PDA

View Full Version : combinatie: modeling met buizenamp?



Nils Veen
20 december 2006, 15:08
Ik ben in het bezit van een line6 pod xt live (fijn ding) maar ben het nu beu om altijd via mn pc boxjes te moeten spelen. Ik ben nu op zoek naar een buizenamp. Hij mag ongeveer 800-1000 euro gaan kosten. Ik heb gehoord dat modelingeffectenpedalen vaak niet goed te combineren vallen met buizenamps. Heeft iemand enig idee met welke buizenversterkers dat wel kan?

jelledevos
20 december 2006, 15:34
waarom zoek je dan niet een amp die het geluid heeft dat je wilt zodat je je pod niet hoeft te gebruiken.

verder werken gitaar amps meestal niet zo goed met modellers. daar moet je dan hifi speakers voor hebben

LCH
20 december 2006, 17:15
Tja. Je kunt pakweg twee kanten op: of je koopt de buizenkast van je dromen en dát is je sound, of je hebt een POD (shitload aan sounds) en koopt een versterker daarbij die zulks zo neutraal mogelijk weergeeft. Een Peavey Bandit is wat dat betreft een veelgenoemd alternatief. Goedkoop, krachtig zat en niet stuk te krijgen.

Als je voor 1000 euro een mooie buizenbak koopt om te gebruiken met een POD verpruts je m.i. je geluid. De mooie tone van je bv. AC30 of Fender HotRod komt dan niet echt tot z'n recht en je doet ook afbreuk aan je POD. Je kunt dus het best óf buizen all-the-way gaan, óf een mooie neutrale versterker kopen voor je POD. :)

Nils Veen
20 december 2006, 17:37
waar zit em het in dat modeling en buizen niet samengaan eigelijk?

LCH
20 december 2006, 17:44
Dat weet ik ook niet precies, er zijn hier technici die je dat exact kunnen vertellen.

Over het algemeen is het ook de filosofie die achter je setup zit. Je hebt puristen die prat gaan op de tone van hun buizen. Die nemen voor lief dat je maar een paar geluiden kunt produceren, maar die geluiden zijn wel helemaal geweldig, qua beleving e.d.

De andere groep heeft schijt aan zo'n buizenbak van 30kg en neemt liever een Pod XT Live, wiens simulaties misschien 93% zo goed klinken als het origineel. En daar neemt men dan vaak een neutrale transistor-amp bij. Deze optie is overigens ook heel wat vriendelijker voor je portemonnee en voor het thuisgebruik ;)

guitardude
20 december 2006, 17:45
waar zit em het in dat modeling en buizen niet samengaan eigelijk?
Omdat je met modeling een bepaalde versterker nabootst. En als je er vervolgens een amp achter gooit met een enorm eigen karakter zal het geluid anders eruitkomen dan het modeling apparaat (of de versterker) bedoelt.
Nu kun je bij de pod xt (live denk ik ook) de Amp simulation uitzetten met de CAB/AIR knop waardoor je eigenlijk een heel uitgebreid multi-effect hebt. Dat is dan misschien nog het beste. :)

LCH
20 december 2006, 17:48
Nu kun je bij de pod xt (live denk ik ook) de Amp simulation uitzetten met de CAB/AIR knop waardoor je eigenlijk een heel uitgebreid multi-effect hebt. Dat is dan misschien nog het beste. :)
Inderdaad, daar zat ik ook net aan te denken ja. Dan heb je een buizenbak met een enorme hoeveelheid effecten, alleen m.i. is dat een beetje zonde van zo'n enorm uitgebreide POD XT Live. :)

duckman
20 december 2006, 17:48
modeling en buizen gaat prima.Het probleem zit vaak in dat gitaarbuizenversterkers gevoiced zijn en dat kan niet altijd de mooiste klankkleuring geven.De "standaard" speakers voor gitaarversterkers dragen daar, naar mijn mening, nog meer bij.

Een buizenversteker die hiervoor speciaal is gemaakt is de Atomic.
Check www.vettaville.nl (http://www.vettaville.nl) voor meer info .

succes,
Arjan

Outrage
20 december 2006, 17:49
Er bestaan wel buizenversterkers die specifiek gemaakt zijn om bv. pod uit te versterken. Atomic amps is er één van.

armageddon
20 december 2006, 17:53
Nu kun je bij de pod xt (live denk ik ook) de Amp simulation uitzetten met de CAB/AIR knop waardoor je eigenlijk een heel uitgebreid multi-effect hebt. Dat is dan misschien nog het beste. :)

Dan zet je dus de cabinet-emulatie uit. Dan heb je nog steeds een versterkermodel.

En daarnaast...waar zeg je de XT dan neer in de loop als je allemaal effecten gaat gebruiken?

johanb
20 december 2006, 18:28
Verdiep je eens in een H&K switchblade ,misschien bedoel je dat.

Kaboemba
20 december 2006, 18:39
Waarom wil je eigenlijk een buizenversterker, omdat iedereen dat HET vindt of omdat je een goed geluid zoekt ?

Als je de pod wil gebruiken doe je zelf een plezier en koop iets als een rocktron velocity of zelf een p.a. werkt het beste met een pod, daar is dat ding voor.
Niet door de mix kunnen komen live ? Ach als je 2 speakercabs hebt met een stereo eindtrap kom je een heel eind.

Ik zit nu in een band met enkel semi akoustische gitaren en dus alles direct over de p.a. en dat werkt fantastisch, het is niet hetzelfde maar het resultaat wel.

guitardude
20 december 2006, 20:22
Dan zet je dus de cabinet-emulatie uit. Dan heb je nog steeds een versterkermodel.

En daarnaast...waar zeg je de XT dan neer in de loop als je allemaal effecten gaat gebruiken?
je kunt Cabinet en Amp simulation beide uitzetten toch? In de settings kan je i.i.g ook aangeven waar je je pod xt op aan sluit :)

JorikDekkers
20 december 2006, 22:01
Een buizenamp kan idd prima met modeling samengaan. Ik heb zelf een valvetronix (AD100VT) die heel erg bevalt (zeker met GE-7 in de loop!) maar toen stond in een repetitiehok ineens een 50 watt buizencombo. Toen heb ik via voxsend->GE-7->return buizenamp de boel doorgelust en....

WAT een verbetering! Of het mooier klinkt of niet is kwestie van smaak (ik vond van wel) maar waar niet over te twisten valt is dat het geluid op hoog volume véél beter overeind bleef. Uiteindelijk ging ik zelfs bijna terug naar de instellingen die ik op slaapkamervolume had! Daarnaast zit je veel minder in het frequentiegebied van andere bandleden te wringen. Ik hou zelf best van een vol leadgeluid met heel veel midlaag, maar de bassist heeft dat ook... Bij de buizeneindtrap bleef het transparant met toch dat dreunende laag.

Ik weet in ieder geval wel dat als ik uitbreid, er iets van een vox Tonelab SE (tegen die tijd miss TonelabII of III :)) met een buizenrackeindtrap en een mooie cab gaan komen! Ongelofelijk veelzijdig en op hoog volume toch serieus goed.

Harry
21 december 2006, 09:41
ik vind het eigenlijk net zoiets als met een brommer in een auto gaan zitten. Maar misschien kan ook dat een keer van pas komen....

Albert
22 december 2006, 09:57
Modelling en buizen kan prima samen: heb zelf verschillende versterkers met een Pod gebruikt met prima resultaten. Ik zou je een Fender HotRode de Luxe aanreden (staan er genoeg op marktplaats en gitaarmarkt voor zon 500,-)
Wil je het goed doen, neem dan een Mesa 20/20 of 50/50 poweramp en een 2 maal 12" of 4 keer 12" kast. Moet kunnen voor jouw budget (wel goed zoeken). Heb een aantal jaar een PodXT Pro met een Mesa 20/20 gehad: erg veelzijdige geluiden van een prima kwaliteit.

X-Rated
22 december 2006, 11:02
Modelling en buizen kan prima samen: heb zelf verschillende versterkers met een Pod gebruikt met prima resultaten. Ik zou je een Fender HotRode de Luxe aanreden (staan er genoeg op marktplaats en gitaarmarkt voor zon 500,-)
Wil je het goed doen, neem dan een Mesa 20/20 of 50/50 poweramp en een 2 maal 12" of 4 keer 12" kast. Moet kunnen voor jouw budget (wel goed zoeken). Heb een aantal jaar een PodXT Pro met een Mesa 20/20 gehad: erg veelzijdige geluiden van een prima kwaliteit.

Dit klinkt ook erg aantrekkelijk voor mij. Ik zat eraan te denken om van een podxt>transistor amp setup naar een gewone buizenamp te gaan, maar ik wilde de functionaliteit van mijn podxt liever niet kwijtraken.

I'll give it a thought. We waren toch al van plan om een 19" Flightcase te nemen omdat we ook een of twee 19" rack tuners wilde hebben :p

Trouwens, aangezien die poweramp stereo is, kun je daar dan niet 2 speaker cabs op aansluiten of maar een? En welke cabs zijn goede opties om naar te kijken als je een budget van +/- 1000~1250 euro hebt?

peter_heijnen
22 december 2006, 17:23
Dit zijn die atomics, speciaal voor oa pod gemaakt: http://www.g66.eu/index.php?page=shop.browse&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=2

Geen idee hoe het spul klinkt, maar icm een xtlive zal het vast niet minder klinken.

henkr
22 december 2006, 17:42
[...]
Trouwens, aangezien die poweramp stereo is, kun je daar dan niet 2 speaker cabs op aansluiten of maar een? En welke cabs zijn goede opties om naar te kijken als je een budget van +/- 1000~1250 euro hebt?

Marshall 1960A's zijn standaard stereo te splitten in 2x8 Ohm.
Die gaan 2e hands voor zo'n 400 euro.