PDA

View Full Version : hoe krijg je een strat man om... (tokai)



morris
23 december 2006, 02:40
Zo dus:
http://home.planet.nl/%7Eadria308/HRI/ls60.jpg
http://home.planet.nl/%7Eadria308/HRI/ls60close.jpg
Mijn nieuwe speeltje....
Een 1981 LoveRock, gepimpt met een lichtgewicht alu tailpiece, 50's wiring met CTS pots en orange caps, en Häussel PAFs.
Fantastische gitaar, wat een vette toon.. ik heb genoeg Gibsons in mijn handen gehad die dit niveau bij lange na niet haalden...

Nog meer Tokai nuts hier?

Morris

Jay Cal
23 december 2006, 09:09
Zeker wel:

Gemod met 496R en 500T hummies van Gibson, echte kluson tulpjes, nieuwe USA pots en switch+bedrading. Erg fijne bijltjes.

http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/paultje.jpg

almarvk
23 december 2006, 09:51
Damn! Mooie gitaartjes!!

jerome
23 december 2006, 09:55
Allemensen, waanzinnig mooie planken zeg!
Ik ben ook een Stratman
Toch droom ik er wel van om er een keer een Les Paul bij te kopen!
En een Tokai zou voor mij ook een goede optie zijn

Ik heb wel eens begrepen dat Tokai's (bijna?) allemaal van super kwaliteit zijn of je nu een Strat of een Les Paul koopt.
Klopt dat, of heeft Tokai ook minder goede series?
Zijn ze (allamaal?) beter dan de bijv. Ephiphone Les Paul's?

morris
23 december 2006, 12:12
Tokai planken zijn fantastisch. Met name de Reborn en de eerste love rocks (begin 80er jaren) zijn uitzonderlijk. Ook de custom shop modellen die nu gemaakt worden zijn fantastisch, maar belopen ook al gauw een paar duizend euri...

Stratman70
23 december 2006, 12:30
Ik heb twee Springy Sounds (st50 en st80) en vind het fijne gitaren. De looks en het geluid winnen het bij mij wel van de bespeelbaarheid, moet ik eerlijkheidshalve zeggen, maar ja, misschien is het niet helemaal eerlijk om een gitaar met dunne frets en een 7.25 radius te vergelijken met de gepimpte Fender strat die ik heb, met een veel plattere radius en iets grotere frets. Dat speelt nu eenmaal wel fijner.

Ik zou toch ook ooit nog wel eens een Reborn, Les Paul model of een (oude) Love Rock willen hebben.

Dweezman
23 december 2006, 12:49
Ik ben -op dit moment- de CS neck pickup in mij Silver Star aan het vervangen door de originele Tokai neckpup: vind ik toch fijner. Zegt wel iets over Tokai, imho....

Brammibal
23 december 2006, 13:38
Wat een fcking prachtgitaar! Lijkt me wel vet om ook een tokai les paul te hebben, staat vast vet naast mijn tokai sg.

Ganjaman
23 december 2006, 13:42
hier de mijne:
'58 plaintop Ri uit 1985

http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai1.JPG
http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai2.JPG
http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai3.JPG
http://members.lycos.nl/schefferseffects/Tokai4.JPG

zoon van Piet
23 december 2006, 13:43
Ik ben ook zo'n verstokte stratman... en ik heb ettelijke gibsons ( gehad).. maar in tijden van schaarste ging altijd de Les Paul de deur uit, omdat ik die eigenlijk wel kon missen...

Maar een 'imitatiegitaar' was niks voor mij, dacht ik. Ik had enkele jaren terug een 70's LP deluxe. Fijn ding, daar niet van. Maar echt boeien...?

Toen kreeg ik ( lees goed: 'kreeg', voor gratis, dus) ik van een collega-weduw(e)(naar) de gitaar van haar man. Hij had m immers niet meer nodig...

Ik heb het instrument 'Marjanneke' genoemd, naar de geefster:

http://img244.imageshack.us/img244/6044/img0111bj3.jpg

Deze 83'er Love Rock LS50 bleek heel goed in staat mijn gibson met huid en haar op te vreten! mooier hout, betere hals, meer sustain en vooral meer tone. Afgezien van de plastic inleg en de pu's was alles aan deze gitaar beter en mooier. Tweedelig topje ipv drie, hals uit een stuk ipv drie, prachtige welving ipv machinale bolling...
Ik heb er een setje Duncans in gezet. ouwe zwarte, zonder dat irritante logo dat ze tegenwoordig hebben...

Ik overweeg nog om de pots en condensators te vervangen... is een hoop gedoe. Is het dat echt waard, morris?

morris
23 december 2006, 13:56
Ik overweeg nog om de pots en condensators te vervangen... is een hoop gedoe. Is het dat echt waard, morris?

Ja, absoluut!, Qua onderdelen stelt het niet veel voor, je moet alleen iemand vinden die het kan maken (mocht je het zelf niet kunnen) maar het is echt fantastisch. Toonpot van het brugelement dicht en wedden dat het eerste lickje wat je dan speelt het intro van Money for Nothing is?
Icm met mijn Häussels klinkt het mega strak, doch gedefinieerd en open. En het maakt de gitaar veelzijdiger.

Morris

zoon van Piet
23 december 2006, 14:08
Nu is de kans dat ik spontaan het intro van Money for Nothing ga spelen ongeveer even groot als dat george bush de nobelprijs voor de vrede krijgt... maar ik denk dat ik snap wat je bedoelt...

Ik denk dat het probleem is dat ik het wel zelf kan... maar gewoon te lui ben!

morris
23 december 2006, 14:25
Nu is de kans dat ik spontaan het intro van Money for Nothing ga spelen ongeveer even groot als dat george bush de nobelprijs voor de vrede krijgt... maar ik denk dat ik snap wat je bedoelt...

Ik denk dat het probleem is dat ik het wel zelf kan... maar gewoon te lui ben!

LOL dat dacht ik ook hehe, maar het is precies dat soundje ;-)

imlikeajungle
23 december 2006, 15:14
Geile Tokais!

Ik heb een '90 Jap SG '61RI. Fijn gitaartje, hout is iig beter dan op mijn ex-Gibson SG-X en Special (toch een vroege '90er - de zogezegd goeie jaren?).
De HW is niet super en de pickups ook niet, maar met nieuwe tuners en een nieuwe brugpup kom ik al ver. Qua tone zijn de pups eigenlijk goed, maar ze fluiten snel.

De knoppen en trussrod zijn er ondertussen weer op :-)

http://users.pandora.be/again/pics/tokai1.jpg

ExRxIxC
23 december 2006, 15:27
kvind ze maar lelijk, op de laatste na

zoon van Piet
23 december 2006, 15:48
mooi/ lelijk... het zijn Les Pauls, die zien er gewoon zo uit. Of zijn ze lelijk omdat er niet het heilige G-logo op staat?

Fluitende pickups... ik zou de kapjes verwijderen, imlikeajungle. dat wil vaak helpen. En anders effe in heet kaarsvet met die dingen.

Negative K3 fan
23 december 2006, 17:15
mijn tokai '61 reissue uit 1991... fijn gitaartje, maar SGs zijn niets voor mij en deze heeft ook een te dunne hals voor wat ik gewend ben

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/tokai1.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/tokai3.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/tokai4.jpg

Ché
23 december 2006, 17:43
leuke gitaren!

zijn de nieuwe tokai's kwalitatief een beetje vergelijkbaar met die oude?
wat mag zo een 2de hands 80's 'love rock' ongeveer kosten?

morris
23 december 2006, 19:27
leuke gitaren!

zijn de nieuwe tokai's kwalitatief een beetje vergelijkbaar met die oude?
wat mag zo een 2de hands 80's 'love rock' ongeveer kosten?

Nee niet echt, en de Koreanen al helemaal niet. Het zijn geen slechte gitaren, zeker niet, maar niet vergelijkbaar met eind jaren 70 (Reborn) en begin jaren 80 (Love rock). Met een beetje zoeken moet je tussen de 800 en 1000 piek eentje kunnen scoren (LS50/60/70 uit begin jaren 80). Als je een mint exemplaar wil hebben, reken op meer. Vervolgens zou je eigenlijk wel andere pups moeten kopen, dan komt het er echt pas allemaal uit.
Kijk anders hier (http://www.japanguitars.co.uk/page%206%20Tokai.html) eens even, betrouwbare vent en super collectie. Let wel, 't zijn ponden he...

Morris

Sora
23 december 2006, 19:51
Ik ken absoluut niets van tokai, maar zo'n regelrechte kopieën (dat logo, die headstock, ...) moet toch strafbaar zijn? =/

Ché
23 december 2006, 20:31
Nee niet echt, en de Koreanen al helemaal niet. Het zijn geen slechte gitaren, zeker niet, maar niet vergelijkbaar met eind jaren 70 (Reborn) en begin jaren 80 (Love rock). Met een beetje zoeken moet je tussen de 800 en 1000 piek eentje kunnen scoren (LS50/60/70 uit begin jaren 80). Als je een mint exemplaar wil hebben, reken op meer. Vervolgens zou je eigenlijk wel andere pups moeten kopen, dan komt het er echt pas allemaal uit.
Kijk anders hier (http://www.japanguitars.co.uk/page%206%20Tokai.html) eens even, betrouwbare vent en super collectie. Let wel, 't zijn ponden he...

Morris

hoi, bedankt!

toch redelijk geprijsde gitaren dus, maar inderdaad als ze vergelijkbaar zijn met echte les pauls valt het nog goed mee...

zijn er nog dergelijke merken ?

DarknessAwaits
23 december 2006, 20:37
Ik ken absoluut niets van tokai, maar zo'n regelrechte kopieën (dat logo, die headstock, ...) moet toch strafbaar zijn? =/

Het zijn dan ook zgn. lawsuit modellen, die nadat Gibson de rechtzaak had gewonnen niet meer geproduceerd mochten worden. Maar ik moet zeggen dat er werkelijk fantastisch mooie tussen zitten, en ik liever een vintage Tokai zal aanschaffen dan een Gibson.

vulvasonic
23 december 2006, 21:02
En dan te bedenken dat ik als puber lachend langs de redelijk geprijsde Tokai's liep (want heel goedkoop waren ze toen ook niet echt hoor) en met het kwijl over mijn gezicht naar de veel duurdere en in die periode veel mindere Fenders zat te staren.

Och, ik ben er niet ongelukkiger op geworden. :)

Rutger
23 december 2006, 21:10
Ik heb een Tokai Goldstar Strat uit '84. Setje Van Zandt rock-pu's erin plus een 500k volumepot.... k heb geen Fender gehoord die m evenaart. :) Ik doe m nooit weg....nooit

Dirkdewaard
23 december 2006, 21:11
hoi, bedankt!

toch redelijk geprijsde gitaren dus, maar inderdaad als ze vergelijkbaar zijn met echte les pauls valt het nog goed mee...

zijn er nog dergelijke merken ?

Wat voor echte les pauls kijk jij naar? 59ers?
Ik snap dit allemaal niet, het is een tokai.
Hoe kan dat nou een verzamelaar worden?

vulvasonic
23 december 2006, 21:12
Ik heb een Tokai Goldstar Strat uit '84. Setje Van Zandt rock-pu's erin plus een 500k volumepot.... k heb geen Fender gehoord die m evenaart. :) Ik doe m nooit weg....nooit

Ik geloof je helemaal.
Aan de andere kant; ik ken zoveel mensen die hetzelfde zeggen over hun Fender strat, of London City strat, of Blade strat, of noem maar op........

De beste gitaar is altijd je eigen gitaar. :)

glacius
24 december 2006, 11:27
ik heb een tokai gehad maar naast mijn gibson was het toch ''net niet''
nog steeds wel een hele goeie gitaar maar ik heb toch liever een gibson ..

een kennis van me die heeft al 20 jaar een tokai strat maar ik moet zeggen dat dat wel een hele goeie strat is, en tokai strats mischien wel beter zijn dan die van fender.. alleen is het jammer dat hij er geen lekkere humbucker in heeft zitten.. hij heeft er een duncan designed in zitten..

ik probeer hem nog steeds te overtuigen van ''echte'' pickups ;)

zoon van Piet
24 december 2006, 12:14
Het zijn dan ook zgn. lawsuit modellen, die nadat Gibson de rechtzaak had gewonnen niet meer geproduceerd mochten worden. Maar ik moet zeggen dat er werkelijk fantastisch mooie tussen zitten, en ik liever een vintage Tokai zal aanschaffen dan een Gibson.

De Lawsuit goldt enkel voor de USA. Pas de laatste jaren klagen de grote merken ook buiten de VS immitators aan. In europa werden de lawsuitmodellen nog vele jaren verkocht. En handige ebayers hebben jarenlang van dat gegeven gebruk gemaakt door europese Tokai, Burny's en Squiers voor grof geld aan Amerikanen te verpatsen...




En dan te bedenken dat ik als puber lachend langs de redelijk geprijsde Tokai's liep (want heel goedkoop waren ze toen ook niet echt hoor) en met het kwijl over mijn gezicht naar de veel duurdere en in die periode veel mindere Fenders zat te staren.

Och, ik ben er niet ongelukkiger op geworden. :)

Tja, dat herken ik... Als er geen Gibson op stond, kon het niks wezen. Het is helemaal te danken aan marjanneke (http://img244.imageshack.us/img244/6044/img0111bj3.jpg) dat de luiken van mijn geest geopend werden. Nu vind ik het veel cooler om een gitaar zonder het G-logo te hebben. En niet alleen ik, want ik zag ook actiefoto's van Billy Gibbons met een Tokai.



Wat voor echte les pauls kijk jij naar? 59ers?
Ik snap dit allemaal niet, het is een tokai.
Hoe kan dat nou een verzamelaar worden?

Persoonlijk interesseert de verzamelwaarde me niet. Mijn gitaar was gratis, maar is onbetaalbaar vanwege de emotionele meerwaarde. Maar er wordt vanalles verzameld, van Italiaanse glittergitaren tot Egmonds. Dus waarom deze instrumenten niet? Ze zijn beregoed, superieur aan Gibsons uit die tijd ( net als Squiers van toen hun fender-tijdgenoten overstijgen). En je kunt zelfs stellen dat Gibsons van de laatste twintig jaar (soms nogal knullige)immitaties zijn van de Gibsons van vroeger: ze komen uit een andere fabriek, zijn vaak van mindere kwaliteit en danken hun populariteit ( en meerwaarde) voornamelijk aan het logo.
(met deze woorden zal ik hier geen vrienden maken... maar een beetje kritiek moet kunnen, toch?)

Punkrockerke
24 december 2006, 13:02
't Zijn wel geen Tokai's, maar hier mijn 2 Japannertjes:

http://thumb9.webshots.net/t/53/453/6/79/2/2646679020079646069uxWfdG_th.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/2646679020079646069uxWfdG)
Burny Super Grade & Orville Les Paul
Voor de geïnteresseerden heb ik nog wel ergens reviews op een ander forum staan; kan ze altijd eens opzoeken & posten.

zoon van Piet
25 december 2006, 10:56
potdorie... gooi ik eens een knuppeltje in het hoenderhok, voelt niemand zich op de tenen getrapt. Ik had gedacht de komende dagen stevig te moeten knokken met de gibson-afficianados. Zijn we allemaal volgevreten met de kerst of zo?

ik gooi m nog maar een keer neer:

je kunt zelfs stellen dat Gibsons van de laatste twintig jaar (soms nogal knullige)immitaties zijn van de Gibsons van vroeger: ze komen uit een andere fabriek, zijn vaak van mindere kwaliteit en danken hun populariteit ( en meerwaarde) voornamelijk aan het logo.

haphaphap?

Michael AE
25 december 2006, 11:21
Zal ik dan maar happen? :p

Nee hoor, ik vind het allemaal wel best. Ik word alleen maar een beetje gek van al dat "dit merk is beter dan dat merk" gedoe. Dat soort uitspraken zijn veel te generaliserend. De kwaliteit van een gitaar is te afhankelijk van het exemplaar en vooral van de persoon die er op speelt. Wat persoon A een goede gitaar vind, kan persoon B wel een waardeloos ding vinden.

Ik geloof gerust dat Tokai goede gitaren maakt, maar of het "beter is dan een Gibson" dat maak ik liever zelf uit. :p

Dirkdewaard
25 december 2006, 11:46
potdorie... gooi ik eens een knuppeltje in het hoenderhok, voelt niemand zich op de tenen getrapt. Ik had gedacht de komende dagen stevig te moeten knokken met de gibson-afficianados. Zijn we allemaal volgevreten met de kerst of zo?

ik gooi m nog maar een keer neer:

je kunt zelfs stellen dat Gibsons van de laatste twintig jaar (soms nogal knullige)immitaties zijn van de Gibsons van vroeger: ze komen uit een andere fabriek, zijn vaak van mindere kwaliteit en danken hun populariteit ( en meerwaarde) voornamelijk aan het logo.

haphaphap?

Ok ik hap.
Het is altijd makkelijk je af te zetten tegen een groot merk, dat doen mensen al jaren. Als Gibson een paar gitaren maakt die slecht zijn is het hele merk slecht en overschat. Als een merk als Tokai een keer per ongeluk 20 goede gitaren maakt worden het collectors en zijn ze geniaal.

Ik vergelijk dit altijd met mijn supermarkt.
Als er bij de Albert Hein 3 producten over datum zijn is het hele bedrijf met al zijn 100 vestegingen slecht. Mijn buurtsuper heeft minstens de helft van zijn producten over datum, is totaal onklant vriendelijk en is veel duurder.
Dat is de charme :)

Het is altijd moeilijk om constante kwaliteit te garanderen, zeker als er word gewerkt met hout. Kijk PRS, dat zijn mooie gitaren. Zitten super in elkaar jaar in jaar uit. Maar ik hoef die dingen niet, geef mij maar een gitaar met een ziel, die iets minder perfect is.
Dat is de charme van Gibson :)

frekie
25 december 2006, 14:30
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/TokaiLPjr%20030.jpg
Ik heb mijn Goldstar Sound strat met essen body een paar jaar geleden verkocht :mad:, kan ik nu eigenlijk al niet meer betalen. De prijzen rijzen wel de pan uit de laatste tijd, hoedt u voor imitaties zeker met stratjes kan je veel rommelen.
Mijn begin jaren 90 Jap LR heb ik nog gelukkig, heerlijke LP met SD's en Grover mechanieken. Heb ik destijds nog gekocht bij Carvin Music Store in Den Haag.
Onlangs nog uit de faillisements boedel van deze winkel een LR Junior/P90 gekocht. Helaas staat de P90 wat te hoog waardoor de totale axie te hoog uitkomt. Verder wel weer een heerlijk R&R gitaartje. Intro:
"I'll never be clever" :gitarist:

Juup
25 december 2006, 15:58
Nou, zal ik ook maar happen dan (net gegeten, maar ok)
Kijk, als Tokai zo'n ongelofelijke kwaliteit heeft, waarom is de fabriek er niet meer???? Gibson bestaat al meer dan 80 jaar en heeft monumenten geschapen in de geschiedenis van de gitaar (Les Paul, de ES-familie, Hummingbird)). Heeft Tokai of Squire iets nagelaten???Natuurlijk is het makkelijk om iets na te maken, en dan misschien wel beter ook. Net als bij kunst; dan zeg je 'Ohhh, maar dat kan ik ook...."
Japanners kunnen alles goed imiteren en misschien wel beter ook, maar er zit geen eigen ziel in (behalve de Japanse zwaarden Katana's).
Hetzelfde geldt voor Japanse motoren, auto's, camera's etc. Na tien jaar gebruik is het op, versleten en er zijn geen onderdelen meer te krijgen. Dan koop je weer nieuw. Dat is de Japanse geest/economie. Amerikanen zijn meer op het behoud van je speeltje. Ik kan nog steeds onderdelen van mijn Harley kopen, nieuw!!
Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen tegen de schenen te schoppen, of om te zeggen dat dit beter is dan dat. Zeker in het geval van Marianneke is het natuurlijk geweldig om zo'n mooi exemplaar (dat zijn ze wel) te spelen.
Als je je eigen ziel in je gitaar kan stoppen, is dat jouw mooiste instrument.
En als over 40 jaar (ik hoop het mee te maken) nog steeds over een Tokai wordt gesproken en vreselijk veel geld wordt neergelegd voor een imitatie Les Paul, neem ik al mijn woorden terug!!
Prettige Kerst en neem je gitaar mee naar je schoonouders als je daar weer verplicht moet zitten op de bank (heb je wat te doen).
Shine on.....
Juup :soul:

Ritch
25 december 2006, 16:53
Na tien jaar gebruik is het op, versleten en er zijn geen onderdelen meer te krijgen. Dan koop je weer nieuw. Dat is de Japanse geest/economie.

Dat is niet waar; mijn Charvel Model 4 is van '86 en werkt/is nog steeds 200%. onverwoestbaar dat ding!

Agent_Smith
25 december 2006, 18:15
Hetzelfde geldt voor Japanse motoren, auto's, camera's etc. Na tien jaar gebruik is het op, versleten en er zijn geen onderdelen meer te krijgen.

Nee, bij auto en motoren is andersom: japanners houden er nooit mee op. Niet na tien jaar, niet na twintig jaar ook niet na dertig. Onderdelen zijn erg duur maar vrijwel altijd nog te krijgen.
Verder ben ik het volledig eens met MichealAE en Dirkdewaard.

fred dons
27 december 2006, 08:14
om weer terug te happen;
tokai bestaat bestaat nog steeds , gibson is 2 keer failliet gegaan, sinds Oriville al 4 x van eigenaar verandert, is 3 keer van vestigings plaats veranderd en er zit nog maar weinig (if any) origineel gibson op een gibson
Het huidig Gibson heeft de rechten gekocht op de modellen en het logo maar is verder gewoon een fabriek die gibson modellen maakt.

Bij fender werken tenminste nog mensen die er al werkten tijdens de hoogtij dagen van fender :D

Tokai maakte en maakt ook originele modellen maar daar is buiten japan vrij weinig vraag naar, dus ja ze maken "kopieen" maar wel hele goede en naar mijn mening gemiddeld genomen betere kopieen dan het huidige "Gibson"
btw Ik vind fouten in een gitaar niet van "ziel" getuigen meer van weinig bevlieging in het bouwen, alleen bij de gibson customshop vind je die bevlieging nog terug (helaas)

Rutger
27 december 2006, 09:01
Ik geloof je helemaal.
Aan de andere kant; ik ken zoveel mensen die hetzelfde zeggen over hun Fender strat, of London City strat, of Blade strat, of noem maar op........

De beste gitaar is altijd je eigen gitaar. :)
Daar heb je helemaal gelijk in. k Heb m'n Tokai strat natuurlijk zelf op smaak gebracht, waardoor ik m helemaal geweldig vind. En zo is iedereen op zoek naar die gitaar die bij hem/haar past, en dat hoeft helemaal geen dure gitaar van een bekend merk te zijn....

Goldeneye
29 december 2006, 11:52
potdorie... gooi ik eens een knuppeltje in het hoenderhok, voelt niemand zich op de tenen getrapt. Ik had gedacht de komende dagen stevig te moeten knokken met de gibson-afficianados. Zijn we allemaal volgevreten met de kerst of zo?

ik gooi m nog maar een keer neer:

je kunt zelfs stellen dat Gibsons van de laatste twintig jaar (soms nogal knullige)immitaties zijn van de Gibsons van vroeger: ze komen uit een andere fabriek, zijn vaak van mindere kwaliteit en danken hun populariteit ( en meerwaarde) voornamelijk aan het logo.

haphaphap?


Nee, ik ben het hier niet mee eens. Ik heb een Gibson LP uit 88' met originele EMG-elementen (jawel...origineel) en deze gitaar klinkt werkelijkwaar als een droom. Maakt me verder dan ook niet uit in welke fabriek de gitaar is gefabriceerd....heeft altijd een killer-tone gehad.
Mijn andere latere Gibson LP's kunnen hier niet aan tippen, wat betreft sustain en vetheid.



:gitarist: