PDA

View Full Version : Termen op een rij



Slevin
21 december 2006, 23:17
Ben ff in de war, tot zover heb ik alleen een beetje beeld van de Gibson/Epiphone lijn. Ge weet wel, Epiphone zijn goedkopere gitaren die gewoon kwalitatief prima in orde zijn :) ( of beter dan prima ).

Hoe zit dit nou precies met de Stratocaster/Telecaster/Fender/etc ? 1001 namen, termen en meuk, verder weinig over meegekregen eigenlijk, ohja. Alleen dat er nogal verschil kan zitten of het in Amerika of in Mexico/Japan(?) gebouwd is ? En dat de Tele wat scherper klinkt dan een Strat ?
Verder nog wat positieve verhalen gehoord over de Highway, wat is er zo speciaal aan die ?

Ik zoek bijv. een toffe strat van rond de 400 - 600 euro, wat is daar binnen nou aangeraden ? Zoals ik weet dat een Epiphone Les Paul binnen die prijs range goed doet.

-edit- brakke topic titel wel.. I blame moeheid :P

schwalbe
21 december 2006, 23:26
http://en.wikipedia.org/wiki/Fender

hendrix2
22 december 2006, 00:00
Héél kort:
Fender is een merknaam.
Stratocaster/telecaster/... zijn modelnamen.
American/mexico/japan staat voor het land van herkomst.

Tussen de 400 en 600 euro kan je met héééééél veel geluk een american strat vinden 2dehands, maar ik denk dat je eerder moet uitkijken naar en japanner voor dat bedrag. Ik heb zelf een mexican maar hoor hier regelmatig dat de japanners toch nog iets beter zijn.
Een mexican vind je tweedehands onder de 400 en het zijn "naar mijn mening" enorm goede gitaren. Wel altijd uittesten, want iedere gitaar is anders.

grayfink
22 december 2006, 00:15
Héél kort:
Fender is een merknaam.
Stratocaster/telecaster/... zijn modelnamen.
American/mexico/japan staat voor het land van herkomst.

Tussen de 400 en 600 euro kan je met héééééél veel geluk een american strat vinden 2dehands, maar ik denk dat je eerder moet uitkijken naar en japanner voor dat bedrag. Ik heb zelf een mexican maar hoor hier regelmatig dat de japanners toch nog iets beter zijn.
Een mexican vind je tweedehands onder de 400 en het zijn "naar mijn mening" enorm goede gitaren. Wel altijd uittesten, want iedere gitaar is anders.

De nieuwe mexicaanse "classic" versies zijn erg goed. De standaard Mexicaanse zijn imho minder. Moet ik bij zeggen dat ik niet veel mexico standards in handen heb gehad. (wel een paar)

Orpheo
22 december 2006, 00:18
ik vind de classicserie en de highway serie heel heel erg goed zelfs. mijn strats en tele's zullen waarschijnlijk uit die series gehaald worden.

vulvasonic
22 december 2006, 00:26
Ik wil een blauwe Highway telecaster met een volledig esdoorn halsje en het oude jaren 70 logo en die lekkere dunne, ietwat doffige lak....
HEERLIJK!!!!!!!!!!

En dat voor maar 650 nieuw!

Meteen een strik er omheen. Lekkere gitaren.

up-guitarman
22 december 2006, 01:08
Ik ben benieuwd naar die nieuwe highways. De eerste reeks vond ik niet denderend, is de nieuwe reeks effectief beter ???

Verder, mja, ik ben een Fenderman en sowiso een Teleman !!!
Tele's zijn imo gewoon veelzijdiger. Een goeie japanse Tele scoren zou ik zeggen !!! (heel af en toe vind je voor 600 a 650 ook wel eens een USA tele !!!)

Orpheo
22 december 2006, 01:35
ik weet niet of het de nieuwe was of n ouwe. maar ik weet wel dat ik verlief ben op die tele en strat.