PDA

View Full Version : G of B bender in een telecaster



hagfan
19 december 2006, 23:08
ik ben sterk aant denken om een bender in mijn telecaster te laten bouwen.
wat zou het doen met mijn sound?
omdat je natuurlijk een flink stuk hout wegfreest en je zet er een flinke stalen constructie in.
zou hij dunner en blikkigger gaan klinken? of zou het weinig schelen?
ik wil hem dus wel ingebouwt hebben.
en niet zo'n constructie op mijn boven blad en dan een dansje doen om je toon te benden dat zie ik niet zitten.
wat denken jullie?

gr hagfan :speed:

Nickname
20 december 2006, 00:07
Wat is zon G of B bender eigenlijk? :chicken:

Butcher
20 december 2006, 08:23
Je hebt een paar opties:

De Parson-Green bender, waarbij er inderdaad een een L-vorm uit je body gezagen word. Ik geloof dat WD Music zulke bodies verkoopt. Doe effe een search naar B-Bender op (geloof het of niet...) www.amazon.com. Ik heb er eentje voor m'n b-snaar. Qua tone kan ik geen verschil horen, ik heb een single blade Joe Barden p/u in m'n brug en een Suhr V60LP in de neck. Gitaar is iets zwaarder.

De Glaser bender, een verschillend concept, waarbij er een hendeltje uit je neckplate komt. ($800,- + anderhalf jaar wachten). Behoorlijk zwaar, en de balans van je gitaar is verkeerd

De McVay bender, hetzelfde principe als de Glaser ($400,=, duurt ongeveer 6 maanden). Ik heb sinds kort een G-Bender van hem, ben er goed over te spreken.

De Hipshot bender. Ik ben hier niet zo kapot van, omdat je die met je heupen bespeelt, maar er word niet in je body gezaagt.

Wat sites:
-www.bradpaisley.com
-www.stringbender.com

up-guitarman
20 december 2006, 08:50
Die parsons-green is diegene die in de Fender Tele's zit dacht ik he?
Heb er eens op gespeeld. Heel kort welliswaar maar ik vond de sound niet blikkerig. Klinkt gewoon zoals een Tele moet klinken ...

Onlangs ook eentje van Deusenberg tegengekomen, ik dacht op www.rockinger.de, waarbij zowel op de G als de B snaar zo'n hendeltje staat bovenop je brug.

Nickname
20 december 2006, 15:09
Maar wat is het nou eigenlijk :???:

Kaïn
20 december 2006, 15:33
http://www.youtube.com/watch?v=uUAULCawbMs

Een demonstratie van de b bender voor meneer.

Spitfire
20 december 2006, 15:50
Ahah, maar als ik het zo hoor wordt dit dus vooral bij country gebruikt?

dano
20 december 2006, 17:03
Ahah, maar als ik het zo hoor wordt dit dus vooral bij country gebruikt?


geloof dat hij ook wordt gebruikt in the unforgiven II van Metallica

Butcher
20 december 2006, 19:07
Onlangs ook eentje van Deusenberg tegengekomen, ik dacht op www.rockinger.de, waarbij zowel op de G als de B snaar zo'n hendeltje staat bovenop je brug.

Dit is een palm-bender. Hier ben ik ook niet zo over te spreken, hoodzakelijk omdat je pols in een nogal on-natuurlijke hoek staat, behalve als je je gitaar als een lapsteel bespeelt. Hipshot heeft hier ook een versie van.

Wat luistertips (CD's):
Brad Paisley - Who Needs Pictures? (McVay G-bender)
Brad Paisley - Part II (McVay G-bender)
Brad Paisley - Mud On The Tires (McVay G-bender)
Brad Paisley - Time Well Wasted (McVay G-bender)
The Byrds - Live At The Fillmore (de originele B-bender)*
Marty Stuart - Hillbilly Rock (de orginele B-bender)
Diamond Rio - One More Day (Glaser B&G-bender)
Wat nummers:
Brent Mason - Hot Wired
Alan Jackson - Who's Cheating Who (Brent Mason op gitaar)

*De orginele B-bender, ontworpen door Clarence White en Gene Parsons, is nu in bezit van Marty Stuart, die 'm gekregen heeft van Clarence's vrouw, na z'n overlijden.

Wat fotos van de McVay G-bender:
http://www.mcvaybenders.com/gallery/ip/pg_benders_008.htm

http://www.mcvaybenders.com/gallery/images/pg_benders_008.JPG

B en G bender:

http://www.mcvaybenders.com/gallery/images/pg_benders_021.JPG

mm80
20 december 2006, 22:13
Ik heb een Tradition Telecaster met Parsons/White b-bender, (staat te koop op marktplaats want ik heb een Albert Lee gekocht met b-en g benders)

ik moet zeggen dat ik totaal geen verschil hoor vanwege het houtverlies. Je hoort inderdaad altijd verhalen dat sustain verloren zou gaan maar dat kan volgens mij naar het land der fabelen. Ik zou voor de blinddoektest niet slagen in ieder geval.

Bovendien, en mischien is dat nog wel belangrijker, het gebruik van dit systeem voelt veel natuurlijker aan dan bv de Hipshot of die palm pedals waarbij je dus je rechterhand moet gebruiken wat weer beperkingen oplevert voor het 'picken'
je beweegt de hals naar beneden en bend daarmee de b snaar 1 hele noot. Werkt perfect.
http://img332.imageshack.us/img332/3711/jr4cj7.jpg
http://img242.imageshack.us/img242/9520/jr5bx3.jpg
http://img332.imageshack.us/img332/3931/jr3xf7.jpg

bat
20 december 2006, 22:40
Niet dat ik hem snel zou kopen, maar meer omdat ik wel nieuwsgierig ben (het concept ken ik).

Je gitaar hangt dus aan die knop. Heb je dan niet sowieso altijd een ontstemde B/G snaar?

Danny Drug
20 december 2006, 22:48
geloof dat hij ook wordt gebruikt in the unforgiven II van Metallica

http://www.youtube.com/watch?v=75zOXUcL_Ek


maar denk dat james hem heeft meegebracht uit ze country achtergrond..

up-guitarman
21 december 2006, 00:14
http://www.youtube.com/watch?v=75zOXUcL_Ek


maar denk dat james hem heeft meegebracht uit ze country achtergrond..

Cool, metallica met Tele, ze gaan erop vooruit !!!
Kirk zuigt hier wel apennoten ...

Luke-wannabe
21 december 2006, 00:24
Zo echt hard. Die bottle neck shizzle zo vals als een kraai :s

mm80
21 december 2006, 06:33
Niet dat ik hem snel zou kopen, maar meer omdat ik wel nieuwsgierig ben (het concept ken ik).

Je gitaar hangt dus aan die knop. Heb je dan niet sowieso altijd een ontstemde B/G snaar?


Neehoor, je moet echt een neerwaartse beweging maken wil je de b snaar 'benden'.
Het gewicht van de gitaar alleen zal niets in beweging brengen.

Nickname
21 december 2006, 13:01
Kun je niet gewoon benden met je vingers? :chicken:

Kaïn
21 december 2006, 13:54
Zo echt hard. Die bottle neck shizzle zo vals als een kraai :s
Inderdaad :s Dit is gewoon zo genant. Mooie solobreak, en dan er zo naast zitten. Eerste keer dat hij slide ofzo :p?
En inderdaad buigen met je vingens kan ook, maar er zullen aan die bender wel voordelen zitten...Maar ik heb er geen ervaring mee.

bert k
21 december 2006, 14:38
Met je vingers kan je alleen maar omhoog benden. Dit ding bend omlaag.

G.G.
21 december 2006, 15:23
Met je vingers kan je alleen maar omhoog benden. Dit ding bend omlaag.

Dat doet een dikke floyd ook en is nog eens stukken voordeliger en gemakkelijker in gebruik.

Snap die bender niet echt, neem toch gewoon een trem.

dano
21 december 2006, 16:18
http://www.youtube.com/watch?v=75zOXUcL_Ek


maar denk dat james hem heeft meegebracht uit ze country achtergrond..


tsesis die opname zuigt zeg!

bert k
21 december 2006, 19:32
Dat doet een dikke floyd ook en is nog eens stukken voordeliger en gemakkelijker in gebruik.

Snap die bender niet echt, neem toch gewoon een trem.
Nee, de bender laat alleen de B snaar zakken. Dat betekent dat je een accoord plotseling van majeur naar mineur kan laten klinken bijvoorbeeld. Das weer handig voor de slide-gitaristen, en met een trem lukt je dat niet.

Butcher
21 december 2006, 22:06
Met je vingers kan je alleen maar omhoog benden. Dit ding bend omlaag.

Nee, met een bender kun je alleen maar omhoog benden, een full step, van B naar C#, of van G naar A op een G-bender. Uiteraard kun je wel een pre-bent noot aanslaan, en dan je bender laten zakken, maar dat is een kwestie van techniek.

Wat licks:

-----------------5-----0------------------------
------3---3>(5)---(5)-----(2)>0-----------------
----2---2------------------------2--------------
--2---------------------------------------------
------------------------------------------------
------------------------------------------------

Een lick die het nut van een bender aantoon, waarbij je een noot in een accoord bend (D7):

-------2----0----------3---2-------2----------
-1>(3)--(3)---(3)>1----------1>(3)---(3)>1----
---------------------2---2---------------------
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------
-----------------------------------------------

Een G-bender lick:

---------------------------------------------
---7------9---7------------------------------
---7>(9)-(9)--(9)>7--------------------------
-9-------------------9-----------------------
---------------------------------------------
---------------------------------------------

Klaarblijkelijk zijn benders effectief als je soleert gebaseerd op accoorden, wat vrijwel iedere country gitarist doet. Verder heeft een bender een meer mechanische sound, ala pedalsteel, wat met je vingers vrijwel onmogelijk is.

mm80
21 december 2006, 22:29
Butcher is me even voor, beide posts gelijk geschreven. helemaal mee eens.

Er zit uiteraard een wezelijk verschil tussen het gebruiken van de b-bender en gewoon opdrukken.
Het komt erop neer dat de b-bender de snaar op z'n plek laat, je kunt dus benden terwijl je ook de onderliggende + de bovenliggende snaar erbij kunt betrekken. De b snaar word als het ware aangetrokken waardoor de toonhoogte veranderd.
Hij word voornamelijk gebruikt in de country muziek om pedalsteel licks te spelen. Als je daarvan houdt dan is dit echt een superding.

Met een tremolo heeft een b-bender geen ene mallemoer te maken, dit is een totaal ander verhaal, sjeeesus, hoe kom je erop???

Nog veel meer Sjeesus!! vind ik de opmerking: ''b-bender bend de b snaar omlaag''
Leuke country word dat, bestel maar vast een biertje of 6 en een paar oordopjes.

De b snaar word 1 toon verhoogd, b gaat dus naar c#.

Om in mineur te komen heb ik niet eens een bender nodig, de volgende opmerking voldoet: ''Dat betekent dat je een accoord plotseling van majeur naar mineur kan laten klinken''
Grote onzin dus.

Wat de meeste spelers meestal doen is de noot die bereikt moet worden 1 toon lager pakken, bv als je een drieklank in e speelt met de noten e g# en b dan kun je met de bender ipv de g# ook een F# spelen en die dan met de bender naar G# brengen. Terwijl je dit doet speel je ook de e en de b noten, dit tezamen geeft een mooi pedal steel effect.

G.G.
22 december 2006, 09:49
Nee, de bender laat alleen de B snaar zakken. Dat betekent dat je een accoord plotseling van majeur naar mineur kan laten klinken bijvoorbeeld. Das weer handig voor de slide-gitaristen, en met een trem lukt je dat niet.

Grappig, ik ben in 1982 begonnen met gitaarspelen (met flinke pauzes tussendoor) en het is me nooit te binnen geschoten wat het nut van een b-bender was (tot nu dan, bedankt)

Wel handig, en die g-bender doet dus hetzelfde, op de g-snaar? Bij een E-accoord van G# naar G. (maj naar min).

bert k
22 december 2006, 11:39
Butcher is me even voor, beide posts gelijk geschreven. helemaal mee eens. (heel verhaal)
.
Bend een B bende omhoog? Nou word ik gek, ik dacht altijd dat die dingen omlaag benden. Nee, in dat geval was mijn verhaal onzin, behalve dat je wel degelijk in je accoorden kan rommelen. Van mineur naar majeur in dit geval.

mm80
22 december 2006, 12:08
Bert,

Mischien klonk mijn post een beetje lullig wat absoluut niet mijn bedoeling was maar ik vind het zo jammer dat mensen soms gewoon dingen roepen alsof het feiten zijn terwijl het in feite grote nonsens is.

Dat het zo jammer is zie je vervolgens aan de post van G.G. Van alle reacties op deze thread leest ie juist de meest foute en ziet dat dus nu als waarheid.

En dat terwijl Butcher, Up-guitarman (en ikzelf mischien een beetje) de juiste info en zelfs luistertips geven.

'Rommelen binnen akkoorden'? Dit is dan ook de juiste beschrijving voor als je de bender gaat gebruiken om van mineur naar majeur te gaan. Daar is dit ding niet voor bedoeld,
Stel, een c akkoord: c-e-g-. Om hier c-min van te maken moet de grote terts(e) verlaagd worden naar een kleine terts (Es) Een halve noot dus.
Aangezien een bender 1 volledige noot verhoogd zijn wederom een biertje of 6 nodig en een paar oordoppen om 'majeur naar mineur' pogingen met een b bender te doorstaan.
Je kunt een bender ook afstellen op een halve noot maar ik heb nog nooit iemand gezien/gehoord die dit ook doet.

ik luister al jaren naar alle grote country b-bender spelers.
Er worden pedalsteel licks mee gespeeld. Expirimenteren is ok natuurlijk maar dat is gewoon niet de essentie van een b-bender. Daar is hij niet voor bedacht.

G.G.
22 december 2006, 13:30
Dat het zo jammer is zie je vervolgens aan de post van G.G. Van alle reacties op deze thread leest ie juist de meest foute en ziet dat dus nu als waarheid.



Nu niet meer hoor :) Leek me een fantastisch systeem, nu ook niet meer :)

mm80
22 december 2006, 16:32
Nu niet meer hoor :) Leek me een fantastisch systeem, nu ook niet meer :)

Ik vind een zoute haring lekker, iemand anders vind een zoute haring om te kotsen, ik bedoel smaken verschillen maar je weet nu wel wat een b-bender is en daar gaat het om, toch?

mdb
22 december 2006, 16:42
Beetje offtopic maar dat loop apparaat dat die arthur lee land gebruikt. Hoeveel kost zo'n dingetje? Hoe heet het uberhaupt?

taylor
23 december 2006, 12:04
Bend een B bende omhoog? Nou word ik gek, ik dacht altijd dat die dingen omlaag benden. Nee, in dat geval was mijn verhaal onzin, behalve dat je wel degelijk in je accoorden kan rommelen. Van mineur naar majeur in dit geval.


dat lijkt me niet ,een B bender gaat een hele stap omhoog, een majeur naar mineur(of omgekeerd) is een halve stap..

een B bender is voor imitatie van het pedalsteel effect.

taylor
23 december 2006, 12:15
oh was al gezegd door mm80 naja die had zowizo al bij het rechte eind :).