PDA

View Full Version : mix drama



JvD.
23 december 2006, 01:41
Ik ben echt een mix drama. als ik iets cleans opneem ben ik wel tevreden, maar ik krijg me distortion nooit mooi. ik dacht vandaag: ik ga het weer eens proberen.

voila de poging (http://62.163.28.24/JvD%20-%20MixAttempt.mp3) (mp3 gehost van mijn pc -> pc uit file weg)

Ik heb een simpel stukje in elkaar geflanst en mixen maar:

Ik krijg die distortion gewoon niet mooi. Ik wil dat geluid wat ik in mijn kamer hoor. Mic verplaatsen maakt het niet beter, en ik kan voor geen meter met de 'cool edit' Eq en Fx omgaan.


Meer een topic om weer wat moet uit te putten want ja hoe moet je hier nou op reageren.

Ik neem op met een sm57.
Iemand tips?

heinz3110
23 december 2006, 03:29
hm,de link doet het niet.:(

ruezzz
23 december 2006, 09:42
Misschien mis je de ruimtelijkheid van de kamer.
Je zou een extra room-mike kunnen plaatsen.
Dus een mike (SM-57) voor de speaker en een mike (grootmembraan-condensator) verderop in de kamer.

bass blom
23 december 2006, 11:29
behoorlijk drama ja
het clean is prima
dat vage distorted heel beroerd
dat vettere is beter, maar de zaak gaat pompen als een ghek
in de zin van compressie dus

peter_heijnen
23 december 2006, 11:57
Je clean vind ik ook erg mooi idd. Zogauw je gaat scheuren echter verdwijnt alle direktheid uit je geluid. Het is niet strak en vooral in het laag moeilijk definieerbaar. Omdat je clean wel goed klinkt valt het verschil tussen die twee erg op.

Met mixen maak je een slecht geluid niet veel beter. Het moet bij de bron -je gitaargeluid- al goed zijn, dus je zou mss nog even kritisch naar je scheurgeluid kunnen luisteren voordat je het opneemt.

Verder lijken de bas en scheurgitaar mekaar in de weg te zitten.

JvD.
23 december 2006, 12:18
Verder lijken de bas en scheurgitaar mekaar in de weg te zitten.

Ik heb een hele dag om te pielen aan mijn distortion. Maar ik moet zeggen dat ik het geweldig vind klinken als ik niet opneem =/

Over die bas; hoe zorg je dat ze elkaar niet in de weg zitten ?





dit (http://62.163.28.24/JvD%20-%20Some%20kind%20of%20Tool.mp3) is trouwens een hele tijd geleden met exact de zelfte instellingen opgenomen.

Ik vind het honderd keer beter klinken. Maar waarschijnlijk is deze sound ook helemaal kansloos in de mix. Ik ben gewoon 'OOmph' verslaafd =/

10Man
23 december 2006, 12:29
Ik zou de eq- instellingen van de bas wat aanpassen als ik jou was: i.e.g. iets minder mid-laag. Msch dat ie dan het scheurgeluid niet in de weg zit.

Kun je beschrijven wat je mist bij het opgenomen distortion geluid ten opzichte van het 'live' geluid? Je zou wat kunnen experimenteren met echo-achtige effecten die het geluid iets voller maken.

harrie-beton
23 december 2006, 12:30
Ik heb het kunnen downloaden. Inderdaad behoorlijk ruk.
Ik denk dat je voor thuisopnamen een vettere gitaar kunt krijgen als je op gaat nemen met een modeler (toneport guitarport tonelab podxt),
Op dit forum in sounds staan geweldige voorbeelden.

Niet dan modeling beter is maar voor thuis wel. En zeker beter dan dit. In een goede studio kunnen ze je gitaar wel vet op de band krijgen denk ik.

peter_heijnen
23 december 2006, 12:47
Ik heb een hele dag om te pielen aan mijn distortion. Maar ik moet zeggen dat ik het geweldig vind klinken als ik niet opneem =/

Over die bas; hoe zorg je dat ze elkaar niet in de weg zitten ?

Maar het gaat dus om je geluid als je wel opneemt, dus zul je moeten gaan pielen en steeds proefopnemen tot je een goed geluid voor je opname hebt.

Je bas is erg aanwezig wat op zich uiteraard vet is als de bas erg belangrijk voor je is. Je zult in het slechtste geval moeten kiezen tussen de bas of de oemf in je gitaar, dus een van de twee opofferen indien nodig. Of je kunt ze allebei ietsjes snoeien, het beroemde compromis dus.

JvD.
23 december 2006, 12:48
@10Man
live klinkt het als muziekale dreun op je neus krijgt, en in de opname klinkt het als of mijn amp in een kartonne doos zit =/
praten over geluid is moeilijk.

@harrie-beton
Het moet toch mogelijk zijn? Ik ben begonnen met spelen op een line6 en dat heb ik 3 jaar volgehouden en mijn oren zijn echt modeling moe.

Ik heb het geld niet voor een aparte voorversterker voor distortion opnames. ik dacht ik koop een redelijke mic en ik kan alles opnemen?

heinz3110
23 december 2006, 16:41
Er zit teveel mid-laag in en te weinig mid-hoog.,maakt het bonkig,muf en weinig definieerbaar. Ja,ook dus in het cleane gedeelte(daar valt het misschien minder op,maar het midlaag gedreun zit daar dus ook in).Heeft volgens mij alles met microfoonplaatsing te maken..Dus:

Misschien moet je wat meer gaan schuiven met je microfoon totdat je de " sweetspot" vind? Koptelefoon op, riffie,verzetten,riffie,,verzetten,riffie.Totdat je de goede plek hebt gevonden.En misschien wat meer van je speakers af,maakt het geluid ook wat opener.Geen meters natuurlijk,maar een centimetertje of 10-20.

En een condensator of electret wil ook wel eens helpen ipv een sm57.

Probeer ze!

Han S
23 december 2006, 20:22
Er zit teveel in rond 180hz en ik hoor teveel proximity. Nou moet ik je eerlijk bekennen dat ik nog nooit gitaar heb opgenomen met een SM57, wel geprobeerd maar ik kreeg nooit het geluid wat ik zocht.

Ga met je microfoon meer naar het centrum van de speaker en als je die gons houdt ga dan iets verder van de speaker af.

Heb je al eens een andere mic geprobeerd?

JvD.
23 december 2006, 21:05
het (http://62.163.28.24/JvD%20-%20MixAttempt%20(0.5).mp3) gaat langzaam ergens op lijken.
1 keer veraf, 1 keer dichtbij met veel hoog, 1 keer dichtbij meer laag

Het is nog steeds verre van goed. Maar ik boek al vooruitgang.

Ik had begrepen dat de sm57 een instrumenten mic was? met die reden heb ik hem gekocht =/

edit:
nog bedankt voor de massale hulp, ooit klinkt het goed!

Azrael
23 december 2006, 21:20
Hoe neem je op? Ingebouwde geluidskaart? Zoja , betere geluidskaart kopen doet wonderen. Klinkt het kaal en leeft het niet? Gooi er een leuke buizen micpreamp voor! (werkt ook super en je ligt gelijk beter in de mix)

JvD.
23 december 2006, 21:41
Hoe neem je op? Ingebouwde geluidskaart? Zoja , betere geluidskaart kopen doet wonderen. Klinkt het kaal en leeft het niet? Gooi er een leuke buizen micpreamp voor! (werkt ook super en je ligt gelijk beter in de mix)
mja, ik begrijp dat betere spullen altijd beter geluid geeft. maja dan had ik die wel =D

Azrael
23 december 2006, 21:52
mja, ik begrijp dat betere spullen altijd beter geluid geeft. maja dan had ik die wel =D

Snap ik. Maar ik verwacht uit een ingebouwde geluidskaart met een mic erin geplugged gewoon geen goede gitaar sound. Dus ik sta niet versteld dat het je niet lukt. Toen ik een goedkoop EMU kaartje kocht (de 0404) was ik ook versteld over hoeveel anders alles geluid klonk wat ik deed. Binnenkort komt er een pcimia EMU aan. De 1616M waarschijnlijk.

JvD.
23 december 2006, 22:16
Snap ik. Maar ik verwacht uit een ingebouwde geluidskaart met een mic erin geplugged gewoon geen goede gitaar sound. Dus ik sta niet versteld dat het je niet lukt. Toen ik een goedkoop EMU kaartje kocht (de 0404) was ik ook versteld over hoeveel anders alles geluid klonk wat ik deed. Binnenkort komt er een pcimia EMU aan. De 1616M waarschijnlijk.

en dan de oude op marktplaats? =D

Azrael
23 december 2006, 22:23
en dan de oude op marktplaats? =D

Was al gebeurd en was snel verkocht :)

Maar geloof me zo'n geluidskaart kost je pakweg 100 euro (niet meer) en dan heb je echt een prima kwaliteit voor thuisopnames. EMU maakt serieus erg goede kaarten voor weinig geld.

JvD.
23 december 2006, 23:28
Was al gebeurd en was snel verkocht :)

Maar geloof me zo'n geluidskaart kost je pakweg 100 euro (niet meer) en dan heb je echt een prima kwaliteit voor thuisopnames. EMU maakt serieus erg goede kaarten voor weinig geld.

mja, ik heb trouwens geen onboard. Maar het is niet veel soeps. Een echte SBlive! yeah.

Maar ik heb het gevoel dat ik na veel pielen wel het geluid krijg wat ik wil. Ik hou gewoon absoluut niet van schelle distortion. En ik hou van een aanwezige basgitaar. Vandaar dat het 'oomp' overkill wordt. Ik denk dat als ik meer leer van hoe geluid werkt ik met deze spullen mijn doel wel bereik.

bert k
23 december 2006, 23:31
Een SBlive is geen pro-kaart, maar het is helemaal geen bagger. Je zou er gewoon fatsoenlijke opnames mee moeten kunnen maken. Je hebt hooguit een beetje meer ruis (En dus echt een beetje, geen orkaan.) Nadeel is vooral de hoge latency, denk ik.

Azrael
23 december 2006, 23:32
Een SBlive is geen pro-kaart, maar het is helemaal geen bagger. Je zou er gewoon fatsoenlijke opnames mee moeten kunnen maken. Je hebt hooguit een beetje meer ruis (En dus echt een beetje, geen orkaan.) Nadeel is vooral de hoge latency, denk ik.

Ja , maar hij knalt een microfoon erin. En dan wordt het toch echt nog een stukje erger dan met enkel de line-in.

bert k
23 december 2006, 23:46
Ja, hm, zie mijn post in het andere topic...:)

Azrael
23 december 2006, 23:51
Ja, hm, zie mijn post in het andere topic...:)

Tja , het loopt een beetje door elkaar. Mijn excuus we lopen een beetje over hetzelfde onderwerp te lullen in twee topics hehe.

AART
25 december 2006, 00:10
Ik zou ookw at aan je gitaar sound doen.
Luister eens naar platen warop jij de sheursound goed vind.

Draai er meer mid in, meer hoog, niet scherp, maar nadrukkelijker aanwezig, en draai de bas een heel eind terug. Als je alleen speelt zou het misschien een beetje oomphloos klinken, maar met de bas erbij vult het elkaar lekker aan en krijg je dat lekkere geluid.

Zorg dat de bas en gitaar elkaar niet in de weg gaan zitten, ddan krijg je dat, en de microfoon staat ook fout, zorg dat ie niet gaat clippen in het laag, dat lijkt ie nu te doen.
Ik hou zelf meer van de sennheiser e606 dan van de sm 57, die sm 57 heeft namelijk sneller de neiging om een slecht geluid te geven.
Btw, op de laatste opname van je komt duidelijk door dat je de bas moet verbeteren, die bonkt teveel, om het zo te zeggen, minder volume, dubbeltrack de gitaar, en dan de bas iets minder bonkerig dus(geen pieken).

JvD.
25 december 2006, 01:26
Ik zou ookw at aan je gitaar sound doen.
Luister eens naar platen warop jij de sheursound goed vind.

Draai er meer mid in, meer hoog, niet scherp, maar nadrukkelijker aanwezig, en draai de bas een heel eind terug. Als je alleen speelt zou het misschien een beetje oomphloos klinken, maar met de bas erbij vult het elkaar lekker aan en krijg je dat lekkere geluid.

Zorg dat de bas en gitaar elkaar niet in de weg gaan zitten, ddan krijg je dat, en de microfoon staat ook fout, zorg dat ie niet gaat clippen in het laag, dat lijkt ie nu te doen.
Ik hou zelf meer van de sennheiser e606 dan van de sm 57, die sm 57 heeft namelijk sneller de neiging om een slecht geluid te geven.
Btw, op de laatste opname van je komt duidelijk door dat je de bas moet verbeteren, die bonkt teveel, om het zo te zeggen, minder volume, dubbeltrack de gitaar, en dan de bas iets minder bonkerig dus(geen pieken).

geen pieken is daar een soort van optie voor in cooledit?

anyway. ik vind het heel moeilijk om me gitaar geluid in te stellen. ik ben van nature een metal fan en metname tool, maar als ik de sound van die gitarist alleen hoor vind ik het zwaar kut. terweil die in de nummers supper klinkt. ik hoef niet zijn geluid integendeel maar ik vind het moeilijk om iets intestellen wat ik slecht vind klinken. ik moet mezelf echt trainen om te zorgen dat de bas en de gitaar samen voor dat geluid zorgen inplaats van de gitaar alleen.

bedankt voor alle tips jongen!
wat apperatuur betreft. ik blijf even roeien met de riemen die ik heb.

Azrael
25 december 2006, 01:37
geen pieken is daar een soort van optie voor in cooledit?

anyway. ik vind het heel moeilijk om me gitaar geluid in te stellen. ik ben van nature een metal fan en metname tool, maar als ik de sound van die gitarist alleen hoor vind ik het zwaar kut. terweil die in de nummers supper klinkt. ik hoef niet zijn geluid integendeel maar ik vind het moeilijk om iets intestellen wat ik slecht vind klinken. ik moet mezelf echt trainen om te zorgen dat de bas en de gitaar samen voor dat geluid zorgen inplaats van de gitaar alleen.

bedankt voor alle tips jongen!
wat apperatuur betreft. ik blijf even roeien met de riemen die ik heb.

Die pieken hebben niks met je eindmix te maken. Die gaan bij de opname fout. Je microfoon overstuurt je ingang als het ware. Dus zachter opnemen , gitaaramp zachter , mic verder weg etc , betere geluidskaart. Eigenlijk moet je gewoon even de levels monitoren als je opneemt.

Han S
25 december 2006, 01:51
Denk er om dat je met digitaal opnemen nooit in het rood gaat, dat is nergens voor nodig en het geeft heel lelijk klinkende vervorming.

Als je een enkel 'overtje' hebt kun je dat makkelijk repareren met Adobe A. In favorieten zit een plugje dat heet 'repair transient', rek het stukje met de piek uit en selecteer het met een klein stukje er voor en er achter en gooi die plug er even overheen. De te harde piek wordt nu aangepast aan zijn omgeving en het kraakje is weg.

Analoog kun je meestal wel straffeloos het rood invliegen, maar digitaal moet je dat beslist niet doen.

Als je een harde CD wil branden gooi je over het hele zootje een maximizer van Steinberg of zo en knalt er 6dB bij, daarin zit een brick wall limiter en die komt gewoon niet in het rood, ook al schuif je de hele zooi naar maximaal.

In dat geval is je CD loeihard en klinkt nergens meer naar, maar gaat nog steeds niet in het rood.

johantipker
25 december 2006, 14:30
Ik ben echt een mix drama. als ik iets cleans opneem ben ik wel tevreden, maar ik krijg me distortion nooit mooi. ik dacht vandaag: ik ga het weer eens proberen.

voila de poging (http://62.163.28.24/JvD%20-%20MixAttempt.mp3) (mp3 gehost van mijn pc -> pc uit file weg)

Ik heb een simpel stukje in elkaar geflanst en mixen maar:

Ik krijg die distortion gewoon niet mooi. Ik wil dat geluid wat ik in mijn kamer hoor. Mic verplaatsen maakt het niet beter, en ik kan voor geen meter met de 'cool edit' Eq en Fx omgaan.


Meer een topic om weer wat moet uit te putten want ja hoe moet je hier nou op reageren.

Ik neem op met een sm57.
Iemand tips?

Laatst heb ik wat stukjes ingespeeld via een distortionpedaaltje op m'n gitaaramp.. wat uit de amp kwam, klonk dus, zoals dat normaal ook klinkt..

het distortionpedaaltje had ik via een D.I. boxje rechtstreeks op'de aangesloten, en dit signaal werd opgenomen.

Resultaat: een aantal opgenomen wavefiles met zo'n afgrijselijke fuzzy sound......

vervolgens ben ik deze wavefiles gaan voorzien van vst fx met o.m. de gratis Voxengo Boogex modeling gtr am plug in... beetje tweaken en yes.... daar kwam de sound....

Voordeel: een prima werkbare sound

nadeel: het wordt allemaal erg bewerkelijk....

Mufftin
26 december 2006, 00:47
heet die plugin ook zo want ben een beetje aan het zoeken en kom van honderden tegen maar geen een die die naam heeft.

Azrael
26 december 2006, 00:53
Als je de software manier wilt gaan is er maar een ding echt aan te raden. Guitar Rig 2 van Native Instruments en een goede geluidskaart. Daar kun je echt knallende sounds uit halen als je wilt.

Bouke
26 december 2006, 12:53
of amplitube 2, ook lekker...

johantipker
26 december 2006, 13:23
heet die plugin ook zo want ben een beetje aan het zoeken en kom van honderden tegen maar geen een die die naam heeft.

ff op onderstaande link klikken, dan zie je een lijstje met downloads, het is de 5e (vanaf bovenaan), de Boogex

http://www.voxengo.com/downloads/

su6 ermee!

Azrael
26 december 2006, 13:50
ff op onderstaande link klikken, dan zie je een lijstje met downloads, het is de 5e (vanaf bovenaan), de Boogex

http://www.voxengo.com/downloads/

su6 ermee!

Kan ook ja , maar Guitar Rig is toch echt wel een flinke stap boven Amplitube qua emulatie en vooral op effect gebied.

johantipker
26 december 2006, 13:54
Kan ook ja , maar Guitar Rig is toch echt wel een flinke stap boven Amplitube qua emulatie en vooral op effect gebied.

denk gewoon dat je een flinke stapel van dit soort plugins moet verzamelen, ze hebben allemaal zo hun plus en minpunten...

Azrael
26 december 2006, 14:10
denk gewoon dat je een flinke stapel van dit soort plugins moet verzamelen, ze hebben allemaal zo hun plus en minpunten...

Mhah , eigenlijk zijn er niet zo gek veel. De meeste zijn allemaal hele slechte derde rangs plugings. Native instruments levert echt kwaliteits producten over het algemeen wat geluid betreft.

johantipker
26 december 2006, 14:18
ligt er ook maar net aan wat je zoekt..

een op zich ranzige plugin kan soms juist weer fantastisch op een bepaalde sound werken..

line6 modeling staat voor mij wel op eenzame hoogte

maar de free amp is ook leuk

zie http://www.kvraudio.com/get/1786.html

ziet er ook mooi gelikt uit..

(het lukte me alleen niet toen ik m'n computerscherm op de grond gelegd had, om de pedalen aan en uit te trappen.....)

Azrael
26 december 2006, 14:44
Yup , line 6 modelling is erg goed vooral voor de high gain sounds. Helemaal mee eens.