PDA

View Full Version : Een vraag over een Trap in Dmin7 , !!



DTmaster
22 december 2006, 12:52
Hallo


ik heb nu een trap gemaakt Cmaj7 - Dmin7 - Emin7 - Fmaj7 - G7 - Am7 -Bhalfvermidnerd - C majeur7


Nu heb dit erbij geleerd

Tonica : Thuisstation

Subdominant: voert weg van de tonica

Dominant: geeft spanning , wil naar huis

I,IV,V = Hoofdtrappen

II ,III, VI , = neventrappen (en nog meer natuurlijk maar dat is logisch)

NU vraag ik mij eigenlijk , als ik nu een trap (zoals daarboven) in D mineur en Gmaj zou moeten doen , hoe doe ik dat dan !!!!

want moet ik in deze toonladder de mollen en kruisen meetellen zodat dus halve noten krijgt in je ladder of is het gewoon G - A - B - C - D - E - F - G , en dan de desbetreffende accoord symbolen erbij doen


mischien zeg ik het nog al lastig maar ik vind het ook MOEILIJK :)


thanx

peter_heijnen
22 december 2006, 13:25
ik heb nu een trap gemaakt Cmaj7 - Dmin7 - Emin7 - Fmaj7 - G7 - Am7 -Bhalfvermidnerd - C majeur7.....

.....NU vraag ik mij eigenlijk , als ik nu een trap (zoals daarboven) in D mineur en Gmaj zou moeten doen , hoe doe ik dat dan !!!!

Bovenstaand is niet een trap, maar wel de reeks van alle 7 trappen met 4-klanken in C-majeur.

De trappen van een toonsoort kunnen alleen bestaan uit noten uit de bijbehorende ladder. Dus je moet eerst de ladder weten voor je de bijbehorende trappen kunt gaan benoemen.

Neem bijv G majeur (of E mineur....): g a b c d e f# g.
De eerste trap in G majeur bestaat uit een tertsenstapeling op g binnen G majeur: g-b-d-f#. Die noten vormen bijelkaar dus het akkoord Gmaj7.
De tweede trap wordt gevormd door zo'n zelfde stapeling, maar nu op a ipv g: a-c-e-g, vormt samen Amin7.
De derde .....enz, enz, tot en met de 7e trap.

Eerst altijd de ladder dus incl alle kruisen of mollen, en uit dat notenmateriaal de trappen, het zij 3- of 4-stemmig, samenstellen.

DTmaster
22 december 2006, 13:48
dus als ik een verbinding wil maken van G majeur dan doe ik het zo



g a b c d e f# g. en dan de de verbinding maken I V I dus Gmaj , D7 , Gmaj


en zo kan ik eindeloos doorgaan

-=JEROEN=-
22 december 2006, 14:01
http://www.guitarnoise.com/article.php?id=487

http://www.jazzguitar.be/jazz_guitar_chord_theory.html

taylor
23 december 2006, 11:41
het zelfde dim(7) akkoord kan in meedere toonsoorten werken als de volgende toonsoort een kleine trets afstand of een meervoud daarvan is.

dus bv Ebdim7 werkt zowel in Emin als Gmin toonsoort.

-=JEROEN=-
23 december 2006, 12:13
NU vraag ik mij eigenlijk , als ik nu een trap (zoals daarboven) in D mineur en Gmaj zou moeten doen , hoe doe ik dat dan !!!!

want moet ik in deze toonladder de mollen en kruisen meetellen zodat dus halve noten krijgt in je ladder of is het gewoon G - A - B - C - D - E - F - G , en dan de desbetreffende accoord symbolen erbij doen
hoe kom je er nou bij dat de G toonladder g-a-b-c-d-e-f-g is ???

taylor
23 december 2006, 12:22
kan wel hoor, Gmixo

-=JEROEN=-
24 december 2006, 14:41
ik begrijp nu pas je vraag, althans, dat denk ik

je speelt een Cmaj7 progressie, en wil van een verbinding maken met een andere progressie, bijv Dm7 of G7

dat bedoel je toch?

dan is het handig als je eerst de Dm7 progressie kent/uitschrijft

Dm7 Em7b5 Fmaj7 Gm7 Am7 Bbmaj7 C7

de truuk met progressies maken is de toonladder goed kennen

Dm = d e f g a bes c

en vervolgens maak je de 7 akkoorden door telkens de 1e 3e 5e en 7e toon van de desbetreffende modus te nemen, dus:

d e f g a bes c > 1 3 5 7 = d f a c = Dm7
e f g a bes c d > 1 3 5 7 = e g bes d = Em7b5
f g a bes c d e > 1 3 5 7 = f a c e = Fmaj7
enz

Kaïn
29 december 2006, 00:19
hoe kom je er nou bij dat de G toonladder g-a-b-c-d-e-f-g is ???

Dat is namelijk G lokrisch 8-)

taylor
29 december 2006, 09:31
nee hoor dat is G mixolydisch.

is ook niet zo moeilijk er staan geen # of bes in.dus onderdeel van Cmajeur waar alle neven laders dat hebben.

aleix
29 december 2006, 12:54
Wat is de vraag nou?