PDA

View Full Version : Gereedschap voor Lowden



Ron Valeri
20 december 2006, 20:57
**********

kiem
20 december 2006, 21:28
mischien bij een zaak die auto spullen en gereedschap voor autos ofzow verkoopt, in garages gebruiken ze vastwel zulke dingen.. lijkt me.

gewoon beetje rondvragen bij winkels, je komt ze vanzelf wel tegen

Enra
20 december 2006, 21:50
Als ik me niet vergis heeft Lowden zijn eigen model inbussleutel . In een soort halve cirkel gevormd geloof ik. Je beste kans om gebruik te maken van zo'n sleutel - lenen ofzo - is bij een Lowden dealer. Ze zijn jiet in de handel.

Maton heeft ook een eigen systeem. Daarbij wordt de endpin verwijderd en een ongeveer 50 cm lange sleutel via dat endpin gat gebruikt.

BeKaaW
20 december 2006, 22:01
Kun je geen ratel (van een dop setje) met bijgehorende verleng stukken gebruiken met een passende inbus socket? Dop setjes kosten weining waarschijnlijk minder als de passende inbus socket.

G.G.
21 december 2006, 08:20
Hallo,

Ik heb sinds kort een Lowden 0-10. Ik stel altijd zelf mijn hals af. Probleem bij de Lowden is echter dat de truss rod in de klankkast zit. Ik kan hier niet bij met een reguliere inbussleutel. Weet iemand een (internet)adres waar ik een geschikte sleutel kan kopen?

Zo is mijn situatie:

http://www.collingsguitars.com/images/truss-rod-adj-lg.gif

Groet,

Ron

Die imbussleutels met die ronde kop als op het plaatje zijn bij de betere automaterialenspeciaalzaak wel te krijgen.

Enra
21 december 2006, 11:27
Ron,

Een trussrod heeft als functie de 'relief', oftewel de noodzakelijke holling van de hals te reguleren. Niet om actie aan te passen.

Om de actie te veranderen zul je wat met het zadel moeten doen. Vuistregel is : twee mm aan de onderzijde eraf is één mm lager op de 12 fret.

Enra
21 december 2006, 12:32
Dat weet ik Enra. Toch is mijn ervaring dat een iets rechtere hals soepeler speelt en dat snaren iets lager op de hals komen te liggen. Zo lang er geen storende fretbuzz onstaat kun je met de curve van de hals het speelcomfort beinvloeden. Het gaat niet om grote verschillen, maar nog steeds voelbare verschillen.

Even los van persoonlijke smaak. Wat hou jij als actie aan (bovenkant 12e fret onder kant lage E snaar)?

En wat vind jij van de stand van de hals. Recht? Of toch een licht holling? Stel: in beide situaties ontstaat er geen fretbuzz.

Dat is afhankelijk van de mensuurlente, de 'feel', doel van de gitaar, speeltechniek (slag, fingerpicking) etc. Er zijn gitaren die met een hoge actie wonderlijk goed spelen, en er zijn gitaren die met een lage actie beroerd spelen. Maar ik houd het veelal op 3mm bij de lage E op de 12de positie. Een fractie lager is te doen.

Bij mijn gitaren is de relief ongeveer 0,5mm tot 0,8mm. Ook weer afhankelijk van bovengenoemde factoren. 1mm relief kan, maar vind ik aan de hoge kant.

Let wel ik praat over steelstrings, niet over klassieke gitaren.

Enra
21 december 2006, 14:15
Mooi! Nu nog een fotootje van je Lowden!!!