PDA

View Full Version : Ding dat bij mijn electrische gitaar zat



Appelsap
21 december 2006, 22:08
Weet iemand wat dit is?

http://geefinfo.nl/IMGP0744.JPG

marter544
21 december 2006, 22:09
Een Peg winder, dat je sneller je mechaniek kan rond draaien bij het snaren wisselen, gebruik het zelf nooit, heb geen haast.

Squier4ever
21 december 2006, 22:09
een stringwinder
als je snaren gaat verwissel zet je het ding op je stemknop en kun je sneller draaien....

Appelsap
21 december 2006, 22:10
Oke, Heel erg bedankt! :D

vulvasonic
21 december 2006, 22:18
een stringwinder
als je snaren gaat verwissel zet je het ding op je stemknop en kun je sneller draaien....

Sinds ik zo'n ding gekocht heb, gaat het verwisselen van snaren me een stuk makkelijker af. En blijven de snaren ook eerder op stemming.

Gebruik een STRINGWINDER!
Je kunt gewoon NIET FOUT!!!!!!!

Stringwinder, voor iedere STRING!!!!!!! :cooler:

Hector_Tsolodimos
21 december 2006, 22:24
dat is nou echt een goed voorbeeld vaan een accessoire waar je EIGENLIJK geen fuck aan hebt
maar je hebt em toch
ik dus ook

Soulpower
21 december 2006, 22:28
Het lijkt mij best handig zo'n ding.. het draaien zo vind ik nog welles irritant.. niet echt veel beweegruimte.. ff zo'n ding erop.. snel ff verwisselen.. tijdens een gig ofzo! superhandig :p ik ga er ook een aanschaffen

DarknessAwaits
21 december 2006, 22:31
Snaren moeten wisselen tijdens een gig is nooit handig, zelfs niet met zo'n ding. Maar het helpt wel!

Squier4ever
21 december 2006, 22:31
psies vind het een superuitvinding.

Gitaristje 18
21 december 2006, 22:34
Ja ik had er eentje voor 2,95 ofzo gekocht. Is echt zo handig. Scheelt je een lamme klauw als je constant maar moet draaien. Vooral als je 2 gitaren achter elkaar nieuwe snaren geeft. Trouwens mijn stringwinder heeft zo'n hapje eruit waarmee je de witte dopjes van je staalsnaar akoestische gitaar eruit kan halen. Das echt handig.

DarknessAwaits
21 december 2006, 22:37
Mijn stringwinder zit zo in elkaar dat je er theoretisch ook nog je snaren mee kunt knippen. Helaas zit het verrekte vast wegens een exemplarische constructiefout.

Ik voel een "post je stringwinder"-topic aankomen...

Orpheo
21 december 2006, 22:41
daarom gebruik ik dus OVERAL locking tuners op :D:D:D scheelt je een HOOP live. ik vervang n snaar binnen een minuut ermee. en ik ben dan nog traag daarmee.

Kim Wilson
21 december 2006, 22:44
daarom gebruik ik dus OVERAL locking tuners op :D:D:D scheelt je een HOOP live. ik vervang n snaar binnen een minuut ermee. en ik ben dan nog traag daarmee.
Een stringwinder is dan echter wel een klap goedkoper, én door elke leek instant te gebruiken.

Orpheo
21 december 2006, 22:46
Een stringwinder is dan echter wel een klap goedkoper, én door elke leek instant te gebruiken.

tja is waar. maar als je 3000 euro uitgeeft aan een gitaar, en er zitten crappy tuners op (of de gitaar is 300, boeiend) dan vind ik een uitgave van 60 euro voor een setje sperzels echt geen overbodige luxe. het wisselt sneller, en het is veel stemvaster.

Kim Wilson
21 december 2006, 22:49
tja is waar. maar als je 3000 euro uitgeeft aan een gitaar, en er zitten crappy tuners op (of de gitaar is 300, boeiend) dan vind ik een uitgave van 60 euro voor een setje sperzels echt geen overbodige luxe. het wisselt sneller, en het is veel stemvaster.
Mee eens. Als ik ooit tuners zou moeten vervangen, koop ik er ook locking tuners op.

Maar ja, dat hoef ik niet, want ik heb wel een goeie gitaar! :D

Orpheo
21 december 2006, 22:57
Mee eens. Als ik ooit tuners zou moeten vervangen, koop ik er ook locking tuners op.

Maar ja, dat hoef ik niet, want ik heb wel een goeie gitaar! :D

:seriousf: een 7ender met zo'n jengelstengel :seriousf: kutgitaren zijn t!








;)


for the record; dat meen ik dus NIET. ik vind strats supercool.


en als je op je strat je trem redelijk ge/misbruikt zijn locking tuners echt geen overbodige luxe.

grayfink
22 december 2006, 00:00
daarom gebruik ik dus OVERAL locking tuners op :D:D:D scheelt je een HOOP live. ik vervang n snaar binnen een minuut ermee. en ik ben dan nog traag daarmee.

Live? Als in: niet op je slaapkamertje..:???: Vertel!

Orpheo
22 december 2006, 00:17
Live? Als in: niet op je slaapkamertje..:???: Vertel!

al langer dan 'vandaag' speel ik niet (meer) op mijn slaapkamer. ik val wel eens in voor anderen (kleine obscure bandjes in nog meer obscure gelegenheden) maar dat is zelden (weinig tijd) maar ik ben redelijk vaak te vinden in diverse jamcafe's. vandaar. en wanneer ik speel is ongeveer net zo regelmatig als mijn drankgebruik (zeer ONregelmatig dus)

vulvasonic
22 december 2006, 00:21
:seriousf: een 7ender met zo'n jengelstengel :seriousf: kutgitaren zijn t!

;)


for the record; dat meen ik dus NIET. ik vind strats supercool.


en als je op je strat je trem redelijk ge/misbruikt zijn locking tuners echt geen overbodige luxe.

Nou, ik heb 4 Fenders en die hebben lag niet zulke ontstemmingsproblemen als mijn Gibsons. Die klotemechanieken die op m'n Les Paul liggen gaan er over een tijdje dan ook absoluut af om ze te vervangen door Sperzels (hebben ze die krengen trouwens niet in een gouden variant????).

Orpheo
22 december 2006, 00:40
Nou, ik heb 4 Fenders en die hebben lag niet zulke ontstemmingsproblemen als mijn Gibsons. Die klotemechanieken die op m'n Les Paul liggen gaan er over een tijdje dan ook absoluut af om ze te vervangen door Sperzels (hebben ze die krengen trouwens niet in een gouden variant????).

agreed; maar ik misbruik de trem vaak op een strat. vandaar.

ja, sperzel heeft gouden tuners hoor! ik heb ze ook op een van mijn customs zitten :)

Kim Wilson
22 december 2006, 09:00
Ik heb er 5 veren in zitten, een blokkie hout klem achter de brug en die slinger heb ik er nooit bijgekregen. Kortom, ik heb zo goed als een hardtail. Die van mij ontstemt echt niet. Ja, met nieuwe snaren, dan ontstemt ie, omdat die nog iets oprekken. Maar verder is ie echt stemvast. Zelfs zonder lockings.

jonesd
22 december 2006, 12:19
daarom gebruik ik dus OVERAL locking tuners op :D:D:D scheelt je een HOOP live. ik vervang n snaar binnen een minuut ermee. en ik ben dan nog traag daarmee.


verder: ik denk niet dat locking tuners echt zullen helpen. das vooral handig met trems (vind ik). ik vind locking tuners sowieso klote. dat gepiel, man, met een gewone tuner vervang ik de snaren 10 keer sneller. dan ben ik in totaal 5 minuten bezig (met eraf halen, erop zetten en stemmen) terwijl ik met locking tuners gewoon 15 minuten aan de gang kan gaan.....het gedraaide stukkie uit de tunerpeg pielen met een pincet.....pff.....fuck die dingen. echt klotezooi.



Toch fijn dat meningen kunnen veranderen 8-)

DarknessAwaits
22 december 2006, 12:57
Vertel mij wat...


ik vind strats supercool.

:nervous:

Kim Wilson
22 december 2006, 12:59
Maar dat ging over mijn strat. En die ís nu eenmaal supercool! :cooler:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/strat1.jpg

schizo910
22 december 2006, 13:00
haha, ik denk dat het bij Orphie makkelijker is om onderwerpen te vinden waarbij hij zichzelf tegenspreekt of ergens op terug komt dan onderwerpen te vinden waarbij hij dat niet doet. :D

renier
22 december 2006, 13:12
ik vind het maar klote dingen. er zijn twee situaties denkbaar voor het wisselen van snaren:

1. thuis/repetitie: heb ik geen haast, en doe ik het net zo lief zonder

2. tijdens een optreden: punt 1 moet je dan gewoon een tweede gitaar klaar hebben staan, punt 2 ben je dan zo gehaast dat je met zo'n winder te hard doordraait en de snaar gelijk weer overtrekt. althans, ik wel. baggerdingen..

drap
22 december 2006, 16:01
Ik heb er 5 veren in zitten, een blokkie hout klem achter de brug en die slinger heb ik er nooit bijgekregen. Kortom, ik heb zo goed als een hardtail. Die van mij ontstemt echt niet. Ja, met nieuwe snaren, dan ontstemt ie, omdat die nog iets oprekken. Maar verder is ie echt stemvast. Zelfs zonder lockings.

Gewoon je snaren net ff te hoog opwinden bij het snaren verwisselen en je hebt je ontstemmingsprobleempje ook niet meer :) Het werkt echt, en mocht een snaar toch nog ff ontstemmen dan rek je 'm ff een klein beetje op.

On topic, snaren verwisselen zonder zo'n snarenwinder is dus echt gekloot van heb ik jou daar. Met snarenwinder ben ik binnen een minuut of 8 klaar, daar waar ik voor het vinden van deze lumineuze uitvinding zeker een minuut of 20 bezig was. Erg vervelend.

Veekeren
22 december 2006, 16:27
On topic, snaren verwisselen zonder zo'n snarenwinder is dus echt gekloot van heb ik jou daar. Met snarenwinder ben ik binnen een minuut of 8 klaar, daar waar ik voor het vinden van deze lumineuze uitvinding zeker een minuut of 20 bezig was. Erg vervelend.

Dus dan deed je er met de hand 12 minuten + de tijd die je er nou met een winder aan kwijt bent over om die snaren af en op te winden? Dus meer dan 12 minuten aan dat ding draaien? Hoeveel windingen heb je dan wel niet, 25 ofzo ;)?

drap
22 december 2006, 16:36
Dus dan deed je er met de hand 12 minuten + de tijd die je er nou met een winder aan kwijt bent over om die snaren af en op te winden? Dus meer dan 12 minuten aan dat ding draaien? Hoeveel windingen heb je dan wel niet, 25 ofzo ;)?

Bij mij spreek je ook niet meer in hoeveelheid windingen, maar in klossen :D
Nee hoor, ik heb netjes twee á drie windingen voor de omwonden snaren en drie á vier voor de hoge snaren. Man, je wil niet weten hoe traag dat dat bij mij in het verleden ging... Ik ben best een Pietje Precies wat betreft de snaren en als je dan ook nog met de hand moet winden, pffff, drama.

Orpheo
22 december 2006, 18:07
Toch fijn dat meningen kunnen veranderen 8-)

die eerste post gaat over sperzel tuners. die tweede over schallers. sperzels werken (imo) veel makkelijker. vandaar.

en over strats: ik vind strats al heel lang geweldig. sommige gasten (die ik vaker spreek dan op meetings of op t forum) weten dat ook. de enige reden waarom ik die gitaren afbrandde was omdat het gewoon lollig is/was om de echte hardcore-strat-fans in de 'defence' te zien :P het nadeel van een strat is dat die voor mij minder snel 'goed' klinkt dan een les paul. thats all.

en mijn mening verandert allicht. ik ben een mens. en ik zou wel een verdomd star denkend mens zijn als ik niet open zou staan voor andere dingen, en als ik iets goeds zie, of als me iets goeds overkomt, ik mijn mening zou bijstellen.

Orpheo
22 december 2006, 18:09
haha, ik denk dat het bij Orphie makkelijker is om onderwerpen te vinden waarbij hij zichzelf tegenspreekt of ergens op terug komt dan onderwerpen te vinden waarbij hij dat niet doet. :D

tuurlijk. ik heb in relatief weinig tijd heel veel geleerd, en iets dat ik voorheen niet goed of lelijk vond (telecasters bv) vin dik nu wel mooi. heeft te maken met ontwikkeling op persoonlijk en muzikaal vlak. dat je het raar vindt dat ik mijn mening aanpas hierdoor, vind IK raar.

Soulpower
23 december 2006, 01:29
hebben jullie ook altijd gekloot met het afstellen van die snaren bij de draaimechanieken?? Ik bedoel het passen en meten van de snaar en daarna vastdraaien met het idee dat je bij de 3 omwindingen zit... en dat het er uiteindelijk 5 worden :S

Hoe stellen jullie dat af? haehae is er een handige trick voor? al 5 jaar verwissel ik ze.. altijd gekloot..

vulvasonic
23 december 2006, 01:38
hebben jullie ook altijd gekloot met het afstellen van die snaren bij de draaimechanieken?? Ik bedoel het passen en meten van de snaar en daarna vastdraaien met het idee dat je bij de 3 omwindingen zit... en dat het er uiteindelijk 5 worden :S

Hoe stellen jullie dat af? haehae is er een handige trick voor? al 5 jaar verwissel ik ze.. altijd gekloot..

Troost je. Ik speel al 25 jaar en het lukt mij nog steeds niet. Ik probeer altijd uit te gaan van 3 of 4 windingen, maar soms worden het er 14 en andere keren wordt het er maar 1!

De meest fantastische mechanieken om dat probleem te omzeilen zijn de oude Fender mechanieken, met een gat en een sleuf in het midden. 10 cm extra snaar. Uiteinde van de snaar in het gat en draaien maar (liefst snel met zo'n stringwinder!) ontstemt voor geen meter!
En anders locking mechanieken. Eigenlijk hetzelfde verhaal; 10 cm na de post afknippen, er doorheen halen, vastdraaien en klaar!

Gewone mechanieken zijn voor mij nog steeds een CRIME!