PDA

View Full Version : 16Ohm output naar 8Ohm?



niah
20 december 2006, 15:20
vraagje van een leek:
mijn Yamaha G100 BII heeft een output van 16Ohm, maar mijn speakerkast is een 8Ohm (4x8Ohm, kan ik dus niet rewiren naar 16Ohm).

kan dit kwaad?
en kan ik de van de head een 8Ohm output maken?

het ding werkt niet op buizen (moest dat van belang zijn)

Chris Winsemius
20 december 2006, 15:38
Hoi niah

Aangezien het om 'n transistorversterker gaat zou ik hem NIET aansluiten op 'n lager ohmage.

Als twee van die speakers het vermogen van je versterken aan kunnen dan zou je er twee (in serie) kunnen gebruiken om 16 ohm te krijgen.

Succes!

Frits van Mourik
21 december 2006, 00:00
Je zou toch ook alle vier de luidsprekers in serie kunnen zetten (= 32 Ohm) en 'es proberen, hoe dat klinkt? Scheelt je weliswaar de helft in vermogen, maar het kan geen kwaad, niet voor je amp, niet voor je luidsprekers.

niah
22 december 2006, 12:51
probleempje is dat het greenback's zijn (25watt dus)
met twee zou ik dus maar aan 50watt komen, terwijl de head 100watt is.

volgens mijn lerares fysica kan het niet echt kwaad zolang ik maximum 75% van het maximum volume gebruik (volumeknop dus hoogstens op 7.5), omdat de head anders een vermogen zou leveren boven de 100watt.

maar wat zijn eigenlijk de gevolgen van het weerstandverschil? wat kan er mislopen? en kan het minder kwaad dat de speakerkast een hogere weerstand heeft dan de head?

en het is niet mogelijk een 8Ohm output te plaatsen in de head? aan de speakers kan ik niets meer veranderen (ik kom nooit aan 8Ohm) dus dacht ik maar iets aan de head te kunnen veranderen. suggesties?

Frits van Mourik
23 december 2006, 00:13
Sorry Niah, maar je juf snapt 't niet helemaal.
Je volumeknop is nu eenmaal géén vermogensbegrenzer, dus met je knop op 7,5
wordt je versterker niet ineens een 75-watter.
Signaalpieken zorgen dan nog steeds voor 100 + watt!

Een versterker laat zich niet zomaar aanpassen aan een andere uitgangsimpedantie.
Bij een buizenbak heb je een andere uitgangstrafo nodig, bij een transistorbak moet de hele eindversterker worden omgebouwd.
Zoals Chris al aangaf, is het niet verstandig om een transistoreindtrap op een lagere impedantie dan aanbevolen aan te sluiten.
De eindtrap ziet dat dan min of meer als kortsluiting.
Een hogere impedantie mag daarentegen wèl.
Dus als je je luidsprekers in serie op 32 Ohm zet, dan komt er weliswaar slechts 50 Watt uit je amp,
maar dat maakt voor volume nauwelijks tot niet uit. Believe it or not.
Nogmaals: gewoon proberen, kan geen kwaad!

matto
23 december 2006, 18:48
Glockenklang heeft een trafo op de markt waarmee je idere uitgang van een versterker kunt aanpassen op ieder luidspreker(set)
Misschien dat Audiobedrijven hier in het land ook wel dergelijke trafos aanbieden dat weet ik niet.

matto
24 december 2006, 15:16
http://www.smart-distribution.co.uk/p48.html

hardus
25 december 2006, 23:00
Je moet gewoon die speakers in serie aansluiten, dan heb je 32 ohm, da's geen probleem op een 16 ohm transistorversterker.

Frits van Mourik
26 december 2006, 00:37
http://www.smart-distribution.co.uk/p48.html

... zijnde een 300 Watt trafo van 4 naar 8 Ohm vice-versa.
Leg alsjeblieft eens uit, wat niah aan zo'n dinges zou hebben?

@ hardus: Helemaal goed!
@ niah: 32 Ohm: gewoon doen!

kassie
26 december 2006, 00:58
even een vraagje tussendoor. mijn marshall 4x12 speakerkast heeft 2 uitgangen. daartussen zit een schakelaartje waar je hem op 8 of op 16 ohm kan zetten. verder heb ik een marshall jcm 900 50 watt buizentop. welke stand moet ik hem zetten?

matto
26 december 2006, 10:18
... zijnde een 300 Watt trafo van 4 naar 8 Ohm vice-versa.
Leg alsjeblieft eens uit, wat niah aan zo'n dinges zou hebben?

@ hardus: Helemaal goed!
@ niah: 32 Ohm: gewoon doen!

8)Inderdaad er zit geen 16 Ohm aansluiting op deze trafo, misschien dat er elders een uitvoering leverbaar is met een 16 Ohm aansluiting?

niah
28 december 2006, 00:56
zolang ik geen concrete oplossing heb, ga ik eens de serie-aansluiting proberen. cab zal wel eens met de auto vanuit zwevegem gehaald moeten worden (waar wij repeteren, +/- 10km van mijn huis). de cab is zelfgemaakt (custom dus) en de achterplaat zou toch want ingekort moeten worden, zodat hij beter past (het ding heb ik erin moeten rammen met een rubberhamer).
het lijkt mij veiliger om naar 32Ohm om te schakelen dan op 8Ohm te blijven (en dan vooral voor mijn speakers). als ik het goed begrijp levert mijn versterker zelf dan nog steeds 100watt, maar door de hogere weerstand (32 ipv 16) worden mijn speakers maar met 50 watt belast. correct?

maar andere oplossingen zijn nog steeds welkom!

alvast bedankt aan diegenen die reeds suggesties gepost hebben!

Frits van Mourik
28 december 2006, 01:09
Hallo niah, da's inderdaad vrijwel correct.
Je versterker blijft in staat om 100 watt te leveren, maar zal dit niet doen, omdat 'ie door die 32 ohm minder belast wordt.
Je speakers varen hier ook wel bij, omdat ze nooit tot in de "gevarenzone" worden belast.

Succes met het openbreken van je kast en laat vooral even weten, of het een beetje klinkt!

niah
28 december 2006, 11:38
dank je! zal ik zeker doen!

ik ga dan ook even van de gelegenheid gebruik maken om foto's te nemen vanuit alle mogelijke hoeken (toen hij af was, vonden wij de oplader van ons digitaal fototoestel niet terug, en natuurlijk was de batterij leeg :cooler: )

ik denk dat de verandering pas na nieuwjaar zal plaatsvinden (heb dan wat meer tijd)

verslag volgt dus later

niah
2 januari 2007, 13:09
dit geloof ik dus zelf niet!
ik was wat afmetingen aan het nemen van mijn head omdat ik daar een nieuwe behuizing voor wil bouwen en wat zie ik daar staan waar de twee draadjes van de output uit het chassis komen? 'speaker impedance: 4Ohms'
dat is dus wel redelijk goed nieuws, maar helaas komt dit niet overeen met wat ik gemeten heb: 16Ohms!!!!!! HELP!
probleempje dus.

heb nog een vraagje voor de behuizing: is 10mm dik genoeg? en gebruik ik MDF of multiplex? ik dacht eerder multiplex voor het gewicht, maar MDF voor de stevigheid (of zal stevigheid geen verschil maken?)

Frits van Mourik
3 januari 2007, 01:41
Hoe heb je de uitgangsimpedantie van je versterker gemeten?

niah
3 januari 2007, 13:07
met een multimeter: kabel in de output van de versterker, en zo verbonden met de multimeter (de speakers waren dus niet aangesloten). maar ik ben wel geen expert in die zaken aangezien ik nog nooit een multimeter gebruikt had. ik zit in geen technische richting en heb dit dus nog nooit gebruikt. ben er wel redelijk van overtuigd dat ik juist gemeten heb. kan het zijn dat de impedantie die gemeten wordt, hoger is dan de werkelijke impedantie? ik had namelijk iets van 16,512..... of moet het altijd lager zijn? indien wel heb ik dus verkeerd gemeten.
ik zal nog afwachten. de speakerkast staat momenteel nog altijd thuis, dus aanpassingen kunnen nog gedaan worden.
zal dan ook foto's eens foto's posten van de binnenkant van de versterker, en ook van de nieuwe behuizing van de head.

Frits van Mourik
4 januari 2007, 00:17
Hallo niah,

Op deze manier meet je ergens in je eindversterker een ohmse (gelijkstroom) weerstand.
Die heeft echter nix te maken met de (wisselstroom) impedantie.
Impedantie meten doe je niet zomaar met een multimeter... lees bijv. dit draadje maar 'es:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/212310
Als je op je versterker de vermelding van 'speaker impedance: 4Ohms' tegenkomt,
dan staat dat er niet voor nix. Lijkt mij zeer plausibel.
Hetzelfde eerdere verhaal houdt dan ook hier stand:
een transistoramp mag je niet lager belasten dan aangegeven.
Hogere impedanties = geen probleem.
In jouw geval kun je de 4 X 12" 8 Ohm- kast zonder wijzigingen op je 4 ohm-amp aansluiten.

niah
4 januari 2007, 10:52
HOERA!! :dance:

ik ga nu verderwerken aan de behuizing. vandaag afschuren en alle hoeken afronden, en de bekleding aanbrengen. moet nog een oplossing vinden voor de achterkant, want die zit nu dieper dan bij de oude behuizing (heb de breedte aangepast aan de breedte van mijn cab) waarschijnlijke een nieuwe plaat aanhangen en alle dingen van de achterkant verhuizen naar die plaat (en outputs vervangen door neutrik's).

zal waarschijnlijk toch nog mijn speakerkast openbreken om de achterplaat nog wat bij te schuren en dan zijn we weer klaar om gas te geven

niah
8 januari 2007, 19:01
voila, head is af en is nu eindelijk assortie met de speakerkast.
zal proberen morgen foto's te posten