PDA

View Full Version : fuzz met een hoop eisen



Rutger
23 december 2006, 11:14
Hey,

er zijn al een hoop fuzz-topics geweest maar ik heb wat specifieke eisen, dus ik maak er maar een apart topic van.

in t verleden heb ik een paar Ge fuzzes gehad, de Fulltone '69 en de Everman Fuzzdrive G2. De eerste werkt totaal niet met een Fender buizenbak, de tweede wel. ik heb alleen zoveel frustraties met dat ding gehad dat ik het even voor gezien hield met fuzzes. hij was overgevoelig voor alles wat je eromheen aansloot. als m iets niet zinde klonk ie gelijk iel en schel, ik moest pedalen gaan Tb-en want anders klonk ie ruk. m'n wah vond ie niet fijn, je moest m loeihard zetten wilde ie een beetje klinken.... en toen ie eindelijk deed wat ie moest doen was ik m helemaal zat :roll:

maar goed... de sound is zo heerlijk he, dus vroeg of laat wil je er weer aan :)

daarom heb ik maar een eisenlijstje opgesteld en ik hoop dat jullie me eruit kunnen helpen...

ik wil een goeie Ge-fuzz met de volgende eigenschappen:
- houdt van Fender-buizenamps
- wel gevoelig voor m'n volumeknop (van clean naar volle fuzz)
- ongevoelig voor niet-tb pedalen
- combineert met bijv. een boost
- een lekkere fuzz op normaal volume
- van fuzz-overdrive tot een ranzige leadtone
- niet te bassig of schel
- lekker 'middy' met ballen dus
- houdt van zowel singlecoils als humbuckers (als dat bestaat)

armageddon
23 december 2006, 12:43
Ik weet niet helemaal of het in je straatje past,
maar probeer de Z-Vex/Vexter FuzzFactory eens..daar is elke soort Fuzz me mogelijk.

LordRiffenstein
23 december 2006, 13:20
Cusack Screamer Fuzz, TS en fuzz in 1 pedaal, afhankelijk te gebruiken of te combineren. Heb ook de Everman gehad en zocht een soortgelijke fuzz als jij en de Cusack doet dat perfect. Te krijgen bij www.gtrgear.com!

LostHighway
23 december 2006, 13:50
Ergens clips van die cusack?

Mitch
23 december 2006, 15:00
Zat volgens mij. Ik denk dat het ook de combinatie tubescreamer/fuss is waardoor -ie ook redelijk combineert met 6L6 based-amps. De meeste old school Fuzzface-achtige combineren eignelijk alleen met meer Marshall voiced amps.
Een goie tip om je fuzz beter te laten combineren met wah: een omsfet booster er tussen zetten. Dan werkt de boost als buffer en heben ze normaal gesproken geen moeite meer met elkaar.

Je eis om zowel een perfect opschonende, dynamische fuss te hbben die ook nog eens met ieder willekeurig pedaal samenwerkt is overigens wel lastig hoor. Beste dynamiek: als eerste zetten. Maar als je ook wah wil gebruiken is de wah als eerste weer prettiger. Gebufferde pedalen beļnvloeden ook weer de mate waarin een fuzz op je volume reageert, zeker en fuzzface-achtige....verwacht dus niet dat alles mogelijk is.

Speeddemon
23 december 2006, 15:23
ik wil een goeie Ge-fuzz met de volgende eigenschappen:
- houdt van Fender-buizenamps
- wel gevoelig voor m'n volumeknop (van clean naar volle fuzz)
- ongevoelig voor niet-tb pedalen
- combineert met bijv. een boost
- een lekkere fuzz op normaal volume
- van fuzz-overdrive tot een ranzige leadtone
- niet te bassig of schel
- lekker 'middy' met ballen dus
- houdt van zowel singlecoils als humbuckers (als dat bestaat)
Bij mijn weten is er nog geen fuzz die aan AL deze eisen voldoet.

De reden dat bepaalde Ge-fuzzes zo lekker kunnen opcleanen mbv je volumeknop, is door de directe connectie tussen gitaar en fuzz-input. Als daar iets Non-TB's tussen zit, is die connectie al verbroken.

Wat betreft het meerendeel van je eisen, zou je met de HWA Fuzzwork Orange wel goed zitten, maar 't duurt vast nog effe voordat die er weer zijn.

drap
23 december 2006, 15:30
Volgens mij komen de twee meest geeikte pedaaltjes wel aardig in aanmerking voor jouw eisen, de Big Muff en de Pro Co Rat.

nielsduursma
23 december 2006, 16:11
Volgens mij komen de twee meest geeikte pedaaltjes wel aardig in aanmerking voor jouw eisen, de Big Muff en de Pro Co Rat.

rat is zeker lekker.... maar ik weet niet of die aan alle eisen voldoet...
- ik vind hem heerlijk klinken
- goed beinvloedbaar met volumeknop
- goed te boosten (ik doe dat met een digitech bad monkey, schijnt een tubescreamer kloon te zijn, maar dat weet ik niet)
- gaat heeeeeeel ver, verder dan ik nodig heb in ieder geval
- niet te bassig of te schel vind ik
- goed geluid op laag volume, heel vette controleerbare feedback op laag volume kan ik ermee krijgen.

kortom, het is mijn favoriete pedaaltje dat ik heb!:D
maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.

Speeddemon
23 december 2006, 16:54
Volgens mij komen de twee meest geeikte pedaaltjes wel aardig in aanmerking voor jouw eisen, de Big Muff en de Pro Co Rat.
geen van beide standaard TB, germanium en opcleanen met je volumeknop doet de Big Muff niet erg mooi.

Fuzz Face achtigen doen dat beter. De Fulltone '69 komt met de juiste torren een aardig eind in de buurt, maar heeft wel een beetje boost nodig.

LordRiffenstein
23 december 2006, 18:44
Ergens clips van die cusack?

Cusack thread (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=77986)

LostHighway
23 december 2006, 18:50
Cusack thread (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=77986)
Thanks
10

Rutger
23 december 2006, 21:19
Bedankt voor de tips! :) Ik ga ns even rondneuzen


Ja, ik weet dat ik hoge eisen stel en dat het ideale geval niet bestaat, maar een pedaal die het goed benadert voldoet ook ;)

Het gekke met de Everman is dat ook non-TB pedalen ną de Everman invloed op het pedaal hadden.... Ik had m'n Vox-wah geTBt maar toen was ik niet meer blij met mn Vox... erg frustrerend allemaal :roll:

Ik ken de Big Muff en Pro Co Rat, maar da's beide niet de sound die ik zoek. Ik ga toch voor pure Ge's

En hoe staat het met de MJM London Fuzz? k Weet dat ie ook goed werkt met Fenders, en hij klinkt errug lekker....

LordRiffenstein
24 december 2006, 11:10
De Cusack zit in mijn rack, dwz dat hij in een midilooper zit en er ook nog 2 buffers voor hem zitten. Signaal gaat van gitaar nr Silvermachine wah (met buffer) nr een Masotti buffer en dan de looper in. Screamerfuzz heeft daar helemaal geen last van en cleant perfect op met volume knop.

Ik denk dat de enige pure Ge-fuzz die nog redelijk goed voldoet aan je eisen de Addrock Germanium Fuzz (http://www.addrock.com/GeraniumFuzz.asp) is.

LostHighway
24 december 2006, 12:52
Sorry, maar hier clipsjes van?

nocaster
31 december 2006, 12:32
kijk ook eens op deze site !!!!
www.custom-sounds.com/epages/customsounds.filereader?45979ea5016e3f0e274159fa3d 3d067e+EN/products/12003

Negative K3 fan
31 december 2006, 12:45
De reden dat bepaalde Ge-fuzzes zo lekker kunnen opcleanen mbv je volumeknop, is door de directe connectie tussen gitaar en fuzz-input. Als daar iets Non-TB's tussen zit, is die connectie al verbroken.

precies, als je dan andere pedalen wilt gebruiken, zul je ervoor moeten zorgen dat ze nį de fuzz geplaatst zijn.

1959SLP
31 december 2006, 13:21
Origineel gepost door Speeddemon
De reden dat bepaalde Ge-fuzzes zo lekker kunnen opcleanen mbv je volumeknop, is door de directe connectie tussen gitaar en fuzz-input. Als daar iets Non-TB's tussen zit, is die connectie al verbroken.




precies, als je dan andere pedalen wilt gebruiken, zul je ervoor moeten zorgen dat ze nį de fuzz geplaatst zijn.

Even voor de goede orde, dit geldt dus niet alleen voor de germanium fuzzes.

Negative K3 fan
31 december 2006, 13:25
daar heb je gelijk in, de reden hiervoor is trouwens vrij eenvoudig :)

1959SLP
31 december 2006, 13:44
@ TS: de RM Spitfire zou ik zeker ook eens testen. De beste fuzz die ik tot nu toe heb gehad. Erg stil, ook accoorden klinken goed en een enorme output. Cleant uiteraard perfect op met volumeknop van de gieter.

Rutger
4 januari 2007, 13:59
Bedankt voor alle tips :)

Ik heb de Cusack overwogen maar het is toch niet mijn geluid, toch een beetje teveel een overdrive. De Addrock is wel een optie....

Gister herrinnerde ik me plotseling de Retroman Lola weer. k Had een tijd geleden eens met de beste man gemaild over deze Tonebender-clone. t Is dan wel iets anders dan een fuzzface clone, maar de soundsamples zijn waanzinnig. Is iemand bekend met deze fuzz?

Oh, en ik zou hier toch ook nog graag antwoord op willen hebben:


En hoe staat het met de MJM London Fuzz? k Weet dat ie ook goed werkt met Fenders, en hij klinkt errug lekker....

ps: ik weet dat alles voor een fuzz ongebufferd moet zijn. t ging me erom dat al het gebufferde spul ną de fuzz geen invloed heeft, dat was bij de Everman namelijk wel het geval

Speeddemon
4 januari 2007, 15:39
ps: ik weet dat alles voor een fuzz ongebufferd moet zijn.
Dit geldt niet voor ALLE fuzzes, hoor.

Maar wel bij alle (correct me if I'm wrong) Fuzz Face-afgeleiden.

Ik heb alleen nooit getest hoe dat bij een Big Muff ofzo werkt. Overigens, de Little Big Muff met een Boss OC-2 ervoor (dus wel een gebufferd pedaal), dat ging WEL lekker, en was dusdanig vet qua klank, dat je daarna je 'toffe basistone' ineens veel te dun vindt klinken.

up-guitarman
4 januari 2007, 16:00
Ik heb alleen nooit getest hoe dat bij een Big Muff ofzo werkt. Overigens, de Little Big Muff met een Boss OC-2 ervoor (dus wel een gebufferd pedaal), dat ging WEL lekker, en was dusdanig vet qua klank, dat je daarna je 'toffe basistone' ineens veel te dun vindt klinken.

Gewone big muff is ook geen enkel probleem. Ik heb zowel de zwarte als de groene rus en die werken beiden perfect met pedaaltjes ervoor. Bij mij staat er nog een SHO, dynacomp, octave, SD-1 en crybaby voor dus no problemo !!!

En Speeddemon: Agreed met dat over die octave. Ik gebruik em vaak voor solo's in combi met de muff. Achteraf lijkt mijn basis sound dan echt maar dunnetjes. Gelukkig blaast onze bassist geweldig hard met zijn EBS halfstack.

RolandT
10 januari 2007, 12:18
Ik heb zelf een Keeley fuzz voldoet aan al je vragen, samples op Keeleys website (http://www.robertkeeley.com/product.php?id=25).

a darker shade of grey
10 januari 2007, 15:12
Orion Motorfuzz!!! (http://www.orion-fx.com/motor-fuzz.php?language=de)
Kan zijn dat je er nog nooit van hebt gehoord, maar ze worden handgemaakt in noordduitsland ergens. Is ook eigenlijk alleen bedoeld voor de duitse markt, je zult ook duitse woorden vinden bij de knopjes. Maar dat is een highgain fuzzdistortion, voor niet al te veel geld voor een handgemaakte analoge fuzz.

Als ik de review uit de Gitarre und Bass van een tijdje terug mag geloven, een erg lekker pedaaltje!

Page
10 januari 2007, 20:24
Voor mij is het de analogman sunface

de BJF pink purple heb ik gehad maar dat is gewoon een goede drive en zeker geen heftige fuzz en te duur voor wat het te bieden heeft

Rutger
10 januari 2007, 20:28
wederom een hoop pedalen om uit te zoeken :confused: :)

de keeley fuzzhead klinkt ook erg goed. vooral handig dat je kunt kiezen tussen germanium en siliconen.

RolandT
10 januari 2007, 20:57
wederom een hoop pedalen om uit te zoeken :confused: :)

de keeley fuzzhead klinkt ook erg goed. vooral handig dat je kunt kiezen tussen germanium en siliconen.
Keeley Fuzz is enorm flexibel. Wat ik niet verwacht had is dat die fuzz echt een enorme boost kan geven! Opletten voor de ramen als je die fuzz op max zet :rockon:
http://www.10pont.net/pedal.jpg

Chris Winsemius
10 januari 2007, 21:09
de keeley fuzzhead klinkt ook erg goed. vooral handig dat je kunt kiezen tussen germanium en siliconen.

De Pamela Anderson Fuzz :D
Silicium :)

Rutger
10 januari 2007, 21:15
I know, maar t klinkt wel lekker :D

vinni
11 januari 2007, 15:29
Allemaal leuk en aardig die commercieele producten....
Maar ik geloof er niet meer in.

Het beste lijkt mij dat je een goede kit koopt bij BYOC en dan gaat experimenteren met verschillende componenten zoals de o zo belangrijke transistors in de fuzzen. Met BYOC's kun je naar hartelust experimenteren met AC128, OC's, BC's.....beetje experimenteren met wat weerstanden.
En dr zijn altijd wel medebouwers die je willen helpen.
Dat zal je wellicht dichter bij het gewenste geluid brengen dan telkens maar weer opnieuw de nieuwste wonderbox aanschaffen.

T'is maar een idee.....

Vinni

Rutger
11 januari 2007, 16:03
:o

:) waarom zeg je dat niet eerder? ideaal!

keuze gemaakt, slotje!

vinni
11 januari 2007, 17:03
Hier meer info : http://www.buildyourownclone.com/fuzz.html

Verkrijgbaar in Nederland bij de Gier : http://www.degiergitaarbouw.nl/


En vergis je niet....al die boutique-pedalen....allemaal een reincarnatie van een reeds bestand pedaal met wat aanpassingen...en het bijbehorend prijskaartje.

Er zijn zelfs boutique-bouwers ontmaskerd die gewoon de BYOC PCB's en zelfs volledige kits als eigen bouwsels verkochten.

Groet,
Vinni

Rutger
11 januari 2007, 17:41
thanx :)


tja, ik vraag me idd ook altijd af waarom je zoveel betaalt voor een bijna leeg doosje met 2 knoppen erop. het klinkt wel goed, maar als je de inhoud bekijkt zou je denken dat je belazerd wordt...

Chris Winsemius
11 januari 2007, 17:45
Marges voor winkeliers en verf/handwerk.

Iemand 'n schemaatje v/e Klon Centaur?

:D

vinni
11 januari 2007, 18:36
Nou...zo'n Klon zou ik best wel eens willen proberen Chris!

Hoor daar goeie dingen over.

Kijk....Een uniek klinkend pedaal wat perfect voldoet is eigenlijk nooit te duur.
Maar ja....vaak blijkt (na de eerstre euforie) dat dat-en-dat toch wel beter kan.

Ik krijg zelf morgen een BYOC Tremolo kit binnen.
Ik heb momenteel een Empress Tremolo....zeker niet de minste en klinkt
echt heel erg goed. Maar ik ben echt een basic gebruiker. Speed en Depth....
meer heb ik niet nodig. Ook dat taptempo.....hele volksstammen zweren er bij......maar ik kan echt wel zonder. Dus als de BYOC net zo goed klinkt gaat die Empress er uit. Voor dat geld kan ik mooi twee kitjes kopen hahaha....

Heb mijn oog al op de Triboost en de 250+ kit. (de laatste is een replica van de DOD250/ MXR Distortion+) Met wat aanpassingen kan ik die vast beter laten klinken dan de Xotic RC Booster die ik nu heb.

Wisten jullie trouwens dat de Xotic AC booster een TS-clone is met een Boss FA-1 (hee....speedy) tonestack?

Zie je....ook die gasten jatten alles bij elkaar.....

Vinni

Speeddemon
11 januari 2007, 18:46
En vergis je niet....al die boutique-pedalen....allemaal een reincarnatie van een reeds bestand pedaal met wat aanpassingen...en het bijbehorend prijskaartje.

*kuch*kort door de bocht*kuch*. :stop:

vinni
11 januari 2007, 18:53
Nou ok....90% dan.....

Kijk de Foxrox TFZ is uniek, de digitech Whammy ook.
Maar vaak is het toch een aanpassing/uitbreiding van een bestaand ontwerp.

Vinni

Speeddemon
11 januari 2007, 19:37
Nou ok....90% dan.....

Kijk de Foxrox TFZ is uniek, de digitech Whammy ook.
Maar vaak is het toch een aanpassing/uitbreiding van een bestaand ontwerp.

Vinni
Digitech is geen boutique.

Maar d'r zijn heus wel meer voorbeelden te noemen van flink origineel spul. Allerlei Zvex dingen (ooh-wah, etc), Pigtronix (al is die gast een spammerd 1e klas :stop: ), diverse dingen van Menatone (of kan iemand mij vertellen waar die King of Britons een nabouw van is, dan bouw ik 'm ook na! :satisfie: )

vinni
11 januari 2007, 20:03
Nou ja....dan krijgen we een welles-nietes verhaal.
Laten we dat maar niet doen.

Wie boutique wil....lekker kopen...maar dr zijn andere mogelijkheden.

En zelfbouw is wel zo leuk! :)

Vinni

Chris Winsemius
11 januari 2007, 20:16
Nou...zo'n Klon zou ik best wel eens willen proberen Chris!

Hoor daar goeie dingen over.

Op lagere drive-instellingen is het 'n soort exciter+, beetje het gevoel van '[n hele goeie vinatge stack voluit...


Kijk....Een uniek klinkend pedaal wat perfect voldoet is eigenlijk nooit te duur.
Maar ja....vaak blijkt (na de eerstre euforie) dat dat-en-dat toch wel beter kan.

Ik krijg zelf morgen een BYOC Tremolo kit binnen.
Ik heb momenteel een Empress Tremolo....zeker niet de minste en klinkt
echt heel erg goed. Maar ik ben echt een basic gebruiker. Speed en Depth....
meer heb ik niet nodig. Ook dat taptempo.....hele volksstammen zweren er bij......maar ik kan echt wel zonder. Dus als de BYOC net zo goed klinkt gaat die Empress er uit. Voor dat geld kan ik mooi twee kitjes kopen hahaha....

Heb mijn oog al op de Triboost en de 250+ kit. (de laatste is een replica van de DOD250/ MXR Distortion+) Met wat aanpassingen kan ik die vast beter laten klinken dan de Xotic RC Booster die ik nu heb.

Wisten jullie trouwens dat de Xotic AC booster een TS-clone is met een Boss FA-1 (hee....speedy) tonestack?

Zie je....ook die gasten jatten alles bij elkaar.....

Vinni

Dit is 'n moeilijk "gedoe"....,

Maak het zelf ook vaak mee. Je gebruikt 'n bestaand circuit als basis voor 'n eigen iets of modificeert 'n bestaand iets. Patenteren lukt niet omdat het 'n bestaand ontwerp is met meestal puur component-waarde-veranderingen.

Heb zelf de afgelopen jaren veel gemod en ontworpen, soms best origineel qua circuit maar vaak ook "verbeteringen" van bestaande amps. Heb ook nog 2 mods ontworpen om black/silverface Fenders en tweed Bassmans 'n SRV-sound te geven met zeer goed resultaat maar de waardens/circuits ben ik nog nooit tegengekomen op internet of in bestaande amps, origineel?: vast wel maar nog steeds "gemodde ripp-offs" puur qua topology bekeken imho.

In a few words:
elke amp is 'n opgevoerde Champ en elk pedaal is 'n kastje met transistors of chips :D

vinni
11 januari 2007, 20:20
In a few words:
elke amp is 'n opgevoerde Champ en elk pedaal is 'n kastje met transistors of chips :D

Amen to that! :)

Enne....een gitaar is natuurlijk een plank hout met snaren...hahahaha....

Vinni

Speeddemon
12 januari 2007, 20:12
Nou ja....dan krijgen we een welles-nietes verhaal.
Laten we dat maar niet doen.

Wie boutique wil....lekker kopen...maar dr zijn andere mogelijkheden.

En zelfbouw is wel zo leuk! :)

Vinni
Hoezo welles-nietes verhaal?

Als jij kan beargumenteren waarom Digitech wel boutique zou zijn, en waarom de door mij genoemde 'originele' boutique designs niet origineel zijn, hoor ik 't graag.

En voor 't mogelijke digitech-argument heb ik al een tegen argument:
-'t is massa-productie (dus, grote aantallen en niet handgemaakt)
-'t wordt niet gebouwd met oog op de beste componenten, maar met oog op kostenbesparing

m.a.w., dan kan je het al niet 'boutique' noemen.