PDA

View Full Version : 12 string nut/topkam



The_W85
22 december 2006, 14:51
Ik heb net een nieuwe 12-string neck gewonnen maar zag dat deze niet voorzien was van een nut/topkam. Nu heb ik de breedte van de hals opgemeten en kwam hierbij tot 42mm. Een zoektocht op internet heeft mij geen resultaat gegeven dus vraag ik het hier.

Zijn er (online)winkels waar ik zo'n topkam kan bestellen of is het beter om een 42mm unfinished te (laten) maken voor mijn hals?

kiem
22 december 2006, 15:58
www.voxhumana.nl (http://www.voxhumana.nl) of www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) die hebben vast wel topkammetjes van allerlei maten.

wil je een kant en klare topkam of wil je zelf gaan vijlen??

The_W85
22 december 2006, 16:37
Denk dat kant en klaar beter is, vijlen kan wel maar dan wil het liever aan iemand uitbesteden

kiem
22 december 2006, 20:51
dan kan je de gitara mis sbeter langs een gitarawinkel of eits brengen waar ze dat doen, ik denk neit dat je zo snel een goeie kant en klare topkam vind

Enra
22 december 2006, 21:41
Elke gitaar is anders!!! Pre-fab topkammetjes zijn nooit passend; dat kan gewoon niet. Kortom, zelf maken!!! Of laten maken!

The_W85
23 december 2006, 14:17
Dus als ik een mailtje naar bv Vox Humana stuur, en ze de maten van de hals geeft, kunnen zij dan een topkam voor me maken?

Enra
23 december 2006, 14:45
Dus als ik een mailtje naar bv Vox Humana stuur, en ze de maten van de hals geeft, kunnen zij dan een topkam voor me maken?

Nee!! De hoogte of dikte van de toets, de radius van de toets en de hoogte van je frets, zijn factoren die bij eigenlijk elke gitaar in meer of mindere mate verschillen, maar waarop de topkam wel aangepast moet zijn voor een goed speelcomfort en juiste intonatie.

En hoeveel ruimte is er voor een topkam, 4,5mm? 5mm? 6mm? Daarnaast speelt snaardikte een rol.

Een goed passende topkam wordt individueel voor een gitaar gemaakt en - bij mij in de werkplaats althans - ingezaagd/gevijld terwijl de kam op zijn plaats zit.

The_W85
23 december 2006, 15:08
Aha, dus moet het mogelijk zijn om de hals gewoon bij een gitaarboer te laten, mits deze een werktplaats voor gitaren e.d heeft?

Enra
23 december 2006, 15:34
Ferwert, toch? Onder de zilte waddenzeelucht?? In Friesland zitten toch wel een stuk of wat gitaarbouwers, of anders in Groningen wel. Misschien niet zo dicht tegen de waddendijk aan, maar in Sneek zit er in ieder geval een.

Een gewone gitaarboer verkoopt gitaren. Helaas zijn ze niet altijd begiftigd met 'know-how' rond eenvoudige reparatie en afstelklusjes.

The_W85
23 december 2006, 15:46
Jeps :D al stinkt het hier ook wel vaak naar kippenstront.

De bouwer die in Sneek zit heet Heins als ik me niet vergis, maar ik kijk wel even of hier wat in de buurt zit.

Enra
23 december 2006, 15:48
Jeps :D al stinkt het hier ook wel vaak naar kippenstront.

De bouwer die in Sneek zit heet Heins als ik me niet vergis, maar ik kijk wel even of hier wat in de buurt zit.

Nouja, met kerst smaken ze wel goed. Daarna stinkt het niet meer zo!!!

En inderdaad, 'Heins'!

The_W85
24 december 2006, 12:59
Is zelf maken dan ook te doen voor een beginner?

Gitaarbouwer
24 december 2006, 13:50
Is zelf maken dan ook te doen voor een beginner?

Toen ik mijn eerste gitaar bouwde, heb ik tevens de topkam zelf gemaakt. Dat is prima zelf te doen. Een kam wordt meestal van been (bot) gemaakt. Dat spul is echt ontzettend hard. Met een vijl maak je 'm op maat. Ik heb wel gemerkt dat het erg handig is om een snel draaiende schuurmachine erbij te hebben (bijv. een bandschuurmachine) omdat dat het proces aanzienlijk versnelt. Voor het op de juiste breedte inzagen van de gleuven voor de snaren, bestaan allerlei trucjes, die je m.b.v. de zoekmachine alhier kunt vinden.

Enra
24 december 2006, 14:14
Is zelf maken dan ook te doen voor een beginner?

Ik heb het ook altijd zelf gedaan. Zelf werk ik - toen en nu ook nog als professioneel - met een schuurplank (Stuk multiplex met schuurpapier erop vanstgeniet) en met een rasp voor veel materiaal verwijderen en een paar vijlen voor de definitieve vorm. Met wat 240 grit schuurpapier maak ik de kam uiteindelijk mooi strak.

Voor het invijlen verwijs ik ook naar andere topics. 'Bamboefan' heeft ergens in een ander topic beschreven hoe je heel eenvoudig een breed assortiment topkamvijlen c.q. zaagjes kan maken.

Been kun je bestellen en soms kopen bij een gitaarzaak. In mijn werkplaats heb ik "pre-fab bone blanks" en een enorme partij rundersoepbenen die compleet kaal geknabbelt en gesabbelt zijn - en dus zo ongeveer uitgeloogd - door mijn wijlen hond. Afwijkende maten maak ik daarvan en kwalitatief vind ik dat eigenlijk beter dan de "pre-fab bone blanks". 't Is alleen veel meer werk.

Toen ik begon heb ik ook wel topkammetjes gemaakt van oude Jordan tandenborstels, mooie blauwe of rode kammetjes met Jordan logo, haha!! Ging prima, maar been is beter.

The_W85
25 december 2006, 18:42
Als ik nu een standaard topkam koop met exact de breedte, maar dan voor een 6-snarige gitaar, en daar dan de extra 6 string-gaten bij vijl?

Enra
25 december 2006, 20:17
Ja en nee! Wat als de kam dan te laag is? Het zou wel heel toevallig zijn als dat exact goed was!!! Kijk eens op www.stewmac.com bij 'free information', daar is een artikeltje over topkammen maken. Misschien helpt je dat in het verkrijgen van wat bruikbaar inzicht. Vergeet het gereedschap dat ze daar aanbevelen, daar willen ze alleen zelf rijk van worden.

Kortom, gap de kluif van de hond van de buurvrouw en ga aan het werk!!!

robert-gitarist
26 december 2006, 15:27
Been kun je bestellen en soms kopen bij een gitaarzaak.

Bestellen?Loop eens na de slagerij om de hoek,krijg je het spul vaak voor niets mee ;) Ik loop altijd na de slager hier vlakbij en leg ff uit wat de bedoeling is(eerste keer keek ie wel beetje maf haha) en kreeg gewoon een stukkie mee :)

Enra
26 december 2006, 19:25
Bestellen?Loop eens na de slagerij om de hoek,krijg je het spul vaak voor niets mee ;) Ik loop altijd na de slager hier vlakbij en leg ff uit wat de bedoeling is(eerste keer keek ie wel beetje maf haha) en kreeg gewoon een stukkie mee :)

Klopt Robert, vaak gratis of in ieder geval goedkoop. Maar dat bot (been) zul je eerst moeten koken en dan voor langere tijd moeten laten drogen. En dan heb je inderdaad prima been voor kammetjes.

De botten van mijn wijlen hond - ze zwerft nu door de eeuwige jachtvelden, ofzo - lagen na het afkluiven en jaar op de verwarming en daarna nog enkele jaren in een bak bij de andere botten; van datum voorzien en wel.

Maar Robert, jouw source is per definitie de goekoopste en misschien ook wel de veiligste en de beste die er is. Ofschoon ik ook heel graag verhalen hoor van mensen die ten behoeve van hun gitaar hun leven hebben gewaagd voor een stuk been door het van de pitbul van de overbuurman af te pakken!!!

grayfink
26 december 2006, 22:54
Het zal best, maar ik snap niet dat je je hond gaat bakken en afkluiven. Ik doe dat in elk geval niet.

ernieman
27 december 2006, 08:00
Het zal best, maar ik snap niet dat je je hond gaat bakken en afkluiven. Ik doe dat in elk geval niet.
ROFL :seriousf:
Niet de botten van zijn hond, maar de botten die die... ach laat maar :seriousf:

Maar Enra, ik begrijp niet waarom je die botten zolang laat drogen? En om eerlijk te zijn gebruik ik een heel andere manier om been te verwerken.

Ik kook ze ook eerst, maar dan wel met een lading soda in het kookwater zodat de botten lekker worden geloogd en al het vet (en merg) eruit gaat en niet intrekt door het koken. Na dit proces heb je mooie witte vetloze been en die hoef je slechts een paar dagen te laten drogen (er zit nog enkel water in)

Verder moet ik wel toegeven dat ik nog maar 2x zelf been heb gemaakt. Het is zo'n klerewerk en geeft zoveel rommel, dat ik liever mijn beentjes al ruw voorgezaagd koop. Soms is er op Ebay wel iets te vinden, hoewel die van kwaliteit ok zijn, is de afwerking meestal erg slecht en moet je wel veel schuren/vijlen.

Enra
27 december 2006, 09:07
Het zal best, maar ik snap niet dat je je hond gaat bakken en afkluiven. Ik doe dat in elk geval niet.

Oja, was ik vergeten te vertellen, mijn hond was een rund!!! :)

Enra
27 december 2006, 09:14
[QUOTE=ernieman]
Maar Enra, ik begrijp niet waarom je die botten zolang laat drogen? En om eerlijk te zijn gebruik ik een heel andere manier om been te verwerken.

Ik kook ze ook eerst, maar dan wel met een lading soda in het kookwater zodat de botten lekker worden geloogd en al het vet (en merg) eruit gaat en niet intrekt door het koken. Na dit proces heb je mooie witte vetloze been en die hoef je slechts een paar dagen te laten drogen (er zit nog enkel water in)
QUOTE]

Nouja, ik begrijp ook niet waarom ik het zo doe, ik snap er niets van!!!

Ik weet wel dat het bot na zoveel jaren knetterhard is en echt heel droog. Verschil is natuurlijk wel dat ik die handel niet uitkook, maar dat mijn wijlen hond (die nu in de eeuwige jachtvelden voor honden rondrent) ze afgekloven heeft. Ik neem ook aan dat er nog wel vetresten in de botten zitten, maar ze doen het prima, misschien juist daarom.

The_Darkness
8 januari 2007, 14:03
ik wil de topkam van mij neck afhalen om er een betere in te zetten want die erop zit is bagger. wat is de handigste manier om hem eraf te halen. hij is van plastic.

G.G.
8 januari 2007, 14:20
Wat voor een gitaar?

The_Darkness
8 januari 2007, 14:21
het si een goedkope beginners gitaar van QTX ik heb hem voor 20 euro gekocht en ik wil hem gaan opknappen.

fred dons
8 januari 2007, 14:25
meteen exacto mesje even de lak doorsnijden die over het randje van je topkam is gelakt (meestal het geval) dan met een kleine schroevendraaier
en een hamer op de zijkant van de topkam tikken tot hij los gaat (dus op de topkam zelf en niet er net onder want dan beschadig je het hout)

The_Darkness
8 januari 2007, 14:27
oke bedankt voor de tip (had ik eigenlijk ook zelf kunnen bedenken)

G.G.
8 januari 2007, 14:28
het si een goedkope beginners gitaar van QTX ik heb hem voor 20 euro gekocht en ik wil hem gaan opknappen.

Strat modelletje toch? Wat ik doe: Ik neem zo'n klein schroevendraaietje (waar je de pootjes van je bril mee vastzet etc) en die ram ik met een hamer aan de onderkant van de hals in de topkam, net boven het hout. Ik splijt dus de topkam in tweeën en danbuig ik het schroevendraaitje naar boven (richting toets) 9/10de van de topkam komt dan omhoog uit het sleufje en 1/10de blijft afgebroken achter, maar dat is er gemakkelijk uit te peuteren. De punt van het schroevendraaiertje maakt op deze manier geen schade aan de hals omdat ie een afdruk achterlaat in het gootje onder de plek waar de nieuwe nut komt.

Klinkt allemaal erg link, maar met beleid werkt het perfect.

G.G.
8 januari 2007, 14:30
meteen exacto mesje even de lak doorsnijden die over het randje van je topkam is gelakt (meestal het geval) dan met een kleine schroevendraaier
en een hamer op de zijkant van de topkam tikken tot hij los gaat (dus op de topkam zelf en niet er net onder want dan beschadig je het hout)

Dat is de methode, maar soms zitten ze zo vast dat je vanzelf bij mijn methode uitkomt, zoals hierboven beschreven. Waarom ze soms zo vast zitten? Ik weet het niet maar het lijkt wel alsof sommige goedkope fabrikanten die dingen met secondelijm vastzetten ofzo.

Enra
8 januari 2007, 15:12
meteen exacto mesje even de lak doorsnijden die over het randje van je topkam is gelakt (meestal het geval) dan met een kleine schroevendraaier
en een hamer op de zijkant van de topkam tikken tot hij los gaat (dus op de topkam zelf en niet er net onder want dan beschadig je het hout)

Risico van deze methode - dat zijwaards verwijderen - is dat je het kopfineer van een gitaar aan de zijkanten laat splijten aan de zijde waar het kammetje naartoe schuift, of erger zelfs de toets. Het niet de eerste keer zijn dat dat gebeurt. Zeker als er nog sprake is van een lijmverbindig tussen hout en been!!

Mijn manier is : een blokje hout op de toets tegen de topkam aan zetten en met een kunststof hamer het topkammetje los tikken. Als de lijmverbindingen gebroken zijn en de kam iets gekantelt kan je hem er op vrijwel elke manier, zonder verdere beschadigingen uit halen.

Deze methode is natuurlijk ongeschikt voor Fender topkammetjes.