PDA

View Full Version : schade aan gitaar



#Chris#
23 december 2006, 13:14
Mijn zwarte jacokson ke3 heeft laatst schade opgelopen op een van de hoeken. Het lak is eraf en het hout eronder is beschadigd. Ik wil graag voorkomen dat er meer lak op de plek wegbrokkelt en zou graag willen weten hoe je het best die plek kan herstellen. Alle tips zijn welkom.
mvg, Chris

Wabbie
23 december 2006, 14:17
Ik heb zelf een Jackson KBX, das de basuitvoering van de kelly. Ik heb ondertussen op iedere punt van dat apparaat wel schade zitten. Ik denk dat het verder wel meevalt met het verder afbrokkelen van je lak en het beschadigen van je hout. Ik zou het zo laten, geeft karakter ;-)
Mocht je het toch willen repareren denk ik dat je het best even bij je lokale gitaarboer kunt informeren.

jerome
23 december 2006, 18:16
Simpelste manier is naar een autoshop te gaan om een zwarte lakstift en eventueel ook nog een lakstift met blanke lak.
De plek met een stofvrije doek ontvetten en dan bijtippen:
Eerst 1 of meerdere keren met de zwarte lak en een dag laten drogen en daarna eventueel 1 of meerdere lagen met de blanke lak bijwerken.
Als de lak een week droog is kan je de plek eventueel polijsten met Commandant 4 en 5 om de reperatie minder zichtbaar te maken.

Ik gebruik altijd 2 componenten blanke lak maar dat is wat lastiger en meer werk.....
Als het gat diep is zou je eigenlijk ook nog eerst autoplamuur moeten gebruiken maar dat is niet echt een makkelijk klusje als je dat nog nooit gedaan hebt.

Hector_Tsolodimos
24 december 2006, 00:31
Mijn zwarte jacokson ke3 heeft laatst schade opgelopen op een van de hoeken. Het lak is eraf en het hout eronder is beschadigd. Ik wil graag voorkomen dat er meer lak op de plek wegbrokkelt en zou graag willen weten hoe je het best die plek kan herstellen. Alle tips zijn welkom.
mvg, Chris
hij gaat niet zomaar verder kapot
wat je kunt doen:
neem een watervaste stift (zwart, als het om zwarte lak gaat, wat gaat zo get geval is bij en Jacksion) en kleur het hout zwart in.. je zult zien dat NIEMAND nog zo even ziet dat daar wat beschadiging zit
zelf zou ik er niks aan veranderen.. geeft zoals eerder gezegd karakter aan jouw axe

succes ermee

Goldeneye
26 december 2006, 22:48
Ik vind schade niet echt bepaald karakter geven aan een gitaar. Vaak door lompigheid gebeuren deze dingen. Een gitaar behoort netjes behandeld te worden en zeker wanneer het gaat om een gitaar met een behoorlijk prijskaartje eraan. Werken met stiften zal het probleem alleen maar opschuiven en nog onnatuurlijker maken...dan zal ik het gewoon laten zoals het nu eenmaal is.
En bucklewear etc is ook te voorkomen. Mijn Gibson Les Paul uit de 80's is veel bespeeld geweest en nu nog, maar geen enkele grote schade of bucklewear. Gewoon netjes mee omgaan, een goede koffer kopen en je een beetje inhouden bij heavy metal scheelt vaak ook...dan is de kater de volgende dag wat minder! :)

Samder
27 december 2006, 10:15
niet mee eens, een gitaar moet je rammen, niet aaien...

DarknessAwaits
27 december 2006, 10:50
Op je gitaar moet je spelen zoals je zelf wilt. Komt er schade aan terwijl je er zuinig op bent is dat een beetje wrang, maar als er schade aan komt terwijl je jezelf aan het uitleven bent. Tsja, dan is het wat makkelijker om jezelf erover heen te zetten.

schizo910
27 december 2006, 10:56
Ik baal van ieder krasje op mijn gitaren, maar ik ga er echt niet rustiger door spelen. Als ik op het podium sta kan ik me niet inhouden. Dat wil ik ook niet, muziek is emotie en als een houten klaas met je gitaren omgaan omdat ze anders wel eens zouden kunnen beschadigen vind ik niets...

Azrael
27 december 2006, 19:28
Ik baal ook altijd als ik weer eens deukje of kras op mijn gitaar heb. Maarja , ik heb in de loop der tijd er al zat op zitten. Je kunt niet elke keer je gitaar met poezelige handjes beetpakken......als ik opneem dan ben ik daar vaak te lui voor. Hup , verder met hun volgende stuk en niet zeiken zo gaat het dan.

GunMetalBlue
27 december 2006, 19:45
Ik denk dat die autospullen van hier boven het beste resultaat geven, ben je amateur. Die gitaarboer (gewèèèèldig woord he :D) zal het wel wat beter kunnen denk ik.

En hoe ik met mijn gitaar omga... redelijk voorzichtig, maar als er zo'n minideukje inzit denk ik letterlijk: als ze die pikken dan weet ik zo te bewijzen dat-ie van mij is :)

En het geeft ook wel iets extra in de zin van: hij is uniek erdoor. VAN MIJ :gitarist:

intGod
27 december 2006, 21:11
Uit ervaring: Dat gaat niet verder. Je moet maar even kijken hoe dik de lak is die op je gitaar zit. Mijn arme Fusion EX heeft hier en daar ook een buts waar het hout zichtbaar is. Maar de "brokjes" verf rondom blijven gewoon hangen.

Ik denk dat ik mijn Soloist maar in een condoom ga stoppen want als daar schade aan komt ga ik wel een beetje janken. Een heel klein beetje maar.