PDA

View Full Version : Een natural finish verzorgen



Gitaristje 18
20 december 2006, 20:20
Hoe verzorg je de natural finish van een gitaar? Die van mij is door de vorige eigenaar nogal slecht verzorgt, dus de helft van de gitaar is nogal dof. Is er een middeltje dat hem weer wat glans geeft en het behoudt?

koennie
20 december 2006, 20:30
ik neem aan dat de body wel gelakt is en niet met olie bewerkt is?
dan kun je gewoon poetsen totdat hij glimt. commandant 4 schijn wel een aardig goedje te zijn, of turtlewax. en dan met een fijn doekje

Gitaristje 18
20 december 2006, 20:43
Ja volgens mij wel gelakt. Zoveel weet ik niet van een gitaar finish af. Het is iig een Washburn N2.

jerome
20 december 2006, 23:21
ik neem aan dat de body wel gelakt is en niet met olie bewerkt is?
dan kun je gewoon poetsen totdat hij glimt. commandant 4 schijn wel een aardig goedje te zijn, of turtlewax. en dan met een fijn doekje

Commandant 4 is cleaner.
werkt op zich wel goed maar haalt er wel een laagje af.
Kan je beter Commandant 5 gebruiken, dit is een polish en minder schurend.
Turtlewax classic of Turtlewax polish/was voor metallic lakken werken idd ook prima..

MarkS
21 december 2006, 00:48
Ik meen me te herinneren dat de body van een N2 niet gelakt is, maar geolied o.i.d. Zou ik toch eerst even goed navragen voordat je daar vrolijk een polish insmeert.

fred dons
21 december 2006, 07:27
de n2 is inderdaad niet gelakt, je zult hem eerst moeten schuren met 400 grit totdat de body weer "schoon" is en dan zul je hem opnieuw moeten olien en waxen zodat hij weer een satijnglans heeft
(overigens brengt washburn nu ook een duurdere relic versie van de n4 uit waarbij de body er dus precies zo uit ziet als jij nu wil verhelpen )

rscalex
21 december 2006, 08:24
(overigens brengt washburn nu ook een duurdere relic versie van de n4 uit waarbij de body er dus precies zo uit ziet als jij nu wil verhelpen )
is dat een hint? :p

Gitaristje 18
21 december 2006, 14:50
Nou toen ik de gitaar kocht zag je precies waar de vorige eigenaar vaak met zijn vingers zat. Je zag hoe hij de volume knop open en dicht draaide, hoe hij de gitaar oppakte enzovoort. Op een gegeven moment had ik ontdekt dat als je er met een licht vochtig doekje overheen gaat, dat je dan al die grijze vlekken weg krijgt. Dat was al een enorme verbetering. Maar ja een beetje meer glans zou wel lekker zijn opzich. Hij heeft wel best veel glans aan de kant waar je met je arm overheen hangt als je speelt. Das wel mooi. Maar ja nou de rest nog.

G.G.
21 december 2006, 15:11
Nou toen ik de gitaar kocht zag je precies waar de vorige eigenaar vaak met zijn vingers zat. Je zag hoe hij de volume knop open en dicht draaide, hoe hij de gitaar oppakte enzovoort. Op een gegeven moment had ik ontdekt dat als je er met een licht vochtig doekje overheen gaat, dat je dan al die grijze vlekken weg krijgt. Dat was al een enorme verbetering. Maar ja een beetje meer glans zou wel lekker zijn opzich. Hij heeft wel best veel glans aan de kant waar je met je arm overheen hangt als je speelt. Das wel mooi. Maar ja nou de rest nog.

Flesje Kiwi vloeibare bijenwas doet wonderen. Ik gebruik het ook altijd op ongelakte gitaren.

Gitaristje 18
21 december 2006, 16:08
Ik had ff gekeken op de washburn site. Bij de finish van de washburn n2 uit 1992, uit dat jaar komt de mijne, staat N, B, CA. Ik weet niet wat dat betekend. N zal wel natural betekenen ozo.
Er zit kennelijk wel verschil in in de jaren. Een washburn n2 uit 1998 heeft NM, P als finish.

fred dons
21 december 2006, 17:01
P staat voor padouk , er was een echte padoek versie en 1 die padouk gekleurd was (en die af gaf omdat hij alleen geolied was en niet gelakt)

jerome
21 december 2006, 19:13
Flesje Kiwi vloeibare bijenwas doet wonderen. Ik gebruik het ook altijd op ongelakte gitaren.

Oeps, sorry, ik had ff niet begrepen dat het een ongelakte gitaar was....

Geweldige tip weer, die Kiwi was voor ongelakte gitaren!!
Ik snap trouwens sowieso niet waarom een hoop gitaristen naar een gitaarzaak gaan om die veel te dure onderhoudsmiddellen in veel te kleine flesjes te kopen terwijl je ze in andere zaken kan kopen voor 1/10 van de prijs.

Ik heb eens een Explorer zelf gemaakt en de zogenaamde speciale verf en polijstmiddeltjes gekocht bij een gitaarbouwer.

Later kwam ik erachter dat de verf gewoon bij Sikkens vandaan kwam en de poetsmiddeltjes bij Commandant, maar dan in héééééééle kleine potjes en voor idioot hoge bedragen!