PDA

View Full Version : Marshall buizen top+kast, of toch niet?



Borus van den Brand
20 december 2006, 10:33
Ik was van plan een buizen top+kast kopen, maar toen hoorde ik van iemand dat als ik hem gewoon in m'n kamer gebruik, de buizen niet of amper gaan werken, omdat hij daar dan gewoon te zacht voor staat, en aangezien wij in een simpel rijtjeshuis wonen, kan ik hem moeilijk vol opendraaien.
Nu is mijn vraag: Is dit waar, en zo ja, wat voor versterker kan ik dan het beste kopen. Mijn muzieksmaak is rock(Led Zeppelin, ACDC) en ik wil graag een versterker waar ik de rest van m'n leven nog wat aan heb, en die z'n waarde behoudt.

Alvast bedankt!

Borus

The_W85
20 december 2006, 10:37
Je kan er ook een powerbrake (die is van marshall) of soortgelijk iets bij halen, dan staan je buizen lekker te gloeien maar speel je op een acceptabel niveau voor de buren

Borus van den Brand
20 december 2006, 10:51
Je kan er ook een powerbrake (die is van marshall) of soortgelijk iets bij halen, dan staan je buizen lekker te gloeien maar speel je op een acceptabel niveau voor de buren

Oke bedankt. En weet je misschien wat zo'n Powerbrake kost?

-Edit- Is het zo dat door gebruik van een Powerbrake de buizen sneller *verslijten*?

Tristan
20 december 2006, 10:53
Tsja, bij de bands die je noemt denk ik wel aan een Marshall achtige sound, dus wat dat betreft zit je wel goed...

Een paar ideeen:
Je zou een Marshall JCM800 of JMP (2204 of 2203) kunnen kopen, deze hebben een master volume, klinken op slaapkamerniveau niet ideaal, maar het zijn wel amps die het geld altijd waard blijven en waar je echt wat aan hebt als je in een bandje gaat spelen...

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Ceriatone 18 watt TMB top, die klinkt ook erg goed, is 18 watt en heeft een master volume, met deze amp kan je ook nog wel in een band spelen wat betreft volume...

Je zou eens kunnen kijken naar de Zvex Nanoamp, kost waarschijnlijk bijna evenveel geld als de Ceriatone en hier heb je niets aan als je in een band gaat spelen, maar voor thuis is dit mijns inziens wat betreft een Marshall achtige sound wel de beste oplossing, een erg goed ding!
Keuze genoeg dus... :)

Johannes
21 december 2006, 00:40
Oke bedankt. En weet je misschien wat zo'n Powerbrake kost?

-Edit- Is het zo dat door gebruik van een Powerbrake de buizen sneller *verslijten*?

Zoek es op dit forum naar "loadbox", "powerbrake", "Power Attenuator" of "Dummy load".

Verder zou ik voor in de huiskamer een (veel) kleinere amp kiezen.

sjoerd5
21 december 2006, 07:28
Verplaatst

Rude Perception
21 december 2006, 08:09
Ik heb een marshall dsl401, en dat gaat perfect. Zoek een ongeveer 50 watt buizencombootje en je zit thuis en op het podium goed.

zjanke
21 december 2006, 09:24
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Ceriatone 18 watt TMB top, die klinkt ook erg goed, is 18 watt en heeft een master volume, met deze amp kan je ook nog wel in een band spelen wat betreft volume...


Maar in een rijtjeshuis is 18 watt ook al snel te hard. Een buizenversterker is in een normaal rijtjeshuis geen optie, ook niet met een powerbreak of hotplate. Als je buren hebt die zich er niet aan storen zal het niet zo'n probleem zijn, maar ik ga er maar even van uit dat dit uitzonderingen zijn.
Natuurlijk kun je zo'n ding zacht zetten, maar dat klinkt een stuk minder goed.

Als je echt voor thuis iets wilt om te scheuren zou je op zoek moeten naar een H&K creammachine

Kim Wilson
21 december 2006, 09:32
Maar in een rijtjeshuis is 18 watt ook al snel te hard. Een buizenversterker is in een normaal rijtjeshuis geen optie, ook niet met een powerbreak of hotplate. Als je buren hebt die zich er niet aan storen zal het niet zo'n probleem zijn, maar ik ga er maar even van uit dat dit uitzonderingen zijn.
Natuurlijk kun je zo'n ding zacht zetten, maar dat klinkt een stuk minder goed.

Als je echt voor thuis iets wilt om te scheuren zou je op zoek moeten naar een H&K creammachine
Wat een onzin. Een buizenamp kan ook zacht. Ik speel thuis met mijn 40 watt Hotrod, aangesloten op mijn 2x12 cab, dat gaat prima. Het klinkt echt wel goed hoor. Je zult geen dynamische buizensound krijgen, maar daar gaat het thuis toch ook niet om? Je kunt er wel prima op oefenen.

zjanke
21 december 2006, 09:33
Natuurlijk kun je zo'n ding zacht zetten, maar dat klinkt een stuk minder goed.

Als je echt voor thuis iets wilt om te scheuren zou je op zoek moeten naar een H&K creammachine

Moeilijk he, goed lezen....

Kim Wilson
21 december 2006, 09:35
Waarom zou je thuis dan zo'n topgeluid willen? Ik had dat wel gelezen, maar ook dat gedeelte vind ik onzin. Ik heb iig niet zo'n kut-amp die voor geen meter klinkt beneden de 100 dB...

zjanke
21 december 2006, 09:45
Misschien wil de TS wel zo'n geluid omdat ie dat aangeeft? Hij wil scheuren en heeft dus niet zoveel aan een Fender.

Beste oplossing in mijn ogen is een vette Marshall kopen voor in de band en een creammachine (of iets als smokey, zvex, misschien zelfs een madamp met en 8" speakertje) voor thuis.

Kim Wilson
21 december 2006, 09:48
De TS gaat er vanuit, heeft ergens van iemand gehoord dat zo'n amp op thuisniveau niet klinkt. Ik geef alleen maar aan dat dat niet zo hoeft te zijn. Ik zeg toch niet dat ie een Fender moet kopen?

zjanke
21 december 2006, 09:50
je hebt al gelijk Hans..... en nou weer aan je werk, vort!

DaveItUp
21 december 2006, 10:06
Een oude marshall, gezien de bands genoemd in de beginpost, valt al af, want die klinken idd nergens naar op zeer lage niveaus. Dan pak ik nog liever m'n valvestate haha.

18w is wel een optie, maar voor optreden? Ik weet t niet hoor....

Tristan
21 december 2006, 11:23
Mwa, ik doe ook gigs met mijn 20 wattertje en in de oefenruimte en bij de meeste gigs wordt die maar tot halverwege opengedraaid, vandaar dat ik ook de Ceriatone 18 watt TMB noemde, want die heeft een master volume, op die amp moet je denk wel voortrap i.c.m. eindbuisvervorming kunnen krijgen denk ik...

Mitch
21 december 2006, 13:49
Een HotRod is niet in de verste verte te vergelijken met hoe een old school Marshall werkt, die vergelijking gaat écht mank en da's wel waar de topic starter naar zoekt.

Even een paar dingen op een rijtje:
*
Een power brake werkt wel, maar maakt het vooral goed mogelijk om je amp verder open te schroeven dan oorverdovend en toch ongeveer een normaal repetitie-niveau te hebben qua volume. Ze zijn niet echt geschikt om je volume terug te draaien tot huiskamerniveau. Het kan allemaal wel, maar dan hou je geen sound over die beter is dan wat uit een Cube30 komt, da's 't probleem.
*
Een 18W-kit heeft echt eindbuisoversturing nodig, dus een flinke portie volume. Om die lekker te laten crunchen zul je dus weer een power brake nodig hebben, zie verder bovenstaand verhaal.
*
Een goede master volume zou inderdaad een goeie optie zijn. Misschien nog wel beter: de modernere amps als Koch en Engl maken buizen amps die nog behoorlijk OK klinken op lager volume. Niet direct de hoek die je zoet, maar wel de moeite om uit te proberen.
*
Qua cab: voor thuis is meer dan een 4x12 echt overkill en op het podium kun je daar ook prima mee uit de voeten.

Chris Winsemius
21 december 2006, 14:10
Ik was van plan een buizen top+kast kopen, maar toen hoorde ik van iemand dat als ik hem gewoon in m'n kamer gebruik, de buizen niet of amper gaan werken, omdat hij daar dan gewoon te zacht voor staat, en aangezien wij in een simpel rijtjeshuis wonen, kan ik hem moeilijk vol opendraaien.
Nu is mijn vraag: Is dit waar, en zo ja, wat voor versterker kan ik dan het beste kopen. Mijn muzieksmaak is rock(Led Zeppelin, ACDC) en ik wil graag een versterker waar ik de rest van m'n leven nog wat aan heb, en die z'n waarde behoudt.

Alvast bedankt!

Borus

Dicht in de buurt maar vrij kostbaar: oude plexi Marshall en dan veel te hard :)

Wat betaalbaarder: 2e hands reïssue 1959 laten modificeren voor die sound en 'n goeie mastervolume d'r in laten zetten. Kun je altijd optreden en thuis heb je minimaal 95% van die sound.

U mag mij PB-en :)

DaveItUp
21 december 2006, 14:16
95% hoe bedoel je dat?

De master in mijn 70s 1959 werkt echt perfect, vanaf ongeveer 3-4 klinkt t gewoon erg goed, maar dat is nog steeds redelijk hard hehe. Alles daarvoor is een compromis. Ik denk dat als je de volume's 1 en 2 niet te ver opendraait en er een goede overdrive voorgooit je thuis een heel acceptabele sound kunt hebben met de master op 1-2.

Chris Winsemius
21 december 2006, 14:24
95% hoe bedoel je dat?

De master in mijn 70s 1959 werkt echt perfect, vanaf ongeveer 3-4 klinkt t gewoon erg goed, maar dat is nog steeds redelijk hard hehe. Alles daarvoor is een compromis. Ik denk dat als je de volume's 1 en 2 niet te ver opendraait en er een goede overdrive voorgooit je thuis een heel acceptabele sound kunt hebben met de master op 1-2.

Met 'n plexi-replica uitgangstrafo en dan diezelfde mv.
Bij 'n betere trafo wordt de klank al op hele lage volumes beter/echter.

DaveItUp
21 december 2006, 14:42
Ah de trafo van de reissue vs een replica plexi?

En het verschil tussen een 70s trafo en zo'n replica plexi ?

Tristan
21 december 2006, 14:45
Sorry, maar sommige tips die jullie geven zijn i.m.o. niet echt zinvol...
Een 1959 reissue laten modificeren?
Zo'n amp blijft zijn geld nooit waard en dan zou ik op z'n minst geen 1959 maar een 1987 of een JTM45 nemen, die zijn in ieder geval wat handelbaarder wat betreft vermogen en daar kan je ook makkelijker een 2x12 cab aan hangen, want meer dan een 2x12 is thuis en in de meeste bandsituaties eigenlijk overkill...
Daarom kwam ik dan ook op de Ceriatone 18 watt TMB top uit, goede trafo erin (Mercury Magnetics ofzo) en je bent klaar, okee die blijft zijn geld waarschijnlijk ook niet waard, maar het kost in ieder geval wel een heel stuk minder dan een tweedehandse 1959 die dan ook nog eens voor honderden euro's gemod moet gaan worden...
Wat Mitch zei klopt wel, sommige moderne amps klinken op laag volume nog goed, alleen is daar het nadeel van dat ze op hogere volumes vaak niet zo super klinken, niet zo vet als een ouderwetse amp, als je zo'n ouderwetse Rock sound zoekt tenminste...
Voor thuis is de Zvex Nanohead een ontzettend goede optie, ik heb deze getest t.o.v. een Creammachine en de Nanohead klonk i.m.o. echt veel beter...
De Creammachine is wel een stuk goedkoper, dus misschien is het in die hoedanigheid wel een interessant ding...
Je zou bijvoorbeeld zo'n Creammachine kunnen kopen voor thuis en dan een JCM800 of JMP 2203 of 2204 voor in bandsituaties, dan kan je echt in alle situaties uit de voeten, ben je relatief niet te veel geld kwijt, heb je twee amps waar je de rest van je leven wat aan hebt en die hun geld waard blijven...
Just my 2 cents...

a darker shade of grey
21 december 2006, 15:35
Ik vind het een beetje een zeiktopic worden...
Zo van: hij zei dit, ja maar hij bedoelde dat, ja dat zeg ik toch!

Punt 1: ik vind het onzin dat buizenamps op laag volume niet klinken (disclaimer: dat ben ik met alle mensen eens die dat zeiden)

Punt 2: Waarom zouden we die jongen dwingen twee versterkers te kopen? Stel hij koopt zon marshall, dan zou ie ook nog een zvex moeten kopen? Of een power attenuator? Das 500 euro of 360 euro (als je goed zoekt). Hou gewoon het kanaalvolume lager (als dat kan op de beoogde amp), en zet de master zo hoog als acceptabel is, klaar is kees. (disclaimer: ook dit ben ik eens met alle mensen die dit voor mij zeiden)

Punt 3: ik denk dat je met een marshall goed zit voor die muziek (disclaimer: blabla) Dsl401 is een uitstekende optie in mijn ogen, 40 watt all tube, zal erg acceptabel klinken op slaapkamervolume, die kost je nieuw zo'n 800 euro.
Mocht dan het geval zich voor doen dat je geld over hebt, dan kun je denken aan zon powerattenuator (THD hotplate ofzo)... maar persoonlijk denk ik, dat je hem niet nodig zult hebben. Gewoon een keer wachten totdat de meesten binnen een straal van 100 meter om je huis allemaal op vakantie zijn en dan gaan met die banaan en zelf beoordelen of je het echt nodig vindt.

Punt 4: Veel succes!

Chris Winsemius
21 december 2006, 15:36
" Sorry, maar sommige tips die jullie geven zijn i.m.o. niet echt zinvol...
Een 1959 reissue laten modificeren?"

mmmmmmmm

AC/DC Led Zep...........

De 1987x en JTM45 reïssues hebben 'n voedingsspanning die zeer laag is ivm de echte oudjes, zou je dus ook de voedingstrafo (1987) of manier van gelijkrichten (JTM45) aan moeten laten pakken.

Qua mods en 2e handswaarde; valt zeer mee :)

Chris Winsemius
21 december 2006, 15:38
Ah de trafo van de reissue vs een replica plexi?

En het verschil tussen een 70s trafo en zo'n replica plexi ?

Dikker, vetter, meer ballen, makkelijker pinched harmonics en "overtuigender" op lagere mv-settings.

LCH
21 december 2006, 15:43
Ik vind het een beetje een zeiktopic worden...
Zo van: hij zei dit, ja maar hij bedoelde dat, ja dat zeg ik toch!

Punt 1: ik vind het onzin dat buizenamps op laag volume niet klinken (disclaimer: dat ben ik met alle mensen eens die dat zeiden)
Daar ben ik het mee eens. Maar alles moet natuurlijk wel relatief bekeken worden. Een buizenamp op laag volume klinkt niet slecht, maar een goede transistor klinkt wellicht beter. En tussen "niet slecht", "beter" en "goed" zit m.i. een wereld van verschil.

Overigens zijn er heel wat van die fabeltjes. Zo zouden de effecten uit een Boss GT-8 ook nergens naar klinken. Welke gek die utopie de wereld in heeft geholpen weet ik niet, maar ik durf te wedden dat van alle forummers slechts 1% het verschil kan horen tussen de chorus uit een GT-8 en de chorus uit een gewoon goed pedaaltje van Boss of 'n ander merk.

Maargoed, ik dwaal af. :)

johantipker
21 december 2006, 15:55
Voor thuis is de Zvex Nanohead een ontzettend goede optie, ik heb deze getest t.o.v. een Creammachine en de Nanohead klonk i.m.o. echt veel beter...
De Creammachine is wel een stuk goedkoper, dus misschien is het in die hoedanigheid wel een interessant ding...
Je zou bijvoorbeeld zo'n Creammachine kunnen kopen voor thuis en dan een JCM800 of JMP 2203 of 2204 voor in bandsituaties, dan kan je echt in alle situaties uit de voeten, ben je relatief niet te veel geld kwijt, heb je twee amps waar je de rest van je leven wat aan hebt en die hun geld waard blijven...
Just my 2 cents...


Tristan:

Dzjoeks & Knetter maakte naast de Creammachine ook nog de Crunchmaster...

een soortgelijk apparaatje maar dan met een EL84 eindbuisje + trafo+dummyload en de optie om er een cabje aan te hangen

Tristan
21 december 2006, 16:18
" Sorry, maar sommige tips die jullie geven zijn i.m.o. niet echt zinvol...
Een 1959 reissue laten modificeren?"

mmmmmmmm

AC/DC Led Zep...........

De 1987x en JTM45 reïssues hebben 'n voedingsspanning die zeer laag is ivm de echte oudjes, zou je dus ook de voedingstrafo (1987) of manier van gelijkrichten (JTM45) aan moeten laten pakken.

Qua mods en 2e handswaarde; valt zeer mee :)

Okee, dat wist ik niet, ik zit niet zo in die reissues, die vind ik persoonlijk allemaal crap, in ieder geval zonder modificatie zeker...

@johantipker:
Die ken ik ook niet eerlijk gezegd, ik dacht toch dat die creammachine ook rechtstreeks op een speaker kon worden aangesloten...

Tristan
21 december 2006, 16:26
Ik vind het een beetje een zeiktopic worden...
Zo van: hij zei dit, ja maar hij bedoelde dat, ja dat zeg ik toch!

Punt 1: ik vind het onzin dat buizenamps op laag volume niet klinken (disclaimer: dat ben ik met alle mensen eens die dat zeiden)

Punt 2: Waarom zouden we die jongen dwingen twee versterkers te kopen? Stel hij koopt zon marshall, dan zou ie ook nog een zvex moeten kopen? Of een power attenuator? Das 500 euro of 360 euro (als je goed zoekt). Hou gewoon het kanaalvolume lager (als dat kan op de beoogde amp), en zet de master zo hoog als acceptabel is, klaar is kees. (disclaimer: ook dit ben ik eens met alle mensen die dit voor mij zeiden)

Punt 3: ik denk dat je met een marshall goed zit voor die muziek (disclaimer: blabla) Dsl401 is een uitstekende optie in mijn ogen, 40 watt all tube, zal erg acceptabel klinken op slaapkamervolume, die kost je nieuw zo'n 800 euro.
Mocht dan het geval zich voor doen dat je geld over hebt, dan kun je denken aan zon powerattenuator (THD hotplate ofzo)... maar persoonlijk denk ik, dat je hem niet nodig zult hebben. Gewoon een keer wachten totdat de meesten binnen een straal van 100 meter om je huis allemaal op vakantie zijn en dan gaan met die banaan en zelf beoordelen of je het echt nodig vindt.

Punt 4: Veel succes!

Het is geen kwestie van dwingen, we proberen allen alleen maar opties aan te dragen...
Dat hij een Marshall achtige sound zoekt is al wel een beetje duidelijk, maar nu moet hij zelf bepalen of dat hij concessies wil doen aan het geluid thuis of het geluid in de repetitieruimte (omdat hij een amp zocht waar hij wat langer iets aan zou hebben)...
Als hij geen concessies wil doen, dan zou hij twee amps kunnen kopen, dat is het enige wat ik zei, bovendien is 'ie dan ook nog niet eens zo duur uit...
De Marshall DSL is gewoon in alle opzichten een compromis, okee, die zal thuis misschien beter klinken dan een JCM800, maar op hoger volume en in een band heb je gewoon een minder vette sound, het is in ieder geval lastiger om daar die sounds uit te halen die de Topicstarter noemt...

Mitch
21 december 2006, 16:27
Ik vind het een beetje een zeiktopic worden...
Zo van: hij zei dit, ja maar hij bedoelde dat, ja dat zeg ik toch!


Vervelend voor je dat je het een zeiktopic vindt worden, hopelijk leest de topic starter gewoon alle antwoorden en filtert hij er de voor hem relevante informatie uit. Daar is een forum namelijk voor bedoeld ;)

johantipker
21 december 2006, 21:27
@johantipker:
Die ken ik ook niet eerlijk gezegd, ik dacht toch dat die creammachine ook rechtstreeks op een speaker kon worden aangesloten...

ja maar ik dacht dat ie een solid state eindtrapje had.. die crunchmaster heeft een tube eindtrapje , ze zijn schaars geworden, denk dat je nu beter een epiphone valve junior head kunt laten modden met een dummyload en wat goeie mods... kwestie van een bepaald ministerie consulteren...

DaveItUp
21 december 2006, 23:44
Okee, dat wist ik niet, ik zit niet zo in die reissues, die vind ik persoonlijk allemaal crap, in ieder geval zonder modificatie zeker...


Je hebt toch zelf een reissue? hehe

Borus van den Brand
22 december 2006, 10:44
Dicht in de buurt maar vrij kostbaar: oude plexi Marshall en dan veel te hard :)

Wat betaalbaarder: 2e hands reïssue 1959 laten modificeren voor die sound en 'n goeie mastervolume d'r in laten zetten. Kun je altijd optreden en thuis heb je minimaal 95% van die sound.

U mag mij PB-en :)

Wat versta je onder vrij kostbaar?

Een paar mensen vonden het raar dat ik thuis zo'n goed geluid wil, of vonden hem te groot. Maar in m'n eerste post liet ik weten dat ik het liefst een versterker heb waar ik de rest van m'n leven mee vooruit kan(met onderhoud natuurlijk). Dus ook met optredens. Ik weet dat als je het volume op rijtjeshuis-niveau zet je amper wat uit de buizen haalt, daarom vroeg ik of anderen daarvoor een oplossing wisten. Onze buren zijn trouwens vrij soepel wat betreft het gitaarspelen, maar het blijft een rijtjeshuis.

Bedankt voor alle reacties!

Borus

Tristan
22 december 2006, 14:40
ja maar ik dacht dat ie een solid state eindtrapje had.. die crunchmaster heeft een tube eindtrapje , ze zijn schaars geworden, denk dat je nu beter een epiphone valve junior head kunt laten modden met een dummyload en wat goeie mods... kwestie van een bepaald ministerie consulteren...

Ah dat kan wel kloppen inderdaad...
Hmm, die crunchmaster is dus een creammachine met een buizeneindtrapje, dat kan inderdaad interessant zijn...
Een (gemodde) Epiphone Valve Junior zou ook nog wat kunnen zijn voor de Topic Starter, ware het niet dat naar mijn idee vrijwel al die low wattage ampjes geen ballen hebben, behalve dan de Zvex Nanohead, die klonk toch wel erg lekker, maar die is met een prijs van 500 euro redelijk duur te noemen voor een ding dat je alleen thuis gebruikt...

Tristan
22 december 2006, 14:43
Je hebt toch zelf een reissue? hehe

In zekere zin wel, maar zo worden ze niet aangeduid door Marshall, de handwired amps schijnen ook behoorlijk dicht in de buurt van het origineel te komen (in tegenstelling tot de vintage reissues), behalve dan de 1959 handwired, want die is i.m.o. echt ruk, een megaschelle krasbak, maar dat komt waarschijnlijk omdat de trafo die ze daarin gebruiken niet zo lekker is...

the feable
22 december 2006, 14:46
Orange Tiny Terror?

Tristan
22 december 2006, 15:03
Ja, dat kan ook, kost ook 500 euro en is minder geschikt (klinkt minder lekker) voor thuis dan de Zvex Nanohead denk ik, heeft wel meer ballen dan een Epiphone Valve Junior, maar is weer minder op zijn plaats in een band dan bijvoorbeeld een Marshall JCM800 of JMP 2203/2204 denk ik, wel een aardige allrounder en een ampje met karakter...
Een goede 2x12 cab (bijvoorbeeld Marshall 2061CX handwired) eronder en klaar!

DaveItUp
22 december 2006, 15:29
In zekere zin wel, maar zo worden ze niet aangeduid door Marshall, de handwired amps schijnen ook behoorlijk dicht in de buurt van het origineel te komen (in tegenstelling tot de vintage reissues), behalve dan de 1959 handwired, want die is i.m.o. echt ruk, een megaschelle krasbak, maar dat komt waarschijnlijk omdat de trafo die ze daarin gebruiken niet zo lekker is...

Ik snap niet dat die gewone 1959 reissue verkocht word, terwijl je voor een pak minder geld gewoon een 70s pcb op de kop tikt. Klinkt nog vetter dan zo'n handwired ook. Althans onlangs had een gitarist van de band na ons zo'n hw, maar die klonk echt nergens naar.

Borus van den Brand
27 december 2006, 09:59
Ik ga vandaag waarschijnlijk bij de feedback wat versterkers uitproberen. Heeft iemand aanraders? :)

johantipker
27 december 2006, 11:17
Ah dat kan wel kloppen inderdaad...
Hmm, die crunchmaster is dus een creammachine met een buizeneindtrapje, dat kan inderdaad interessant zijn...
Een (gemodde) Epiphone Valve Junior zou ook nog wat kunnen zijn voor de Topic Starter, ware het niet dat naar mijn idee vrijwel al die low wattage ampjes geen ballen hebben, behalve dan de Zvex Nanohead, die klonk toch wel erg lekker, maar die is met een prijs van 500 euro redelijk duur te noemen voor een ding dat je alleen thuis gebruikt...


kwestie van de goeie mods?

overigens is 5 watt voor thuis al te hard, die nanohead had als voor deel een uitgangsvermogen van 0,5 watt!!! en dan kan ie echt helemaal voluit....

zelf droom ik nog wel es van zo Junior Valveheadje, gemod en equiped met een piepklein isolationcabje (autospeakertje (woofer) in voor mijn part een kartonnen doos met piepschuim onder de bank of in de hoek), dan via line out (afgetapt van de speakeraansluiting met een weerstands netwerkje) naar de ingang van je " normale" gitaarversterker en dan moet je die Junior helemaal (onhoorbaar) door het lint kunnen jagen,.. doordat ie is belast met een speaker, hou je de interactie tussen trafo en speaker.. en heb je ook alle S.A.G. (volgt meestal op GAS) die je wilt... en gebruik je je eigenlijke gitaaramp als mastervolume/ slave, werkt volgens mij een stuk gaver dan al die speakerdummy shit en weerstanden tussen amp en speaker...

wel zal het zo blijven, dat je gitaarspeakers nog steeds beter en voller gaan klinken als ze belast worden met een bepaald vermogen, maar deze set up lijkt me wel voor thuis het best werkbare compromis...

live zou je het ook wel kunnen gebruiken als je in een bandje speelt dat geen harde gitaar wil hebben, maar wel een gespierde echte leadsound op lagere volumes...

Tristan
27 december 2006, 12:36
Ik snap niet dat die gewone 1959 reissue verkocht word, terwijl je voor een pak minder geld gewoon een 70s pcb op de kop tikt. Klinkt nog vetter dan zo'n handwired ook. Althans onlangs had een gitarist van de band na ons zo'n hw, maar die klonk echt nergens naar.

Dat ben ik helemaal met je eens, die 1959HW is echt een waardeloze amp en veel te duur, die duurdere serie zoals de JTM45/100 fullstack en de Jimi Hendrix Fullstack vind ik ook niet echt super, zeker niet voor de prijs, maar de 1974x en vooral de 2061x zijn i.m.o. wel erg goed, want die hebben niet dat schrale, kale en schelle geluid van die grotere handwired amps...
De vintage reissue serie is nog een pak erger, dat vind ik echt verschrikkelijke amps...

Tristan
27 december 2006, 12:41
kwestie van de goeie mods?

overigens is 5 watt voor thuis al te hard, die nanohead had als voor deel een uitgangsvermogen van 0,5 watt!!! en dan kan ie echt helemaal voluit....

zelf droom ik nog wel es van zo Junior Valveheadje, gemod en equiped met een piepklein isolationcabje (autospeakertje (woofer) in voor mijn part een kartonnen doos met piepschuim onder de bank of in de hoek), dan via line out (afgetapt van de speakeraansluiting met een weerstands netwerkje) naar de ingang van je " normale" gitaarversterker en dan moet je die Junior helemaal (onhoorbaar) door het lint kunnen jagen,.. doordat ie is belast met een speaker, hou je de interactie tussen trafo en speaker.. en heb je ook alle S.A.G. (volgt meestal op GAS) die je wilt... en gebruik je je eigenlijke gitaaramp als mastervolume/ slave, werkt volgens mij een stuk gaver dan al die speakerdummy shit en weerstanden tussen amp en speaker...

wel zal het zo blijven, dat je gitaarspeakers nog steeds beter en voller gaan klinken als ze belast worden met een bepaald vermogen, maar deze set up lijkt me wel voor thuis het best werkbare compromis...

live zou je het ook wel kunnen gebruiken als je in een bandje speelt dat geen harde gitaar wil hebben, maar wel een gespierde echte leadsound op lagere volumes...

Ik weet het niet hoor, wat ik wel weet is dat tot nu toe elke single ended amp die ik heb getest echt duidelijk geen ballen had, de hele dure Bad Cat Mini Cat was daarop verre van een uitzondering, ik denk ook niet dat dat te modden valt en als dat wel zo is, dan krijg je denk ik al gauw een klinische sound, want dat probleem hebben veel boutique amps ook waarvan de frequentierespons getweaked is zodat ze wel ballen hebben, die klinken meestal op de een of andere manier toch heel klinisch of hebben geen lekkere feel...

johantipker
27 december 2006, 14:27
Ik weet het niet hoor, wat ik wel weet is dat tot nu toe elke single ended amp die ik heb getest echt duidelijk geen ballen had, de hele dure Bad Cat Mini Cat was daarop verre van een uitzondering, ik denk ook niet dat dat te modden valt en als dat wel zo is, dan krijg je denk ik al gauw een klinische sound, want dat probleem hebben veel boutique amps ook waarvan de frequentierespons getweaked is zodat ze wel ballen hebben, die klinken meestal op de een of andere manier toch heel klinisch of hebben geen lekkere feel...


maar wat bedoel jij dan met gebrek aan ballen?

het zou kunnen zijn, dat je een gebrek aan low end (laag) bedoelt?

5 watt single end, kan natuurlijk wel hard klinken, maar t draagt natuurlijk niet ver.... (natuurkundig gegeven?)

en t eerste wat minder wordt is het laag, dat vergt de meeste power om weer te geven..

Tristan
27 december 2006, 20:22
Nee, gewoon, punch, dynamiek, ballen, het laag is inderdaad wel minder, maar met name het gebrek aan dynamiek en punch, dus ballen viel mij ontzettend op bij elke single ended amp die ik tot nu toe gehoord heb...

johantipker
28 december 2006, 12:00
Nee, gewoon, punch, dynamiek, ballen, het laag is inderdaad wel minder, maar met name het gebrek aan dynamiek en punch, dus ballen viel mij ontzettend op bij elke single ended amp die ik tot nu toe gehoord heb...


bedoel je dat bij gebruik in een bandje?

op vol bandvolume loopt dat ding natuurlijk al constant op z'n " top of his longs" dan zul je weinig dynamiek meer ervaren, want alle fijne nuances gaan dan verloren in de band herrie...

maar gewoon in een zacht bandje of thuis voor de buis, moet je toch wel behoorlijk wat punch en dynamiek met zo'n ding kunnen ervaren..

wellicht zou het ook kunnen helpen om een cabje te bouwen met een hoog rendement speaker (EV JBL of de Celestion Blue Alnico met een rendement van 102 db of zo) en er dan een basreflexbehuizingkje om heen te fabrieken dat precies het lekkere gitaarlaag boost....
normaal gesproken boost een basreflexpoort meer het (sub) laag, gitaarlaag ligt wat hoger in het freq gebied, ik dacht zo vanaf 70, 80 a 120 hertz...

wel interessant om eens met zo'n plan naar een speakerkast ontwerper te gaan....

Tristan
28 december 2006, 12:39
Nee, ik had al bij het testen het idee dat het helemaal niets was bij die single ended amps...
Chris kan er eentje bouwen met ballen zegt hij, dus ik wacht met smart daarop, de Zvex Nanohead vind ik ook wel cool klinken en de Hiwatt Custom 7 heb ik nog niet gehoord, dus daar ben ik ook nog wel benieuwd naar...

johantipker
28 december 2006, 15:45
Nee, ik had al bij het testen het idee dat het helemaal niets was bij die single ended amps...
Chris kan er eentje bouwen met ballen zegt hij, dus ik wacht met smart daarop, de Zvex Nanohead vind ik ook wel cool klinken en de Hiwatt Custom 7 heb ik nog niet gehoord, dus daar ben ik ook nog wel benieuwd naar...

kwestie van smaak dus?

... hou me op de hoogte van je bevindingen, let's keep in touch!

ColourofFire
29 december 2006, 18:51
Een HotRod is niet in de verste verte te vergelijken met hoe een old school Marshall werkt, die vergelijking gaat écht mank en da's wel waar de topic starter naar zoekt.

Even een paar dingen op een rijtje:
*
Een power brake werkt wel, maar maakt het vooral goed mogelijk om je amp verder open te schroeven dan oorverdovend en toch ongeveer een normaal repetitie-niveau te hebben qua volume. Ze zijn niet echt geschikt om je volume terug te draaien tot huiskamerniveau. Het kan allemaal wel, maar dan hou je geen sound over die beter is dan wat uit een Cube30 komt, da's 't probleem.
*
Een 18W-kit heeft echt eindbuisoversturing nodig, dus een flinke portie volume. Om die lekker te laten crunchen zul je dus weer een power brake nodig hebben, zie verder bovenstaand verhaal.
*
Een goede master volume zou inderdaad een goeie optie zijn. Misschien nog wel beter: de modernere amps als Koch en Engl maken buizen amps die nog behoorlijk OK klinken op lager volume. Niet direct de hoek die je zoet, maar wel de moeite om uit te proberen.
*
Qua cab: voor thuis is meer dan een 4x12 echt overkill en op het podium kun je daar ook prima mee uit de voeten.



Meh Engl is niet echt een goede tip voor een laag volume, mijn Thunder 50 klinkt naatje op laag volume. K heb eergister een JCM 900 combo geprobeerd, en ik was wel heel verrast van wat voor geluid daaruit kwam op redelijk laag volume (waarsch moet je toch wel tolerante buren hebben maar toch). Ik had alleen maar slechte verhalen gehoord over Marshall combo's, maar ik zal ze na een testje toch echt niet uitvlakken. Een combo lijkt me al een stuk beter te doen dan een 4x12.

Tristan
29 december 2006, 20:21
kwestie van smaak dus?

... hou me op de hoogte van je bevindingen, let's keep in touch!

Als ik weer wat heb getest dan lees je het wel hier ergens denk ik... :D

mriesenb
31 december 2006, 21:10
Ik heb een Marshall TSL 100 top. Beetje heftig voor thuisgebruik ware het niet dat er een VPR (Virtual Power Reduction) optie op zit waarmee de versterker ipv. op 100 watt op 25 watt gaat werken wat thuis beter hanteerbaar is (ook voor opnames trouwens).

Nu neem ik aan dat de combo versie van de TSL dezelfde VPR optie heeft, waardoor dat misschien een optie voor je is?

Groeten en succes,

Michael

http://viteffe.hyves.nl - Tour voorjaar 2007 ("Vitesse for effe" - tribute to Vitesse en Herman van Boeyen)
http://michaelriesenbeck.com