PDA

View Full Version : vraagje over gitaartops



orreltak
21 december 2006, 22:27
is een fineerlaag een goed alternatief voor een gitaartop i.p.v +/- 1cm dik hout?

DarknessAwaits
21 december 2006, 22:39
Ligt eraan wat je er mee wilt bereiken. Een vlakke top voor enkel de looks? Dan zeg ik ja. Wil je een mooie carved top en tonale aanvulling op de rest van het hout... dan is het helaas een volmondig neen. :)

G.G.
22 december 2006, 10:34
Fender heeft zelfs fotoflame modellen gehad. Dat is een dun filmlaagje met een houtprint op de body.

Vaak wordt een top gebruikt om de klank te beïnvloeden. Zo wordt esdoorn op mahonie geplakt om het minder zompig te maken (Les Paul). Zoals eerder gezegd doet een fineerlaagje niets met je geluid, het is alleen voor de looks.

Nadeel van fineer is dat het vaak zichtbaar is bij de ronde kanten van de body. Sunburst spuiten is dan een handige manier om het fineer te verbergen.

@orreltak: Ik neem aan dat d=je deze vraag niet voor niets stelt. Wat ben je van plan? (dan kunnen we misschien een beter antwoord geven).

Mattia
22 december 2006, 11:07
Dun fineer is prima, maar het hangt ook een beetje af van wat voor hout het is; quilt maple fineer ziet er nooit precies zo diep, mooi uit als een dikker (al is het maar 5mm) stuk. Hoe dikker, hoe meer invloed op de klank.

G.G.
22 december 2006, 11:15
Heb ook ooit eens gehoord (misschien een broodje aap verhaal, maar dat zullen anderen wel weten) dat erg dun fineer problemen kan geven bij stainen en aflakken omdat er dan weinig hout tussen de lak en de lijmlaag zit.

fred dons
22 december 2006, 11:21
is inderdaad zo, het hout heeft de neiging te bewegen wanneer het in kontakt komt met de water beits en ik heb regelmatig hevig staan vloeken als dat bij mij gebeurde en ik gekke bubbels in het fineer kreeg waar de lijm ook los gelaten had

G.G.
22 december 2006, 11:27
is inderdaad zo, het hout heeft de neiging te bewegen wanneer het in kontakt komt met de water beits en ik heb regelmatig hevig staan vloeken als dat bij mij gebeurde en ik gekke bubbels in het fineer kreeg waar de lijm ook los gelaten had
Ook lijkt me thinner bij de stains niet aante raden omdat de lijm valk onder het oppervlak zit. (of praat ik poep?)

fred dons
22 december 2006, 11:48
de thinner (indien in de lak) vervliegt best wel snel maar als je hem dik opspuit zal het ongetwijfeld effect hebben

orreltak
28 december 2006, 10:51
is inderdaad zo, het hout heeft de neiging te bewegen wanneer het in kontakt komt met de water beits en ik heb regelmatig hevig staan vloeken als dat bij mij gebeurde en ik gekke bubbels in het fineer kreeg waar de lijm ook los gelaten had


heb je dat ook met sperfineer?of is dat net dik genoeg(2,5 mm)?

fred dons
28 december 2006, 11:05
2,5 is dik zat, daar spreek je eigenlijk al van een topje en niet meer van fineer (de meeste droptops hebben een dergelijke dikte)

orreltak
28 december 2006, 11:08
2,5 is dik zat, daar spreek je eigenlijk al van een topje en niet meer van fineer (de meeste droptops hebben een dergelijke dikte)

valt dat sperfineer nog een beetje rond te schuren bij de randen of gaat het dan splinteren of iets degerlijks?

fred dons
28 december 2006, 11:41
ik heb eerlijk gezegd geen idee wat sperfineer is, ik reageerde alleen op de dikte
wat is het precies?

orreltak
28 december 2006, 11:48
ik heb eerlijk gezegd geen idee wat sperfineer is, ik reageerde alleen op de dikte
wat is het precies?
het is gewoon fineer maar dan dikker.
2,5 mm.dat zal toch wel rond te schuren zijn.in de meeste gevallen worden ze netjes afgewerkt met `binding`,maar dat vind ik niks op een stratbody.ik wou voor een sunburst-achtige look.

fred dons
28 december 2006, 12:01
ja hoor maar wel afhankelijk van de gebruikte houtsoorten, esdoorn bijvoorbeeld is goed te ronden, zebrano splintert iets meer maar is ook nog goed te doen etc

warmoth bijvoorbeeld voor zijn droptops 2 mm tops en dit zijn netjes gerond

orreltak
28 december 2006, 12:15
ik ga het maar gewoon proberen en zie wel of het lukt