Nord Modular G2 aan, ik heb zelf een hele tijd een Micro Modular gehad, maar ik had zelf geen MIDI element op mijn gitaar, dus gebruikte ik alleen de audio input effecten, maar daar kon je al behoorlijk wazige en synthy dingen uithalen en het is beetje wat Johan ook al zei, het gehele geluid van zo'n apparaat is wat expressiever...

Voor een gedeelte ligt dat wel aan het feit dat de meeste synths tegenwoordig gewoon samplers zijn, waar verschillende waveforms en sounds digitaal in opgeslagen zijn (wave sample dus) en dat klinkt gewoon niet zo expressief als een volledig modulaire synth waarin je het geluid steentje voor steentje opbouwt, ook al is het allebei digitaal, het ene kan gewoon ruiger, harder, goorder etc. etc, dus is het naar mijn idee meer geschikt voor gitaar...

Ik moet eerlijkheidshalve ook wel zeggen dat de wavesample synths van met name Roland mij ook totaal niet aanspreken van sound, Yamaha vind ik dan echt al tien keer beter, is nog steeds niet te gek, maar wel een stuk beter, alleen maken zij volgens mij geen gitaarsynths meer...

Ik heb hier thuis nog wel twee oude, analoge, Roland gitaarsynthesizer bakken staan, een blauwe en een gele, alleen hebben die een hele vreemde ingang met een heleboel pinnen, ik ben benieuwd of die GK3 daarop kan, lijkt me wel vet om mee te experimenteren, normaliter ging daar zo'n Roland/Ibanez MIDI gitaar in, die daar speciaal voor ontwikkeld was...

Een beetje minder snerend mag trouwens ook wel, je kan ook op iets vriendelijkere wijze zeggen dat je denkt dat iemand uit zijn nek lult, jij blijkt er zelf ook niet alles van te weten als je bij de term wave sample denkt aan een verloopkabeltje dat tussen een GK3 element en een synth zit...
Maar goed, ik kan er naast zitten hoor maar ik geloof toch echt dat ik iemand ken die een GK3 element op een synth aansluit en dat je anders zulke elementen wel van RMC kan krijgen, ik zal het hem eens vragen... :satisfie:

rjong999
28 december 2006, 10:27
Ik geef toe dat ik wat cynisch was. Dat wordt meestal opgeroepen als mensen met grote zekerheid ("mijn advies is...") zaken gaan beweren die gewoon niet kloppen. Stel nou dat iemand dat echt gaat doen, koopt een GK3 en een oude Juno, en dan blijkt dat natuurlijk niet te werken, wat ben je dan ...?

Juist.

Voor alle duidelijkheid: een GK3 is een hexafonisch element dat je met een specaal kabeltje aan een kastje aansluit dat het signaal versterkt en doorstuurt naar een Roland (compatibel) gitaarsynth. Daarwordt het geluid omgezet in midi en vervolgens gebruikt om een synthesizer aan te sturen (die ook in de gitaarsynth zit). Je kunt vanaf de gitaarsynth via de midi out ook andere midi apparatuur aansturen.
Er is een speciaal kastje van Roland dat alleen de eerste functie heeft, die zet dus alleen het element-signaal om in midi maar heeft zelf geen synth aanboord.
Wat jij 'wavesample' noemt wordt normaal gesproken 'wave table' genoemd, kort voor 'wave table synthesis', wat een manier is om synthetisch geluid op te wekken. Het komt vaak dicht bij het geluid dat nagebootst wordt, maar voor experimentele, 'vette' klanken moet je hier niet zijn (tenzij je een goede vette Juno-klank zoekt, want ook die kun je met wave tables goed nabootsen :-)...

Tristan
28 december 2006, 13:07
Tsja, zoals ik al zei, als het goed is ken ik een gast die dat zo doet met die GK3, ik zal het hem eens vragen...
Mijn opmerking ging meer over de sound eigenlijk, de gitaarsynthesizers die ik tot nu toe gehoord heb vond ik allemaal ruk klinken, omdat dat dus allemaal van die ROM sample/Wavetable synths zijn en dan nog van Roland ook en die hebben meestal de meest wacke sounds...
Mensen moeten zichzelf natuurlijk ook wel informeren, ik ben dan niet de lul, dat is degene die het koopt, maar volgens moet het dus wel mogelijk zijn, misschien wel met die RMC pickups, ik zal het eens navragen...
Een Wavetable is niet meer dan een of meerdere banken met Wavesamples, dus Wavesample/Wavetable, what's in a name...
Ach, misschien kwam ik weer wat te serieus over, shit happens, dat deed jij ook wel een beetje, dat was wat ik bedoelde, er is ook zoiets als het aanvullen van andermans post, in plaats van het aanvallen daarvan...
Dat je een Juno geluid kan nabootsen met Wave Table Synthesis, of met dat Virtuele Analoge gebeuren, daar zijn de meningen over verdeeld, dan zou ik op een gegeven kiezen voor softsynths inplaats van hardware, die klinken eigenlijk net zo goed, maar het is niet de real deal, de feel en de sound is duidelijk anders...

johantipker
28 december 2006, 15:59
Tsja, zoals ik al zei, als het goed is ken ik een gast die dat zo doet met die GK3, ik zal het hem eens vragen...
Mijn opmerking ging meer over de sound eigenlijk, de gitaarsynthesizers die ik tot nu toe gehoord heb vond ik allemaal ruk klinken, omdat dat dus allemaal van die ROM sample/Wavetable synths zijn en dan nog van Roland ook en die hebben meestal de meest wacke sounds...

dan zou ik op een gegeven kiezen voor softsynths inplaats van hardware, die klinken eigenlijk net zo goed, maar het is niet de real deal, de feel en de sound is duidelijk anders...


van de honderden sounds die de Roland aan boord heeft, waren er wel 3 te gek! :D

Han S poste laatst wat plaatjes van Lesliekasten op dit forum...

http://www.digitalprosound.com/2001/04_apr/images/earl/fig2_300.jpg

http://www.retrokeys.co.uk/Resources/img5651.jpeg

zie topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84974&highlight=leslie

dat zou ik wel eens willen bouwen! waarschijnlijk flikker ik daarna meteen die synth de deur uit!!

ewout
28 december 2006, 16:11
Ik heb hier thuis nog wel twee oude, analoge, Roland gitaarsynthesizer bakken staan, een blauwe en een gele, alleen hebben die een hele vreemde ingang met een heleboel pinnen, ik ben benieuwd of die GK3 daarop kan, lijkt me wel vet om mee te experimenteren, normaliter ging daar zo'n Roland/Ibanez MIDI gitaar in, die daar speciaal voor ontwikkeld was...


Tristan,

bedoel je deze?

http://www.threeweb.ad.jp/~cave/gr300.jpg
http://www.stoffelshome.de/alt_controller/roland_gr100.jpg

want daar moet een GK1 element in. Of die ene gitaar natuurlijk. Pat Metheny speelde met die dingen en kreeg er een soort dwarsfluit geluid uit. Gvink had ooit zo'n bak voor iets van 50 euro gekocht en voor 500 euro doorverkocht op ebay. Hij was wel in onberispelijke staat overigens. Die dingen zijn echt goud waard!

Tristan
28 december 2006, 16:46
@Ewout:
Haha, ja die bedoel ik... :D
De sound van Pat Metheny die je bedoelt is denk ik die trompet achtige sound, ik wist niet dat hij dat met deze dingen deed...
Mijn pa heeft die twee dingen indertijd bij Servaas gekocht toen ze over de kop gingen, het leken hem wel leuke dingen, alleen kon hij de gitaar niet meer vinden waarmee je die dingen aanstuurt helaas, volgens jou kan je ze dus niet aansturen met een GK3 element?
Bedankt voor de info in ieder geval! :)

@Johan Tipker:
Je bent nogal wat van plan met bouwen enzo he? :D
Een leslie is wel een heel ander ding natuurlijk, wel vet hoor...
Wat ik jammer vindt aan die gitaarsynths is een beetje wat jij ook zei, ze maken je sound wat minder direct, wat minder expressief, het is wel leuk om mee te experimenteren, maar vroeg of laat wil je toch wel weer terug naar een puur gitaargeluid denk ik...

johantipker
28 december 2006, 18:08
@Ewout:
Haha, ja die bedoel ik... :D
De sound van Pat Metheny die je bedoelt is denk ik die trompet achtige sound, ik wist niet dat hij dat met deze dingen deed...
Mijn pa heeft die twee dingen indertijd bij Servaas gekocht toen ze over de kop gingen, het leken hem wel leuke dingen, alleen kon hij de gitaar niet meer vinden waarmee je die dingen aanstuurt helaas, volgens jou kan je ze dus niet aansturen met een GK3 element?
Bedankt voor de info in ieder geval! :)

@Johan Tipker:
Je bent nogal wat van plan met bouwen enzo he? :D
Een leslie is wel een heel ander ding natuurlijk, wel vet hoor...
Wat ik jammer vindt aan die gitaarsynths is een beetje wat jij ook zei, ze maken je sound wat minder direct, wat minder expressief, het is wel leuk om mee te experimenteren, maar vroeg of laat wil je toch wel weer terug naar een puur gitaargeluid denk ik...

Ewout!!! Groeten aan je vrouw en nog fijne feestdagen.... Wij hebben een zoon...Rafael (zegt de trotse jonge vader..)

Tristan! Jij natuurlijk ook vast een goed uiteinde!

Zo'n gitaarsynth heeft iets weg van een opblaaspop, wel een hele goeie, maar t is t net niet!

Die leslie moet er echt es komen... wil dat al jaren....
maar first things first...

take care,

ewout
28 december 2006, 20:45
Ewout!!! Groeten aan je vrouw en nog fijne feestdagen.... Wij hebben een zoon...Rafael (zegt de trotse jonge vader..)

Tristan! Jij natuurlijk ook vast een goed uiteinde!

Zo'n gitaarsynth heeft iets weg van een opblaaspop, wel een hele goeie, maar t is t net niet!

Die leslie moet er echt es komen... wil dat al jaren....
maar first things first...

take care,

Johan, je krijgt van mij een pm!

ewout
28 december 2006, 20:54
@Ewout:
Haha, ja die bedoel ik... :D
De sound van Pat Metheny die je bedoelt is denk ik die trompet achtige sound, ik wist niet dat hij dat met deze dingen deed...
Mijn pa heeft die twee dingen indertijd bij Servaas gekocht toen ze over de kop gingen, het leken hem wel leuke dingen, alleen kon hij de gitaar niet meer vinden waarmee je die dingen aanstuurt helaas, volgens jou kan je ze dus niet aansturen met een GK3 element?
Bedankt voor de info in ieder geval! :)


Volgens mij gaat het dus niet, gerard heeft toen een poos zitten zoeken naar een oplossing daarvoor geloof ik, maar uiteindelijk toch echt een gk1 elekment nodig, of zo'n gitaar met ingebouwd ding. Helaas weten de meeste bezitters ervan wat ze waard zijn. :-(

hier een aantal samples:
http://www.marksmart.net/gearhack/gr300/gr300main.html

houdt het een beetje in het midden tussen een dwarsfluit en een trompet ;-D... in ieder geval een te gek ding als ie werkt, want hij heeft niet die indirectheid die andere units wel hebben.

Er staat momenteel een gr300 voor $500 op ebay overigens!

Tristan
28 december 2006, 20:57
Johan, gefeliciteerd met je zoon!
Ik wens je ook een mooi 2007, maar het goede begin is er dus al... :)

Jaja, jouw gitaarsynth is vast een "real doll"... :D

Leslie's zijn toch niet zo duur?
Met name die solidstate versies zijn volgens mij nog wel te vinden voor een redelijke prijs, maar als je zelf aan de slag wil dan kan dat natuurlijk wel, mits je handig bent...

johantipker
29 december 2006, 12:02
Johan, gefeliciteerd met je zoon!
Ik wens je ook een mooi 2007, maar het goede begin is er dus al... :)

Jaja, jouw gitaarsynth is vast een "real doll"... :D

Leslie's zijn toch niet zo duur?
Met name die solidstate versies zijn volgens mij nog wel te vinden voor een redelijke prijs, maar als je zelf aan de slag wil dan kan dat natuurlijk wel, mits je handig bent...


Dank je Tristan!

we gaan es kijken of we een keertje zoiets in elkaar kunnen flansen, lijkt me leuke uitdaging, ik heb nog wel een Goodmanspeaker liggen, en es kijken of we ergens een electro motor kunnen uitslopen..

Nico Verduin deed het ooit met een afwasteil, die draaide....

DiscoFreq
29 december 2006, 12:29
Dank je Tristan!

we gaan es kijken of we een keertje zoiets in elkaar kunnen flansen, lijkt me leuke uitdaging, ik heb nog wel een Goodmanspeaker liggen, en es kijken of we ergens een electro motor kunnen uitslopen..

Nico Verduin deed het ooit met een afwasteil, die draaide....
Voor echte Leslie parts:
http://www.tonewheelgeneral.com/searchmenu_results.php?searchterm=Leslie+Speaker+P arts&searchtype=Menu

Tristan
29 december 2006, 14:09
Volgens mij gaat het dus niet, gerard heeft toen een poos zitten zoeken naar een oplossing daarvoor geloof ik, maar uiteindelijk toch echt een gk1 elekment nodig, of zo'n gitaar met ingebouwd ding. Helaas weten de meeste bezitters ervan wat ze waard zijn. :-(

hier een aantal samples:
http://www.marksmart.net/gearhack/gr300/gr300main.html

houdt het een beetje in het midden tussen een dwarsfluit en een trompet ;-D... in ieder geval een te gek ding als ie werkt, want hij heeft niet die indirectheid die andere units wel hebben.

Er staat momenteel een gr300 voor $500 op ebay overigens!

Haha, echt cool die site(s), alleen krijg ik inderdaad niet echt een duidelijk beeld van hoe ik die GR100 en GR300 kan aansluiten op elkaar en op een GK2 of GK3 element...

Tristan
29 december 2006, 14:11
Dank je Tristan!

we gaan es kijken of we een keertje zoiets in elkaar kunnen flansen, lijkt me leuke uitdaging, ik heb nog wel een Goodmanspeaker liggen, en es kijken of we ergens een electro motor kunnen uitslopen..

Nico Verduin deed het ooit met een afwasteil, die draaide....

Ik wens je veel succes in ieder geval... :D
Een afwasteil?
Ikke nie begrijpuh... :D

rjong999
29 december 2006, 14:57
Haha, echt cool die site(s), alleen krijg ik inderdaad niet echt een duidelijk beeld van hoe ik die GR100 en GR300 kan aansluiten op elkaar en op een GK2 of GK3 element...
Hier vind je wat meer info: http://www.joness.com/gr300/cables.htm

Deze synth kun je trouwens niet op een GK2 of GK3, of 'op elkaar' aansluiten.

Tristan
29 december 2006, 15:04
Dank je wel... :)
Via die link van ewout kwam ik daar volgens mij ook uit...
Daar staan wel wat modificaties in waarmee je die dingen wel op een GK2 of GK3 element zou moeten kunnen aansluiten, maar echt duidelijk is het allemaal niet, op elkaar aansluiten zou wel moeten kunnen, maar daar wordt dan weer een ander ding US2 of zoiets voor gebruikt, zo lijkt het, maar als die GR100 eigenlijk een uitgebreid HEXA fuzz ding is, dan zou ik die ook gewoon in de GR300 moeten kunnen prikken met de kabel die erbij zit, denk ik...