PDA

View Full Version : tips voor LP



doctor liejp
20 december 2006, 12:31
Zijn er soms mensen die bijzonderheden weten omtrent het spelen op een les paul?

Ik zoek al een poosje hoe ik mn gitaar en amp moet afstellen om vlot te kunnen overschakelen van zwoele blues- sound naar scheurende rock.
Ik verwijs hiervoor naar de manier waarop slash in zijn beste dagen dit kon (en waarschijnlijk nog steeds kan)

mijn amp is een Line 6 flextone II HD met 4x 12 cabinet.

Izz
20 december 2006, 12:38
gewoon schakelen van bridge PU naar neck PU?
zo doe ik het altijd, wellicht de toon en volume van de neck PU ietsjes dicht draaien, op deze manier wissel ik altijd af tussen meer scheurende rythm sounds en een lekker zingende leadtoon... zo doet Slash het dacht ik ook gewoon...

edit: meen me ook te herinneren dat Slash z'n neck PU altijd vrij ver van de snaren af had staan, pickup verdween zowat in de PU cavity... zal ook wel helpen voor een zachtere toon...

jimihattricks
20 december 2006, 12:54
je wilt overschakelen van een zwoele bluessound naar scheurende rock..? ik snap niet helemaal wat je bedoelt, wil je van ritme naar lead overschakelen? of wil je van milde overdrive naar vrij heftige overdrive gaan..?

zo speel ik meestal:

ritme: brugpickup => overdrive (bv. TS9) => amp
lead: brug + neck => boost (bv. boss GE7) => overdrive => amp

essentieel in deze equation is echter de versterker > hoe meer ik hem push, hoe meer hij gaat oversturen en dus gaat 'zingen' als je dat zo wil zeggen.. op een transistor amp zal de vergelijking niet opgaan..

kun je niet iets doen met de kanaal switching opties van je versterker..?

doctor liejp
20 december 2006, 13:44
ik snap wat je bedoeld mbt de versterker... het is inderdaad die zingende toon die ik er uit wil krijgen. Hoe ik dit best doe met mn line6... :s er staan vee lte veel knoppe naa ndat ding ;)

Nu ken ik ook het verschil tussen mijn brug en neck-elementen, maar ik dacht dat sommige gitaristen soms spelen met volume- en tone instellingen, en dat ze daarbij dan vlot konden overschakelen naar die echte lead-toon

Orpheo
20 december 2006, 14:20
wat ik doe: ik speel slag en solo op dezelfde pup :) en voor net dat beetje extra: ts9 intrappen.

van heel smoothe blues naar heftige metal? heftige metal op brugpup en dan naar halspup met volume half open en tone op 3/4.

Goldeneye
23 december 2006, 19:05
Gewoon wat experimenteren....niets is ''fout'' in de gitaarwereld.
Juist onverwacht kom je vaak op je eigen sound door heel wat te experimenteren met de toonknoppen van de gitaar en versterker. Ik zou me niet echt binden aan standaard-instellingen die mensen doorgeven.....ik heb weleens gelezen ergens voor een bepaald nummer: bas 7, mids 4, treble 9....dit is natuurlijk bij iedere gitarist met zijn eigen gitaar en versterker heel anders!
Iedere gitarist is uniek.

Luke-wannabe
24 december 2006, 02:17
Ik heb juist mids 10, bas 5 en hoog 0 zeg maar. Warme, dikke sound :hippie:

glacius
24 december 2006, 11:15
vergeet ook vooral niet dat slash gebruik maakt van SD alico pro II pickups gebruikt , dit zijn pickups met minder output waardoor er meer dynamiek is in je aanslag .. en zoals al eerder is gezegt zit zijn neck pickup best ver van de snaren af waardoor je nog minder output zal ervaren van je neck pickup ..

dit in contrast met je brug pickup maakt het verschil tussen zingende bluesachtige lead en rauwe scheurende licks, deze zoals we gewend zijn van slash ..