PDA

View Full Version : onafhankelijkheid in finger picking



guhlenn
20 december 2006, 08:18
zijn er nog leuko oefeningen of tips om onafhankelijkheid te oefenen in finger picking. ik vind het een erg leuk effect maar ook lastig.

Don Capo
20 december 2006, 08:20
Hi,

Mag ik vragen wat je bedoelt met onafhankelijkheid in fingerpicking?

guhlenn
20 december 2006, 12:28
dat mag

bass lijnen, chording en melody lijn tegelijk. Ik kan het natuurlijk instuderen door alles in dusdanig kleine fragmenten op te delen dat je het als één gecompliceerde lijn kan instuderen, maar daar zie ik de lol niet avn in. Ik werd geinspireerd door tommy emmanuel's the hunt, dat middenstuk waarin hij een kleine chord progressie over een D D' tokkeltje laat lopen, ben toen wat gaan zoeken en dat leverd leuke dingen op. dDat wil ik wel leren, maar dat vereist dan onafhankelijk gedrag van de aanslag hand. Ben ermee bezig, aangezien TE dat op z'n video ook even aankaart, maar wat meer /andere oefeningen zijn welkom. ben ik enigzins duidelijker?

Azrael
20 december 2006, 12:42
maar daar zie ik de lol niet avn in.

Het is ook niet de bedoeling dat het leuk is om te oefenen. Goed oefenen kan best saai zijn soms als je 80 keer hetzelfde moet spelen. Ik weet niet hoe ver je bent met gitaar maar ik gok dat je net begint. Dan mag je TE nog wel even bekijken op youtube maar spelen zul je echt nog niet kunnen. Probeer wat simpele akoustische nummers eerst , neem les en dan komt de rest vanzelf wel.

guhlenn
20 december 2006, 12:49
Dan mag je TE nog wel even bekijken op youtube maar spelen zul je echt nog niet kunnen.


hmmm,
Azrael, heb je m;n post wle goed gelezen? Ik ben geen beginner, maar stel ik was een beginner, dan is jouw advies om een bass, chord en melodie lijn tegelijk te kunnen spelen maar gewoon te gaan oefenen? Dat is een neverending story my friend.

Overigens moeten oefeningen leuk zijn, tis wel een hobby. Ken je The Hunt van TE? Tis nl. niet een simpel nummer. De toon van je post is, IMHO, enigzins neerbuigend. Nogal ongepast als je het mij vraagt. Maar dat deed je niet... :)

LaurentB
20 december 2006, 13:05
zijn er nog leuko oefeningen of tips om onafhankelijkheid te oefenen in finger picking. ik vind het een erg leuk effect maar ook lastig.

Kijk eens op de site van Picker: http://www.eltjohaselhoff.com/lessons.htm

Of ben jij alweer verder dan wat daar uitgelegd wordt?

Azrael
20 december 2006, 13:12
hmmm,
Azrael, heb je m;n post wle goed gelezen? Ik ben geen beginner, maar stel ik was een beginner, dan is jouw advies om een bass, chord en melodie lijn tegelijk te kunnen spelen maar gewoon te gaan oefenen? Dat is een neverending story my friend.

Overigens moeten oefeningen leuk zijn, tis wel een hobby. Ken je The Hunt van TE? Tis nl. niet een simpel nummer. De toon van je post is, IMHO, enigzins neerbuigend. Nogal ongepast als je het mij vraagt. Maar dat deed je niet... :)

Nee , mijn advies was dus om met simpele nummers te beginnen. Jou vraagstelling kwam zo onduidelijk over dat ik dacht dat je een beginner was. Ik bedoel......fingerpicking een effect noemen vond ik nogal maf. Mijn excuus daarvoor.
By the way. The Hunt ken ik niet. Maar met youtube zal ik hem over 2 minuten ook kennen :D Alles van die vent is gewoon super!
By the way....Dave Mattews Band - Tripping Billies is ook leuk om te spelen.

Harald
20 december 2006, 14:52
bass lijnen, chording en melody lijn tegelijk. Ik kan het natuurlijk instuderen door alles in dusdanig kleine fragmenten op te delen dat je het als één gecompliceerde lijn kan instuderen, maar daar zie ik de lol niet avn in.

Dat is deels toch (en zeker als je met dit soort stijlen begint) de manier om het te doen. In ieder geval als je gelijk stukken wilt spelen.

Je kunt ook met wat basisoefeningen beginnen.

Een aantal tokkels leren. Je duim een wisselbas of boom chick te laten spelen is niet zo moeilijk. Je vingers moeten dan ook meedoen, en dat is in eerste instantie toch een kwestie van patroontjes erin stampen, net als met toonladders leren. Hoe meer variaties je kent, hoe makkelijker het wordt, en hoe dichter je bij die onafhankelijke duim komt.

bas lijnen, dan is het dus zaak om als een bassist te kunnen denken. Begin dan bv. met het spelen van alleen een walking bass over een willekeurig akkoordenschema. Loopt dat lekker, probeer dan de rest van de akkoorden ook in te vullen. Of zet je baslijn uit (in tab als nodig), zet de melodie uit, en kijk hoe je ze kunt combineren. Ben zelf nu bezig met een mambo achtige baslijn voor Rudolph the Rednosed Reindeer. Dat moet ik toch echt even uitwerken:




triplet feel

E E E E Q Q E E H. E E E E Q Q Q H.
|-------------5---|------------------|-------2-----5---|-4-----------------|
|-5-7---5-2-------|-7-5--------------|-5-7-5---5-------|-------------------|
|-----------------|------------------|-----------------|-------------------|
|---7---2-4-2-4-2-|---7----2-4-2-4-2-|---7---2-4-2-4-2-|---2----2-4-2-4-2--|
|-0---------------|-0----------------|-0---------------|-------------------|
|-----------------|------------------|-----------------|-0-----------------|
E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E


E E E E Q Q E E H. E E E E Q Q Q H.
|---0---------4---|-2-0--------------|-0-2-0-2-0-------|------------------|
|-3-----3-0-------|------------------|-------------0---|-2----------------|
|-----------------|------------------|-----------------|---2--------------|
|---2---2-4-2-4-2-|---2----2-4-2-4-2-|---2---2-4-2-4-2-|--------2-4-2-4-2-|
|-----------------|------------------|-----------------|-0----------------|
|-0---------------|-0----------------|-0---------------|------------------|
E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E


E E E E Q Q E E H. E E E E Q Q Q H.
|-------------5---|------------------|-------2-0---5---|-4----------------|
|-5-7---5-2-------|-7-5--------------|-5-7-5-----------|------------------|
|-----------------|------------------|-----------------|------------------|
|---7---2-4-2-4-2-|---7----2-4-2-4-2-|---7---2-4-2-4-2-|---2----2-4-2-4-2-|
|-0---------------|-0----------------|-0---------------|------------------|
|-----------------|------------------|-----------------|-0----------------|
E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E


E E E E Q Q E E H. E E E E Q Q Q H.
|---0---------4---|-2-0--------------|-0-2-0-2-0---7---|-5----------------|
|-3-----3-0-------|------------------|-----------------|------------------|
|-----------------|------------------|-----------------|---2--------------|
|---2---2-4-2-4-2-|---2----2-4-2-4-2-|---2---2-4-------|--------2-4-2-4-2-|
|-----------------|------------------|-----------7-9-7-|-0----------------|
|-0---------------|-0----------------|-0---------------|------------------|
E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E E Q E E E E E


En voor je zo'n stijl echt kunt improviseren ben je veel, veel verder... Er zijn geen afkortingen, je kunt alleen de omwegen vermijden.

--=HANS=--
20 december 2006, 16:55
Ik gebruik Guitarpro voor dit soort nummers. En dan toch stukje voor stukje de boel leren. Vooral de mogelijkheid om in een lager tempo mee te spelen en te luisteren is erg handig. Vaak valt ineens het kwartje voor een bepaalde maat als ik alweer een paar maten verder ben. De muziek blijkt ineens meer dan los zand. Het echte gevoel van een nummer komt bij mij meestal pas in een later stadium, in eerste instantie is het toch vooral noten aan elkaar rijgen.
Saaie oefeningen zoals fingerpicking patronen doe ik meestal terwijl ik bijv. TV kijk.

erwin_ve
21 december 2006, 11:44
zijn er nog leuko oefeningen of tips om onafhankelijkheid te oefenen in finger picking. ik vind het een erg leuk effect maar ook lastig.
Hoi Guhlenn, Er bestaat een lesboek van TE waar hij de basis uitlegt en een paar "makkelijke" stukken behandelt oa. Freight Train, ik denk dat mn. deze song goed te doen is.

guhlenn
21 december 2006, 12:39
HA, dank vor alle reacties, ik heb de oefenvideo van TE met oa freight train ja, daarmee ben ik nu bezg. gaat aardig maar zodra de c]echte onafhankelijkheid om de hoek komt kijken ben ik weg... (accenten na de tel bijv. m'n duim reageerd gewoon, kan er niks aan... :) ) ik realiseer me dat dit een 5 jarenplan is, maar wou gewoon wat tips. De lijn instuderen als één stuk zou ik kunnen doen, maar nogmaals, ik hoef niet perse die stukken te kunnen spelen, ik wil die techniek beheersen. mogelijkerwijs hadden jullie nog leueke oefeningen zoals de site van eltjo, nog niet gezien...

Dank voor de reacties!