PDA

View Full Version : Wat nu weer bouwen?



G.G.
20 december 2006, 14:32
Zo, de PRS zit in de lak-fase, de 13e maand is ook weer gestort met dank aan mijn baas. Tijd om weer eens hout in te slaan.

Maar wat moet ik nou weer eens gaan bouwen? Ben gek op strats, maar dat bouwen ervan is niet echt heel interessant en ik heb al een stuk of 7 strats staan. Een tele is leuk, maar dat doet iedereen tegenwoordig al (naast de PRS-hype waar ik ook voor gevallen ben). LP is niet mijn ding, SG ook niet 7-snaar en superstrats ook niet echt, etc.............

Misschien toch maar een tele met hotrail in de brug en P90 op de hals ofzo, en dan thinline........

Wie heeft een idee wat nou leuk zou zijn en waar ik een echte GAS-aanval van krijg. Alle suggesties zijn welkom, alles mag: setneck, neckthrough, bolt-on, met of zonder scarfjoint etc..........

Ik weet het gewoon ff niet meer, maar wil wel blijven bouwen.

Van Dattum
20 december 2006, 14:37
Mijn volgende project: Een opgeleukte Precision Bass!! Zonder slagplaat (uiteraard), tulpenboomhout voor de body, purperhart top en walnut hals. Ik heb woeste plannen voor wat betreft de afrondingen van de body.....

G.G.
20 december 2006, 14:47
Mijn volgende project: Een opgeleukte Precision Bass!! Zonder slagplaat (uiteraard), tulpenboomhout voor de body, purperhart top en walnut hals. Ik heb woeste plannen voor wat betreft de afrondingen van de body.....

Stoer plan, alleen speel ik geen bas. Jouw tele heeft mij wel het nodige GAS bezorgd en die van Dieter heeft daar nog een schepje bovenop gedaan (misschien maar een soort Keith Richards tele bouwen?)

En de rest van het tuig hier? Wat zijn jullie van plan met een eventuele kerstbonus? Nog leuke ideeën over voor mij?

sinneD
20 december 2006, 14:52
ik zou zeggen, ga voor een tele thinline met humbuckers
daar gas ik op alleen moet ff wat geld opsparen :(

en waarom dan een tele thinline en niet iets alla gibson ES335?
omdat me huidige tele zo lekker bespeelbaar is dat ik ipv zo'n gibson liever een tele thinline zou nemen met de humbuckers dus :)

Malle Eppie
20 december 2006, 15:57
Mockingbird, maar dan met iets minder fratsen. Allen lakken of met een leuk kleurtje stainen.

Gewoon 2 humbuckers, 3-way (of 5) switch en dan v-v-t pots.

http://www.bcrich.com/images/Mockingbird_AE.JPG

hassent
20 december 2006, 16:53
Ja, doe ook eens een tele. Dan hoor je er weer bij :seriousf: . Joh, d'r zijn zat leuke dingen te bedenken. Maak eens een fantasie body met een hals met reversed headstock, of een hals zonder tuners en dan met de tuners aan de achterkant van de body. Dat zijn de echte uitdagingen!

Succes!

Javaca
20 december 2006, 16:59
Vanuit de ambachtswoestijn roept een profeet... :nervous:

Probeer eens iets akoestisch...

Heb hier nu toevallig een leuk tekeningetje gemaakt van een klein romantisch octaafgitaartje en zelf weinig tijd...;)

hassent
20 december 2006, 17:02
Je weet hoe het meestal afloopt met profeten hé....:seriousf: .

Javaca
20 december 2006, 17:05
Tsja, een profeet wordt nou eenmaal nooit geëerd in eigen stad... :sneaky:

G.G.
20 december 2006, 17:08
Probeer eens iets akoestisch...


Heb ik het lef nog niet voor. Zodra ik wel het lef heb om iets accoustisch te maken wordt het een dikke jazzbak.

Javaca
20 december 2006, 17:14
Een jazzer is meer viool- dan gitaarbouw (gestoken bovenblad e.d.)
Beginnen met iets kleins is handig als opstap.

Mattia
20 december 2006, 17:17
Als de jazzbak lonkt, bouw dan ondertussen een of ander semihollow iets. Denk groot uitgevallen, holle Les Paul, maar met de lijnen van een benedetto. Oftewel Prs-achtig, maar dan uitgehold en met gaten. Opleuken met wat extra inlay oid.

no 1 hops
20 december 2006, 17:18
een (thinline)firebird of alla anno galama
http://online-guitars.com/guitar-folder/galama-img/anno-galama.jpg
maar dan met p90

G.G.
20 december 2006, 17:19
Als de jazzbak lonkt, bouw dan ondertussen een of ander semihollow iets. Denk groot uitgevallen, holle Les Paul, maar met de lijnen van een benedetto. Oftewel Prs-achtig, maar dan uitgehold en met gaten. Opleuken met wat extra inlay oid.Kijk, dat klinkt interessant.

kiem
20 december 2006, 17:21
ontwerp zelf iets??

Mattia
20 december 2006, 18:02
Kijk, dat klinkt interessant.

Kijk eens naar David Myka's dragonfly modellen, zo qua idee:

http://www.mykaguitars.com/instruments/015/default.htm

maar dan met een eigen draai, denk ik zo...

Ash ketchum
20 december 2006, 18:04
Thinline flying V met p-90's misschien:cooler: Met ingebouwde vlammenwerper net als de gitarist van Ash.

B_2_the_a
20 december 2006, 18:15
wat dacht je van een Red Special?

of iets van een firebird o.i.d.


Je kan ook de ibanez kant op of eens naar een stratele (dubbleneck strat + tele, of halfstrat en half tele :P)
of heette dat nou de strelecaster?

BeKaaW
20 december 2006, 22:15
Ik wil na mijn laatste "mooie plank project" eerst nog even een "echte bas " bouwen en dan kompleet. Ik denk dat het kwa vorm een Washburn achtige replica wordt.

Voor de verre toekomst denk ik aan een "Brian May - Red Special" Burns, 'kwa looks en geluid net weer even anders. Misschien is dat wat?

Voormij zelf en als ik ooit de guts heb nog een acoustische bas gitaar.

Mattia
20 december 2006, 22:22
Ik blijf het best grappig vinden, eigenlijk, zo'n vraag: wat zal ik bouwen?

Mijn probleem is eerder dat ik niet weet welke van de vele projecten ik het eerst wil bouwen. Op de 'definitieve' lijst staan:

1) Akoestische jumbo (sound port, wedge, inlay, country-style)
2) Akoestische parlour/00 (sound port, cherry/spruce)
3) Electric Archtop (spruce/cedrella)
4) Lefty electric Kelly/explorer (broer van m'n vriendin)
5) Singlecut met tail cutout (black limba/maple)

(en dan eerst nog de strat en tele lakken, en m'n bariton akoestische gitaar van binding voorzien en lakken)

Daarna: 12-string akoestische gitaar, fanned fret baritone akoestische gitaar, idem maar dan 12 string, singlecut met cocobolo hals, OM/000-achtige akoestische gitaar, matched pair rio palissander parlours (eentje redwood top, eentje italiaans spruce), singlcut bass, dubbelneck baritone12/gitaar, superlichte electrische gitaar met fiberoptics in de body en hals...

En dan nog 'gewoon' een heleboel akoestische gitaren met verschillende houtsoorten, bracing, adjustable halzen, wat pickups wikkelen, een F5 mandoline bouwen, etc. etc.

Teveel projecten, te weinig tijd

B_2_the_a
20 december 2006, 22:50
jezus!

get a life ;)

Javaca
20 december 2006, 23:07
Tsja, ik herken het probleem van Mattia wel.

Nu mee bezig:
-Klassieke Torres gitaar (school)
-Brandweerauto Ford V8 Model (verjaardagscadeau voor m'n vader, moet vrijdag klaar zijn)
-Angelsaksische lier
-Mini-Virginaal
-Begonnen met een romantisch octaafgitaartje (mensuur 36 cm)

Ideeën, dromen en wensen:
-Telecaster
-Stradivarius (gitaar)

B_2_the_a
20 december 2006, 23:11
ik heb ook een hoop dingen van: dat zou ik wel willen bouwen
maar factor tijd en factor slechte werkplaats (de werkplaats zelf is groot, maar erg leeg) spelen een grote rol

daarom hou ik het maar bij effectpedaaltjes, is lekker klein :) en ik verdien er ook nog wat mee :P

Javaca
20 december 2006, 23:18
Heerlijk deze week:
-Vrij van school
-Op m'n kamer in Belgie, dus geen gezeur aan m'n hoofd
-Buigijzer binnen handbreik
-School wel open, dus wel toegang tot lintzagen, kolomboor, e.d.

B_2_the_a
20 december 2006, 23:38
toetsen?
10 tekens

Luke-wannabe
20 december 2006, 23:58
Flying V of Explorer ofzo?

B_2_the_a
21 december 2006, 00:26
een auto!!!!

Random Bassist
21 december 2006, 09:07
Ik heb zelf nog niets gebouwd, maar binnenkort begin ik met een p-bass en als tweede wil ik een Pit-bas maken.
Het idee achter die Pit-bas:
Tijdens optredens (punk) spring ik graag met mijn bas tussen het publiek als de pit in volle gang is. Na het optreden krijg ik klachten van het publiek omdat ik met de kop van mijn gitaar tegen een andere kop gemept heb + mijn bas is na ieder nummer ontstemd. Dus ik wil een bas maken (waarschijnlijk headless) met een nek die maar begint bij de 5e fret en dan BEAD snaren op leggen ipv EADG. Zo heb krijg je dezelfde toonhoogte maar met kortere snaren.
Misschien een idee voor een super korte mini strat?

B_2_the_a
21 december 2006, 09:24
ook een oplossing:
niet doen!!!

idioot!!!


overigens zal het niet hetzelfde klinken, in theorie zoudat wel zo moeten zijn maar het is toch minder!

G.G.
21 december 2006, 09:25
Misschien een idee voor een super korte mini strat?
Nee, het moet wel bespeelbaar zijn met mijn stijl van spelen. Ik hou ook wel van enigszins een traditioneel ontwerp en daar mogen best wel wat eigenzinnige aanpassingen in zitten zoals:

Mijn strat (neckthrough, lefty trem en reversed head, maar nog steeds duidelijk herkenbaar als een normale stratocaster)

Mijn PRS : neckjoint klopt niet met het origineel. Ik heb een veel betere upperfretaccess, een floyd wat er ook niet echt op hoort en 23 frets (speel altijd in Eb, vandaar)

Dus vernieuwd mag, maar het moet wel traditioneel blijven.

Ben gaan zoeken op Bendetto en kwam een hollow LP tegen met jazz brug en twee pots en 3way toggle. Die vond ik wel heel erg mooi. Misschien wordt dat de volgende wel.

B_2_the_a
21 december 2006, 09:27
wat dacht je van een bo didly?

of de strelecaster :D

Random Bassist
21 december 2006, 09:46
ook een oplossing:
niet doen!!!

idioot!!!


overigens zal het niet hetzelfde klinken, in theorie zoudat wel zo moeten zijn maar het is toch minder!

Meer/minder? Wie beslist dat? zou volgens mij klinken als een 4-snaar met een 0-fret. (ze wordt wel gebasseerd op 35" ivm die b-snaar)
Je hebt dan iig een herkenbaar geluid :)
Maar op dit moment is het maar een droom. Eerst die p-bass

Mattia
21 december 2006, 09:49
Meer/minder? Wie beslist dat? zou volgens mij klinken als een 4-snaar met een 0-fret. (ze wordt wel gebasseerd op 35" ivm die b-snaar)
Je hebt dan iig een herkenbaar geluid :)
Maar op dit moment is het maar een droom. Eerst die p-bass

Scale length heeft flink wat invloed op je tone (=mensuur, lengte van je hals). Een bas die je bij de 5de fret afzaagt is gewoon een gitaar met een ietsjes lange mensuur, misschien net een Bariton, maar is geen bas meer te noemen.

Random Bassist
21 december 2006, 10:00
Scale length heeft flink wat invloed op je tone (=mensuur, lengte van je hals). Een bas die je bij de 5de fret afzaagt is gewoon een gitaar met een ietsjes lange mensuur, misschien net een Bariton, maar is geen bas meer te noemen.

Mij hebben ze steeds wijs gemaakt dat de mensuur van een (bas)gitaar de afstand is tussen de topkam/nulfret en de brug. dus ik redeneerde: als je de B-snaar bij een een 5-snaar induwt op de 5e fret, wordt die 5e fret eigenlijk de topkam en krijg je een E, maar dan op een kortere snaar en met een klein intonatie verschil. Ik kan het mis hebben, maar het leek me een leuk idee om zo een korte bas te maken.

Mattia
21 december 2006, 10:03
Mij hebben ze steeds wijs gemaakt dat de mensuur van een (bas)gitaar de afstand is tussen de topkam/nulfret en de brug. dus ik redeneerde: als je de B-snaar bij een een 5-snaar induwt op de 5e fret, wordt die 5e fret eigenlijk de topkam en krijg je een E, maar dan op een kortere snaar en met een klein intonatie verschil. Ik kan het mis hebben, maar het leek me een leuk idee om zo een korte bas te maken.


Is 't ook, ik zeg het wat kort door de bocht. Mensuur is 2x de afstand van de topkam naar de 12de fret. Maar als de mensuur rond de 27" uitkomt, noem ik het zeker geen bas maar, als stem je het wel zo.

Random Bassist
21 december 2006, 10:14
Je zult wss gelijk hebben. Ben gewoon koppig, en ik maak hem wss toch =) ik zie wel wat het wordt.

Squier4ever
21 december 2006, 11:43
een ES-330 model?

http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/60%20es330td%20b1.jpg

oftwel een es-335 met dogears.... supergeil IMO

koennie
21 december 2006, 12:21
Ik heb zelf nog niets gebouwd, maar binnenkort begin ik met een p-bass en als tweede wil ik een Pit-bas maken.
Het idee achter die Pit-bas:
Tijdens optredens (punk) spring ik graag met mijn bas tussen het publiek als de pit in volle gang is. Na het optreden krijg ik klachten van het publiek omdat ik met de kop van mijn gitaar tegen een andere kop gemept heb + mijn bas is na ieder nummer ontstemd. Dus ik wil een bas maken (waarschijnlijk headless) met een nek die maar begint bij de 5e fret en dan BEAD snaren op leggen ipv EADG. Zo heb krijg je dezelfde toonhoogte maar met kortere snaren.
Misschien een idee voor een super korte mini strat?

waarom ga je in de pit staan? om klappen uit te delen en te incasseren. Dus schijt aan hebben en lekker met je bas klappen uitdelen :D
Ik was het ook van plan, maar bedacht me dat met een jackson kop de gevolgen toch iets groter konden zijn :)

Orpheo
21 december 2006, 12:25
@ GG.

waarom maak je niet een doubleneck strat? je bent immers een strat-fan. Ik zat ook te denken aan een doubleneck tele....

Digitech
21 december 2006, 13:33
Hollow body !!
Die dragonfly vond ik zeker vet

G.G.
21 december 2006, 14:29
Hollow body !!
Die dragonfly vond ik zeker vet

Dragonfly:

http://www.fineguitarconsultants.com/278a.jpg

Extreem vette gitaar, lijkt me wel wat.

Squier4ever
21 december 2006, 14:36
vind die body een beetje vernökt

no 1 hops
21 december 2006, 18:12
eerlijk gezegt wat overdone.
dan die reisgitaar van mattia.
oogt veel rustiger

Mattia
21 december 2006, 18:21
Mja, ik hou daar wel van, zo op z'n tijd. Hij heeft ook minder 'wilde' Dragonflys (mahonie ipv lacewood bodies, ebben/rosewood tailpieces), maar ik vind het als geheel gewoon goed...

G.G.
21 december 2006, 18:50
Mja, ik hou daar wel van, zo op z'n tijd. Hij heeft ook minder 'wilde' Dragonflys (mahonie ipv lacewood bodies, ebben/rosewood tailpieces), maar ik vind het als geheel gewoon goed...

Idd, het plaatje klopt gewoon, ook met het lacewood. Denk echt dat dit misschien wel het volgende projectje kan worden, nu nog ergens de maten vinden.

marter544
21 december 2006, 19:48
Miss een neck-thru jaguar/jazzmaster?

sonic_sam
23 december 2006, 16:53
firebird
es 335
iets gretsch-achtig
...
succes !!