PDA

View Full Version : Vertragen van opname.



Trocar
22 december 2006, 20:37
Stel, je hebt een opname gemaakt waar een drumfill/break in voorkomt.
Nu is deze break net ietsje te snel in verhouding tot de rest van het nummer - de rest van de instrumenten spelen wel met de break mee (ook ietsje te snel dus).

Kan het kwaad om dat kleine stukje te vertragen (van bijv. 100 naar 95%) of geeft het kwaliteitsverlies van de opnames?

Zelf heb ik wat geprutst met Cool Edit om het uit te proberen, maar het lijkt alsof de bekkens en de kick 'korrelig/krakerig' gaan klinken (vooral bij het uitdoven ervan). Is dit een onoverkoombaar iets? Gebeurt dit ook bij 'professionelere' programma's?

johantipker
22 december 2006, 20:44
Stel, je hebt een opname gemaakt waar een drumfill/break in voorkomt.
Nu is deze break net ietsje te snel in verhouding tot de rest van het nummer - de rest van de instrumenten spelen wel met de break mee (ook ietsje te snel dus).

Kan het kwaad om dat kleine stukje te vertragen (van bijv. 100 naar 95%) of geeft het kwaliteitsverlies van de opnames?

Zelf heb ik wat geprutst met Cool Edit om het uit te proberen, maar het lijkt alsof de bekkens en de kick 'korrelig/krakerig' gaan klinken (vooral bij het uitdoven ervan). Is dit een onoverkoombaar iets? Gebeurt dit ook bij 'professionelere' programma's?

wavelab kan dit geweldig!

STW
22 december 2006, 20:58
cubase schijnt ook beter te kunnen stretchen dan cool edit

ik heb zelf wel eens een fill in kleine stukjes geknipt, strak gezet en de evt. lege stukjes opgevuld door het geluid aan t einde van t kleine stukje te kopieren en te plakken. als het kleine stukjes zijn, t liefst zonder cymbals er doorheen en je let er op dat een golfvorm altijd op de nulliijn begint/eindigt krijg je de boel wel strak... ja t is pokkewerk inderdaad.

laatst liep ik tegen Phatmatik op, een plugin die min of meer hetzelfde doet..

Trocar
22 december 2006, 21:15
Bedankt! Wavelab geeft inderdaad al een beter resultaat (Cubase heb ik niet zo bij de hand). Alles knippen is iets dat ik liever als aller- allerlaatste oplossing probeer ;)