PDA

View Full Version : hoeveel snaren



arikkert
22 december 2002, 01:40
hoi,

ik denk erover om 5 of 6 snarige bas te kopen. Bijv. Ibanez EDB605. Bedoeling is om songs in D of Eb (en zelfs die van Nickelback met lage C) te kunnen spelen zonder opnieuw te stemmen.
Wat raden jullie mij aan ? Ik heb nooit op meer dan 4 snaren gespeeld met bas. Waarom is niet elke bas 6 snarig overigens, zitten er dan toch nadelen aan ?

Andre

onZ
22 december 2002, 09:08
Nadelen 5-snarig is dat de hals dikker is, de snaren zitten dicht bij elkaar. Doordat de hals dikker is, is de hals zwaarder zodat de bas topzwaar wordt. Een dikke hals moet je maar net lekker vinden. Goedkopere bassen vallen helemaal door de mand omdat ze de b-snaar niet goed kunnen weergeven.
Je kunt natuurlijk ook een hipshot stemmechaniek kopen of een octaver. Scheelt je een hele hoop gedoe en geld.

basswasp
22 december 2002, 09:28
Hipshot stemmechaniek?

Was da? :smile:

flearulez
22 december 2002, 12:46
Hij zal wel een D-tuner bedoelen. met een hendletje achter bij stem mech. kun je terug naar D op naar E

AntY
22 december 2002, 15:14
dat ken ik ook niet, is daar een foto van?

Ruud
22 december 2002, 15:41
Nadeel van een hipshot waarbij je terug kunt stemmen is dat de noten tijdens de ene stemming (BV DAGD) dan op een andere plek zitten (en dan alleen op de lage snaar) dan bij een normaal EAGD stemming. Kun je je loopjes enz heel wat moeilijker spelen.. je moet altijd rekening houden met de stemming waar je in zit... dan raad ik toch een 5 string aan....

basswasp
22 december 2002, 15:45
Dan zou ik gewoon bij 4-snaar blijven :smile:

bathmutz
22 december 2002, 16:50
ik vind dat je met een 4snaar sneller kunt spelen omdat er (bij mijn 5snaar) minder ruimte tussen de snaren zit zegmaar.

en het is iets zwaarder voor de fret-hand.

succes, BathMutZ

Ruud
22 december 2002, 18:53
Tja, iets lastiger grijpen, maar tis makkelijk als je nog een eind omlaag kunt na de E, verder ist gewoon een kwestie van wennen, keb zelf ook een 5 en een 4

Laus
22 december 2002, 22:16
5 snaar is wel prettig. en je bent er zo aan gewend.

een 6 snaar heb je alleen wat aan als je echt kan spelen zeg maar. Met zo'n hoge C dr onder moet je veels te veel nadenken.

basswasp
22 december 2002, 23:34
Op 2002-12-22 18:53, schreef Ruud:
maar tis makkelijk als je nog een eind omlaag kunt na de E

Hmm? Waarom is dat makkelijk?

Eternal Despair
23 december 2002, 13:01
Ik zou als ik jou was gewoon een 5 snaar kopen. Veel mensen zeggen dat het veel moeilijker is.Ik vind het zelf stukken fijner. Juist omdat de hals wat dikker is en de snaren wat dichter op elkaar zitten. Maarja tis maar net wat je zelf fijn vind en waar je aangewend bent.

Een 6 snaar zie ik het nut niet echt van in. Die extra 6e snaar gebruik je toch niet vaak denk ik zelf. Zelf vind ik namelijk dat een bas wel een bas moet blijven en niet zo immens hoog moet gaan kloten.

arikkert
23 december 2002, 13:39
Op 2002-12-23 13:01, schreef Eternal Despair:
Ik zou als ik jou was gewoon een 5 snaar kopen. Veel mensen zeggen dat het veel moeilijker is.Ik vind het zelf stukken fijner. Juist omdat de hals wat dikker is en de snaren wat dichter op elkaar zitten. Maarja tis maar net wat je zelf fijn vind en waar je aangewend bent.


ik denk dat ik dat idd ga doen. heb jarenlang gitaar gespeeld en dat gaat ook prima met met snaren dicht op elkaar.
iedereen bedankt voor alle reacties.

bassopotmus
23 december 2002, 16:44
in dit geval zou ik je ook een 5 snaar aanraden, maar ik vind ze vrij onhandig.
Ten eerste omdat veel inderdaad slecht de B weergeven,

En, je moet een goed versterker hebben, als erj zon 30 wat 10" boxje hebt gaat je B er toch maar aan.

Alleen voor liefhebbers wat mij betreft

onZ
23 december 2002, 21:49
Succes dan! Vergeet je gitaarband niet mee te nemen om te kijken hoe zo'n bas hangt of die niet teveel aan je nek trekt en in je linkerschouder snijd. En ook om te kijken of de bas geen duikvlucht naar beneden neemt. 'Kbedoel, je linkerhand is er niet om de nek weer terug te duwen maar om te spelen.
Laat ook nog even weten wat het wordt?

Ruud
24 december 2002, 05:59
Beetje fatsoenlijke gitaarband lost natuurlijk ook een hele hoop op.., of je nu zo'n gladde dunnne neemt of een dikke gevoerde...

Laus
24 december 2002, 13:29
mijn voorkeur gaat dan gek genoeg toch uit naar zo'n gladde dunne. die zijn gewoon mooier en bovendien betaalbaar.

AntY
24 december 2002, 15:51
ik heb een band van ongeveer 6 cm breed, een leren van levi of zo, te koop bij de lokale gitarenboer... nergens last van

bassopotmus
24 december 2002, 16:47
koop gewoon een normale leren en meteen STRAPLOCKS dat raad ik iedereen aan!!

JE bas flikkert zo van je strap af, zeker als ej af ent oe wat mee wilt springen.

basswasp
24 december 2002, 17:51
'k heb nu alleen 't probleem dat 't schroefje van m'n straplock steeds langzaam losgaat :sad:

bassopotmus
24 december 2002, 18:32
vloeibaar hout he!!
werkt goed moet ik zeggen

Ruud
24 december 2002, 18:57
Straplocks?, gewoon een stevige band, ik heb er haast nooit last van, ook niet met eventueel raggen en springen, alleen als je rare dingen probeert als euh, je stemknoppen aflikken terwijl je je bas omhebt. Dus die enkele keer dattie losvalt?, och, je hebt hem nog vast met je linkerhand en...

goed voor je reflexen...

Beugelrubbers helpen trouwens ook errug goed, (die rode rubbertjes om de grolsch beugelflesdoppen)..
[:)]
tja sorry, theeft ook altijd weer met bier of seks te maken




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2002-12-24 19:01 ]</font>

basswasp
24 december 2002, 21:52
Die Grolsch dingen heb ik geprobeerd... maar die vallen er ook vanaf :smile:. En ook al zou m'n band er maar een enkele keer afvallen; tijdens een optreden lijkt me dat toch niet echt fijn...

De duurdere bassen hebben trouwens de normale strapholders meer 'naar binnen' toe gericht ipv 'boven op' de punt...