PDA

View Full Version : Vraagje over een mij onbekende techniek



Arch_Evil
23 december 2006, 17:24
Als ik wist hoe de techniek zou heten zou ik het wel in de titel hebben gezet ;) alleen ik heb werkelijk geen idee...

Het gaat om een stukje solo, wat je hoort in het nummer:
Dream Theater - Under A Glass Moon. Luister het stukje van 5:23 t/m 5:26.
Het gaat dan om die "RrRaAuW" geluidjes, zal ik maar zeggen... Moeilijk te omschrijven.

Voor diegenen die het nummer niet hebben of kennen:

http://media.putfile.com/geluid-11

Steve Vai hoor ik ook wel eens van die techniek gebruik maken. Ik heb alleen geen idee hoe het heet, of hoe je het uitvoert.
Kan iemand me erbij helpen? :)

GuitarMaster
23 december 2006, 17:25
Ik denk dat hij zijn tremolo iets omhoogtrekt en vervolgens laat schieten zodat hij nog een beetje na blijft veren.

1959SLP
23 december 2006, 17:46
tremolo pook naar achteren en dan met een wegveegbeweging op de pook slaan.

Gearjunkie
4 januari 2007, 23:41
tremolo pook naar achteren en dan met een wegveegbeweging op de pook slaan.
Inderdaad, maar je trem moet wel zwevend afgesteld zijn!

Arch_Evil
4 juli 2007, 12:15
Inderdaad, maar je trem moet wel zwevend afgesteld zijn!

Zo'n vermoeden kreeg ik al :p
Ik heb namelijk een ZR tremolo op mijn gitaar en met die beweging krijg je dat geluid op die tremolo namelijk niet.
In de handleiding staat wel hoe ik de ZR tremolo kan veranderen in een "floating trem" maar wat houdt dat nu precies in, een "zwevende" tremolo?

jasper159
4 juli 2007, 12:21
Dat hij de body niet helemaal raakt, dus dat je nog plaats hebt om naar boven te trekken

Arvoitus
4 juli 2007, 12:26
Zo'n vermoeden kreeg ik al :p
Ik heb namelijk een ZR tremolo op mijn gitaar en met die beweging krijg je dat geluid op die tremolo namelijk niet.
In de handleiding staat wel hoe ik de ZR tremolo kan veranderen in een "floating trem" maar wat houdt dat nu precies in, een "zwevende" tremolo?

Als je even een momentje hebt dan ga ik even een videotje opzoeken waar iemand dat in concert doet.

Rond de 1:50 (http://video.google.com/videoplay?docid=-652523355882396979&q=downfall+tuska&total=19&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=2).
Je ziet het niet super goed maar hij duwt de tremelobar van de nek afwijzen en maakt een slaande/glijdende beweging naar beneden over de tremelo.

Pilitev
4 juli 2007, 21:57
Zwevende tremolo is gewoon een tremolo waarmee je de noot zowel hoger als lager kan maken. Dus je kan je pookje induwen maar ook omhoog trekken. En die techniek noemen ze ook wel eens 'purring cat' oftewel snorrende/spinnende kat. Je krijgt die door gewoon een tikje tegen je pook aan te geven zodat de tremolo nog wat na 'flubbert'.

Guitarmania
7 juli 2007, 21:26
Ik heb zon ' pook' maar ben nog niet geslaagd. Het lijkt er meer opo dat zon pook is ' ingeklemd' en niet te veel kan buigen waardoor ie aan beide kanten ' stuitert' .

Go on, wil het ook weten!!!

Frankiefrank2
16 juli 2007, 17:05
Een zero point tremelo is niet zwevend in geeneen richting, het kost extra kracht om de snaren te ontspannen en aan te spannen, voordeel hiervan is dat als je gaat stemmen je niet 100 keer alle snaren af moet gaan. en als je een snaar breekt is de rest nog gestemd.
Een zwevende tremelo is gewoon een stuk ijzer met 2 veren, meer niet, het kost geen extra kracht om de snaren te ontspannen, de lichtste aanraking is voldoende, naarmate je verder gaat kost het meer kracht natuurlijk. `Ik heb beide systemen, de zero point is makkelijk te stemmen, en de zwevende is leuk om te laten schieten en is lichter te bedienen.

Maar een zwevende is essentieel voor dat geluid.

Frank


EDIT

p.s. wat pilitev zegt is niet waar, met een zero point kan je ook beide kanten op. Je kan alleen 1 kant op als je hem gelockt hebt, maar dat kan zowel met een zeropoint als met een zwevende, welke kant je op kan zegt niets over welke systeem je hebt.

Guitarmania
17 juli 2007, 18:57
Got 'em! Inderdaad: tremolo naar rechts uithangen, noot pakken en een kleine veeg naar rechts over het puntje / uiteinde van de tremolo.