PDA

View Full Version : Vanaf 28-12: bovenfrees bij de Aldi €32,99



BamBuFan1
22 december 2006, 14:51
http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_52/OFF02.HTM

Of het geweldige kwaliteit is laat ik aan de kenners over (zoek op dit forum even op 'aldi frees', er is al een thread over), maar voor €32,99 incl. 10 frezen denk ik dat ik hem wel ga halen. Al was het maar voor het eenvoudigere werk zoals het maken van een humbuckergat in mijn Tele-body.

Kim Wilson
22 december 2006, 14:53
http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_52/OFF02.HTM

Of het geweldige kwaliteit is laat ik aan de kenners over (zoek op dit forum even op 'aldi frees', er is al een thread over), maar voor €32,99 incl. 10 frezen denk ik dat ik hem wel ga halen. Al was het maar voor het eenvoudigere werk zoals het maken van een humbuckergat in mijn Tele-body.
Bedankt voor de tip! Ik was al benieuwd wanneer hij weer in de folder kwam. Topcraft is ook wel degelijk spul hoor, zeker voor het geld.

hassent
22 december 2006, 20:23
Ik heb m'n eerste gitaar (PRS) ook gebouwd met een topcraft 'budget' frees. Het kan allemaal prima, maar sinds kort heb ik een Bosch en dan merk je echt het verschil wel! Dus als je budget het toelaat en je houdt de aanbiedingen in de gaten heb je voor een goede euro 100,- iets waar je je leven lang plezier van hebt. Bijkomend voordeel is dat je dan ook meteen een 6,3mm spantang hebt en je dus ook gewoon die stewmac freesjes kan gebruiken zonder poespas. Als je bv een templatefrees bij stewmac besteld kost ie ongeveer 20 euro. Als je een vergelijkbare kwaliteit met en 8mm schacht in Nederland koopt ben je euro 65,- kwijt. Dus met 2 freesjes heb een duurdere frees er zo uit.

Kim Wilson
23 december 2006, 13:49
Ik kocht een hele doos met allerlei freesjes, ik weet niet precies voor hoeveel, maar het was volgens mij rond de 50 Eu. Oke, het zal niet helemaal de topkwaliteit zijn, maar voor wat ik ermee doe zijn die freesjes perfect. En ik denk dat deze bovenfrees ook wel aan mijn niet zo hoge eisen zal voldoen. Ik ga er ook cabs e.d. mee afwerken, geen gitaren mee bouwen. Dat scheelt ook.

hassent
23 december 2006, 14:02
Ik zeg ook niet dat het niet kan, het kan prima, maar nu ik een Bosch heb voel je het verschil pas. Mbt je freesjes, ik heb ook die el cheapo freesje en die voldoen voor mij ook prima. Alleen het template bit waar ik over sprak heb jij vast niet in je doos zitten. Deze heeft nl een lager aan de bovenkant (schachtzijde) van de frees zitten en de diameter is precies gelijk aan de freesdiameter. Dan kun je nl exact langs een mal frezen. Mocht je die wel in je doos hebben zitten, wil ik graag weten waar je die kan kopen!

Mattia
23 december 2006, 14:24
Ik zeg ook niet dat het niet kan, het kan prima, maar nu ik een Bosch heb voel je het verschil pas. Mbt je freesjes, ik heb ook die el cheapo freesje en die voldoen voor mij ook prima. Alleen het template bit waar ik over sprak heb jij vast niet in je doos zitten. Deze heeft nl een lager aan de bovenkant (schachtzijde) van de frees zitten en de diameter is precies gelijk aan de freesdiameter. Dan kun je nl exact langs een mal frezen. Mocht je die wel in je doos hebben zitten, wil ik graag weten waar je die kan kopen!

+1

M'n Bosch (blauwe) is best wel top, maar ik blijf nu toch echt bij m'n amerikaanse import (Porter Cable fixed base), vooral vanwege de 1/2" schacht freesjes. Een goede kwaliteit frees is duurder, ja, maar alleen in aanschafprijs. Ze gaan veel en veel langer mee, en kunnen meer aan.

Kim Wilson
23 december 2006, 14:51
Ik heb er een kopieerfrees inzitten die andersom werkt, dus met het lager aan de onderkant. Daarmee ben je wel enigszins beperkt, realiseer ik me nu...

Doosje kwam trouwens van de Doeland.

N00By
28 december 2006, 11:25
Kan je met de 'aldi frees' ook de zijkant van de body van een gitaar frezen, of is deze aleen geschikt voor humbucker gaten enz ?

hassent
28 december 2006, 11:32
Dat kan wel uiteraard, al zul je wel een frees nodig hebben met een lager aan de bovenkant. Je kan met een Aldi frees hetzelfde werk doen als met een duurdere, alleen een duurdere werkt veel prettiger (ergonomie, zuiverheid etc).

N00By
28 december 2006, 11:34
zit er ook een lange frees in dat paket van aldi of moet ik die dan kopen?

hassent
28 december 2006, 11:37
Zo'n template bit zul je moeten kopen. Dat kan bij stewmac in america of bij www.bovenfrezen.nl (http://www.bovenfrezen.nl/) . Let op, bij stewmac heeft ie een 6,3mm schacht en die past niet in je aldi frees.
Voor 8mm schacht zie http://www.hmbt.nl/CMT2006_036_099 bestelnr : 901.160.11B

N00By
28 december 2006, 11:38
ok bedankt

Kim Wilson
28 december 2006, 17:57
Ik heb hem hoor! En het is echt een hele mooie frees, zeker voor het geld. Het zal niet zo degelijk aanvoelen als een nieuwe Bosch, maar er is wel overal over nagedacht. Ik ben een tevreden klant! :)

thijser
28 december 2006, 19:41
Ik ook ! Is inderdaad een mooie boven frees . Helaas zit er geen kopier freesje in met het wieltje aan de boven kant. Maar voor 32 euro vind ik dat niet erg.

Rw
29 december 2006, 15:57
Ik heb hem gister gekregen van mijn vader. Hij was in een goede bui.
Zocht al tijden een frees!
Ben er zeer tevreden mee. Ik zal als mijn H/H strat afgebouwd is eens beginnen met een tele met 1 humbucker. De frees komt dan mooi van pas :D

no 1 hops
29 december 2006, 17:31
voor de gelukkigen, gefeliciteerd.
maar ehh, wel oordoppen gebruiken he, als goed voornemen.
want anders een pracht werkstuk, maar je oren horen niet meer hoe goed het geworden is ;-)

hassent
29 december 2006, 17:31
Zit er een 6.3mm spantang bij of enkel 6 en 8mm?

thijser
29 december 2006, 17:33
volgensmij alleen 6 en 8, maar weet niet zeker