PDA

View Full Version : Probleem 18watt lite Zelfbouw



Gerbren
21 december 2006, 15:05
Ik heb gister en vandaag even lopen knutselen met mijn oude zelfbouwversterker, die het niet deed. dat was een uitgebreide versie van de 18 watt, met extra gainstage, 2e cleane preamp, extra dikke voeding en nog wat onzin.

aanvankelijk deed hij het wél, maar met een dikke brom, en na +/- 7 sec begon de 1e weerstand van het voedings-gedeelte te roken, en uiteindelijk ging hij over op selfdestruction. dit deed hij alleen bij weerstanden kleiner dan 15kOhm. t was dus meer een apperaat om weerstanden mee te verkolen.

ik heb alles gedesoldeerd, en ben weer helemaal opnieuw begonnen. nu heeft deze weer het zelfde probleem, dus ben bang dat het aan de voeding zelf ligt, omdat ik de versterker nu zo minimaal mogelijk heb gebouwd.
hij bestaat nu uit een preamp, phase invertor en eindtrap. 4 buizen dus, met zo min mogelijk onderdelen.

de voeding is een torodial 135VA van tubetown http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p1487_Torodial-135VA-Power---Marshall-Style.html
de uitgangstrafo is een Hammond 125E, 15 watt, 1.5 tot 27kOhm
dit schema heb ik gebruikt, http://i50.photobucket.com/albums/f334/moerial/18wattLite.jpg
maar dan met een diode gelijkrichter

enige meetinstrumentwat ik atm tot mijn beschikken heb is een volt/amp/ohm meter..

hopelijk kan iemand mij helpen

Nashville6120
21 december 2006, 16:29
Filtrering van je voeding? je filtercaps die opgebruikt zijn
dat zou mss wel die brom kunnen verklaren..

Gerbren
21 december 2006, 16:31
nee. deze zijn nog nieuw. dat kan t dus eigelijk niet veroorzaken.

hugo
21 december 2006, 16:41
Heb je de spanningen gecontroleerd? Als je bang bent dat het aan de voeding ligt zou ik eerst deze even controleren. Ik neem aan dat je 18watt.com forum kent?

Gerbren
21 december 2006, 16:52
t probleem is dat ik er minstens een 20kOhm weerstand tussen moet zetten, om hem draaiende te houden. dan vliegt het voltage natuurlijk omlaag..

hugo
21 december 2006, 16:56
Heb je wel een speaker cabinet aangesloten? en waar moet je de 20 kohm tussen zetten, test je met of zonder buizen, en je kan de voeding toch loshalen en de spanningen van de voedingen controleren?

Gerbren
21 december 2006, 17:04
speakercabinet altijd aangesloten, anders had ik ook m'n OT opgestookt..
k zal de voeding er zo eens uithalen en meten.

EDIT:
gedaan, en hij lijkt goed.
per wikkeling krijg ik 351 voltAC, en als ik dit gelijkricht(2x 1n4007) krijg ik 361VDC. zonder enige belasting dus.

tempo3
21 december 2006, 17:55
Gerbren je hebt een pm.

Gerbren
21 december 2006, 18:23
tnx:) maar dat was al bekent bij mij.

Negative K3 fan
21 december 2006, 21:10
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, oorzaak was natuurlijk kortsluiting. Net als wat bij jou waarschijnlijk het geval is, je moet alleen opzoeken waar hij kortsluit. Bij mij was het nogal een vaag probleem, door een elco opnieuw te solderen was het weer opgelost.

Gebeurt het trouwens ook als er geen buizen in zitten?

Gerbren
21 december 2006, 21:43
kortsluiting zou idd nog best kunnen. als ik de probe van me voltmeter op een willekeurige plek er tegenaanhoud(als er een fatsoelijke spanning aanwezig is) zie je soms hele kleine 'flitsjes', maar 2x dezelfde fout maken bij een versterker?
de vorige had exact t zelfde:S

zal zo zonder buizen eens kijken

Negative K3 fan
21 december 2006, 23:32
kortsluiting zou idd nog best kunnen.

wat zou het anders moeten wezen? kaboutertjes die met elektronen lopen te smijten ofzo?

chocorookie
22 december 2006, 10:36
Foto's Gerbren!!

Het beste is alles d'r uit en netjes opnieuw te soleren. Pin layout van je buizen erbij. Meet alles eerst ff na voordat je het er weer erin soldeert.
Vooral je trafo's.
Voeding (voorzichtig natuurlijk) kijken of ie de gewenste uitgangsspanning geeft. De OT ohm's doormeten of ie niet de hoek om is.

Ik zou 'm verder met een EZ81 rectifier bouwen(eigen keus nat) maar wil wel eens breder klinken, ook al ben je iets vermogen-/ spanning kwijt.

Oja, start 'm niet op met de 125ohm bias weerstand maar eerst eens koeler met een 150ohm 5watt als safety.

Oftewel kijken wat je wil solderen-> rustig netjes solderen-> check -> overtollige rommel afknippen -> check -> daarna schematische check waar je mee bezig bent. (board weer in de hand en overdenken)

Repeat this till the board is finished.
Neem rustpauzes, de amp hoeft niet binnen 1 dag af. En blijf netjes werken.

Check op het laatst nog eens de gehele amp voordat je opstart.
Opstarten:

Eerst zonder buizen er in, check je aangelegde spanning en B+, en op rare rooksignalen-/ geur. Daarna met e preamps d'r in. Dezelfde check. Als laatste incl. EL84's.
Check nog eens je spanningen en als alles goed is kun je je bias eens gaan instellen.

Gr. Choc

Gerbren
22 december 2006, 14:40
wat zou het anders moeten wezen? kaboutertjes die met elektronen lopen te smijten ofzo?
niet te grappig worden he..

ik heb hem nu aan de praat, dubbele diodes, zonder buizen een spanning van 475v na 't gelijkrichten. geen rooksignalen oid.

met buizen doet hij het nu ook =redelijk= normaal, een lichte brom, maar op weerstand #R5(18watt lite schema) kan ik nog steeds een eitje bakken.

voltages:EL84
pin9:270v
pin7 275v
pin3 10.7v

gaat voor beide buizen ong. gelijk op, dus heb er 1 genoemd.
metingen zijn wat aan de lage kant, het enige wat mij wel opvalt is het verschil tussen pin9 en pin7, dat verschil is wat weinig.

bias R is nu 180 ohm, veel meer dan de 125 dus.

EZ81 is nog niet zo'n gek idee, vooral omdat mijn voeding redelijk hoog is(345-0-345), maar dat is miss nog iets voor straks.

Negative K3 fan
22 december 2006, 16:26
hoeveel dissiperen de schermroosters van je el84s, als die weerstand zo heet wordt lijkt dat een voordehand liggend probleem. Hoeveel vermogen kan die weerstand trouwens aan?

Gerbren
22 december 2006, 16:38
10watt, hij gaat dus ook niet echt roken. dat deden de 3watt waarmee ik hem verving wel..

wat mij zonet trouwens opviel toen ik hem even liet draaien, was dat ín de buis het blauw oplichte, dat kan toch eigelijk niet geod zijn? tenzij er toch wél kaboutertjes in zitten...

dispensatie van de schermroosters weet ik niet, hoe kan ik die meten/berekenen?

hugo
22 december 2006, 17:02
ik dan in mijn buizen ook een blauwe gloed en daarmee en een heel hakkerig geluid, door de bias goed af te stellen was dat weg.

Negative K3 fan
22 december 2006, 17:07
10watt, hij gaat dus ook niet echt roken. dat deden de 3watt waarmee ik hem verving wel..

wat mij zonet trouwens opviel toen ik hem even liet draaien, was dat ín de buis het blauw oplichte, dat kan toch eigelijk niet geod zijn? tenzij er toch wél kaboutertjes in zitten...

dispensatie van de schermroosters weet ik niet, hoe kan ik die meten/berekenen?

blauwe gloed hoeft niet zoveel te betekenen, je moet oppassen voor een rood/oranje gloed op de platen.

De dissipatie per buis kun je berekenen door de spanningsval over R25 (? niet duidelijk te lezen) te meten, die te delen door de weerstandwaarde en die waarde weer te delen door twee. Het getal wat je dan krijgt vermenigvuldig je met de spanning die staat op het schermrooster (pin 9 ofzo...)

chocorookie
22 december 2006, 20:23
Gniffel,

heb jij de rectifier fillaments ook soms verwerkt in de brug gelijkrichter?

Gerbren
22 december 2006, 20:32
kan dat?!
.....zucht

chocorookie
23 december 2006, 08:49
Cut the crap,
345-0-345 resulteerd in gelijkgericht 475(heel leuk voor een 6L6 amp)
berekend(489V)

18-er->290-0-290. ik denk dat je spanning veel te hoog is(als je aarding verder OK is)
Met een diode gelijkrichterbrug geef je zelfs iets extra's.

je R5 is de boel aan het proberen weg te dissiperen.
Ongeveer 580 /sqr2=+-410V onbelast bij een 290-er.

Belast zul ie naar 325V op de B+ moeten gaan zitten. ik denk dat dit realistischer is.