PDA

View Full Version : Beste speakers voor het hardere werk



caliban
23 december 2006, 13:56
Binnenkort wordt het tijd voor een nieuwe cabinet.
Bognercabs lijken mij nice, maar soms hoor je mensen zeggen dat V30's uiteindelijk helemaal niet zo super zijn. Dan denk ik over een cabinet te kopen met EV-speakers of C90's, vermits het voor een markseriesamp is.
Er heeft iemand mij ook al aangeraden van een orangecabinet te kopen. Dan zit je wel weer met die V30's.
Ik wil veel testen, maar ik de meeste winkels is het aanbod zeer beperkt en zo kan je nooit alles goed vergelijken.
Kunnen jullie mij wat wegwijs geven

DarknessAwaits
23 december 2006, 14:17
Ik vind het zelf ook nog erg lastig, omdat niet alleen de speakers erg veel verschil maken maar ook de kast waarin ze zitten. Zo heb ik nu een Mesa 2x12 en een Bogner 4x12. Beide met V30's.

De Mesa heeft een donkerder geluid en de Bogner klinkt wat meer open. Nu ben ik er toch weer achter dat ik de sound van de Mesa lekkerder vind, dus nu is het weer zoeken naar iemand die mijn Bogner wil overnemen. Wat ik daarna ga nemen weet eigenlijk nog niet. Ik denk dat ik maar eens rustig ga kijken naar verschillende 2x12's met allerlei verschillende soorten speakers. Op het moment ben ik wel nieuwsgierig naar greenbacks, omdat de G75T's toch behoorlijk schel blijven en de V30's de kenmerkende mid-scream hebben.

Negative K3 fan
23 december 2006, 17:18
zelf goed luisteren is het enige wat werkt...

jerome
23 december 2006, 17:46
Wat voor versterker heb je precies?
Speel je jaren 70 of 80 hardrock of metal?

Ibanez
23 december 2006, 19:05
Ik heb eventueel nog een Mesa Thiele met Celestion C90 speaker te koop ;)

caliban
23 december 2006, 19:36
Ik speel over een mark III van mesa en speel eerder metal dan 70's of 80's
Hoewel foute hairmetal zo zalig is.
Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in die bogner, hoewel ik nog geen geld heb. Hoeveel zou je er voor willen??
Zo een thiele lijkt me cool, maar ik ben echt op zoek naar 4*12. Nu heb ik een 5150 cabinet.
Niemand die meer ervaringen heeft met C90 en EV of andere speakers die metal goed kunnen

DarknessAwaits
23 december 2006, 19:39
Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in die bogner, hoewel ik nog geen geld heb. Hoeveel zou je er voor willen??
Zo een thiele lijkt me cool, maar ik ben echt op zoek naar 4*12. Nu heb ik een 5150 cabinet.

Ik stuur je even een PM.

AART
23 december 2006, 22:46
Mesa is gewoon een goede combi met een mesa oversized recto cab.
Als je iets strakkere bas wil kan je ook uitwijken naar een traditional cab.

Beste combi voor een mark vind ik zelf de metalgrill 4x12 cabs met 2 ev's en 2 c90's(Classic Lead).

Heb zelf een Mark IV en die mark voicing komt erg goed uit de verf op mesa cabs, niet te schel, niet te bassig, en lekker veel oomph en vetheid.
Misschien moet je anders eens een dag gaan testen bij jukebox in boekel(dicht bij belgie).

caliban
23 december 2006, 22:52
Worden die metalgrills eigenlijk nog gemaakt of is het van veel geluk te hebben en ze te vinden

Orpheo
23 december 2006, 23:35
beste speakers voor hard werk? EV black label's. simpel. kosten wat. maar dan HEB je ook wat. JEZUS wat was die 412 kast met die speakers lekker.

AART
24 december 2006, 00:05
beste speakers voor hard werk? EV black label's. simpel. kosten wat. maar dan HEB je ook wat. JEZUS wat was die 412 kast met die speakers lekker.


Pas op, een volledig EV gevulde ast heeft soms wat last van klinisch geluid en het de EV_eigenschap 'ice picking', en soort van irritand hoog scherp bijgeluid.
EV onder met c90's boven in een volledig gesloten achterkant cabinet is is imo het beste. Maar dat is voor metal en ander zwaar gesatureerd werk dan.
Maar met mijn Mark IV was dat echt overweldigend.


Ze worden echter niet meer gemaakt, het is een kwestie van goed zoeken(evt in de vs). er zijn echter verschillende varianten van:
4x12 C90
4x12 EV
gemengd

en alle varianten zijn er met half- of volledig gesloten achterkant.

DarknessAwaits
24 december 2006, 00:19
beste speakers voor hard werk? EV black label's. simpel. kosten wat. maar dan HEB je ook wat. JEZUS wat was die 412 kast met die speakers lekker.

Daar ben ik nou ook nog steeds in geïnteresseerd. Waar kun je die ergens testen? En wat kosten ze, nog steeds iets van 300 dollar per speaker?

interessander
24 december 2006, 11:14
Ik heb sinds kort ook een mark III en gebruik hem (ook metal) i.c.m. mijn ENGL 4x12 kast, de standaard versie met v60 speakers. De meningen zijn geloof ik wat verdeeld over deze kasten maar ik vind hem er prima mee klinken. Toch blijf ik ook uitkijken naar een metal grille mesa kast, prachtige dingen.

chennie
24 december 2006, 12:45
Meestal zijn de speakers voor het hardere werk v30. IN de soortgelijke prijs en leverings klasse heb je nog de c90 en de gt12-75 (of iets waar daar op leek, vergeet het altijd, niet mijn type speaker namelijk) van celestion. Andere merken ben ik niet zo bekend mee. Opzich zijn de hoeveelheid verscheiden speakers die vaak dus meegeleverd in speakerkasten bescheiden. De hoeveelheid klank verschillen speaker + combi is wel weer een stuk groter

Maar nou wil het alleen zo zijn dat celestion en zekers ook wel andere merken, duurdere speakers in hun catalogus hebben. Lees als in anders dan die 3, die exclusiever worden gepresenteerd. En er zijn zat mensen die bij die zweren en anderen weer niet. Ikzelf heb niet zo veel ervaring met die speakers die niet stock worden geleverd in cabs en het is uiteindelijk inderdaad testen en testen totdat je erbij neervalt

Shaggy
24 december 2006, 14:47
electrovoice met thiele kast voor het hardere werk !!

Azrael
24 december 2006, 14:57
electrovoice met thiele kast voor het hardere werk !!

Damn , jij leeft ook nog :P

*ik neus hier sinds kort ook weer rond*

Shaggy
24 december 2006, 15:00
lol, check je pm

caliban
26 december 2006, 00:58
Pas op, een volledig EV gevulde ast heeft soms wat last van klinisch geluid en het de EV_eigenschap 'ice picking', en soort van irritand hoog scherp bijgeluid.
EV onder met c90's boven in een volledig gesloten achterkant cabinet is is imo het beste. Maar dat is voor metal en ander zwaar gesatureerd werk dan.
Maar met mijn Mark IV was dat echt overweldigend.


Ze worden echter niet meer gemaakt, het is een kwestie van goed zoeken(evt in de vs). er zijn echter verschillende varianten van:
4x12 C90
4x12 EV
gemengd

en alle varianten zijn er met half- of volledig gesloten achterkant.

En als ik nu twee C90's en 2 EV's fix en die in mijn peaveycabinet plaats
Zou dat een goed resultaat geven of is mijn cabinet van te lage kwaliteit en is een V30cab met betere cabbouw een betere oplossing

Bedankt voor de hulp

Nog een extra vraag
Zou ik ook twee V30's kunnen steken en twee C90's of EV's

caliban
27 december 2006, 21:07
Ik heb nog wat op andere forums gelezen en de combinatie van EV met C90 lijkt heel goed te zijn. Zijn die EV's nog te krijgen, op de mesasite staan enkel nog celestionspeakers aangeboden

AART
27 december 2006, 21:49
www.thomann.de heeft ze.

v30 met c90 klinkt ooke rg goed, ev met v30 weeet ik niet, maar ik denk dat c90 en ev het beste is, dat vind ik tenminste voor mijn Mark IV het beste.

En je peavey cab is wel van goede kwaliteit, dus daar kan je idd ev's + c90's insteken.

Echter, de metallgrills waren uniek in opzet omdat het eigenlijk 4 1x12 cabs waren qua constructie, dus het gaat wel anders klinken dan de metalgrills.

caliban
27 december 2006, 22:04
Eens kijken bij thomann. Kan er iemand in woorden ongeveer het verschil uitleggen tussen V30's en C90's soundwise.
Bedankt voor alle tips.
Eventjes slikken als ik de prijs van die EV's zie