PDA

View Full Version : Boss GT8 in effectloop van de amp?



Azrael
23 december 2006, 18:59
Sorry maar ik ben een beetje dom in dit opzicht gok ik. Ik wil mijn GT8 puur het geluid van mijn amp laten effecteren (nieuw woord verzonnen). Hoe doe ik dat?
Ik ben blij met het clean van mijn amp maar het zou prettig zijn als ik de reverb/delay/chorus etc van de GT8 zou kunnen gebruiken.

Even duidelijker maken. Ik wil dus graag mijn gitaar in mijn versterker pluggen en dan d.m.v de Boss GT8 wil ik de effecten toevoegen. Niks meer en niks minder.

Azrael
23 december 2006, 19:10
Hmmz . ik heb nu het volgende.


Guitar --> ampl input -- amp effect loop send --> GTpro input (rear) -- GT main out --> amp effect loop return .

Dat werkt.......maaar......ik krijg enorme feedback en het is onbruikbaar. Alsof alles microphonisch wordt.
EDIT:
Het werkt nu goed op bypass. En ik hoor prakties geen verschil tussen de GT8 A/D conversie clean en het geluid direct van de preamp van mijn amp naar mijn output van de amp. In een blinde test kan ik 100% zeker het verschil niet horen , want ik twijfel nu al of ik uberhaupt wat hoor. Goede converters dus in iedergeval!

peppie
23 december 2006, 19:46
Probeer de 4 cable methode

Gitaar-> gt8 in
Gt 8 send -> amp in
Amp send -> Gt 8 return
Gt 8 output-> Amp return

En nu is de loop op je gt8 je preamp van je amp.

Azrael
23 december 2006, 20:08
Yup , de 4 kabel methode zal ik binnenkort weer proberen als ik weer betere kabels heb gekocht. Moet zeggen dat ik hem nu gewoon in mijn amp heb geknald in de effectsloop en mijn gitaar gewoon in mijn GT8. Bevalt tot nu toe eigenlijk wel. Maar het lekkerste geluid had ik nog over de goede HIFI boxen beneden. Dat klonk toch wel erg stoer eigenlijk met speakersims aan.

Azrael
23 december 2006, 23:27
Niemand die weet hoe ik zonder met 4 kabels te klooien gewoon simpelweg mijn Boss GT8 als effect in mijn effectloop gebruik? Ik wil dus NIET mijn gitaar in de Boss GT8 preamp gooien maar puur de rauwe pre amp van mijn amp van effecten voorzien.

armageddon
24 december 2006, 00:03
Gewoon de Send in je GT8 Return en de GT8 Out naar je amp-return. Vervolgens Loop aanzetten op Direct Mix 100% en alle effecten die je wil in de fx-chain achter Loop zetten.

Azrael
24 december 2006, 00:05
Gewoon de Send in je GT8 Return en de GT8 Out naar je amp-return. Vervolgens Loop aanzetten op Direct Mix 100% en alle effecten die je wil in de fx-chain achter Loop zetten.

Dat had ik dus gedaan. Maar dan krijg ik onwijze feedback problemen. En ik heb geen flauw idee hoe het komt.
Als amp heb ik de Randall RG50TC

armageddon
24 december 2006, 00:15
Hmm, dat Feedback is wel een beetje raar. Weet je zeker dat je niet een of andere loop veroorzaakt, want de routing van de GT8 is namelijk wel redelijk foolproof.

Azrael
24 december 2006, 00:17
Dat had ik dus gedaan. Maar dan krijg ik onwijze feedback problemen. En ik heb geen flauw idee hoe het komt.
Als amp heb ik de Randall RG50TC

Wacht........ik had dus mijn return in mijn amp send en mijn GT8 send in mijn amp return zitten. Met als gevolg een gesloten loop en dus feedback......tja logisch eingelijk.
Ik moet dus het volgende doen begrijp ik......

GITAAR --> VERSTERKER PRE AMP
VERSTERKER SEND NAAR GT8 RETURN
GT8 L (MONO OUTPUT) NAAR VERSTERKER RETURN

Correct?

armageddon
24 december 2006, 11:22
Dat zou moeten werken. Vervolgens de mix op je amp op 100% zetten, de Loop activeren op je GT8 en alle effecten in de fx-chain achter je loop plaatsen.

Azrael
24 december 2006, 12:05
Het zou moeten.....maar het werkt niet. Ik ga nog even klooien dalijk.

Azrael
24 december 2006, 13:13
Werkt nogsteeds niet. Het geluid dat uit mijn versterker komt hapert als een gek. Lijkt helemaal nergens op. Iemand die een GT8 heeft die mij kan helpen?

Ik heb een simpele randall versterker met send-return effectsloop en die loop kan ik niet regelen qua % wat dus goed is. Het enige is dat ik een "loop level" knopje achter op mijn amp heb zitten.

Azrael
24 december 2006, 13:20
Alright , die effects loop op mijn GT8 dat wil niet echt en zou ook niet handig zijn.

Wat ik nu heb is het volgende.

Gitaar --> Versterker input
Versterker send ---> GT8 gitaar input
GT8 linker kanaal mono output ----> versterker return

En dat werkt met clean. Maar zodra ik distortion aantrap krijg ik onwijze feedback op lage volumes. Enig idee?
Ik hoor overgens geen verschil in kwaliteit van de sound tussen de versterker zonder de GT8 in de loop of met GT8. Volume heb ik ook zo ingesteld dat het gelijk is.

EDIT : Net nog even nagekeken. De aansluiting van mijn GT8 in mijn versterker moet op deze manier gewoon correct zijn. Volgens iedereen is dit de manier en het lijkt mij ook de enige. Staat zelfs in de handleidingen die door gebruikers zijn geschreven over de GT8. Het probleem ligt dus ergens in mijn amp. Maar waarom ik die feedback krijg....ik snap het niet.
Bij nader inzien......aangezien het clean wel werkt. Denk ik dat ik de versterker sims moet uitknallen omdat daar waarschijnlijk het probleem ligt. Ook logisch als ik hem alleen voor effecten ga gebruiken. Zo even testen.

Azrael
24 december 2006, 14:16
Nou , het is me gelukt. Het zat hem in die preamp op de GT8 die uit moesten. Logisch eigenlijk want je krijgt 2 gitaar preamps achter elkaar wat natuurlijk niet klinkt. Op de manier waarop ik hem had ingesteld en aangesloten kun ik de sound van mijn amp gebruiken met de effecten van de GT8. Moet eerlijk zeggen dat werkt uitstekend en klinkt echt gewoon precies zoals mijn versterker maar dan met toegevoegd effect. Geen kwaliteitsverlies en de effecten van de GT8 klinken erg goed en zijn erg instelbaar. Helemaal niks op aan te merken en ik ben toch best een zeikerd op dat gebied.

Ik heb nu de 4 kabel methode getest , de methode met de effectsloop van mijn amp ,GT8 in mijn amp input en ook nog de GT8 in return methode. Ik ga de laatste manier gebruiken. Dus met de GT8 preamp sims. Die manier kost mij slechts 2 kabels (eentje voor de gitaar naar de GT8 en eentje voor de gitaar naar de amp return) en klinkt gewoonweg uitstekend. Het clean van de GT8 is erg goed en de effecten zijn ook super. Het enige waar ik nog niet over uit ben dat zijn de distortions. Die moet ik nog even goed aan de tand voelen. Maar ik heb dan ook alleen nog maar met de standaard pathes gespeeld wat distortion betreft dus dat wordt gewoon een kwestie van tweaken. Ben er in iedergeval erg blij mee! :D

ateng
24 december 2006, 15:11
Alright , die effects loop op mijn GT8 dat wil niet echt en zou ook niet handig zijn.

Wat ik nu heb is het volgende.

Gitaar --> Versterker input
Versterker send ---> GT8 gitaar input
GT8 linker kanaal mono output ----> versterker return

En dat werkt met clean. Maar zodra ik distortion aantrap krijg ik onwijze feedback op lage volumes. Enig idee?
Ik hoor overgens geen verschil in kwaliteit van de sound tussen de versterker zonder de GT8 in de loop of met GT8. Volume heb ik ook zo ingesteld dat het gelijk is.

EDIT : Net nog even nagekeken. De aansluiting van mijn GT8 in mijn versterker moet op deze manier gewoon correct zijn. Volgens iedereen is dit de manier en het lijkt mij ook de enige. Staat zelfs in de handleidingen die door gebruikers zijn geschreven over de GT8. Het probleem ligt dus ergens in mijn amp. Maar waarom ik die feedback krijg....ik snap het niet.
Bij nader inzien......aangezien het clean wel werkt. Denk ik dat ik de versterker sims moet uitknallen omdat daar waarschijnlijk het probleem ligt. Ook logisch als ik hem alleen voor effecten ga gebruiken. Zo even testen.
Aaaah je bent me net voor want je bent er al achter gekomen dat je je preamp van je GT8 uit moet zetten.

Het beste wat je kan doen is je gehele GT8 blank maken en dan bedoel al je effecten, amp simulatie, comp, eq echt alles uitzetten zodat je alleen je basissound hoort en dan de effecten toevoegd die je nodig hebt om een patch te maken. En zo bouw je dat op van clean met verb tot en met lead met detune + delay bijvoorbeeld. Maar begin dus wel met al je effecten en simulaties uit. Wat ook handig is om patches te maken voor slag en lead met de mastervolume. Ik heb zeg maar voor mijn slag de mastervolume 65-70 en solo gewoon op 100 dus max.

Azrael
24 december 2006, 15:25
Aaaah je bent me net voor want je bent er al achter gekomen dat je je preamp van je GT8 uit moet zetten.

Het beste wat je kan doen is je gehele GT8 blank maken en dan bedoel al je effecten, amp simulatie, comp, eq echt alles uitzetten zodat je alleen je basissound hoort en dan de effecten toevoegd die je nodig hebt om een patch te maken. En zo bouw je dat op van clean met verb tot en met lead met detune + delay bijvoorbeeld. Maar begin dus wel met al je effecten en simulaties uit. Wat ook handig is om patches te maken voor slag en lead met de mastervolume. Ik heb zeg maar voor mijn slag de mastervolume 65-70 en solo gewoon op 100 dus max.

Yup , klopt. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat omdat de geluiden van de GT8 ik gewoon goed vind , ik de GT8 gewoon direct in de return van mijn amp knal en de pre amp van de GT8 gebruik. Scheelt een hoop gedoe en het klinkt op beide manieren uitstekend.

jaspie
24 december 2006, 21:20
reageren buizenamps een beetje op distiorions en andere effecten van de gt8 eigenlijk???

Azrael
24 december 2006, 22:37
reageren buizenamps een beetje op distiorions en andere effecten van de gt8 eigenlijk???

Hoe bedoel je dat precies? Als je bedoeld of je gitaarspel gewoon dynamisch blijft met de GT8 kan ik verassend ja zeggen. Maar dat heeft niks met de buizen van je versterker te maken. Ik knal zelf de GT8 in de RETURN van mijn buizenamp maar ook soms in mijn huis tuin en keuken stereo installatie (wel een stel keigoede Klipsch boxen dat wel) en dat klinkt echt uitstekend. Ik heb er helemaal niet over te klagen. Je moet alleen gewoon flink klooien met de settings en alles uittesten wat hij kan. Maar over de geluidskwaliteit kan ik niets anders zeggen dan dat het gewoon erg goed klinkt allemaal. De distortions vind ik ook prima. Niks mis mee voor mijn doel.

Net ook wat opnames gemaakt (even snel) en tot de conclusie gekomen dat wat uit mijn versterker goed klinkt , ook op de opname over normale stereo boxen uitstekend klinkt en niet al te veel anders. Ik kan dus switches tussen , normale stereo , opname van geluidskaart en gitaarversterker zonder dat ik 80 dingen moet veranderen. De GT8 staat overgens op Line/Headphones als output ook als ik mijn gitaaramp gebruik. Hij klinkt het beste in die modus en op die manier heb ik overal dezelfde sound.

mkootstra
24 december 2006, 22:49
Ik had hetzelfde probleem met de GP-100 (goede effecten maar de JMP-1 Preamp vind ik beter) Ik heb de send van de JMP-1 in de input van de GP100 gedaan en de send van de GP100 naar de return van de JMP-1. Nu een paar dagen zonder problemen, ik zit alleen nog een beetje te expirimenteren met de plek van de Send/Return in de GP-100 (misschien kan ik dan de input van de GP-100 ook overslaan, lijkt me opzich niet zo geweldig)

ateng
24 december 2006, 23:31
Ik had hetzelfde probleem met de GP-100 (goede effecten maar de JMP-1 Preamp vind ik beter) Ik heb de send van de JMP-1 in de input van de GP100 gedaan en de send van de GP100 naar de return van de JMP-1. Nu een paar dagen zonder problemen, ik zit alleen nog een beetje te expirimenteren met de plek van de Send/Return in de GP-100 (misschien kan ik dan de input van de GP-100 ook overslaan, lijkt me opzich niet zo geweldig)
Wat sluit jij het vreemd aan.
Sluit je GP-100 in de fx-loop van je JMP-1 zodat je per programma een mix kan maken. Het is een stereo loop en parallel dus je sound verzuipt niet in de effecten. In de loop van je GP-100 kan je een externe fx op aansluiten zoals een losse pedaal ofzo. Zo kun je je favoriete pedaal (m.u.v. overdrive/distortionpedalen) in je flightcase plaatsen en onder bepaalde patches opslaan zodat je niet hoeft te tapdansen.

Azrael
24 december 2006, 23:32
Yup , maar ondanks dat het mij wel was gelukt op de manier die ik eerste wilde heb ik besloten gewoon de GT8 te gebruiken als preamp. De GT8 heef namelijk echt hele goede cleane sounds. En de veelzijdigheid van de GT8 maakt dat ik deze voor mijn eigen amp clean verkies. Ik kan altijd af en toe even switchen maar ik hou het wel op de GT8. Kan ik tenminste ook lekker van een afstand mijn volume regelen :P

rjong999
26 december 2006, 01:28
Ik doe het altijd zo: gitaar>gt8>FX return van mijn amp. Werkt altijd prima. Ik heb wel eens zitten klungelen met het geluid van de voortrap van mijn combotjes maar als je snel en betrouwbaar aan de gang wilt is de eerste methode toch wel het handigst.

Azrael
26 december 2006, 02:11
Ik doe het altijd zo: gitaar>gt8>FX return van mijn amp. Werkt altijd prima. Ik heb wel eens zitten klungelen met het geluid van de voortrap van mijn combotjes maar als je snel en betrouwbaar aan de gang wilt is de eerste methode toch wel het handigst.

Yup. Ik moet zeggen dat ik op het moment eigenlijk beide methodes gebruik , maar dat ik toch meer neig naar het gebruik van de GT8 puur als multi-effect. Dus hij gaat in mijn effectsloop en mijn gitaar gewoon in mijn gitaarversterker. Alleen als ik wil opnemen dan gaat hij over mijn stereo. Denk dat ik gewoon aparte patches voor beide doelen ga maken. Kan ik altijd later nog kiezen wat ik nu echt wil. Die GT8 klinkt gewoon erg goed , dus het is lastig kiezen.

ateng
26 december 2006, 14:16
Yup. Ik moet zeggen dat ik op het moment eigenlijk beide methodes gebruik , maar dat ik toch meer neig naar het gebruik van de GT8 puur als multi-effect. Dus hij gaat in mijn effectsloop en mijn gitaar gewoon in mijn gitaarversterker. Alleen als ik wil opnemen dan gaat hij over mijn stereo. Denk dat ik gewoon aparte patches voor beide doelen ga maken. Kan ik altijd later nog kiezen wat ik nu echt wil. Die GT8 klinkt gewoon erg goed , dus het is lastig kiezen.
Je kan inderdaad beter patches maken voor live en voor opnemen. En je GT-8 gebruiken als multi-fx als aanvulling op je basissound is echt beter joh.

Azrael
26 december 2006, 14:42
Je kan inderdaad beter patches maken voor live en voor opnemen. En je GT-8 gebruiken als multi-fx als aanvulling op je basissound is echt beter joh.

Yup , dat laatste is ook eigenlijk de reden waarom ik hem heb gekocht. Omdat ik met de Boss de keuze heb. En de Boss effecten zijn echt gewoon steengoed. Helemaal niks mis mee.
Grote kans ook dat ik qua opnames gewoon naar Guitar Rig over schakel als ik een andere geluidskaart heb. Guitar rig klinkt namelijk gewoon uitstekend en dan kan ik zelfs na het opnemen nog alles aan mijn sound veranderen.
Maargoed , eerst komen er EMGs in mijn gitaar (lach maar allemaal) :D