PDA

View Full Version : Volumepedaal Ernie Ball Jr.



Mirakels
20 december 2006, 14:34
Ok dan,

Ik zit te overwegen om een volumepedaal aan te schaffen. Op dit moment heb ik alles 19" en multi fx etc, maar wil terug naar een goede top met wat pedaalwerk.

Ik zit te denken aan een Ernie Ball Jr. 25K. Ik gebruik een Music Man Luke met aktieve EMG's erin.

Het pedaal moet eigenlijk niets meer en minder doen dan mijn volume regelen en dus niets aan toon veranderen. Ik heb wel eens pedaaltjes gehad die eigenlijk min of meer fungeren als een volumeknop van je gitaar en die dus veel geluid weghalen als je ze dichtdraait. Heel mooi, maar daar gebruik ik de volumeknop van de gitaar wel voor.

Het liefst een minimaal niveau (nul stand) wil ik iets meer volume, dan trap ik het pedaal iets meer in...that's it. Is dit mogelijk met een Ernie Ball Jr? Ervaringen met dit pedaal of andere types van EB? Trek toch wel naar EB. 25K is toch de goede versie voor mijn gitaar? Wat zijn de mogelijkheden van dit pedaal?

Hoor het graag.

Tristan
20 december 2006, 15:19
De Visual Sound heeft een ingebouwde boost en 10 ledjes, als de boost ingeschakeld is dan ben je bij ledje 5 op nominaal niveau...
De Ernie Ball Jr. leek mij niet zo lekker qua sweep, lijkt erg op de oudere cheapo Morleys waarbij je voet een enorme duik moet maken om het volledige volume te halen en weer terug, wat dat betreft vind ik de gewone Ernie Ball beter, die heeft eigenlijk de lekkerste sweep van alle volumepedalen die ik tot nu toe ben tegengekomen...
De Visual Sound leek wel iets met het geluid te doen, maakte het hoog iets feller en stijver, het was wel miniem en het zou ook aan de door mij bij het testen gebruikte gitaarsnoer kunnen liggen...
Ik durf niet goed te zeggen of de Ernie Ball iets doet met het geluid, valt wel mee geloof ik...

Mirakels
20 december 2006, 15:45
Allright heel goed. Thanx. Zal eens naar de Visual Sound kijken. Hij is wel oerlelijk trouwens, maar goed.

Hoe zit het met de voeding? Moeten dat soort pedalen ook gevoed worden? Ik zie bij de Visual Sound wel een power input of een 9V batterij? Hoe zit dat met de Ernie Balls?

Mee ervaringen of tips welkom! 8-)

dml
20 december 2006, 19:20
Ik heb zelf een 250K jr. en bevalt me prima. Wat Tristan bedoelt met de sweep, weet ik niet. In ieder geval is de curve van de sweep instelbaar in twee standen, linear en nog wat. Overigens is de EB VP (jr) niets meer dan de volumepotmeter op je gitaar en is 100% passief.

Mirakels
20 december 2006, 19:34
@dml: hoe houdt de EB zich wat betreft tonesuck? Merk je er iets van? Blijft de tone hetzelfde als je volume afknijpt enzo?

Heeft zeker mijn aandacht dit pedaal.

Tristan
21 december 2006, 00:22
Ik bedoelde meer dat je het pedaal wat dieper moet intrappen dan bij het gewone Ernie Ball volumepedaal, dat komt omdat hij wat kleiner is en het scharnierpunt gewoon hetzelfde is...
Voor mij voelde het net iets minder lekker...

Michael AE
21 december 2006, 11:27
Als je alleen het volume regelen wil, zul je het volumepedaal in de EFXloop van je versterker of na je distortion pedalen (Als je met een clean kanaal + distortion pedalen werkt...) moeten gebruiken. Anders krijg je soweiso het gitaar-volumeknop effect.

Mirakels
21 december 2006, 11:44
Dat is een goeie tip. Zo wil ik het pedaal inderdaad gaan gebruiken.

Fenndangoband
21 december 2006, 13:58
Ik ben ook op zoek naar een volumepedaal. Eerst en vooral bedankt voor de goede tip). Ik wil de pedaal enkel als volume gebruiken, dus geen toonswijzigingen. Nu kwam ik toevallig deze volumepedalen tegen voor 75 euro. http://img.2dehands.be/f/normal/16898300-roland-ev-5.jpg
Is dit aan te raden (opmerkingen, bevindingen, ideeën) of blijven we maar beter bij Ernie rondhangen?

Tristan
21 december 2006, 14:52
Ik ben er niet dol op, ik vind de sweep van die dingen echt niet lekker, veel te kort en lastig te bedienen, die Boss versie is beter geloof ik, maar de lekkerste is tot nu toe wel de gewone Ernie Ball i.m.o...

dml
21 december 2006, 19:14
Okay, duidelijk. Die lange sweep van de gewone vind ik dus minder fijn dan van de Jr., kwestie van gevoel dus.

Nogmaals, de VP (jr.) is niets meer dan de volumepot op je gitaar. Vind je dat de volumepot op je gitaar tone suckt (wat ik me bij een Luke met EMG's nauwelijks kan voorstellen) dan moet je ook niet aan de EB beginnen. Wellicht dat je een combinatie van weerstand en condensator aan je volumepot kan solderen om "tone suck" tegen te gaan.

Mirakels
21 december 2006, 20:14
De volumepot van de Luke "suckt" zeker geen tone. Misschien de verkeerde bewoording. Met de volumepot kun je op een Luke erg mooie dingen doen juist en daar reageren de EMG's erg mooi op vind ik.

Ik zou alleen juist graag willen dat het pedaal geen invloed heeft op het geluid, maar slechts harder en zachter...that's it.

vulvasonic
21 december 2006, 21:26
De volumepot van de Luke "suckt" zeker geen tone. Misschien de verkeerde bewoording. Met de volumepot kun je op een Luke erg mooie dingen doen juist en daar reageren de EMG's erg mooi op vind ik.

Ik zou alleen juist graag willen dat het pedaal geen invloed heeft op het geluid, maar slechts harder en zachter...that's it.

Het enige volumepedaal waarbij ik ABSOLUUT geen tonesuck heb kunnen waarnemen was een Ernie Ball. Welk type het was weet ik echter niet. Het was in ieder geval wel een ONVERWOESTBAAR apparaat.

Fenndangoband
21 december 2006, 22:57
Ik heb vandaag van iemand gegarandeerd gekregen dat de mono volumepedaal van George Dennis (die optisch werkt) totaal geen tone suckt... Ik heb het zelf niet kunnen testen dus ik weet niet of dit waar is. Iemand bevindingen... is budgetvriendelijker dan de Ernie 8-) ...

dml
22 december 2006, 10:31
De volumepot van de Luke "suckt" zeker geen tone. Misschien de verkeerde bewoording. Met de volumepot kun je op een Luke erg mooie dingen doen juist en daar reageren de EMG's erg mooi op vind ik.

Ik zou alleen juist graag willen dat het pedaal geen invloed heeft op het geluid, maar slechts harder en zachter...that's it.

Dan heeft de EB VP jr. geen invloed op je geluid. Want nogmaals, het is niets meer dan de volumepot die ook in je gitaar zit.

Michael AE
22 december 2006, 11:44
ALLES heeft invloed op je geluid. Of je er mee kan leven is een ander verhaal. Ik denk niet dat je je echt zorgen moet maken dat je complete geluid waardeloos wordt alleen omdat je een volumepedaal gebuikt, maar er zal altijd wel iets aan je sound veranderen.;)

Mirakels
22 december 2006, 12:04
Ja dat snap ik. Ik zal het pedaal eens gaan testen en nader bekijken. Hoor erg veel goede verhalen over de EB pedalen.