PDA

View Full Version : Korina/Limba voor telecasterbody



prs
20 december 2006, 23:09
Hoe zijn de tonale eigenschappen van korina/limbahout? Ik sta op het punt een telecasterbody te kopen van korina....

koennie
20 december 2006, 23:21
ik heb gehoord dat dit vergelijkbaar is met mahonie, veel meer kan ik er niet over zeggen.

fred dons
21 december 2006, 07:29
lijkt op mahonie maar iets meer hoog, tis laten we zeggen de swampash onder de mahonie soorten, het heeft wel een grove nerf en is qua lakken nogal poreus dus je moet wel een filler gebruiken

oknarb180
21 december 2006, 09:59
Hey,

wat Fred zegt heb ik ook gehoord. Ik heb op de Meeting een balk Limba gekocht voor m'n 2e project. Wordt geloof ik ook gebruikt door Gibson voor de Flying V. Ik gok op een lekkere warme sound met dat beetje meer hoog.

vr.gr.

Branko

G.G.
21 december 2006, 10:07
Hey,

wat Fred zegt heb ik ook gehoord. Ik heb op de Meeting een balk Limba gekocht voor m'n 2e project. Wordt geloof ik ook gebruikt door Gibson voor de Flying V. Ik gok op een lekkere warme sound met dat beetje meer hoog.

vr.gr.

Branko

Lijkt me een hele lekkere houtsoort voor een stratocaster met 3 singlecoiltjes (net wat warmer geluid) of een tele (net ietsjes warmer op de brug (minder scherp) en lekker op de hals bij het normele tele halselement.

@PRS voor een tele zou ik het zeker aandurven om het te proberen.

fred dons
21 december 2006, 12:19
ik vond het voor strat "minder" beter dan mahonie dat wel maar voor een typisch strat geluid is ash of elzen toch beter
voor een tele vind ik het meer geschikt zeker met p90

kiem
21 december 2006, 12:41
idd net mahonie maar dan met meer mids, daardoor zou je t ook zonder esdoorn top kunnen gebruiken en tog hoog in je geluid hebben, met mahonie heb je al gauw een esdoorn top nodig om t hoog erin te krijgen.

MartinL
21 december 2006, 20:24
even ter info, Pascal Jacobsen van blof heeft een aantal telecasters (Sjak Zwier) met een korina body

Meneer I.
10 februari 2007, 16:12
Ik heb voor een zelfsamenbouw telecaster een witte korina body. Ik wil het donker transparant afwerken. Kan ik het beter lakken of olien?

fred dons
10 februari 2007, 18:41
lakken, bij olien is de kans zeer groot dat de kleur laag jaren na dato nog afgeeft (zeker bij donkere kleuren)

Meneer I.
10 februari 2007, 18:56
ok bedankt voor t antwoord. Nog een suggestie voor de te gebruiken lak?

De kleur moet iets donkerder worden dan dit:
http://home.casema.nl/iwanvanree/tele 1.jpg

fred dons
11 februari 2007, 10:47
in aanvulling op mijn pmtje, om de tekening nog verder mooi naar voren te halen moet je nog wel een donkere houtvuller gebruiken

Meneer I.
11 februari 2007, 11:00
ok fred, bedankt voor je pm en de aanvulling!

jan jansen
11 februari 2007, 11:56
Wat ik me afvraag is waarom een body van dat hout zoveel malen goedkoper is dan een body van bv essen.Kijk maar eens bij tonefactory daar heb je een korina body van een tele voor 65 euro en de essen(de duurste)is boven de 200 euro.


jan jansen :o :dontgeti: :dontgeti:

Meneer I.
11 februari 2007, 12:23
@jan jansen,
vroeg ik me ook al af,ik heb mijn body ook bij de tonefactory besteld. Volgens mij een tophoutsoort voor een lekker warme tone. Zeker voor een tele.

fred dons
11 februari 2007, 12:44
omdat korina niet zo duur is als men denkt, het hout is niet echt zeldzaam alleen wordt het voor weinig andere dingen gebruikt als gitaarbouw waardoor het een zeldzame houtsoort is bij de meeste houtleveranciers (de gitaarbouw is in vergelijking met bijvoorbeeld de huizen of meubelbouw een zeer kleiner speler)
daarnaast zijn er ook nog eens verschilllende kwaliteiten limba, goed en schoon limba (dus zonder wormholes, vlekken in het hout etc) is moeillijker aan te komen dan bijvoorbeeld black limba (wat ik persoonlijk mooier vind)
zeker in grote stukken voor een explorer of flying v
en dan zijn er ook nog "afgeleide" limba soorten zoals framire wat heel erg op limba lijkt (en ook familie is) maar beter verkrijgbaar is

jan jansen
11 februari 2007, 15:50
omdat korina niet zo duur is als men denkt, het hout is niet echt zeldzaam alleen wordt het voor weinig andere dingen gebruikt als gitaarbouw waardoor het een zeldzame houtsoort is bij de meeste houtleveranciers (de gitaarbouw is in vergelijking met bijvoorbeeld de huizen of meubelbouw een zeer kleiner speler)
daarnaast zijn er ook nog eens verschilllende kwaliteiten limba, goed en schoon limba (dus zonder wormholes, vlekken in het hout etc) is moeillijker aan te komen dan bijvoorbeeld black limba (wat ik persoonlijk mooier vind)
zeker in grote stukken voor een explorer of flying v
en dan zijn er ook nog "afgeleide" limba soorten zoals framire wat heel erg op limba lijkt (en ook familie is) maar beter verkrijgbaar is


Dus als ik goed tussen de letters doorlees is een body van korina zoals bij tonefactory goed als je hem in een kleur spuit,voor een ``blanke`` body moet je net geluk hebben als je een mooi stuk hout krijgt.

JJ

fred dons
11 februari 2007, 16:09
nee hoor niet perse, het probleem met korina is om het in grote schone stukken te krijgen, voor een strat heb je 2 of 3 kleine stukken nodig, voor een explorer of flying V (de traditionele korina gitaren) heb je 1 of 2 grote stukken nodig en dat is een stuk moeilijker (dus die van tonefactory kunnen best ok zijn)

Meneer I.
11 februari 2007, 17:53
Ik heb bij mijn bestelling bij tonefactory speciaal gevraagd om een mooie nerfstructuur aangezien het transparant afgewerkt gaat worden. Nu maar afwachten wat er morgen (?) binnenkomt... samen met al het beslag en electro.
De GFS elementen zijn onderweg uit de USA, de hals komt ook binnen enkele dagen. Van de week dus beginnen met de body.

jan jansen
11 februari 2007, 19:38
Ik heb bij mijn bestelling bij tonefactory speciaal gevraagd om een mooie nerfstructuur aangezien het transparant afgewerkt gaat worden. Nu maar afwachten wat er morgen (?) binnenkomt... samen met al het beslag en electro.
De GFS elementen zijn onderweg uit de USA, de hals komt ook binnen enkele dagen. Van de week dus beginnen met de body.


Ben benieuwd.Als de kwaliteit goed is bestel ik ook zo`n body,want voor dat geld.
Ik wil nog een vintage witte tele maken,vandaar.Ook heb ik al hout(essen) voor een jaguar en de tekeningen.

JJ

Mattia
11 februari 2007, 22:38
Limba is goedkoop; genoeg hout voor een body, als je een grote balk of drie afneemt, en je kunt uitkomen op een euro of 15 voor een body blank (recent nog een boel perfect kwartiers limba ingeslagen, 2-delige bodies en halzen zullen het worden; ze hadden dossee spul breed genoeg voor 1-delig, maar ik vind kwartiers limba veeeeeeel mooier). Bij Tonefactory zullen ze vast ook wel bodies van verschillende leveranciers hebben, waar ze verschillende prijzen voor betalen. Daarbij is swamp ash absurd duur, als je een body blank koopt, elzen eigenlijk ook wel.

Verder: Black Limba is moeilijker te krijgen, hierzo (alleen de arnhemse fijnhouthandel heeft wat, en nogal lelijk black limba), en in de VS ook stukken duurder dan 'wit' limba. Je moet alleen wel zoeken als je een mooi stuk wit wil, maar volgens mij heb ik topspul te pakken (tip: amsterdamse heeft nog enkele delen van 5 meter liggen, buiten, sommigen erg mooi kwartiers).

Meneer I.
12 februari 2007, 15:39
Mijn bestelling van tonefactory duurt nog even. De tele bodies zijn momenteel niet op voorraad...grrr... dat wordt langer wachten dus...

Orgasmocaster
13 februari 2007, 21:52
Y'hello,

hier zijn mijn Korina Monsters!!

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/korinastrat004.jpg
Met Bloodwood/Satine Neck
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/korinastrat014.jpg

en
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/stratmay13th030.jpg
Met Rosewood neck/Macassar Ebony toets

Cocobolo
13 februari 2007, 21:58
He Orgasmocaster, die 2 zien er vreselijk mooi uit : zelfgebouwd?? Zo ja, dan willen we meer weten :)

Orpheo
13 februari 2007, 22:28
He Orgasmocaster, die 2 zien er vreselijk mooi uit : zelfgebouwd?? Zo ja, dan willen we meer weten :)

warmoth :) wel prachtige gitaren! die hals van die strat, wow!

Meneer I.
13 februari 2007, 22:41
idd heel gaaf!

Maaruh, ik krijg voorlopig toch geen Korina Tele body. zie mail van de tonefactory:

Hallo Iwan,

we hebben te horen gekregen dat het tot eind april duurt voordat de Tele
bodies in Korina weer leverbaar zijn. We kunnen je een alternatief
bieden in de vorm van de Body TE-model [TF-1200]. Deze komt van een
andere leverancier. Het zijn dezelfde bodies die Rockinger aanbiedt.
Normaal kost deze body €126,00. Ter compensatie kunnen we je deze
duurdere en kwalitatief betere body (Alder!!) aanbieden voor € 98,00. De
leverancier had er vandaag nog 1 op voorraad dus deze heeft een relatief
korte levertijd ca 3-5 werkdagen.

Wij vernemen graag je reactie!

Ik heb maar akkoord gegeven voor de ALDER body, maar dan wordt het wel een iets traditionelere tele dan ik in gedachten had.

Eerst wilde ik dit:
http://home.casema.nl/iwanvanree/tele 1.jpg

Nu is het plan bijgesteld naar dit ‘klassieke’ model met ‘moderne humbs’ en een andere brug dan hier staat:
http://home.casema.nl/iwanvanree/tele 4.jpg

En hoort het niet meer in dit draadje thuis ;)

Orgasmocaster
13 februari 2007, 22:53
Ja, inderdaad van Warmoth.. :)
zoals je kunt zien vindt ik het nogal leuk om met exoties hout te experimenteren... :)
dit zijn nummers 2 en 4 van 5 van mijn warmoths.. en nu ben ik dus verslaafd!

Orgasmocaster
13 februari 2007, 22:58
oh, en de korina strat gaat volgende week op ebay... het is een van mijn fijnste gitaarsen maar helaas heb ik besloten dat er een AAAAA brazilian rosewood top op mn volgende strat moet... hehe