PDA

View Full Version : USA gitaar laten meebrengen, kan het ?



ccc
21 december 2006, 23:22
Volgend jaar komt er weer wat volk uit de USA op bezoek.
Met de steeds lager wordende dollar wordt het weer wat interessanter om gear aan te kopen daar.

Kunnen Amerikanen problemen krijgen als ze een gitaar meebrengen en "hier" verkopen ?

vulvasonic
22 december 2006, 00:32
Ja, maar er zijn anderen die je daar meer over kunnen vertellen.
Alles met een waarde van boven de zoveel wordt in principe geregistreerd en kom je dan met niks terug, dan betalen zij de exportkosten (waarschijnlijk). En jij moet de invoerrechten gaan betalen (waarschijnlijk), tenzij............. (en hier komt de rest in actie.....)

Chrizzz
22 december 2006, 00:33
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet dat als je op Ebay je product als "gift" markeert, je geen invoerrechten hoeft te betalen. Ik weet niet of dit ook op gaat voor dergelijk hoog geprijsde producten zoals gitaren.

guitardude
22 december 2006, 00:37
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet dat als je op Ebay je product als "gift" markeert, je geen invoerrechten hoeft te betalen. Ik weet niet of dit ook op gaat voor dergelijk hoog geprijsde producten zoals gitaren.
Denk je dat ze daar bij de Douane echt nog intrappen? Ze kunnen met de post gewoon niet alles controleren dus dat is gewoon geluk hebben.

Echter wil ccc een gitaar meelaten nemen. Ik denk dat het wel kan. Als de personen niet pas geleden richting Amerika gevlogen zijn zal het niet echt opvallen lijkt me :)

Chrizzz
22 december 2006, 00:43
Denk je dat ze daar bij de Douane echt nog intrappen? Ze kunnen met de post gewoon niet alles controleren dus dat is gewoon geluk hebben.

Echter wil ccc een gitaar meelaten nemen. Ik denk dat het wel kan. Als de personen niet pas geleden richting Amerika gevlogen zijn zal het niet echt opvallen lijkt me :)

Daar heb je een punt, ik heb er dus echt geen verstand van zoals ik zei en had ook niet hoeven posten.

Je woont trouwens wel vet dichtbij :chicken:

future2future
22 december 2006, 00:47
Als je die deal sluit via de phone en mail, en de amerikaan neemt de gitaar gewoon mee als handbagage, dan registreren ze het niet eens, ik kon ook zonder problemen mijn gitaar mee nemen! Geen registratie, geen haan die er naar kraait

Helter Skelter
22 december 2006, 01:05
De bassist van m'n band heeft van de zomer een EB MusicMan Stingray MM-50M laten overkomen uit de VS. Zijn collega was op zakenreis in de VS en kocht de bas in de eerste beste winkel waar ze een zwart/maple hadden hangen. De gitaar ging gewoon als cargo mee en kwam er ongeveer €200 bij de aanschafwaarde. Hij was dus alles bij elkaar zo'n €1150 kwijt terwijl je voor zo'n Stingray in Duitsland dik €2000 moet schuiven...

tel uit je winst :)

ccc
22 december 2006, 08:07
Het zijn allemaal muziekanten die overkomen, die brengen zowiezo instrumenten mee. De bedoeling is dat er hier eentje "verloren" wordt.

vulvasonic
22 december 2006, 09:02
Het zijn allemaal muziekanten die overkomen, die brengen zowiezo instrumenten mee. De bedoeling is dat er hier eentje "verloren" wordt.

Dat is het punt juist. Jouw vrienden KUNNEN de klos zijn.
En niet iedere maatschappij ziet een gitaar als handbagage, omdat de meeste gitaren niet in het kastje passen (daarom maakt MusicMan hun gitaren zo compact, zodat ze er net wel inpassen - dit is ECHT waar!)

a darker shade of grey
22 december 2006, 09:07
hey laatst vroeg ik hetzelfde maar dan voor een versterker....dat ging niet volgens mensen hier....gewoon keihard 23% erop....

Sj03rd
22 december 2006, 09:54
Opsturen is soms nog een betere optie dan door iemand mee laten nemen. Ik heb een nieuwe MusicMan Luke II gekocht incl verzendkosten voor 850 euro. Hij werd dus niet eruit gepikt door de douane en volgens mij (als je beeetje gelukt hebt) gebeurt dat ook niet zo vaak.
Ik had toen wel een lagere waarde op laten geven door die gasten (via ebay) maar of dat nou werkt....
Het blijft riskant allemaal en ga gewoon uit van de prijs INCL invoer en belasting dan kom je nooit bedrogen uit.

a darker shade of grey
22 december 2006, 14:55
Denk je dat ze daar bij de Douane echt nog intrappen? Ze kunnen met de post gewoon niet alles controleren dus dat is gewoon geluk hebben.

Echter wil ccc een gitaar meelaten nemen. Ik denk dat het wel kan. Als de personen niet pas geleden richting Amerika gevlogen zijn zal het niet echt opvallen lijkt me :)

maar een gitaar is toch geen handbagage? Iemand anders zei het al, dat mag toch nooit mee het vliegtuig in, zeker niet in deze tijd en zeker niet in amerika?
Of denk ik nu verkeerd? Anders is het een interessante optiem, want ik heb ook familie in USA...dan moet mn versterker misschien ff wachten ;)

edit: als jullie dalijk echt posten dat dit geen probleem moet vormen en dat een gitaar meekan als handbagage heb ik volgend jaar een Brian Moore! Heb net ff wat zitten kijken op musician's friend, maar daar kan ik dus een brian moore i9f hebben voor 850 euro...als die meekan als handbagage ben ik een heel gelukkige jongen! Natuurlijk zorg ik dan dat ik check bij wat luchtvaartmaatschappijen enzo....maar misschien red ik het net niet....want de familie komt al best snel...

gerrekat
22 december 2006, 15:15
Daar heb je een punt, ik heb er dus echt geen verstand van zoals ik zei en had ook niet hoeven posten.

Je woont trouwens wel vet dichtbij :chicken:


Een gitaar moet je gewoon declareren bij de douane op schiphol, met de handbagage gaat ie echt niet mee en zelfs als je dat lukt valt het nogal op en zullen ze bij het inchecken al vragen gaan stellen. maar kan het? ja natuurlijk, maar wel gewoon 19% BTW en 3,25% import tax, je hoeft alleen niets meer te betalen voor je verzendkosten natuurlijk!

jorrit
22 december 2006, 15:32
ik heb uit thailand en later uit china een gitaar meegenomen voor mezelf.
beide keren geen probleem en ik heb ze gewoon meegenomen als handbagage. een LPkoffer past sowieso in een bagagerek in het vliegtuig...
let op er zijn namelijk dubbele bagage ruimtes.. daar past zelfs een baskoffer in. bij de doane kun je gewoon doorlopen, je bent een muzikant met een instrument... nooit vragen of problemen mee gehad..

a darker shade of grey
22 december 2006, 15:37
ik heb uit thailand en later uit china een gitaar meegenomen voor mezelf.
beide keren geen probleem en ik heb ze gewoon meegenomen als handbagage. een LPkoffer past sowieso in een bagagerek in het vliegtuig...
let op er zijn namelijk dubbele bagage ruimtes.. daar past zelfs een baskoffer in. bij de doane kun je gewoon doorlopen, je bent een muzikant met een instrument... nooit vragen of problemen mee gehad..

dus gaat het nou wel of niet? :P

Luca P
22 december 2006, 16:02
Ze kunnen met de post gewoon niet alles controleren dus dat is gewoon geluk hebben.
:)

Dat had ik dan ook.
Al een dikke 16 jaar geleden. Toen kon ik zo door lopen naar de auto.
Maat dat is dus wel mazzel hebben.

a darker shade of grey
22 december 2006, 16:47
Dat had ik dan ook.
Al een dikke 16 jaar geleden. Toen kon ik zo door lopen naar de auto.
Maat dat is dus wel mazzel hebben.

dat ging toch over post? dat mazzel hebben? Als jij het hebt over doorlopen dan kom je dus binnen op het vliegveld en accepteert de douane het dus als handbagage...

Dus....was dat nou wel of geen uitzondering?

Mesjoggah
22 december 2006, 18:48
Het 'gift' truukje werkt ook nog wel denk ik. Ik had via ebay iets gekocht van een canadees: Hij had 'gift' op de doos en papieren gezet en in de doos een brief gedaan waarin o.a. 'gefeliciteerd met je verjaardag' en 'hier is het beloofde kado' stond.

Paulus2004
22 december 2006, 19:19
Als je het van te voren aanmeld (bij inchecken uiterlijk) dan mag ook een groter instrument in principe mee. Ze hebben in elke vliegtuig een ruimte waar dit soort dingen kunnen staan (vergelijk het met de kinderbuggies die ook een apart plekje in het vliegtuig krijgen).

Bij een muziek instrument heb je als voordeel dat je kunt zeggen dat je muzikant bent en het ding ook gewoon weer terugkomt. Bij nauwkeurige controle kan men een spiksplinternieuw instrument verdacht vinden, maar je hebt een redelijk goede kans dan het gewoon goed gaat.

Hou er wel rekening mee dat elke reiziger in principe maar 1 handbage item kan meenemen. Moet je ff checken dat niet iedereen al een gitaar of keyboard bij zich heeft...:-).

Tegenwoordig is er misschien ook nog de issue van gitaarsnaren die als wapen kunnen fungeren.

STW
22 december 2006, 20:49
er was een tijdje geleden in het nieuws dat een violist (geloof ik) zijn/haar viool níet meer mocht meenemen als handbagage. dat was nieuw en kwam door dat terrorismegedoe. zoiets.

kan je die amerikanen niet gewoon met een 2ehands stagg terugsturen ofzo? ik weet niet in hoeverre douaniers verstand van gitaren hebben maar het zou goedkoper kunnen zijn dan invoeren :)

ccc
22 december 2006, 22:36
Als je het van te voren aanmeld (bij inchecken uiterlijk) dan mag ook een groter instrument in principe mee. Ze hebben in elke vliegtuig een ruimte waar dit soort dingen kunnen staan (vergelijk het met de kinderbuggies die ook een apart plekje in het vliegtuig krijgen).

Bij een muziek instrument heb je als voordeel dat je kunt zeggen dat je muzikant bent en het ding ook gewoon weer terugkomt. Bij nauwkeurige controle kan men een spiksplinternieuw instrument verdacht vinden, maar je hebt een redelijk goede kans dan het gewoon goed gaat.

Hou er wel rekening mee dat elke reiziger in principe maar 1 handbage item kan meenemen. Moet je ff checken dat niet iedereen al een gitaar of keyboard bij zich heeft...:-).

Tegenwoordig is er misschien ook nog de issue van gitaarsnaren die als wapen kunnen fungeren.


Hij kent wel wat mensen bij Northwest, hij woont in Minneapolis wat een van de hubs is van die maatschappij.

Alles is al in kannen en kruiken....
Over dit kleinood gaat het :

Hamer korina jr. met Lollar dog-ear P90

http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/hamer2-1.jpg

zjanke
22 december 2006, 23:05
Het 'gift' truukje werkt ook nog wel denk ik. Ik had via ebay iets gekocht van een canadees: Hij had 'gift' op de doos en papieren gezet en in de doos een brief gedaan waarin o.a. 'gefeliciteerd met je verjaardag' en 'hier is het beloofde kado' stond.

Leuk dat het gelukt is, maar dit is dus dikke onzin. Als dit zou werken dan zouden er alleen nog maar gifts verstuurd worden. De douane let op de waarde en onder de 22 euro heb je vrijstelling, daarboven heb je geluk als je niets hoeft te betalen.
Jou omschrijving werkt voor de douane als een rode lap op een stier.

Jesse v.d
23 december 2006, 00:14
Is het niet mogelijk om ze gewoon op de terugreis een andere gitaar van het type brandhout mee terug te geven?

vulvasonic
23 december 2006, 00:27
Is het niet mogelijk om ze gewoon op de terugreis een andere gitaar van het type brandhout mee terug te geven?

Iets van waarde wordt gecontroleerd op verschillende punten (in het geval van een gitaar; merk, type en serienummer). Als je mazzel hebt kom je ermee weg. Anders niet natuurlijk.

Als ze op de heenreis niet gecontroleerd worden, kunnen ze in Nederland door de douane alsnog gecontroleerd worden, dus je kunt er geen peil op trekken (of is het pijl?).

Mesjoggah
23 december 2006, 08:44
Leuk dat het gelukt is, maar dit is dus dikke onzin. Als dit zou werken dan zouden er alleen nog maar gifts verstuurd worden. De douane let op de waarde en onder de 22 euro heb je vrijstelling, daarboven heb je geluk als je niets hoeft te betalen.
Jou omschrijving werkt voor de douane als een rode lap op een stier.

Als dit als een rode lap op een stier zou werken, waarom pakt de douane dan niet elk pakketje met 'gift' op de verpakking eruit? Daarbij: proberen kan toch altijd?

zjanke
23 december 2006, 10:10
Als dit als een rode lap op een stier zou werken, waarom pakt de douane dan niet elk pakketje met 'gift' op de verpakking eruit? Daarbij: proberen kan toch altijd?

Omdat ze kijken naar de waarde, onder de 22 euro is dus niet interessant voor hen. Van particulier naar particulier zullen ze bij een iets hogere waarde af en toe ook wel een oogje dichtknijpen, zeker rond de kerst omdat veel mensen gewoon niet weten dat ze het fout doen. En misschien laten ze ook wel dingen lopen omdat ze gewoon geen zin hebben, soms zijn het net mensen :chicken:

Ik heb vanuit mijn werk veel met douane te maken gehad en weet dus ongeveer hoe ze werken. Omschrijvingen als "gift", "sample", "spare parts" of "warranty" (bij de laatste twee zonder verdere uitleg waarvoor) moesten bijna zonder uitzondering getoond worden, ze gaan dan dus echt de inhoud bekijken. Of ze willen een factuur met een betere omschrijving en dan mag je als ontvanger een nieuwe factuur gaan opvragen bij de afzender. Zitten hier grote afwijkingen in dan kunnen zij een waardebepaling gaan doen en misschien krijg je er ook nog een boete overheen.

Proberen kan altijd, maar als het niet lukt moet je niet zeiken dat het fout gaat. Als je hier iets koopt dan doe je toch ook niet moeilijk over de BTW (en invoerrechten die in de prijs verrekend zitten)?

a darker shade of grey
23 december 2006, 10:52
Het blijft dus zowieso een risico? Dat blijft toch jammer...

IK WIL VRIJHANDEL!!! :p

Mesjoggah
23 december 2006, 15:31
Omdat ze kijken naar de waarde, onder de 22 euro is dus niet interessant voor hen. Van particulier naar particulier zullen ze bij een iets hogere waarde af en toe ook wel een oogje dichtknijpen, zeker rond de kerst omdat veel mensen gewoon niet weten dat ze het fout doen. En misschien laten ze ook wel dingen lopen omdat ze gewoon geen zin hebben, soms zijn het net mensen :chicken:

Ik heb vanuit mijn werk veel met douane te maken gehad en weet dus ongeveer hoe ze werken. Omschrijvingen als "gift", "sample", "spare parts" of "warranty" (bij de laatste twee zonder verdere uitleg waarvoor) moesten bijna zonder uitzondering getoond worden, ze gaan dan dus echt de inhoud bekijken. Of ze willen een factuur met een betere omschrijving en dan mag je als ontvanger een nieuwe factuur gaan opvragen bij de afzender. Zitten hier grote afwijkingen in dan kunnen zij een waardebepaling gaan doen en misschien krijg je er ook nog een boete overheen.

Proberen kan altijd, maar als het niet lukt moet je niet zeiken dat het fout gaat. Als je hier iets koopt dan doe je toch ook niet moeilijk over de BTW (en invoerrechten die in de prijs verrekend zitten)?

OK, duidelijk. Ik heb dus geluk gehad!

artnaz
23 december 2006, 15:35
Stel dat je de "handbagage-methode" wil toepassen, wat als je "betrapt" wordt dan? Heb je dan pech gehad en moet je toch de belasting betalen en heb je dus niets te verlizen, of zijn er grotere risico's aan gebonden?

DarknessAwaits
23 december 2006, 19:32
Wellicht een cavity search. En dan bedoel ik niet bij je gitaar :D.

ccc
24 december 2006, 08:35
Het gaat wat off-topic.

De vraag was eigenlijk simpel :

Amerikaan komt aan op Schiphol met gitaar om zelf te spelen. Moet hij wat aangeven ?

zjanke
24 december 2006, 08:45
Officieel wel. Hij moet aangifte doen van tijdelijke invoer en aantonen dat hij het ding weer meeneemt.
Als hij zijn gitaar niet mee terugneemt en de aangifte wordt niet gezuiverd, krijgt hij alsnog een uitnodiging tot betaling (zo heet ie officieel, maar je kunt deze uitnodiging niet afslaan...)
Als je een amerikaan dus iets mee laat brengen heb je volgens mij de grootste kans dat je gitaar erdoor slipt, dit wordt namelijk het minste gecontroleerd. wel zorgen dat de gitaar (en koffer) er niet hagelnieuw uitzien (kaartjes eraf, rekening niet in de koffer (tweedehands koffer gebruiken indien mogelijk) gebruikte snaren erop etc.

ccc
24 december 2006, 09:18
Officieel wel. Hij moet aangifte doen van tijdelijke invoer en aantonen dat hij het ding weer meeneemt.
Als hij zijn gitaar niet mee terugneemt en de aangifte wordt niet gezuiverd, krijgt hij alsnog een uitnodiging tot betaling (zo heet ie officieel, maar je kunt deze uitnodiging niet afslaan...)
Als je een amerikaan dus iets mee laat brengen heb je volgens mij de grootste kans dat je gitaar erdoor slipt, dit wordt namelijk het minste gecontroleerd. wel zorgen dat de gitaar (en koffer) er niet hagelnieuw uitzien (kaartjes eraf, rekening niet in de koffer (tweedehands koffer gebruiken indien mogelijk) gebruikte snaren erop etc.


Geen probleem, de gitaar heeft al heel wat actie gezien !
En hij vertrekt ook niet vanuit Schiphol, maar uit Istanbul.
Ik vraag me wel af hoe de douane een Amerikaan achteraf zou kunnen laten betalen.

zjanke
24 december 2006, 09:45
Heel simpel, als je aangifte doet van tijdelijke invoer moet de officiele documenten (paspoort) overleggen bij de aangifte. Je krijgt dus gewoon een rekening thuis en niet betalen is een economisch delict. Als je daarna een voet op europese bodem zet word je gearresteerd en je hebt een strafblad. Het is maar welk risico je wilt nemen...

a darker shade of grey
24 december 2006, 09:53
Heel simpel, als je aangifte doet van tijdelijke invoer moet de officiele documenten (paspoort) overleggen bij de aangifte. Je krijgt dus gewoon een rekening thuis en niet betalen is een economisch delict. Als je daarna een voet op europese bodem zet word je gearresteerd en je hebt een strafblad. Het is maar welk risico je wilt nemen...


oef..........

dan moet je heeeel goed bevriend zijn met je familie!