PDA

View Full Version : Eigen demo's maken, iemand tips?



Lossesnaar
20 december 2006, 12:46
Dag medemuziekanten.
Wij willen onszelf s gaan opnemen, en dan niet in een ziekenhuis, maar om onszelf s te horen anders dan op video8camera.
we hebben tot onze beschikking:
instrumenten uiteraard met effecten/vertserkers e.d., kwaliteit mengpaneel, PA-systeem, computer, kwaliteit mic's
Is het aan te raden een goeie geluidskaart aan te schaffen miss, of snelle processor?

En zo vroeg ik me ook af of zoiets wat is:
http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/12741.html

Iemand ervaring daarmee toevallig?

alle tips zyn welkom.

gr Marco

Dirk_Hendrik
20 december 2006, 13:08
Interessant! Een Jack naar USB converter... Wauw eigenlijk! Da's wel heel gemakkelijk.

Maar ik gooi em wel even naar recording ;)

Roman
20 december 2006, 15:30
verdorie, da's geinig!
voor die paar centen kun je de gok best wagen dacht ik

bass blom
20 december 2006, 15:51
let wel, de meeste recording software accepteert maar 1 bron.
leuk wel dat je je gitaar met usb er in kan proppen, maar als je dan een microfoon via een geluidkaart erbij wilt doen gaat het niet.. vermoed ik.

nautic3l
20 december 2006, 23:02
Hoi Lossesnaar,

het ligt er aan hoe profi je de demo wil laten zijn. Als je beter geluid wil dan een hi8 camera (lees chronisch overstuurd geluid), kan je bijvoorbeeld deze kleine audio interface van Behringer aanschaffen http://www.feedback.nl/?id=55&b=UCA202. Hiermee heb je een stereo in/uit audio interface die je aan je mengtafel kan lussen. Dan kan je voor verschillende opties gaan.

Je kan alles uitmic-en en alles op de tafel binnen laten komen en het het stereo uitgangs signaal opnemen. Meestal klinkt dit vrij steriel en je moet misschien een paar keer overdoen omdat het een stereo mix is en je kan niet later de onafhankelijke instrumenten harder of zachter zetten.

2e optie is als je nog een mengtafeltje hebt naast die van de PA, om daar 2 mics op aan te sluiten, en deze in de ruimte te plaatsen. en gewoon spelen zoals je repeteert. Misschien nog wat tweaken door de mics wat te verplaatsen (iets verder weg van de drums of de bass) en de onderlinge verhouding van de instrumenten goed zetten qua volume en dit als een stereo signaal op te nemen. Dit kost vaak weinig tijd, klinkt organisch (je hoort de ruimte erbij) en iedereen hoort elkaar fastoenlijk, maar klinkt soms een beetje troebel. Binnen mijn band gebruiken we vaak deze methode om liedjes op te nemen in het oefenhok.

Een derde optie zou zijn om alles los 1 voor 1 op te nemen. Dus eerst drums met 2 mics, dan bass, gitaar etc. Ligt er wel aan wat voor software je gebruikt. Met de goedkoopste versie van Cubase kan je dat gewoon doen.
Voordeel hiervan is dat je alle instrumenten harder of zachter kan zetten tijdens het mixen en niet iedereen hoeft alles in een keer alles goed te spelen. Nadeel is dat het steriel kan klinken en dat het een hoop tijd kost.

Dit alles is dus gebaseerd op zo'n audio interface van Behringer. Als je meer geld er voor overhebt zijn er ook duurdere audio interfaces. Maar het principe blijft hetzelfde. Als je alles in een keer gescheiden wil opnemen, dan zou ik niet voor een PC optie gaan omdat dat een duur grapje is (processors, RAM, dure audio interfaces), maar voor een hardware oplossing. Er zijn leuke 8 en 16 digitale sporenrecorders van Boss, Fostex, Korg, etc waar alles in zit, die je voor relatief weinig geld kan kopen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet van de Naut

gorgasm
21 december 2006, 00:47
ik zou niet alles tegelijk opnemen. Anders is de kans groot dat je 15x mag herbeginnen.
Elk apart op een spoor, de boel goed doen klinken(fouten verbeteren enzo) wat mixen, masteren.

vriend van me heeft dit gedaan, klinkt gvd niet slecht!

Han S
21 december 2006, 01:01
Wat is er toch aan de hand? Er waren tijden dat bands en orkesten zo goed waren dat ze alles tegelijk foutloos en met een geweldige fibe opnamen, naar één enkel spoor en dat heette in een ver verleden mono.

Rond 1960 kwamen er taperecorders met twee sporen en ook toen werden orkesten en bands in één keer opgenomen en er waren niet van die grote mengpanelen hoor, alles wat ze hadden waren kleine mixertjes van radiostudio's.

En luister maar eens naar die opnamen van orkesten als Errol Garner, Count Basie, Woody Herman, de orkesten met Frank Sinatra en bands als van Miles Davis en Dave Brubeck. Helemaal maar dan ook helemaal niks mis mee.

En nu moet het allemaal een voor een opgenomen worden omdat het anders niet goed lukt? Heb je wel eens gehoord van 'groove', 'feel', of 'swing'?

En hoe denk je dat voor elkaar te krijgen?

Kijk, dat iets goed klinkt hoort normaal te zijn en er zijn heel veel mensen die een goed geluid uit de apparatuur kunnen halen. Maar een goed geluid moet wel eerst worden gemaakt door de muzikanten en die moeten hun ding zo goed voor elkaar hebben dat je de nadruk kunt leggen op het gevoel, want dat is het belangrijkst.

Spelen en opnemen die handel, alles tegelijk als dat kan, mooier kan het niet worden.

Roman
21 december 2006, 08:08
Idd, live openemen is een hele prima optie voor demo opnames.
Dit houdt in dat je goed moet oefenen, kunnen samenspelen etc. Dat zul je ook wel moeten wil je ooit live op de planken staan.

Als dat je al niet lukt, vergeet het track voor track dan helemaal maar. Dat is juist nog lastiger dan samenspelen.

Qua opnames kan dit ook héél erg prima uitpakken. Sterker, je krijgt een betere "sfeer" in je opnames met live opname. Dan hoor je echt de band samenspelen zeg maar. Je kunt dan nog steeds alles op een eigen track opnemen. Wel heb je last van "overspraak". Maar da's helemaal geen probleem. Immers je speelt met z'n allen. Een band klinkt als één geheel. Technisch kan het wel nadelen hebben (phase, delay, overhead ruis etc etc) but hell!

2 micro's doen het ook erg prima. Zoek de juiste "spot" op om deze stereo te plaatsen voor opnames. It's amazing Jim!

ruezzz
21 december 2006, 08:48
- Zorg dat het drumstel (acoustisch) top klinkt (laat het door iemand die er verstand van heeft opname-klaar afstellen).

- Zorg dat de instrumenten goed gestemd en geintoneerd zijn.

Dan ben je al een heel eind.

harrie-beton
21 december 2006, 10:33
Begin inderdaad eens met een opname van 1 condensator microfoons.

Goed opstellen.
Ene links, andere rechts pannen.
Output van mengtafel direct in de line van je pc.
Opnamen met audicity of adobe audion / cool edit.


Als je echt een hele band op wilt nemen plus nog wilt namixen heb je echt een speciale geluidskaart nodig plus een hoop kennis.

skanky
21 december 2006, 10:52
Wat is er toch aan de hand? Er waren tijden dat bands en orkesten zo goed waren dat ze alles tegelijk foutloos en met een geweldige fibe opnamen, naar één enkel spoor en dat heette in een ver verleden mono.


Hier heb je helemaal gelijk in, maar vergeet niet dat de engineers (toen nog in witte jassen :D ) precies weten wat ze deden. Er werd opgenomen in goede ruimtes en de engineers wisten precies wat ze qua microfoonplaatsing moesten doen. Het is verschrikkelijk moeilijk om die kwaliteit te halen.
Maar het is zeker zo dat de vibe heel belangrijk is, en dat je die alleen krijgt als ze allemaal tegelijk spelen. Het is tevens erg belangrijk dat de muzikanten zich op hun gemakt voelen. Uit ervaring weet ik inmiddels dat dat vaak het grootste probleem is bij opnames. Als muzikanten zenuwachtig zijn of niet op hun gemak voelen dan krijgen ze de vibe nooit!

gorgasm
21 december 2006, 11:08
En luister maar eens naar die opnamen van orkesten als Errol Garner, Count Basie, Woody Herman, de orkesten met Frank Sinatra en bands als van Miles Davis en Dave Brubeck. Helemaal maar dan ook helemaal niks mis mee
no offence maar ga jij die mannen vergelijken met toppicstarter?

Bijna elke band bijna neemt toch apart op?
Mar ik geef je ook gelijk, als ze het kunnen alles op 1 spoor. Lekker makkelijk
De moeilijkheid is dan dat niemand fouten mag spelen, mag aarzelen, volgens metronoom moet spelen etc etc...
En als ze dat kunnen; op 1 spoor opnemen ja.

Waarom zei ik elk apart spoor, omdat je dan 20x herbeginnen kan, zonder dat de drum(begeleiding) veranderd/moe wordt etc. Maar aan de andere kant moet je dan idd wel weten wat je doet als je alles op de juiste plaats moet zien te krijgen.

Han S
21 december 2006, 11:22
Hier heb je helemaal gelijk in, maar vergeet niet dat de engineers (toen nog in witte jassen :D ) precies weten wat ze deden. Er werd opgenomen in goede ruimtes en de engineers wisten precies wat ze qua microfoonplaatsing moesten doen. Het is verschrikkelijk moeilijk om die kwaliteit te halen.
Maar het is zeker zo dat de vibe heel belangrijk is, en dat je die alleen krijgt als ze allemaal tegelijk spelen. Het is tevens erg belangrijk dat de muzikanten zich op hun gemakt voelen. Uit ervaring weet ik inmiddels dat dat vaak het grootste probleem is bij opnames. Als muzikanten zenuwachtig zijn of niet op hun gemak voelen dan krijgen ze de vibe nooit!

Ik reageerde eigenlijk op deze post:



ik zou niet alles tegelijk opnemen. Anders is de kans groot dat je 15x mag herbeginnen.
Elk apart op een spoor, de boel goed doen klinken(fouten verbeteren enzo) wat mixen, masteren.

vriend van me heeft dit gedaan, klinkt gvd niet slecht!


Dat muzikanten niet op hun gemak zijn in de studio kan liggen aan de manier waarop ze zich in die studio voelen bejegend, maar het kan ook hun eigen schuld zijn omdat ze in feite al veel te snel de studio ingaan, zonder zich goed te hebben voorbereid.

Preproductie heet dat, je gaat je helemaal richten op de opnamesessies en oefent dat tot je het helemaal beheerst. En dan weet je zeker dat je het voor elkaar zult krijgen om in een paar takes die nummers er op te krijgen, dus weg zenuwen want je weet zeker dat het gaat lukken.

Als je dan in een studio komt waar blijkt dat je niet alles tegelijk kunt opnemen om welke reden dan ook, valt je plan in het water en heb je dus de verkeerde studio gekozen.

Je bent gewend om alles tegelijk te doen, in de oefenruimte en op het podium. Dat moet je in de studio dan ook proberen, waarbij je de solo's bijvoorbeeld niet speelt omdat je dat later in een overdub misschien beter en in delen kunt opnemen. Ook de zang kun je misschien beter met de zanger in een aparte ruimte doen en de zang op koptelefoons zetten, zodat de zanger(es) het later nog een keer over kan doen.

Maar die band moet gewoon knallen en zinderen, overspraak kan nooit een groot probleem zijn, tenzij je met z'n vieren in de slaapkamer gaat opnemen, maar een studio heeft gewoonlijk meer ruimte welke ook beter klinkt.

Denk er om dat als je eerst de drums opneemt, al dan niet met bas op DI en de gitaren voor scratch, dat het hardstikke moeilijk is om nog een keer lekker in de groove te komen als die drums van de tape of PC komt. Je ziet die drummer niet meer vanuit je ooghoeken, je ziet de stokken niet meer in de maat bewegen en dat is hardstikke lastig hoor.

Om die reden kun je jazz niet anders opnemen dan in een keer alles tegelijk, ook de zang want daar spelen ze omheen.

En als je dan weet waarom en welke microfoons het geschikst zijn, heb je de strijd gewonnen. Ik maak bijna nooit nerveuze muzikanten mee, het gaat altijd redelijk ontspannen en snel. Ik hoor wel van een hele dag soundcheck in bepaalde A- studio's, is allemaal niet nodig, een uurtje is zat, is wel zo relaxed.

De kwaliteit van vroeger halen moet geen enkel probleem zijn, die kennis is er nog steeds en in ruime mate. De witte jassen met lederen elleboogstukken zijn weg, maar de kennis niet, je moet ze wel weten te vinden.

Wat ook veranderd is zijn de orkesten. Waar ze vroeger zes avonden optraden in de clubs en 's nachts naar de studio gingen, hebben ze nu nog maar heel weinig optredens. Die routine is er niet meer dus een studiosessie is een hele onderneming voor die gasten

nautic3l
21 december 2006, 13:28
Ik denk ook dat Topic starter gewoon 2 mics in de ruimte moet plaatsen. Hiermee vang je de sfeer en het best het band geluid. Je hebt gelijk resultaat en je kan doordat je maar 2 mics hebt makkelijk met de plaatsing experimenteren. Dit deden wij als band ook toen we begonnen en nu nog steeds als we iets willen demo-en.

@Han. Ik ben helemaal met je eens dat in principe alles al band in 1 keer op band moet kunnen zetten. Zo bewaar je de energie. Maar we hebben dit gedaan met een plaat met daarvoor een gedegen pre-productie, maar doordat we de nummers helemaal dood hadden gespeeld tijdens de pre-productie en tijdens de opnames (soms wel 15 takes per liedje), kwam alles nogal mat over. We hadden tijdens die opnames wat strenger moeten zijn voor ons zelf. Maar goed je leert door je fouten.

Bij onze laatste plaat hebben we gekozen om de bass en drums op te nemen in de studio, met gitaren, vocals en synth als guides. Dit alles wel met variable click-track i.v.m. sequences. Doordat we samenspeelden legden we wel allemaal ons gevoel erin en doordat de producer ons niet meer dan 3 takes per liedjes liet doen hielden we het lekker fris.
Daarna hebben we 3 weken thuis de gitaren, vocals, synths en percussie opgenomen, waarbij we alles mooi konden inkleuren, maar met de regel van 3 takes per liedje. In mijn opinie is dat the best of both worlds in ons geval.

Maar het is ook een leerproces als band en de manier van opnemen verschilt ook erg per band/genre.

Tegen lossesnaar wil ik zeggen experimenteer lekker en zoek je eigen weg in de wondere wereld van het opnemen.

Groet van de Naut

Han S
21 december 2006, 16:02
no offence maar ga jij die mannen vergelijken met toppicstarter?

Bijna elke band bijna neemt toch apart op?
Mar ik geef je ook gelijk, als ze het kunnen alles op 1 spoor. Lekker makkelijk
De moeilijkheid is dan dat niemand fouten mag spelen, mag aarzelen, volgens metronoom moet spelen etc etc...
En als ze dat kunnen; op 1 spoor opnemen ja.

Waarom zei ik elk apart spoor, omdat je dan 20x herbeginnen kan, zonder dat de drum(begeleiding) veranderd/moe wordt etc. Maar aan de andere kant moet je dan idd wel weten wat je doet als je alles op de juiste plaats moet zien te krijgen.

Ho, wacht ff, ik heb de topicstarter nergens vergeleken met wie dan ook, ik zeg alleen dat sinds muziek wordt opgenomen het al gebeurt door alles tegelijk te spelen en dat daar niks mis mee is..

Jij bent degene die het de topicstarter afraadt en voorstelt om partijen apart op te nemen.

De topicstarter wil gewoon zijn bandje eens anders horen dan via de videocamera en heeft een mengtafel tot zijn beschikking en een PA, dus hij heeft ook microfoons. Ik zeg dan: mix maken, goede geluidskaart en mooi opnemen die hap, klaar.

Jij hebt het over 15 of 20 keer opnieuw beginnen, wel, deze mensen moeten zeker nog niet naar een studio gaan.

Waar het om gaat is dat je best met zo'n bandje een knappe opname kunt maken, je moet dan alleen de mix van te voren vaststellen en ik kan je melden dat van het begin van het platentijdperk tot half jaren 60 dit de normale procedure is geweest en dat heeft geweldig mooie platen opgeleverd.

Pas in de loop van de jaren 60 kwamen de multitrack recorders en kon elk instrument op een eigen spoor om later de mix te kunnen maken. En toen pas kwamen mensen op het idee dat je ook de partijen akoestisch gescheiden van elkaar kunt opnemen, maar omdat ze niet de beschikking hadden over meerdere goed klinkende ruimten, zijn ze dat een voor een gaan doen. Maar dat is alleen goed voor elkaar te krijgen als je daar ervaring mee hebt.

Er zijn echter veel mensen die menen dat deze methode altijd tot een beter resultaat leidt en dat is een grote misvatting, want het is veel moeilijker voor de muzikant.

Geef Hans Eykenaar een koptelefoon met een click en hij gaat als een speer, maar de gemiddelde drummer met weinig studio ervaring gaat gegarandeerd op zijn bek.

De beste methode om muziek op te nemen is in een studio met meerdere ruimten en dan alles akoestisch gescheiden van elkaar, maar wel tegelijk spelen. Er zijn weinig goedkope studio's die deze mogelijkheid hebben en daarom kiest men wel voor de aparte parijen manier van opnemen, vooral omdat men niet kan omgaan met overspraak.

Jazzbands echter, willen per sé met elkaar in dezelfde ruimte spelen en dan moet je dat ook doen. Bij andere studio's moet de contrabas speler wel in een aparte ruimte en dat haten ze en is zelfs reden om geen tweede keer daar op te nemen.

Jij zegt: bijna elke band neemt toch apart op? Ik zeg: nee hoor en ik zou wel eens willen weten wat bands het liefst doen, gewoon allemaal knallen, of tot in den treure het stukje opnieuw doen.

En idd mag niemand ernstige fouten maken, hoewel dat ook meestal te repareren valt, ook als je allemaal tegelijk in een ruimte opneemt.

De topicstarter kan dus twee dingen doen, een stereopaar op de 'sweet spot' zetten, of een mix maken met mogelijk de mengtafel in een aparte ruimte en dan gewoon een opname maken alsof het een optreden is. Inplaats van dat de mix naar de PA speakers gaat, stuur je het naar een twee sporen opnameding.

En als hij dan serieus aan een demo gaat werken kan hij kiezen uit meerdere methoden, alles tegelijk, alles apart, of een aantal tussenvormen zoals eerst de basis van bas, gitaar en drums, al dan niet met tijdelijke zang. Maar dan heb je dus wel die koptelefoon op je kanis en dat vindt ook niet iedereen gezellig.

gorgasm
21 december 2006, 16:39
Ho, wacht ff, ik heb de topicstarter nergens vergeleken
met wie dan ook
nee maar je gooit daar wel namen om U tegen te zeggen:)

Jij bent degene die het de topicstarter afraadt en
voorstelt om partijen apart op te nemen.
ik raad nix af:) ik zeg wat ik zou doen. Dit doe ik ook alleen maar uit eigen ervaring. Ja we hebben al samen opgenomen en dr miste er telkens eentje(ok niet goed voorbereid), ja we hebben al alles apart opgenomen en was ik blij dat het zo gebeurd was. Als t hem lukt om alles in 1x feilloos naar hun behoren te spelen, sure why not!

De topicstarter wil gewoon zijn bandje eens anders horen
dan via de videocamera en heeft een mengtafel tot zijn
beschikking en een PA, dus hij heeft ook microfoons.
Ik zeg dan: mix maken, goede geluidskaart en mooi
opnemen die hap, klaar.
ts heeft denk ik nergens gespecifieerd waarvoor hij wil opnemen? Indien wel, dan heb ik er over gelezen.


Jij zegt: bijna elke band neemt toch apart op?
Ik zeg: nee hoor en ik zou wel eens willen weten wat
bands het liefst doen, gewoon allemaal knallen,
of tot in den treure het stukje opnieuw doen.
daarvoor heb ik te weinig ervaring(met stijlen)
verder ben ik het eens met je post :)

ACSlater
21 december 2006, 17:07
Bij een band waar ik een tijdje geleden in speelde, namen we tijdens oefensessies nummers op met een minidisk die aan het mengpaneel was gekoppeld. Puur ter evaluatie, de minder goede dingen onderkennen. Als ik de startpost lees dan denk ik dat de TS hiernaar op zoek is en niet naar het openemen van een demo voor anderen.
De toetsen, zang en akoestisch gitaar zaten direct in het mengpaneel en de overige instrumenten werden met een condensator opgepikt uit de ruimte. Werkt prima.

henkr
21 december 2006, 18:09
Wat is er toch aan de hand? Er waren tijden dat bands en orkesten zo goed waren dat ze alles tegelijk foutloos en met een geweldige fibe opnamen [...]

Spelen en opnemen die handel, alles tegelijk als dat kan, mooier kan het niet worden.

Han heeft gelijk. Jullie moeten spelen en opnemen - alles tegelijk en uitsluitend de audio - totdat
je erbij neervalt; totdat alles echt goed is en geolied klinkt. Luister kritisch en duik, als je overtuigd
bent dat het strak is, een demostudiotje in en laat het opnemen. Dat is een ervaring die je niet snel zal
vergeten. Speel al die basispartijen live en wees zuinig met overdubs.
Denk eraan, mensen met goed klinkende, goed gestemde instrumenten met vaardigheid bespeeld,
mensen die op elkaar zijn ingespeeld kan je opnemen met twee SM58's - rechtsstreeks in
een casettedeck geplugd en hangend aan de TL-bak - en het resultaat is beter dan een
rammelend geheel met een ton aan effecten en overdubs.

Oh, en optredens altijd opnemen op video.

henkr
21 december 2006, 18:14
@gorgasm: Je manier van quoting gaat mis. Je quotes worden getoond als code waardoor we draw bars te zien krijgen. Dat is onleesbaar!

Pun
21 december 2006, 20:03
Han, ik ben het helemaal met jouw eens.

Repeteer gewoon zo veel dat je je nummers van buiten kent, dan een dagje opnemen, alles tegelijk, mixen en klaar.

Als je alles los van elkaar opneemt wordt het zo'n dooie boel, juist door alles tegelijk te doen krijg je echt meer energie in je opname.

En het scheelt nog frustraties ook, zeker als je een hekel hebt aan koptelefoons :)