PDA

View Full Version : Ombouw oude buizen radio??



kunk
23 december 2006, 14:59
Aangezien je steeds meer buizenversterkers ziet met kleine vermogens zat ik mij het volgende af te vragen. Ik heb thuis nog een oude blaupunkt buizen radio en nu loop ik met het idee om deze om te bouwen naar een gitaar versterker. Ik hoop daarmee een versterker te maken die geschikt is voor thuis gebruik. Karakteristieke buizen geluid op laag volume niveau als het ware.

Nu ben ik benieuwd of er hier op het forum mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij dus van goede tips kunnen voorzien?

Alvast bedankt, Kunk

birt
23 december 2006, 15:02
welke buizen zitten erin?

kunk
23 december 2006, 15:09
Heb even snel gekeken.
Het gaat om een oude Blaupunkt buizen radio. Enigste type aanduiding die ik verder kan vinden is het nr 2605.
Verder ben ik de volgende buizen tegen gekomen.

Philips miniwatt EL84 eindbuis.
Dan 2 buizen een met opschrift EF 89 en een buis met het opschrift ECH 81.
Verder zit er nog een Telefunken ECC 85 in die is wegewerkt in een plaatstalen kastje.

Hoop dat deze informatie iets meer duidelijkheid verschaft.

Kunk

birt
23 december 2006, 16:41
die ech81 is de gelijkrichter denk ik. EF89 zit in de voorversterking en de ECC85 is voor het radiosignaal als ik me niet vergis.

Frits van Mourik
23 december 2006, 20:53
Bijna goed: ECC85 is voor de FM, ECH81 is oscillator/mengbuis, EF89 middenfrequent, andere EF 89 vermoedelijk detector/LF. Beetje vreemd.
Op deze plaats zit meestal de EABC80.

kunk
23 december 2006, 21:56
Heb op internet wat meer gegevens over deze radio kunnen vinden.
Vooralsnog ben ik het meest geinterreseerd in de vraag of deze radio om te bouwen is in een gitaar versterker?

bouwjaar :
1960-1961

buizen :
ECC85 ECH81 EF89 EF85 EABC80 EL84 EM84

ontvangst :
korte-, midden- en lange golf, FM. FM schaal= KG fijnafstemming

overige gegevens :
Speelt na reparatie zeer mooi. Supergeluid. een echte "Dampfradio".
Het celluloid front is typisch voor die tijd. Had voor reparatie een
seleencel als gelijkrichter (welke defect was). Daarnaast zijn de
koppelcondensator naar de eindbuis, zowel als enkele weerstanden
in het MF gedeelte vernieuwd.

Het KG fijn afstemmen werkt erg eenvoudig; maar zeer doeltreffend. in de KG stand wordt namelijk de apart aangedreven FM afstemcondensator parallel geschakeld aan de AM afstemcondensator. aangezien de eerste een veel kleinere capaciteit heeft wordt zo een effectieve fijnregeling verkregen. Zeer ingenieus en economisch ontwerp dus.

Kunk

bert k
23 december 2006, 23:19
Heeft de radio toevallig een pickup ingang? Zou ik gewoon eens een gitaar aan hangen. Die ingang was dan waarschijnlijk bedoeld voor een pickup met een kristalelement, die kan wel wat met een gitaarsignaal.

Frits van Mourik
24 december 2006, 00:07
Helaas niet al te veel... een kristalpickup is zeer hoogohmig (>1M) en levert een vrij hoge spanning.
Daar is de input van zo'n radio dan ook op aangepast.
However; met een simpele booster/linedriver zou je een heel eind komen!

Grappig detail van deze radio: de uitgangstransformator doet deels dienst als smoorspoel.
Dit werkt volgens mij tweeledig:
ten eerste spaar je er weer een koper/ijzerklont mee uit.
ten tweede; slim gewikkeld heft de gelijkstroom door de smoorspoel (een deel van) de anodegelijkstroom van de eindbuis op, waardoor de kern minder snel verzadigt.