PDA

View Full Version : Combo vs Stack



Jeffrey
22 december 2006, 13:11
In mijn bandje gaan de andere gitarist en ik nieuwe (buizen)versterkers kopen. Nou wil hij perse een stack hebben. Onder andere voor de looks van zo'n grote 4x12 cab denk ik.
Ik denk er dus meer aan, om een combo te kopen.
Ik zit te denken aan ongeveer 50 Watt. Dat moet genoeg zijn voor repetities en gigs toch?
Wordt de combo niet weggeblazen door de stack? De stack zal tussen de 100 en 200 Watt worden denk ik.

Michael AE
22 december 2006, 13:20
Een stack zal iets meer druk geven, maar qua volume is het hetzelfde. Het is meer de illusie dat een stack harder gaat. Het is echt vreselijk afhankelijk van wat voor versterkers je over praat. Mijn 35 watt Matchless blaast de 2x100 watt Marshall eindtrap van mijn medebandlid compleet van de planeet. Wattage zegt niet veel.

Gewoon proberen, dan kom je er vanzelf wel uit.

Wabbie
22 december 2006, 13:22
Hangt er vanaf of jullie voor buizen versterkers gaan of voor transistor. Met 50W buizen kom je een heel eind, en het gaat knetterhard.
Keuze tussen een combo en een halfstack is volgens mij iets puur persoonlijks. Ik heb zelf voor een halfstack gekozen omdat bij onze optredens er vaak alwel een 4x12" cab staat, en je dus alleen maar je head mee hoeft te nemen. Verder heb ik de beschikking over een eigen auto, dus als er een keertje geen cab staat, kan ik de mijne zonder problemen meenemen.
Als het allemaal een beetje compact en handelbaar wilt houden, zou ik gewoon gaan voor een combo/

Jeffrey
22 december 2006, 13:31
Hey
Bedankt voor de reacties. We gaan allebei voor buizenversterkers.
Het blijft wel een lastige keuze...combo of halfstack. Combo's zijn wel goedkoper :hippie:

ateng
22 december 2006, 13:31
In mijn bandje gaan de andere gitarist en ik nieuwe (buizen)versterkers kopen. Nou wil hij perse een stack hebben. Onder andere voor de looks van zo'n grote 4x12 cab denk ik.
Ik denk er dus meer aan, om een combo te kopen.
Ik zit te denken aan ongeveer 50 Watt. Dat moet genoeg zijn voor repetities en gigs toch?
Wordt de combo niet weggeblazen door de stack? De stack zal tussen de 100 en 200 Watt worden denk ik.
Hij zal je echt niet wegblazen want voluit zal hij toch nooit kunnen spelen met zijn 100 of 200 watt en dan ook nog met een 4x12 kast erbij.

Wabbie
22 december 2006, 13:37
Hij zal je echt niet wegblazen want voluit zal hij toch nooit kunnen spelen met zijn 100 of 200 watt en dan ook nog met een 4x12 kast erbij.

Klopt idd. Ik heb zelf een 120 Watt powertone +4x12"en de andere gitarist in mijn band heeft een Laney AOR50 50 watter en ook een 4x12" ( zelfde cab overgens). Dat gaat prima samen, ik heb inderdaad het vermogen om zijn laney totaal van het podium af te blazen, maar dat is dan zo ongelovelijk hard ( keertje getest namelijk) dat ik dan zelf ook niet meer in de buurt wil komen van mijn Koch. Ik heb mijn versterker puur gekocht om het geluid, niet zozeer om het wattage. Sterker nog, het wattage vond ik ergens ook wel weer een minpunt van deze versterker. Maargoed, klinken doet ie wel.
Ik zou dus gewoon gaan kijken naar wat je mooi vindt klinken, en dan daarna eens kijken wat het nu is dat zo cool klinkt ;)

Michael AE
22 december 2006, 13:41
Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van wat voor muziek je maakt. Als je metal of stevige rock ofzo speelt, dan heb je wel iets meer power nodig, maar dan nog...mijn 50watt JCM800 gaat harder dan mijn oude Mesa MKIII en mijn 35 watt Matchless gaat weer harder dan mijn Marshall...

DaveItUp
22 december 2006, 14:03
Duidelijk een stack. Een 4x12 staat er toch meestal wel.

Kim Wilson
22 december 2006, 14:05
Ik heb een combo met een 2x12 cab eronder. Best of both worlds.

treblemaster
22 december 2006, 14:09
Duidelijk een stack. Een 4x12 staat er toch meestal wel.

Idd, zeker als beginnende band is een stack volgend mij praktischer. Ik heb toch regelmatig m'n top meegenomen in de trein vroeger. Dat is met een combo een stuk lastiger ;)

Kim Wilson
22 december 2006, 14:12
Idd, zeker als beginnende band is een stack volgend mij praktischer. Ik heb toch regelmatig m'n top meegenomen in de trein vroeger. Dat is met een combo een stuk lastiger ;)
Dat ligt een beetje aan de combo of top die je hebt. Een 1x12 combo is best nog wel handzaam, die gaat best mee in de trein. Ik denk ook dat er tops zijn die zwaarder zijn dan mijn combo. En het voordeel van een combo is dat je altijd een speaker bij je hebt. En je kunt hem ook op een cab aansluiten.

treblemaster
22 december 2006, 14:18
Dat is waar, maar als je een km moet lopen (ja, soms doe je gekke dingen) dan kun je een top op verschillende manieren vasthouden om te voorkomen dat je overal kramp krijgt (aan het handvat, op je schouder, in je armen etc.) ;).

LCH
22 december 2006, 15:16
Dat is waar, maar als je een km moet lopen (ja, soms doe je gekke dingen) dan kun je een top op verschillende manieren vasthouden om te voorkomen dat je overal kramp krijgt (aan het handvat, op je schouder, in je armen etc.) ;).
Een combo kun je in een flightcase knallen met wieltjes eronder ;) Een top overigens ook, maar dat terzijde :satisfie:

Topicstarter moet m.i. gewoon kopen waar die zin in heeft. 50 watt buizen gaat al snoeihard en als z'n medegitarist daar dan staat (hoewel, staan... hernia door 4x12" ;)) met z'n 100 watt buizenkast moet hij weten.

DaveItUp
22 december 2006, 15:26
Ik liep maandagavond dwars door arnhem met een marshall top op een karretje. Top(s) in de trein....Niet te doen. Nooit meer hahah.