PDA

View Full Version : externe analoge effecten - multitacker



Von Trippenhof
20 december 2006, 17:15
Hallo allen,

ik ben hier nieuw en vergeef me alle overbodige en storende info en vragen.
Maar ik ben op zoek naar info over multitrackers?

Ik ben sinds enkele jaren een fanatieke thuis-opnemer. Wat opneem laat ik in een studio masteren.

Eerst gebruikte ik thuis een minidisc 4 sporen multitracker.
Maar deze ging kapot en vervolgens kocht ik een Korg D16 - beter geluid, meer sporen...

Maaaaar... Ik werk graag met effecten - ik heb in de loop der jaren een aantal mooie effect apparaten gevonden en die wil ik graag gebruiken om schaamteloos van al die klankkleuren en -vervormingen te willen genieten. Het gaat hierbij m.n. om buizen, schijf en tape echoes, modulatie apparaten, ring mod's, filters, reverbs etc. - alles analoog.
En die Korg had maar een uitgang voor een extern effect, dus dat was vreselijk onhandig!

Nu vroeg ik mij af of hier misschien iemand me wil helpen om een multitracker te adviseren waarbij je wel per kanaal een effect aan kan sluiten en weer opnemen, of anderszins met heel wat meer gemak fx kunt gebruiken.

En ook:...
Is een Fostex zoveel beter als Tascam?? Is Sony te vermijden?? Moeten de Rolands op de vuilnisvaat??? Ikw eet het echt niet.

Ik dacht aan minimaal 8 sporen, maar 4 tegelijk opnemen is evt. wel te doen.
Ik vind het wel prettig als er niet een korte limiet is aan de opname kwaliteit.
Maar vooral: ZO MIN MOGELIJK MENU'S!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tips voor tweedehands spul ook zeker welkom,

met vriendelijke groet &
allzebezt!

Edwin

harrie-beton
21 december 2006, 08:51
Ik heb een heel andere invalshoek. Voor een thuisgebruiker is de computer de allerbeste multitracker die er is. Het aantal effecten en bewerkingen die dan mogelijk is ongekend. Plus deze effecten zijn allemaal perfect te repliceren omdat je ze kunt bewaren als pre set.
Als je dat combineerd met een meersporen geluidskaart kun je de oude banden of opnames op je pc zetten. Eventueel kun je de sporen naar buiten sturen en door een extern effect halen op een nieuw spoor.

bert k
21 december 2006, 11:47
Multitrackers zijn tegenwoordig allemaal digitaal, of je nou een stand-alone hebt of een computer.

Al die effecten die je noemt zijn analoog, dus moet het signaal steeds heen en weer geconverteerd worden tussen digitaal en analoog. Dit levert flink kwaliteitsverlies op. Je kan bij het opnemen meteen al je effecten al mee opnemen, maar dan kan je achteraf niks meer veranderen. Je kan ook aan het eind bij het afmixen weer analoog gaan, door een mengtafel en dan die effecte erover zetten.

Hmm, hoop gedoe..

Von Trippenhof
21 december 2006, 16:56
Bedankt voor de reacties!

*** Harrie Beton - Eventueel kun je de sporen naar buiten sturen en door een extern effect halen op een nieuw spoor.[/QUOTE]


En nog een quote van bert:
Je kan ook aan het eind bij het afmixen weer analoog gaan, door een mengtafel en dan die effecte erover zetten***

Precies! Da's wat ik bedoel!

Maar mijn vraag is dus: bij welk multitracker gaat dat nu het makkelijkst?

Bij de korg D16 moet ik een uitgang/spoor per keer nemen.... Maar ik wil juist meerdere sporen tegelijk naar een nieuw spoor kunnen mixen. Ik wil met die oude beauties spelen!!
Ik wordt gewoon niet blij van die ingebouwde programma-affecten.
Ik vind die oude effecten toch echt wel een stuk toffer.... - Knopjes draaien is leuker en ik vind het effect ook echt wel beter/sterker/vetter/mooier...

Er zijn echt wel leuke plug-ins hoor, maar ik wil graag eigenlijk werken zoals met een oud 4 sporen deck, maar dan met meer sporen en ok dan maar digitaal opslaan, want dat werkt wel weer ok met andere dingen.
Maar... voor effecten graag oude meuk en aan de knopjes zitten...
Anders wordt het ook zo van die muis-muziek.

Dusssss:
Welke multitracker is goed en heeft voor elk spoor een aparte uitgang die ik weer naar een nieuw spoor kan sturen, zoals op die Sony minidisc multitracker...?

Help?

mvg,

Edwin

henkr
21 december 2006, 18:24
Ik heb een heel andere invalshoek. Voor een thuisgebruiker is de computer de allerbeste multitracker die er is. Het aantal effecten en bewerkingen die dan mogelijk is ongekend. Plus deze effecten zijn allemaal perfect te repliceren omdat je ze kunt bewaren als pre set.
Als je dat combineerd met een meersporen geluidskaart kun je de oude banden of opnames op je pc zetten. Eventueel kun je de sporen naar buiten sturen en door een extern effect halen op een nieuw spoor.

Hij zei: ZO MIN MOGELIJK MENU'S !!!!!!!!! ;-)

@Von Trip: Ik zou voor een Revox A77 kiezen met een goeie analoge mixer en wat Unispheres in combinatie met die verzameling echo's van jouw maar naar mij kan je maar beter niet luisteren :-)

Han S
21 december 2006, 18:39
Het mooiste is een knappe analoge 16 of 24 sporenrecorder, kost een drol. Of een digitale HD recorder als de Alesis HD24, werkt kwa bediening net als een analoge recorder en je hebt 24 analoge uitgangen die je op een mengtafel kunt aansluiten.

En als je dan voldoende effect sends en returns hebt kun je heerlijk klooien met allerlei effectprocessoren, ik doe niet anders, heerlijk en supersnel klaar.

Als die menu'tjes is leuk voor een kerstdiner.

johantipker
21 december 2006, 21:38
Het mooiste is een knappe analoge 16 of 24 sporenrecorder, kost een drol. Als die menu'tjes is leuk voor een kerstdiner.

kun je wat merken en typen noemen?

en hoeveel is die drol?

Han S
21 december 2006, 22:20
kun je wat merken en typen noemen?

en hoeveel is die drol?

Ik zie op marktplaats zo af en toe een Tascam MSR16 en ook wel MSR24, of een Fostex E16 en dat werkt echt heel goed hoor. Een paar honderd euro werd gevraagd en voor de 24 wat meer. Momenteel stijgen de prijzen voor analoge machines weer.

Je moet er wel zeker van zijn dat de koppen in goede staat zijn want die zijn hardstikke duur.

Ik heb wel eens een Telefunken M15A twee inch 16 sporenmachine voor niks opgehaald, gratis.

bert k
22 december 2006, 00:03
@Von Trip: Ik zou voor een Revox A77 kiezen met een goeie analoge mixer en wat Unispheres in combinatie met die verzameling echo's van jouw maar naar mij kan je maar beter niet luisteren :-)
Nee, beter van niet. :) A77 is een 2 sporen machine...

johantipker
22 december 2006, 12:42
Ik heb wel eens een Telefunken M15A twee inch 16 sporenmachine voor niks opgehaald, gratis.

daarmee lever je dan wel een geweldige service, dat je die dingen gratis komt ophalen...zonder voorrijkosten te berekenen....... :seriousf:

bert k
22 december 2006, 13:53
En zonder de rekening van de fysiotherapeut te noemen, want je rug is wel naar god na zo'n klus...

Han S
22 december 2006, 15:08
daarmee lever je dan wel een geweldige service, dat je die dingen gratis komt ophalen...zonder voorrijkosten te berekenen....... :seriousf:

Hij is wel zwaar ja, ik denk wel 200 kilo. Ik heb hem een jaar of vier ongebruikt in de hoek gezet en uiteindelijk deed David Manley een bod van 2000 euro, dus heb ik maar afscheid genomen.

@ Bert, niks mis met de rug hoor, die machines hebben allemaal wielen en zijn uberhaupt niet te tillen.

Von Trippenhof
23 december 2006, 12:47
Het mooiste is een knappe analoge 16 of 24 sporenrecorder, kost een drol. Of een digitale HD recorder als de Alesis HD24, werkt kwa bediening net als een analoge recorder en je hebt 24 analoge uitgangen die je op een mengtafel kunt aansluiten.
.


Hartelijk dank!

Het idee om met die draaiende spoelen te gaan werken vind ik wel leuk, maar ik ben wel een beetje bang dat het nogal onderhoudsgevoelig is?? Of valt dit wel mee?
Maar dat zou dus beteken dat ik een goed mengtafeltje erbij moet aanschaffen... Enige suggesties voor een pakweg niet al te veel signaalverliezend 16 sporengevalletje oid?

mvg,

Edwin

bert k
23 december 2006, 16:53
Een HD24 heb ik al gezien voor 1200 euro, en ze klinken uitstekend. En ook tamelijk onderhoudsvrij.

Han S
23 december 2006, 19:14
Hartelijk dank!

Het idee om met die draaiende spoelen te gaan werken vind ik wel leuk, maar ik ben wel een beetje bang dat het nogal onderhoudsgevoelig is?? Of valt dit wel mee?
Maar dat zou dus beteken dat ik een goed mengtafeltje erbij moet aanschaffen... Enige suggesties voor een pakweg niet al te veel signaalverliezend 16 sporengevalletje oid?

mvg,

Edwin

Die draaiende spoelen zijn wel leuk, maar denk er om dat tapes niet goedkoop zijn. Een 1/4 inch Ampex 456 tape (2 sporen) kost €36.60 ex BTW en dan heb je 33 minuten tape op 38cm/s. Een 1/2 inch (2, 8 of 16 sporen) kost €63, een 1 inch tape ( 8, 16, 24 sporen) kost € 109 en een 2 inch tape (16 of 24 sporen) kost €225. En dan heb je de 456 tape, de GP9 kost dan €241 bijvoorbeeld.

Een een koppenblok voor een Tascam MSR24 1 inch 24 sporen machine kostte 10 jaar geleden al 6000 gulden, het koppenblok voor een Studer A series 2 inch machine kostte toen iets van 25.000 gulden heb ik me laten vertellen.

Van essentieel belang is dus dat de koppen van zo'n machine goed in orde zijn en niet versleten.

En je moet tapemachines met regelmaat afregelen maar dat is goed te doen, mits je een tape hebt met de benodigde testtonen en die is dan ook weer niet goedkoop.

Mengtafels zijn er in alle soorten en maten, van de goedkope Behringer tot de peperdure SSL, Neve en Neotek tafels. Soms kom je een leuke tafel tegen op marktplaats, maar de vraag is of dat spul allemaal wel in orde is en of daar nog wel onderdelen voor zijn te krijgen. Een 100 mm P&G fader kan zomaar 200 euro kosten en ik heb er bijvoorbeeld 72 van in mijn mengtafel zitten.

Al met al denk ik dat opnemen met een PC een stuk goedkoper zal zijn en zoals Bert al zei, de HD24 zie je al staan voor minder dan 1200 euro. Dat klinkt anders dan een spoelenmachine, maar zeker heel goed en je kunt er net zo mee omgaan als met een open spoelenmachine.

En als je graag die spoelen ziet draaien koop je gewoon een oude machine voor een paar tientjes en laat die lekker draaien op de achtergrond. :D

Geloof me maar als ik zeg dat analoog (op hi end nivo) geweldig klinkt, maar ook hardstikke duur is. Niettemin wil ik niet anders.

Von Trippenhof
23 december 2006, 22:44
quote van han s:
Geloof me maar als ik zeg dat analoog (op hi end nivo) geweldig klinkt, maar ook hardstikke duur is. Niettemin wil ik niet anders.[/QUOTE]


Jazekers, daar zijn we het over eens!
Maar ja...
Ik ga voor thuis op zoek naar een digitaal opname-opslag medium vanwege het gemak en de eenvoud met knippen en plakken en omdat het afspelen voor de meeste medemensen ook al in het digitale terrein plaatsvind: Dan maar op een schijf.
Maar het voelt toch een beetje als iets wat ik eigenlijk niet wil. Maar ik vermoed dat iedereen die weg wel zal moeten gaan.
Ook onderhoud en prijs is een kwestie...

Misschien is het wel een leuk idee om alles op band op te nemen en op band af te mixen en dan zelf ervan genieten (om nou gelijk ook platen te gaan persen...), maar uiteindelijk gaat toch alles naar de nullen en enen.
Met een band opnemen moet liever wel op een meersporentape en -vooruit dan maar- de protools in, maar da's iets voor profs achter de mengtafel: hier gaat het om home recording only!

Maar de effecten digitaal? Gitaarversterker vervorming uit een modeller?? Neuh... Liever niet. (Hoewel cleane directe gitaargeluiden door een mooie buizen-echo ook erg mooi kan klinken, vind ik).

Ik begrijp dat de pc voor thuiswerk jouw voorkeur heeft en ik begrijp het wel -als ik een mengtafel er op aansluit heb ik de mogelijkheid voor de effecten en ook veel sporen etc. tot mijn beschikking.
Maar ik geloof wel in de sport van het werken met weinig sporen: dwingt me tot meer denkwerk en focus vooraf en beter spel. En het maken van keuzes - al die mogelijkheden... Gek wordt je er van!

Dus toch maar op zoek naar een harddisc recorder met niet te veel sporen ; is nog goedkoper ook! Bedankt voor de tips!

allzebezt!

bert k
23 december 2006, 23:22
Succes, en hou ons op de hoogte!

Han S
24 december 2006, 00:27
Weet je, ik nam in de jaren 80 op met een Teac 3440 op 4 sporen met 1/4 inch tape. Je moet dan tussenmixen maken en dat deed ik naar een Tandberg taperecorder, waarna ik die mix weer op de Teac recorder zette en de overgebleven twee sporen gebruikte voor zang en solo's.

En dat klonk verdomd goed, het is ook eigenlijk leuker als je moet improviseren en een gevecht moet leveren voor een zo goed mogelijk resultaat.

Ik heb een PC die met gemak 24 sporen tegelijk kan opnemen, ik gebruik dat nooit omdat het gewoon niet het geluid geeft wat ik wil.

Collega's op de pro forums gaan steeds vaker terug naar een twee inch machine om mee op te nemen, dumpen dan alles in de DAW om de edits te maken en mixen op een mengtafel, of zetten het weer op tape en mixen vanaf daar, met outboard effecten en processoren.

Dat is de duurste manier van werken, maar dat doen ze niet zonder reden.

Ik heb de digitale revolutie vanaf het begin gevolgd en vele demonstraties bijgewoond, vanaf Sony F1 (ik heb er nog een), de Adat, ProTools etc. En altijd knapte ik af op het geluid, dus ben ik altijd met tape en analoge tafels blijven opnemen en zie, het wordt nu een nich้.

Niet dat ik een schurft heb aan digitaal, want je kunt er alles mee doen en ik gebruik het helemaal aan het eind, voor mastering.

Maar men belooft altijd van alles, je werkt namelijk met enen en nullen dus je hebt geen verlies. Nou, ga dan maar eens een stuk audio uitrekken of krimpen, of pitch het maar eens een halve toon, je houd gewoon een klotengeluid over.

En zo'n virtueel mengpaneeltje op je scherm, ik vind het niks en onmogelijk om mee te werken, hoewel het heel confortabel is om de waves te kunnen zien, dat dan wel weer.

Ach, ik ben gewoon een oude tape slet.

vulvasonic
24 december 2006, 00:33
Ik zie op marktplaats zo af en toe een Tascam MSR16 en ook wel MSR24, of een Fostex E16 en dat werkt echt heel goed hoor. Een paar honderd euro werd gevraagd en voor de 24 wat meer. Momenteel stijgen de prijzen voor analoge machines weer.

Je moet er wel zeker van zijn dat de koppen in goede staat zijn want die zijn hardstikke duur.


Han, hoe zit het met de banden?
Is daar nog makkelijk aan te komen en wat kosten die krengen voor een 24 sporen machine?

Oh, laat maar. Ik was vergeten eerst pagina 2 door te lezen..... :chicken:

Han S
24 december 2006, 00:43
Hoi Mario

Die tapes worden weer gefabriceerd dus dat is geen probleem, het wachten is op de goedkope tapes uit China, want die Chinezen schijnen de grote fabricagestraten te hebben opgekocht.

Von Trippenhof
24 december 2006, 00:52
Weet je, ik ...
Ach, ik ben gewoon een oude tape slet.


*** nee hoor, volgens mij hou je gewoon van goede muziek... en wil je die ook graag horen zoals tie goed klinkt.



toch?


niet dan??



ok...



tape slet***

harrie-beton
24 december 2006, 10:58
als je toch voor een digitale multitracker gaat (tapes is beter I know) kies dan een pc. Die is gebruikers vriendelijker dan die losse recorders hoor.
En het is ook goedkoper hoor. Je hebt een goede kaart voor 200 euro (8 sporen) en deze zijn stapelbaar tot 24 sporen.

Von Trippenhof
24 december 2006, 11:54
Helaas... computers en ik don't mix. Vraag me niet waarom, ik weet het niet,maar het is een ellende...

Knopjes draaien dus... Heerlijk!

Allzebezt!

johantipker
24 december 2006, 12:26
Han, hoe zit het met de banden?




in deze tijd van het jaar wordt er massaal korting gegeven op winterbanden... :D

johantipker
24 december 2006, 12:52
als je toch voor een digitale multitracker gaat (tapes is beter I know) kies dan een pc. Die is gebruikers vriendelijker dan die losse recorders hoor.
En het is ook goedkoper hoor. Je hebt een goede kaart voor 200 euro (8 sporen) en deze zijn stapelbaar tot 24 sporen.


het copy/pasten , knippen en plakken, werkt ook wel veel lekkerder op je pc scherm dan in zo'n klein displaytje op zo'n apparaat...

fsgert
13 juli 2007, 12:24
Hier een melding van nog een analoog freak die sinds kort weer is gestart met opnemen.

EWS ews.nl is de vertegenwoordiger van RMG banden rmgi.nl. Dit bedrijf heeft de productielijn en de rechten van EMTEC (BASF) overgenomen en produceert weer bijv. SM 911 op 1/4 en 1/2 inch. Prijzen zeer acceptabel, wel iets minder dan bovengenoemde. SM 911 is volgens mij de beste tape die er voor geld te koop is in deze wereld. De specificaties zijn geweldig (kopietje op aanvraag bij mij).
Waarom schrijf ik dit? Ik hoop dat deze banden nog lang verkrijgbaar zullen zijn (ik geloof niet in 2e hands banden). En dat staat of valt met het succes van de verkoop door deze firma. Zegt het voort. Analog is beautiful.

Nog een aanvullende over het feit dat alles toch naar de nullen en enen gaat op CD:
Dat dat pas in de eindfase (na de mixdown) gebeurt maakt een groot verschil.
Alle bewerkingen zijn dan al gebeurd in de analoge fase. En je monitort al die tijd analoog en niet digitaal.