PDA

View Full Version : Emg



a darker shade of grey
21 december 2006, 09:20
Ik heb nou in mijn gitaar een EMG 81/85 set. Dit geeft heerlijke high gain sounds, maar clean kan ik wel vergeten, nou zijn er natuurlijk meer emg pickups op de markt en ik heb es wat rondgezocht en mijn oog is gevallen op de combinatie 85 in de bridge (hoef ik dus alleen maar om te wisselen) en een 60 of 60A in de neck. Geeft dit meer veelzijdigheid zoals ik wil, zonder de chugga chugga te verliezen?

Nou heeft EMG ook de 89, dat is ook heel interessant, dat is namelijk in humbuckerformaat de 85 en een singlecoil die je kan wisselen met een pushpull switch. Weet iemand hier iets van? Met name of het een bridge of neck pickup is? want de site geeft daar weinig uitsluitsel over, of kun je alle pickups van emg in alle posities gebruiken. Anders is een 89 in de bridge en een 60 in de neck ook heel leuk.

Danny Drug
21 december 2006, 09:51
60 is clean de mooiste van emg maar nog steeds zijn ze er niet voor bedoeld (volgens vele.. ik ben hier geen van)

ik heb ik mijn gitaar 60 en 81 en IK persoonlijk vind het clean geluid erg mooi van de 60.. maar ik speel dan ook geen jazz en blues ermee maar de clean parts van metal nummers..

a darker shade of grey
21 december 2006, 10:15
60 is clean de mooiste van emg maar nog steeds zijn ze er niet voor bedoeld (volgens vele.. ik ben hier geen van)

ik heb ik mijn gitaar 60 en 81 en IK persoonlijk vind het clean geluid erg mooi van de 60.. maar ik speel dan ook geen jazz en blues ermee maar de clean parts van metal nummers..

jah das dus ook mijn bedoeling...alleen heb ik best veel clean in mn eigen geschreven nummers....maar weet je toevallig of die 89 geschikt is voor in de brug? Dan heb je dus een 85 in de brug samen met een single coil....en dan een 60 in de neck...denk ik

Danny Drug
21 december 2006, 10:22
sorry met de 89 heb ik geen ervaring..

a darker shade of grey
21 december 2006, 10:29
sorry met de 89 heb ik geen ervaring..

haha...daar zeg je toch geen sorry voor :P

Maar heeft iemand anders wel ervaringen want ik ben wel geïnteresseerd?

En 85 in bridge + 60 in de neck geeft dus ook goed (ofja...acceptabel) clean, maar ook van die lekkere typische actieve gain, met name die 85 in de bridge dan?

mAnoontje
21 december 2006, 10:52
Ik denk niet dat je als je metal speelt vaak een SC in de brugpositie zult
gebruiken? In dat geval heeft die 89 in de brugpositie niet veel meer zin
als de 85. De 60 in de neck vind ik ook een goede clean hebben, in metaltermen.

a darker shade of grey
21 december 2006, 11:05
Ik denk niet dat je als je metal speelt vaak een SC in de brugpositie zult
gebruiken? In dat geval heeft die 89 in de brugpositie niet veel meer zin
als de 85. De 60 in de neck vind ik ook een goede clean hebben, in metaltermen.

maar voor clean is een single coil in de brug wel makkelijk, ik weet niet of je ooit een 81 clean hebt gehoord? Gadverdamme!

Maar volgens mij is het vooral een neckpickup, en dan heb ik liever de 60...
maar hoe zit het nou met de 85 in de brug? Lekkere scheur, maar acceptabele cleans? Want alle cleans uit een neckpickup wordt uiteindelijk ook vervelend, af en toe is schel clean ook wel mooi...

DarknessAwaits
21 december 2006, 11:42
Ik heb zelf een gitaar waarin ik de 81 in de halspositie heb vervangen voor een 89. Voor clean gebruik ik namelijk altijd een singlecoil, en dat gaat eigenlijk perfect met de 89. Qua humbucker sound moet ik zeggen dat ik de 81 toch wat lekkerder vind klinken, die komt vreemd genoeg ook heel erg tot z'n recht in de hals.

Als het goed is krijg ik vandaag m'n EMG 60 in de brievenbus, die ga ik in m'n zelfbouw explorer gebruiken als hals element. Schijnt heel helder te zijn, maar ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Een gokje dus.

edit: Ha, dat is ook toevallig. Postbode brengt 'm net aan de deur.

Goldeneye
21 december 2006, 13:58
maar voor clean is een single coil in de brug wel makkelijk, ik weet niet of je ooit een 81 clean hebt gehoord? Gadverdamme!

Maar volgens mij is het vooral een neckpickup, en dan heb ik liever de 60...
maar hoe zit het nou met de 85 in de brug? Lekkere scheur, maar acceptabele cleans? Want alle cleans uit een neckpickup wordt uiteindelijk ook vervelend, af en toe is schel clean ook wel mooi...


Ik denk dat gitaristen niet te lang moeten zoeken naar de 'juiste' EMG elementen. EMG elementen hebben van nature juist veel body nodig en een Gibson les Paul is hier bij uitstek geschikt voor. Koop een goede Gibson en zet er een setje EMG 85/EMG 85 of EMG 81/EMG81 in en na wat experimenteren en instellen, heb je een fantastisch geluid. EMG is zeker niet alleen voor metal bedoeld, maar ook voor fantastische blues/rock solo's. Ik heb een LP Silverburst met originele EMG 85 elementen en de gitaar klinkt werkelijk prachtig...wat een sustain. Een Jackson of Ibanez heeft van nature weinig body/zwaargewicht en zal nooit als een goede Gibson Les Paul met EMG klinken. Veel mensen hebben een hekel aan EMG, maar dan hebben ze OF de juiste gitaar er niet voor of ze zijn jaloers omdat ze het zelf niet aandurven in hun eigen gitaar om het te solderen etc en omdat ze bang zijn voor een batterijtje, want ze klinken prachtig en zijn zeker kwaliteit!! Ik zou er geen PAF's voor in de plaats willen, juist nu ik mijn sound in combinatie met de EMG en de Les Paul heb gevonden.

AART
21 december 2006, 14:08
Ik speel redelijk zware muziek(Pennywise, Metallica, Offspring) met Ibanez RG's.
Ik heb bij allebei mijn RG's een EMG 85 in de brug zitten.
Juist omdat deze iets meer bas heeft dan de 81, iets meer chuggah, en ongeveer dezelfde output. De scheur is IMO veel beter dan een 81.

Clean is erg goed, zeker samen met mijn Mark IV. Ik speel niet veel clean, maar cleans zoals bijv. Metallica op de black album zijn een eitje.
Het is natuurlijk geen low output jazzpickup, maar hij doet het erg goed als je gewoon een 'clean' sound wil.

En wat degene hierboven zegt, een Ibanez met EMG klinkt echt prima hoor, ik mis helemaal geen body. Zeker niet met mijn esdoorn/mahonie RGT.

a darker shade of grey
21 december 2006, 15:23
mooi!

Dan hoef ik alleen mijn 85 van de hals naar de bridge te laten verplaatsen en dan nog even kijken wat in de neck....de 89 of de 60?

Meningen en verschillen? Zoals darkness al zei, is de humbuckerkwaliteit van de 89 dus wat minder, maar de clean dus goed, want dat is immers een single coil. Maar de 60 clean is dus ook heel goed... Wie geeft uitsluitsel?

Danny Drug
21 december 2006, 15:56
neem een 60... dan heb je EN clean.. EN een dikke schurende vet klinkende bassige humbucker waar je absoluut de dakpannen van het dak mee afscheurt!! :rockon: :rockon: :rockon:

a darker shade of grey
21 december 2006, 16:03
okee ^^

ik heb ff heel snel een off topic vraagje, maar deze topic loopt nou lekker dus vraag ik het hier, hoef ik geen nieuwe topic te maken bij versterkers...

Neem een Engl Screamer 50 head, daar zitten twee footswitch aansluitingen in, 1 om te wisselen tussen clean en lead en nog 1 om te wisselen van clean naar crunch of van lead naar hi gain... kan dat met footswitches met 1 knop, zeg een boss fs5u (want die engl dingen zijn duur!)
En wat is het verschil tussen mono en stereo terminal in dit verband?

Mocht ik het toch moeten vragen bij het versterkerforum...geef maar een seintje.

RedBuell
21 december 2006, 16:13
In mijn RG 770 komt een 60 in de brug en een 89 in de hals positie. Deze "tip" heb ik gekregen van De Brug in Monnickendam (gitaarbouwer die ook gitaren van Jan Akkerman in onderhoud schijnt te hebben). De 60 schijnt een heel breed bereik te hebben en ik vind hem clean zeker heel goed klinken in de hals positie ik vond hem (ongeveer) net zo helder als een SD 59, in de brug positie heb ik een 60 zelf nooit gehoord maar ben wel benieuwd of iemand hier dit ooit heeft geprobeerd.


De 81 beschreef de gitaar bouwer van die zaak als het slechtse EMG element dat er is, ook naar mijn idee veel te schel, of ik had de instellingen op de amp niet lekker voor elkaar maar vond die 60 wel lekker klinken. Ook een SD JB/59 setje vind ik heel goed klinken (mooie heldere warme clean uit de 59 (N) en dikke chugga chugga en ook redelijk clean uit de JB(B), een JB in de brug klinkt stukken beter dan een 81, ik snap ook niet dat bv metallica die sound uit een 81 krijgt.

Jammer is alleen dat een 60 in de brug bijna nooit uit te proberen is in de winkel. Mischien als je toch bezig bent dat je dat ook kan proberen, ben wel benieuwd. Mischien wordt het toch een SD JB/59 setje moet nog even denken, ik heb een basswood body dus aangezien je vaak hoort dat EMG's in een bezemsteel nog goed (smaak) klinken ben ik bang dat bijvoorbeeld zo'n SD setje niet lekker uit de verf komt in de basswood body van mijn RG. De klacht van mijn oude Ibanez elementen (F2 geloof ik) was dat ik vond dat ze ballen en sustain misten,niet echt lekker clean klonken of je moest dat weer de nek in single coil zetten maar dan stond ook de singel in het midden aan.

Danny Drug
21 december 2006, 16:17
ik snap ook niet dat bv metallica die sound uit een 81 krijgt.

marshall of een mesa eroverheen... ik vind marshalls van zichzelf altijd erg bassig.. en daar krijgt mijn 81 zijn bas vandaan.. geweldig klinkend vind ik.. ik kan zien hoe hij op een treble hoge amp heeeel treble klinkt... sowieso speel ik vaak mid-scooped.. dus veel bas en treble.. dan tem je die 81 wat.. EN hij zit in een les paul wat hem ook weer zwaarder maakt...

kan je nagaan hoe bassie mijn 60 klinkt in me les paul.. ooh zo lekker...toch gaan ze beide naar me gibson :)


iemand trouwens een 60 in de neck positie gehoord? hoeveel van ze bas verliest hij dan?

RedBuell
21 december 2006, 16:36
iemand trouwens een 60 in de neck positie gehoord? hoeveel van ze bas verliest hij dan?


Lees mijn stukje nog eens over een 60 in de nek, ik probeerde hem in een LTD EC-400 over een marshall dsl-401 combo. Op niet al te hoog volume in een winkel dus dat kan ook die ruk sound van die 81 verklaren. Ik probeerde ook een EC400 AT met SD JB/59 en dat klonk echt goed over die DSL 401 (ook op laag volume) moet ik zeggen.

DarknessAwaits
21 december 2006, 16:56
Dat de 81 een ruksound heeft is echt pure onzin. Dat je er van moet houden is een tweede, maar het is wel de meest strakke. In vergelijking met passieve elementen is er minder *(teveel) aan lage tonen, en het kan daardoor erg kaal klinken als je het niet gewend bent.

Maar ik heb ook gitaren met JB's in de brug, Tonezone, Superdistortion. Het klinkt allemaal lekker, maar ook allemaal anders.

Goldeneye
21 december 2006, 17:06
EMG 85 vind ik persoonlijk ook beter in de brug dan EMG 81. De lekkere punchy bassen met distortion zijn ongeevenaard met EMG 85....ook zingt dit pickup meer in de brug dan EMG81!!
Het zal ook op jouw Ibanez zeker goed klinken, maar veel 'metal' liefhebbers denken meteen aan EMG 81 en dat maakt de sound naar mijn mening alleen maar scherper en minder vet, zingend. Als jouw gitaar lekker klinkt, zal ik hem ook zo laten...veel gitaristen zijn steeds op zoek naar ´die´ ene sound en dat verander je niet 1-2-3 met een andere pickup. Het zit toch veelal in de gitaar zelf, je vingers, soort plectrum en manier van aanslaan, plus de instellingen die je zelf hebt in combinatie met je pedalen en versterker. Zonde vind ik het ondanks dat ik een Gibson Les Paul heb met EMG, om er passieve pickups in te gaan solderen....dan gaat er toch een karakteristiek deel van je geluid weg.....niets is beter dan EMG en vooral in live-situaties. Ze gaan echt van blues tot metal..met name de EMG 85.
Gibson Burstbuckers vind ik bijv. echt niks! Mensen denken dan goed het geluid te krijgen van Gary Moore of Slash....leuk voor clean, maar zodra de distortion fors omhoog gaat, dan begeven de elementen het echt qua sound. Ik ben tevreden met de EMG 85´s!!

Danny Drug
21 december 2006, 17:18
Ze gaan echt van blues tot metal..met name de EMG 85.


totaal mee eens.. ik heb dit met me 60... met de goede instellingen kan ik hier een echt mooi bb king mee krijgen... mooi helder clean en grote sustain.. klaar :)

DarknessAwaits
21 december 2006, 17:39
Tsja, hier kunnen we natuurlijk over blijven discussiëren. Maar voor ieder die een keuze wil kunnen maken zijn de samples natuurlijk wel wat handiger:

http://www.emginc.com/downloads/mp3/EMG-81_bridge_dirty.mp3
http://www.emginc.com/downloads/mp3/EMG-85_bridge_dirty.mp3

Hier hoor je al heel duidelijk het verschil tussen de 81 en 85. De 81 is minder 'vol' en strakker, terwijl de 85 vrij bassig is en voller.

RedBuell
21 december 2006, 17:40
Dat vertelde die gitaar bouwer ook, die dingen hebben zo'n groot bereik (vooral die 60) dat je heel veel kanten op kan. En ik vind ze qua uiterlijk ook top....

Mooie gitaren heb je trouwens gebouwd D. awaits...

a darker shade of grey
22 december 2006, 09:15
dank voor alle reacties! en blijf vooral posten als je een andere mening hebt...

Maar 60 in de brug klinkt ook wel aantrekkelijk, want de 85 in de nek heeft ook redelijk mooi clean, en dan mooi helder clean uit de 60 in de brug...maar zoals iemand al zei, uitproberen wordt lastig...

het wordt dus voor mij 60/85 of 85/60 ,

tenzij iemand nog een heel overtuigende post maakt :P

RedBuell
22 december 2006, 10:54
60 brug en 85 hals ben ik wel heel benieuwd naar omdat die 85 hetzelfde schijnt te zijn als een 89, die er bij mij in komt, maar dan zonder single coil split.

a darker shade of grey
22 december 2006, 14:46
nee die 89 is een 85 humbucker op singlecoil formaat en een single coil, dus samen precies net zo groot als een humbucker, het is geen gesplitte 85...

post ff wat als je hem hebt....ben benieuwd :P

jw009
22 december 2006, 15:51
Ik zou de 60 niet in brugpositie doen, kan je beter de 81 doen. Ik ze zelf wel eens omgedraaid voor de gein, het verschil is niet heel groot maar die 81 is wel lekkerder in brugpositie
De 60 vond ik super goed voor clean, alleen niet voor slagclean daar had hij te veel hoog voor, dingen als enter sandman, one etc. kan wel echt prima daar klinkt die 60 echt super mee. 81 in de brug is idd wel redelijk schel maar wel rete strak. 85 heb ik geen ervaring mee maar schijnt dus iets minder treblelig (wat een woord!!) dan de 81.

a darker shade of grey
22 december 2006, 15:55
Ik zou de 60 niet in brugpositie doen, kan je beter de 81 doen. Ik ze zelf wel eens omgedraaid voor de gein, het verschil is niet heel groot maar die 81 is wel lekkerder in brugpositie
De 60 vond ik super goed voor clean, alleen niet voor slagclean daar had hij te veel hoog voor, dingen als enter sandman, one etc. kan wel echt prima daar klinkt die 60 echt super mee. 81 in de brug is idd wel redelijk schel maar wel rete strak. 85 heb ik geen ervaring mee maar schijnt dus iets minder treblelig (wat een woord!!) dan de 81.

81 in de brug heb ik al :P
maar ik ga es een keer die 85 in de brug proberen, want ik wil ook uit mn brug een acceptabel clean krijgen...

a darker shade of grey
23 december 2006, 16:14
Hey, hoe zou een EMG 60 in de brug klinken met een preamp booster? En wat kost het op die booster in te laten bouwen, want dat moet apart gefreesd worden...
ik wil gewoon erg veel veelzijdigheid in mn gitaartje hebben, dus vandaar al deze vragen, misschien koop ik ook wel gewoon een andere gitaar drbij...net zo makkelijk.......

maar goed, iemand daar ervaringen mee?

DarknessAwaits
23 december 2006, 19:27
Geen ervaring mee, maar in wat voor gitaar wil je het zetten dan? Als je een toonpot ofzo vervangt dan hoef je meestal geen drastische aanpassingen te doen.

Azrael
23 december 2006, 19:30
Is het moeilijk eigenlijk op EMG's in een passive gitaar te knallen? Moet je daarvoor allerlei dingen routen enzo?

RvB
23 december 2006, 20:06
Is het moeilijk eigenlijk op EMG's in een passive gitaar te knallen? Moet je daarvoor allerlei dingen routen enzo?

Volgends mij niet, alleen je moet je voeding (batterij) kwijt kunnen, en dan moet je wel een stuk uit je gitaar frezen ofzo.

DarknessAwaits
23 december 2006, 20:14
Hoeft meestal ook niet eens hoor. Batterijen kun je meestal nog net kwijt onder een slagplaat (strat) en als je een aparte control cavity hebt heb je helemaal een meevaller. 80% kans dat 'ie daar in past.

Overigens zijn de potmeters van EMG (meegeleverd) een slag kleiner dan normale potmeters, dus weer iets meer ruimte over voor de batterij.

Azrael
23 december 2006, 20:26
Hoeft meestal ook niet eens hoor. Batterijen kun je meestal nog net kwijt onder een slagplaat (strat) en als je een aparte control cavity hebt heb je helemaal een meevaller. 80% kans dat 'ie daar in past.

Overigens zijn de potmeters van EMG (meegeleverd) een slag kleiner dan normale potmeters, dus weer iets meer ruimte over voor de batterij.

Inderdaad. Ik zat aan mijn control cavity te denken. Binnenkort ga ik wat EMG's testen in verschillende gitaren. Lijkt me leuk voor in mijn RG3120 als ik het wat vind.

Philippe
23 december 2006, 21:27
Volgens mij ben ik zo onderhand de enige van dit forum met een EMG 60 in de brug en 81 in de hals.

Helemaal niks mis met de 60 in die positie. Lekker grommend laag bij de riffs, maar toch het nodige hoog bij solo´s. Klinkt imo veel lekkerder dan de 81 die ik te steriel vind klinken. De 60 zou je kunnen vergelijken met de 85 maar dan wat rauwer en donkerder. Meer chugga chugga.

De nekpositie gebruik ik bijna nooit, maar voor hetgene wat ik doe klinkt de 81 goed genoeg.

a darker shade of grey
24 december 2006, 09:57
Volgens mij ben ik zo onderhand de enige van dit forum met een EMG 60 in de brug en 81 in de hals.

Helemaal niks mis met de 60 in die positie. Lekker grommend laag bij de riffs, maar toch het nodige hoog bij solo´s. Klinkt imo veel lekkerder dan de 81 die ik te steriel vind klinken. De 60 zou je kunnen vergelijken met de 85 maar dan wat rauwer en donkerder. Meer chugga chugga.

De nekpositie gebruik ik bijna nooit, maar voor hetgene wat ik doe klinkt de 81 goed genoeg.

en wat zou er dus gebeuren als je daar een preampbooster voor laat zetten?
En trouwens ik heb maar twee controls...een mastervolume en een mastertone....dus ik denk dat ik iets apart zou moeten frezen....

glacius
24 december 2006, 11:18
waarom staar je je blind op een emg .. gooi er gewoon een dimarzio EJ custom in de neck en je hebt heerlijke clean ..
ik meen de dp211

a darker shade of grey
24 december 2006, 14:18
waarom staar je je blind op een emg .. gooi er gewoon een dimarzio EJ custom in de neck en je hebt heerlijke clean ..
ik meen de dp211

die heerlijke zware volle toon van actieve elementen :satisfie:

Maar idd, ik heb ook al gedacht aan dimarzios en seymours, maar ik weet niet of die ook zon volle zware toon geven...