PDA

View Full Version : Phaser



Fenndangoband
20 december 2006, 11:18
Ik weet dat rond het onderwerp "Phaser" al veel literatuur is geschreven op dit forum... Ik heb alles bekeken en aandachtig gelezen, maar ik blijf met vragen zitten.

Het zit zo... jaren op Line6 AX2 gespeeld. Onlangs mijn eerste tube amp gekocht... een Mesa/Boogie DC5 (geile amp!!!!!). Nu wil ik mijn sound wat upgraden met af en toe een pedaaltje aan te schaffen. Aangezien alles vroeger in die Line 6 al zat ingebouwd, heb nu geen flauw idee wat goed en slecht is en wat er te verkrijgen is. Yep.... a new noob is born :chicken: .

Dus.... ik ben op zoek naar een phaser die kan gebruikt worden vooral in een stonerband... het moet dus open, gedefinieerd en vrij ruig klinken... af en toe een vlucht naar een "spacey sound" mag ook. No tone-sucking please!

Uit mijn literatuuronderzoek op dit forum is gebleken dat er enkele klassiekers zijn die altijd goed scoren... De MXR phase 90 en de EH Small Stone (die ik momenteel aan een zeer lage prijs kan kopen... 30euro voor de USA editie). Bij de phase 90 wordt nog eens een onderscheid gemaakt tussen Bloklogo en Scriptloge (What the fuck... geen flauw idee waarover het hier gaat, please help) en ik heb gelezen dat de bloklogo's voor het jaar 1981 goed zijn en dat de MXR phase 90 na 1981 klote zijn (?????????????).
Dan heb ik ook vernomen dat de Ibanez PM7 een echte aanrader is qua diversiteit en dat de Maxon PH-350 ook een echte topper is.

Wie heeft ervaring met bovenstaande phasers en wat zijn de bevindingen (pos/neg)??? Welke phaser past het best bij de muziekstijl die ik wil (think... Kyuss, QOTSA, Mastodon, Clutch,... maw stoner-rock)??? Kan iemand mij Script/ Bloklogo van MXR uitleggen????

Alvast bedankt om deze noob te helpen. :hippie:

PS: Ik weet dat ik eigenlijk alles zelf eens moet testen maar bevindingen en informatie van anderen zijn altijd zeer interessant om je te oriënteren en bij te leren... vandaar. Cheers.

zjanke
20 december 2006, 15:24
Dus.... ik ben op zoek naar een phaser die kan gebruikt worden vooral in een stonerband... het moet dus open, gedefinieerd en vrij ruig klinken... af en toe een vlucht naar een "spacey sound" mag ook. No tone-sucking please! Uit mijn literatuuronderzoek op dit forum is gebleken dat er enkele klassiekers zijn die altijd goed scoren... De MXR phase 90 en de EH Small Stone (die ik momenteel aan een zeer lage prijs kan kopen... 30euro voor de USA editie).

Ik heb zelf een EH small stone en die voldoet prima aan jouw beschrijving, alleen heeft deze wel een beetje last van een volume drop als je hem aanzet. Je moet effe testen of je dat hinderlijk vindt



Kan iemand mij Script/ Bloklogo van MXR uitleggen????



Dit gaat over het lettertype van het logo. script logo (http://www.xtrememusician.com/images/products/3281.gif) en block logo (http://www.cathedralstone.net/Pics/Phase90.jpg)

Fenndangoband
21 december 2006, 09:12
Bedankt voor je reactie en je uitleg... ik leer bij... tja... die volumedrop heb ik natuurlijk liever niet. Valt dit niet te modden??

zoon van Piet
21 december 2006, 15:45
die volumedrop is exemplarisch -althans: mijn exemplaren hebben dat geen van allen...

edit: geen van beiden, die derde heb ik verpatst

DREAMMACHINE
21 december 2006, 15:52
een script logo phase 90 heb ik zelf en ik ben nog nooit een betere phaser tegengekomen. Werkt echt heerlijk en is ondanks zijn eene knop zeer veelzijdig te gebruiken. Helaas zijn de vintagewaarden een beetje de pan uitgestegen. Dunlop brengt naast de bloklogo ( latere model, bijna zelfde te krijgen met modificatie aan een bepaalde weerstand, r28 dacht ik) ook de script logo opnieuw uit, ik heb deze nog niet getest, maar hij ziet er iig goed uit!

ik zou als je de line6 phaser ok vindt toch naar de phase90 kijken aangezien line6 deze tegenwoordig iig gebruikt als voorbeeld voor z'n phaser modulatie.

zoon van Piet
21 december 2006, 16:03
scriptlogo heb ik ook - en ik onderschrijf je mening helemaal, want die zit in mijn pedalenbak. Maar voor stonerrock zou ik eerder een vet klinkend exemplaar(*)van de small stone(r) inzetten. Die is toch wat extremer en rockender. De script is meer een hippie-hersenmassage.

(*: smallstones verschillen onderling nogal. sommige zijn een tikkie dun, maar anderen swoesjen langs je broekspijpen omhoog)

Fenndangoband
21 december 2006, 16:31
Dit staat al vast... de small stone en de MXR phase 90 worden getest dit weekend. Alvast bedankt voor reacties. :hippie:

peter_heijnen
21 december 2006, 17:27
Nieuwe scriptlogo's zouden een midhump hebben en zodoende wat schel klinken. De vanhalen's zouden dat weer niet hebben maar die zijn onnodig duur.

Ik ga binnenkort een scriptlogo van byoc bestellen bij de gier. Lijkt me leuk om zelf eens een pedaal in mekaar te frutsen.

Kijk hier: http://www.buildyourownclone.com/phaser.html

En voor de nederlandse dealer hier: http://www.degiergitaarbouw.nl/

zoon van Piet
21 december 2006, 18:53
eddie's ouwe MXR had een hump als een kameel, luister de ouwe VH albums maar. En mn ouwe scriptlogo heeft ook dat randje dat de gitaar net uit de mix kan tillen.. heerlijk! schel? nee, dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
Maar misschien dat de nieuwe...
Leve oud spul!

robert-gitarist
21 december 2006, 19:04
Heb ook de MXR Phase90(RI) en blijft een gruwlijk vet pedaal.Zeker een van me favo's wel.Je kunt ook een nieuwe kopen en die modden na script(Kwestie van een weerstandje er tussen uit plukken ;)) Ik kan hem je absoluut aanraden.Luister na het intro van Saterday night van Herman Brood dan weet je wat je ong. kan verwachten van het pedaal.De PM7 van Ibanez heb ik gehad.Erg goed pedaal,zeker voor de spacy effects(je kunt er zelfs een geluid uit halen alsof een klok een uur "slaat") maar toch als je meer van de lekkere klassieke phase uit zal ik de MXR nemen.Ik heb ook nog een echte oude Small stone van EH maar ben ik niet zo kapot van.

Joey Handsome
21 december 2006, 19:16
Voor die bands/stijl waar jij het over hebt is een Small Stone een stuk beter dan een Phase 90. Lekker dik.

intervine divention
22 december 2006, 10:36
Ik zou zeggen Shiny Swoopin Sweeper Phaser: Klinkt lekker subtiel, daardoor goed bruikbaar, combineerd uitstekend met overdrives. verder true bypass en hele hippe looks en niet duur. Ik vind m ideaal, betere keus dan de phase90 iig

Mitch
22 december 2006, 11:03
Ik krijg binnenkort een tweedehandsje binnen, zal zeker mijn bevindingen posten.

robert-gitarist
22 december 2006, 13:48
Ik krijg binnenkort een tweedehandsje binnen, zal zeker mijn bevindingen posten.

Soundsamples zeggen meer dan tig woorden :D
Maar ben benieuwd.Ken het merk eerlijk gezegt niet.

Joey Handsome
22 december 2006, 17:00
Ik zou zeggen Shiny Swoopin Sweeper Phaser: Klinkt lekker subtiel, daardoor goed bruikbaar, combineerd uitstekend met overdrives. verder true bypass en hele hippe looks en niet duur. Ik vind m ideaal, betere keus dan de phase90 iig

Ik denk niet dat ie op zoek is naar subtiel gezien de stijl die hij speelt.

Fenndangoband
22 december 2006, 17:21
Ik denk niet dat ie op zoek is naar subtiel gezien de stijl die hij speelt.
Klopt... lekker vettig graag. Morgen test ik de Small Stone, de phase 90, en al de phasers die de winkel (key) in huis heeft. Vind wel dat de small stone de coolste looks heeft... maar ja... voor looks alleen gaan we niet. Iedereen bedankt om me wegwijs te maken in de phase stuff.

Mitch
22 december 2006, 18:13
Soundsamples zeggen meer dan tig woorden :D
Maar ben benieuwd.Ken het merk eerlijk gezegt niet.

Ik had ook niet gezegd dat ik er géén clips van zou maken ;)
Moet er weer even een keer de tijd voor vrij maken, maar ik wil wel weer een keer clips maken. Eéntje van mijn nieuwe Dean, de nieuwe phaser, misschien de D_H modded Tube King een keertje...

Fenndangoband
25 december 2006, 16:20
Het is de EH Small Stone geworden... is wat ik zocht voor mijn sound in de band... Alhoewel ik er aan denk om die mxr phase 90 op latere termijn ook aan te kopen voor andere projecten en stijlen.

Joey Handsome
26 december 2006, 13:00
Gefeliciteerd. Een vrij logische keuze. Is het de Rus of de Amerikaan geworden?

Fenndangoband
26 december 2006, 13:46
Gefeliciteerd. Een vrij logische keuze. Is het de Rus of de Amerikaan geworden?

Hey bedankt...
Het is de Amerikaanse geworden... hij klinkt zo lekker rond, vol en subtiel maar ook niet te subtiel... hij is duidelijk aanwezig.
Nieuw gekocht voor 50 euro van iemand die het Amerikaanse export/importsysteem goed kan omzeilen ... ik vond dit zeer goedkoop voor zo een pedaal... Ik heb geen volumedrop waargenomen... hopelijk blijft hij weg. Nu nog de juiste voedingsoplossing voor mijn pedaaltjes... de One spot, de PP2 of de Dunlop Brick. Ik vraag me af of die laatste 2 zeer dure beestjes zo veel beter zijn dan de finacieel vriendelijke one spot??? M.a.w. rechtvaardigt het grote prijsverschil het kwaliteitsverschil???