PDA

View Full Version : Firewire mengpaneel huren, maar niet genoeg XLR



Koekjes zijn lekker
19 december 2006, 18:57
Hoi,

Ik wil dit mengpaneel gaan huren om drums op te nemen:
http://images.bse-pro.nl/large/mackie_onyx_1220.jpg

Deze heeft echter maar 4 XLR-microfoon ingangen. Zou ik de rest van de microfoons aan kunnen sluit op de line-ingang zonder geluidsverslies?

Ik kan namelijk hier in het noorden niks beters vinden wat te huur is...

Alvast bedankt!

hugo123
19 december 2006, 19:00
kijk eens naar de Behringer Xenyx serie.


hugo

hugo123
19 december 2006, 19:02
kijk een naar de Behringer Xenyx serie


hugo

Koekjes zijn lekker
19 december 2006, 19:04
Ik heb thuis een behringer xenyx, maar daar krijg je niet alle kanalen apart mee binnen op je computer, maar als één enkel signaal. Ik wil alle microfoons (snare, base enz..) later nog apart kunnen afmixen. Bij onze vorige opnames konden we namelijk geen goed geluid met de drums krijgen, en als je t via firewire als allemaal aparte tracks in je pc krijgt kun je eindeloos lang bezig met finetunen.

Mr.Bluesbreaker
19 december 2006, 19:26
Denk even aan het volgende:

Als je alles afzonderlijk met microfoons opneemt, heb je een hele batterij microfoons nodig waarvan deel condensator en deel dynamisch.
Vergeet niet dat een condensator phantom power (48V) nodig heeft en een dynamische dat liever niet moet krijgen.

Mengtafels hebben (de wat goedkopere) vaak maar een switch voor phantom op ALLES of helemaal uit. Zorg dus voor een mengtafel waar je de phantom per kanaal kan regelen. (Allen & Heath mixwizards, geweldige tafels en ook te huur bij BSE, A-weg Groningen filiaal toevallig?)
Of zorg voor losse kastjes voor fantoomvoeding per microfoon.

Op zich kun je met 3 tot 5 mics op een drumkit (beetje afhankelijk van wat voor muziek je opneemt en wat voor kit je hebt) al een te gekke sound krijgen. Zie ook mijn topic in "sounds": "stereo opname jazztrio". De hele band met 2 microfoons gedaan, prima sound voor livejazz.

Kan me voorstellen dat je in een pop/rocksetting net dat leuke galmpje op de snare wil in de intro of iets dergelijks. Zet dan inderdaad wat meer microfoons neer. Experimenteer vooral met de plaatsing van je microfoons.

Je kan wanneer je met 2 "overheads" werkt leuke dingen maken. Overheads zijn 2 microfoons die het totaalplaatje van het drumgeluid oppakken. (mist natuurlijk wel laag van de kick omdat die relatief wat ver weg is, maar daar heb je weer een aparte mic voor.)
Je zet ze vaak aan de zijkanten van de kit neer, wat boven de bekkens geplaatst. Ze geven ook de reflecties uit de ruimte meer weer in je opname, omdat dit condensator microfoons zijn met vaak een nier-of omni patroon. Die pakken alles wat om hen heen gebeurt (met name omni) mee, en zo kun je dus bij het mixen de hoeveelheid "ruimtelijkheid" in je drumgeluid mixen.

Zo zie je: er is nooit 1 regel in het opnemen wat altijd werkt. Bekijk dingen in zn context. Wat wil je met drums gaan doen precies?

Oh sorry, slightly offtopic:D
Er moet vast wel een tafel te huur zijn die aan jou eisen voldoet! Hof audio?
Powersound? Waar moet het zijn, stad Groningen, Friesland, Drenthe? Ik ken ook wel een bedrijf in Uithuizermeeden met een geschikte tafel, maar dat is in the middle of nowhere...line level is niet voor microfoons overigens.

Koekjes zijn lekker
19 december 2006, 21:05
Denk even aan het volgende:

Als je alles afzonderlijk met microfoons opneemt, heb je een hele batterij microfoons nodig waarvan deel condensator en deel dynamisch.
Vergeet niet dat een condensator phantom power (48V) nodig heeft en een dynamische dat liever niet moet krijgen.

Mengtafels hebben (de wat goedkopere) vaak maar een switch voor phantom op ALLES of helemaal uit. Zorg dus voor een mengtafel waar je de phantom per kanaal kan regelen. (Allen & Heath mixwizards, geweldige tafels en ook te huur bij BSE, A-weg Groningen filiaal toevallig?)
Of zorg voor losse kastjes voor fantoomvoeding per microfoon.

Op zich kun je met 3 tot 5 mics op een drumkit (beetje afhankelijk van wat voor muziek je opneemt en wat voor kit je hebt) al een te gekke sound krijgen. Zie ook mijn topic in "sounds": "stereo opname jazztrio". De hele band met 2 microfoons gedaan, prima sound voor livejazz.

Kan me voorstellen dat je in een pop/rocksetting net dat leuke galmpje op de snare wil in de intro of iets dergelijks. Zet dan inderdaad wat meer microfoons neer. Experimenteer vooral met de plaatsing van je microfoons.

Je kan wanneer je met 2 "overheads" werkt leuke dingen maken. Overheads zijn 2 microfoons die het totaalplaatje van het drumgeluid oppakken. (mist natuurlijk wel laag van de kick omdat die relatief wat ver weg is, maar daar heb je weer een aparte mic voor.)
Je zet ze vaak aan de zijkanten van de kit neer, wat boven de bekkens geplaatst. Ze geven ook de reflecties uit de ruimte meer weer in je opname, omdat dit condensator microfoons zijn met vaak een nier-of omni patroon. Die pakken alles wat om hen heen gebeurt (met name omni) mee, en zo kun je dus bij het mixen de hoeveelheid "ruimtelijkheid" in je drumgeluid mixen.

Zo zie je: er is nooit 1 regel in het opnemen wat altijd werkt. Bekijk dingen in zn context. Wat wil je met drums gaan doen precies?

Oh sorry, slightly offtopic:D
Er moet vast wel een tafel te huur zijn die aan jou eisen voldoet! Hof audio?
Powersound? Waar moet het zijn, stad Groningen, Friesland, Drenthe? Ik ken ook wel een bedrijf in Uithuizermeeden met een geschikte tafel, maar dat is in the middle of nowhere...line level is niet voor microfoons overigens.

Bedankt voor de uitgebreide reactie! We hebben een setje drummicrofoons, maar deze zijn niet bijzonder goed. Het is een setje van Samson (8-delig), en we hebben er al een aantal keer mee opgenomen. We vinden het niet heel slecht klinken voor dit geld, vooral als je veel experimenteerd met opstellingen e.d., zoals jij ook al noemt. Het probleem is echter dat we het nu allemaal in één keer goed moeten hebben afgesteld (hiermee bedoel ik dus de instellingen op het mengpaneel) om het geheel een beetje goed te laten klinken. Het lijkt ons veel makkelijker om alles als aparte tracks in de computer te krijgen, zodat we elke track na de opnames nog apart kunnen, compressen, equalizen (noem de hele zooi maar op).
Het gaat ons er dus nu vooral om dat we een mengpaneel hebben dat de tracks als aparte signalen naar de computer struurt. Ik heb niet heel veel verstand van dit spul (ben er nog niet zo lang mee bezig), maar volgens mij kunnen die Allen & Heath mixwizards dat niet. Of heb ik het fout?
Ik weet dat ik eigenlijk ook een betere set drummicrofoons moet huren, maar we willen eerst graag zien hoe het met zo'n firewire mengpaneel gaat, omdat het zo 100x beter en makkelijker af te mixen is op de computer.

Ik woon in Drachten, dus Groningen is wel te rijden. Bij BSE hebben ze echter maar zes panelen. Het is trouwens inderdaad voor een rockband, we willen een demo-cd opnemen. De kwaliteit hoeft echt niet platenmaatschappij-kwaliteit te zijn hoor, zo perfectionistisch zijn we niet. Zoveel geld hebben we ook niet. Waar het ons vooral nu gaat, is dat we de tracks apart in de computer krijgen. Dat lijkt, hoe de zaken er nu voor staan, alleen te kunnen met dat Mackie firewire mengpaneel, alleen kan ik dus maar vier microfoons aansluiten op XLR's. Betekend dat dat de andere microfoons slechter klinken? Klinkt een microfoon duidelijk slecht(er) als je hem in een line in, of insert I/O doet? Ik wou sowieso de overheads, de base en de snare in de 4 XLR's doen, dan moeten de hi-hat en toms in de "slechte" ingangen.

Nou dat was me weer een heel verhaal. Nogmaals bedankt voor de reactie! :)

bert k
19 december 2006, 21:10
Vergeet niet dat een condensator phantom power (48V) nodig heeft en een dynamische dat liever niet moet krijgen.

Mengtafels hebben (de wat goedkopere) vaak maar een switch voor phantom op ALLES of helemaal uit. Zorg dus voor een mengtafel waar je de phantom per kanaal kan regelen. (Allen & Heath mixwizards, geweldige tafels en ook te huur bij BSE, A-weg Groningen filiaal toevallig?)
Of zorg voor losse kastjes voor fantoomvoeding per microfoon..
De rest van je post heb ik niets op aan te merken, maar dit klopt niet. Dynamische mics hebben geen last van fantoomvoeding, als je normale gebalanceerde kabels gebruikt. Gaat niet stuk, dus ook op simpele tafeltjes kan je alles door elkaar gebruiken.

hugo123
19 december 2006, 21:20
De rest van je post heb ik niets op aan te merken, maar dit klopt niet. Dynamische mics hebben geen last van fantoomvoeding, als je normale gebalanceerde kabels gebruikt. Gaat niet stuk, dus ook op simpele tafeltjes kan je alles door elkaar gebruiken.


inderdaad als je je dynamische microfoons maar symmetrisch scakeld damn is alles goed


hugo


p.s als je gebruik wil makan van fantoom voeding moet je zowieso al je (condesator) microfoons symmetrisch schakelen

Mr.Bluesbreaker
19 december 2006, 22:59
Ik krijg een bak ruis erbij als ik de fantom inschakel op alle kanalen met bv een sm58 en een C414 samen. Betere mengtafels dan weer niet, maar zelfs sommige spirits hebben hier last van. Waarom kan ik je helaas niet vertellen, maar het klopt inderdaad dat het met bepaalde tafels prima werkt.

Wat nog niet genoemd is: je moet natuurlijk wel minimaal het aantal microfoons dat je gebruikt ook in het aantal inputs/sporen op je recorder hebben.
Heb je een geluidskaart met 8 ingangen? Hoe neem je op? Een 32 kanaals mengtafel naar een firewire geluidskaart met 1 ingang, daar kun je nog steeds maar 1 mix vanuit de tafel mee krijgen, en niet alles afzonderlijk afmixen.

Symmetrisch schakelen van microfoons, vetel meer! Desnoods betalen we bij!

bert k
19 december 2006, 23:35
Symmetrisch is hetzelfde als gebalanceerd, dus een microfoonkabel met XLR pluggen aan beide kanten. (Niet helemaal waar, je kan ook aan één kant een driepolige jack hebben, als het maar driepolig is.)

Als je een microfoonkabel hebt met aan de andere kant een gitaarplug dan is het dus ongebalanceerd.

Trouwens wel vreemd van die bak ruis. Nooit meegemaakt, klinkt als een defect.

Han S
20 december 2006, 00:44
Als er insertiepunten op de kanalen zitten kun je elke ingang ook als uitgang gebruiken, het is zelfs beter omdat je een heel korte signaalweg hebt naar je opnamemedium, ik doe dat met locatie opnamen altijd.

Snoertjes maken met aan een kant een stereo jack en aan de andere kant een mono jack. Je soldeert de signaaldraad aan zowel de tip als aan de ring. Als je de stereo jack in de insert steekt gaat je signaal gewoon door je tafel, maar staat ook op de mono jack van je kabeltje.

Je zult het opnamenivo met je gainpots moeten regelen, maar je tapt het signaal al af direct na de micpre en meestal nog voor de EQ, ideaal dus.

Ik maak opnamen vrijwel altijd met de EQ in bypass, dus met opnemen heb ik geen EQ nodig, als een geluid me niet bevalt, andere microfoon of een andere plaatsing.

Dat kanalen gaan herrie maken als je de phantom er op zet klopt niet, het moet geen enkel verschil maken, de dynamische microfoon ziet die spanning helemaal niet.

Roman
20 december 2006, 08:36
De Line ingangen (kanalen 5-12) zijn w.s. ongebalanceerd en ik zou ze dan ook niet gebruiken voor mics.

Waarom vraag je niet of ze de grotere broers ook verhuren. 1620 of 1640 bijvoorbeeld
http://www.mackie.com/home/showimage.html?u=/products/onyx1620/images/1620_top_lg.jpg

of huur er de optionele FIREWIRE I/O OPTION CARD bij om nog 10 kanalen er bij te krijgen.

mvanroermund
20 december 2006, 08:46
@mr. Bluesbreaker

Het idee achter die firewire mengpanelen is toch juist dat je het signaal naar je computer stuurt en dat ie er daar weer losse kanalen van maakt? Als je directe audioingangen op je geluidskaart gebruikt zul je meerdere ingangen nodig hebben.

Groeten,
Martijn

Koekjes zijn lekker
20 december 2006, 11:48
De Line ingangen (kanalen 5-12) zijn w.s. ongebalanceerd en ik zou ze dan ook niet gebruiken voor mics.

Waarom vraag je niet of ze de grotere broers ook verhuren. 1620 of 1640 bijvoorbeeld
http://www.mackie.com/home/showimage.html?u=/products/onyx1620/images/1620_top_lg.jpg

of huur er de optionele FIREWIRE I/O OPTION CARD bij om nog 10 kanalen er bij te krijgen.

Nee helaas, ze hebben geen grotere versies te huur. Sterker nog, ze verhuren deze ook niet met firewire device erbij. :( Ik zou niet weten waar ik hier in de buurt zo'n ding vandaan zal moeten halen, dus we doen het maar gewoon weer op de "slechte" manier. Gewoon maar heel lang de tijd nemen om alles precies goed af te stellen.

bert k
20 december 2006, 12:42
dus we doen het maar gewoon weer op de "slechte" manier. Gewoon maar heel lang de tijd nemen om alles precies goed af te stellen.
Dat is de goeie manier...:)

Roman
20 december 2006, 15:28
Nog beter is het te LATEN opnemen door mensen die er zowel de apparatuur en de kennis van hebben.

bass blom
20 december 2006, 15:54
Nog beter is het te LATEN opnemen door mensen die er zowel de apparatuur en de kennis van hebben.

koekjes, pm me of op een andere manier contact.
kan wel iets voor je doen waarschijnlijk.. :D

bert k
20 december 2006, 16:20
Ach, je kan ook stoppen met muziekmaken en het LATEN doen door lui die beter zijn dan jij.

Han S
20 december 2006, 16:58
Ach, je kan ook stoppen met muziekmaken en het LATEN doen door lui die beter zijn dan jij.

Mee eens, de grap is om dingen zelf te doen. Daarbij kun je wel een paar kanttekeningen plaatsen. In 1990 kocht ik een Seck 1882MK2 mengtafeltje, met 18 mic ingangen, 8 subgroepen en een slimme layout. Goed en goed klinkend tafeltje van een meter breed en 17 kg zwaar voor iets van 6500 gulden.

Later kocht ik er een tweede bij, tweedehands voor 2000 gulden. Die tafeltjes heb ik nog en ik heb er zelfs een derde bijgekocht. En ze werken nog prima, dus zijn het goede apparaten.

Tegenwoordig koop je een Behringer tafel met 16 mic in en totaal 20 ingangen voor rond 550 euro, dat is ongeveer de kostprijs van een dag in een goede studio.

Een redelijke microfoon heb je al voor minder dan 100 euro en de opnameapparatuur welke op een PC werkt is gratis.

Ik betaalde voor een nieuwe Tascam MSR24S (analoge 24 sporen op 1 inch tape) in 1992 28.500 gulden ex BTW en de tapes waren ook niet echt goedkoop. In 1996 kocht ik een tweedehands mengtafel voor 55.000 gulden en een tweedehands Otari MX80 twee inch tapemachine voor 24.000 gulden. En nieuwe Neumann M149 buizen mic voor 9000 gulden en een Lexicon PCM90 galmbakje voor 7200 gulden.

Dat is allemaal voorbij en een digitale 24 sporen unit kost geen 1200 euro en dan kun je echt heel goed opnemen en 24 sporen tegelijk.

Logisch dat mensen dan zelf hun demo's gaan opnemen en sommigen krijgen dat heel aardig voor elkaar. Voor het betere werk moet je echter nog altijd naar de studio en helaas zijn er heel veel bedrijfjes bezig onder de vlag van studio, maar eigenlijk zijn ze niet beter dan de meeste mensen hier die thuis zelf hun opnamen maken.

Bovendien moet je voor het opnemen van een hele band tegelijk veel goede microfoons hebben, veel relevante kennis en ervaring en je moet er een goede ruimte voor hebben.

Ik ben er niet bang voor, laten muzikanten het maar mooi zelf proberen, het is hardstikke leuk.

hugo123
20 december 2006, 17:05
Symmetrisch is hetzelfde als gebalanceerd, dus een microfoonkabel met XLR pluggen aan beide kanten. (Niet helemaal waar, je kan ook aan één kant een driepolige jack hebben, als het maar driepolig is.)

Als je een microfoonkabel hebt met aan de andere kant een gitaarplug dan is het dus ongebalanceerd.

Trouwens wel vreemd van die bak ruis. Nooit meegemaakt, klinkt als een defect. daar ben iki het mee eens, ik heb n ooit last van ruis.


hugo

Koekjes zijn lekker
20 december 2006, 17:20
Mee eens, de grap is om dingen zelf te doen. Daarbij kun je wel een paar kanttekeningen plaatsen. In 1990 kocht ik een Seck 1882MK2 mengtafeltje, met 18 mic ingangen, 8 subgroepen en een slimme layout. Goed en goed klinkend tafeltje van een meter breed en 17 kg zwaar voor iets van 6500 gulden.

Later kocht ik er een tweede bij, tweedehands voor 2000 gulden. Die tafeltjes heb ik nog en ik heb er zelfs een derde bijgekocht. En ze werken nog prima, dus zijn het goede apparaten.

Tegenwoordig koop je een Behringer tafel met 16 mic in en totaal 20 ingangen voor rond 550 euro, dat is ongeveer de kostprijs van een dag in een goede studio.

Een redelijke microfoon heb je al voor minder dan 100 euro en de opnameapparatuur welke op een PC werkt is gratis.

Ik betaalde voor een nieuwe Tascam MSR24S (analoge 24 sporen op 1 inch tape) in 1992 28.500 gulden ex BTW en de tapes waren ook niet echt goedkoop. In 1996 kocht ik een tweedehands mengtafel voor 55.000 gulden en een tweedehands Otari MX80 twee inch tapemachine voor 24.000 gulden. En nieuwe Neumann M149 buizen mic voor 9000 gulden en een Lexicon PCM90 galmbakje voor 7200 gulden.

Dat is allemaal voorbij en een digitale 24 sporen unit kost geen 1200 euro en dan kun je echt heel goed opnemen en 24 sporen tegelijk.

Logisch dat mensen dan zelf hun demo's gaan opnemen en sommigen krijgen dat heel aardig voor elkaar. Voor het betere werk moet je echter nog altijd naar de studio en helaas zijn er heel veel bedrijfjes bezig onder de vlag van studio, maar eigenlijk zijn ze niet beter dan de meeste mensen hier die thuis zelf hun opnamen maken.

Bovendien moet je voor het opnemen van een hele band tegelijk veel goede microfoons hebben, veel relevante kennis en ervaring en je moet er een goede ruimte voor hebben.

Ik ben er niet bang voor, laten muzikanten het maar mooi zelf proberen, het is hardstikke leuk.

Mooi geschreven. :) Ik (lees: we) vind het inderdaad ontzettend leuk om zoveel mogelijk zelf te doen. Het leuke is dat je dan een resultaat krijgt, wat je helemaal door en door kent. Alles wat goed klinkt, en alles wat slecht klinkt, is te danken aan jezelf. Bovendien hebben we het geld er niet voor om een studio in te gaan. Ik heb het idee dat áls je een studio in gaat, dat je het dan ook écht goed moet doen en dus ook dagen in de studio moet zitten.
Nou goed, ik ga het dus gewoon met mijn Behringen Xenyx 2442 doen. Een kennis/goeie vriend van de band helpt ons met het afmixen, en dat kan hij best goed vind ik.
Grootste probleem zal voor ons toch het afstellen van de drums zijn. Daarom heb ik nog een paar vragen:

- In welke volgorde stel je de drums af? Eerst de base, dan de snare, hi-hat, toms en dan de 2 overheads? Of kunnen we beter een andere volgorde kiezen. De vorige keer hadden we de overheads niet als laatst gedaan, met als gevolg dat de bekkens te hard zijn geworden, en het overal geluid slechter dan het had kunnen zijn.
- Hoe stel je de snare een beetje goed af? De drumleraar van onze drummer zei dat je de snaremicrofoon (zo'n clipdingetje) zover mogelijk van de snare af moet zetten. Van anderen hoor je weer dat je het met een zangmicrofoon moet doen. We waren vorige keer (achteraf) niet tevreden over de sound van de snare, en willen dat deze keer beter doen.
- Ow ja, we hadden vorige keer last van behoorlijk wat ruis in de opnames. Is daar iets aan te doen zonder enorme investeringen te doen?

Verder nog tips?

Ik heb er nu al zin in. :D

hugo123
20 december 2006, 18:21
Gebruik je altijd wel goede kabels. (imv ruis) ligt het aan het mengpajneel of aan mic's of wat dan ook. of weet je dat niet.




hugo

Han S
20 december 2006, 18:21
Mooi geschreven. :) Ik (lees: we) vind het inderdaad ontzettend leuk om zoveel mogelijk zelf te doen. Het leuke is dat je dan een resultaat krijgt, wat je helemaal door en door kent. Alles wat goed klinkt, en alles wat slecht klinkt, is te danken aan jezelf. Bovendien hebben we het geld er niet voor om een studio in te gaan. Ik heb het idee dat áls je een studio in gaat, dat je het dan ook écht goed moet doen en dus ook dagen in de studio moet zitten.
Nou goed, ik ga het dus gewoon met mijn Behringen Xenyx 2442 doen. Een kennis/goeie vriend van de band helpt ons met het afmixen, en dat kan hij best goed vind ik.
Grootste probleem zal voor ons toch het afstellen van de drums zijn. Daarom heb ik nog een paar vragen:

- In welke volgorde stel je de drums af? Eerst de base, dan de snare, hi-hat, toms en dan de 2 overheads? Of kunnen we beter een andere volgorde kiezen. De vorige keer hadden we de overheads niet als laatst gedaan, met als gevolg dat de bekkens te hard zijn geworden.
- Hoe stel je de snare een beetje goed af? De drumleraar van onze drummer zei dat je de snaremicrofoon (zo'n clipdingetje) zover mogelijk van de snare af moet zetten. Van anderen hoor je weer dat je het met een zangmicrofoon moet doen. We waren vorige keer (achteraf) niet tevreden over de sound van de snare, en willen dat deze keer beter doen.
- Ow ja, we hadden vorige keer last van behoorlijk wat ruis in de opnames. Is daar iets aan te doen zonder enorme investeringen te doen?

Verder nog tips?

Ik heb er nu al zin in. :D

Laat ik je eerst vertellen dat als je echt goed bent voorbereid en je gaat naar een goede studio, dan kun je ook snel klaar zijn. Het probleem is dat mensen meestal geen goede preproductie doen en daarom niet weten wat ze precies willen en hoe ze dat gaan doen.

De laatste weken heb ik een paar uitersten meegemaakt en dat heb ik al eerder gepost, maar dan nog ff kort: band neemt kerst CD op. De opnamen van vier nummers begint om 22.00 uur en om 00.15 uur verlaten zij de tent met de CD premaster. En dat klinkt prima.

Dezelfde band nam gisteravond twee nummers op in drie kwartier, na een voorbereiding van een half uur, de mix moet nog gebeuren.

Een jazztrio met piano, drums en contrabas komen een paar weken geleden om 14:45 de studio binnen, om 15:00 uur gaan we opnemen en om 18:15 uur gaan ze naar huis met de premaster waarop negen nummers staan.

Een andere jazzband met alles er op en er aan nam 17 nummers op in 6.5 uur en de mix duurde drie avonden.

Dat zijn extreme dingen hoor, maar zo kan het dus wel.

Dan over de drums afstellen: punto numero uno is het drumstel zelf. Als dat niet goed klinkt moet je eerst zorgen dat het wel goed klinkt, goede vellen en op de juiste stemming.

Tweede punt is de drummer, ook op hetzelfde drumstel zal idere drummer toch anders klinken, dat heeft te maken met zijn drumtechniek en stijl.

Laat ik je vertellen hoe ik een drumstel, gewoon een standaard 5 delig slagwerk dus uitmicrofoont.

In de kickdrum stop ik een oude AKG D12E, de E klinkt wat feller dan de D12 zonder E. Vóór de kickdrum zet ik een Sennheiser MD421 of een groot membraan condensator.

Op de snare gebruik ik een Beyer M201, hoeft er niet bovenop maar mag gerust 5 tot 10 cm van het vel af, gericht op het midden.

Op toms en floortom gebruik ik altijd MD421's. Denk er om dat als het te boemerig klinkt, dan zit je er te dicht op, stukkie omhoog dan.

Als overheads twee AKG C451's met CK1 kapsel in een ORTF plaatsing recht boven het centrum van het slagwerk. (ORTF = 17 cm van elkaar onder een hoek van 110 graden).

Ik gebruik ook spotmics op de hi hat en het ride cymbal, dat kan en C451 zijn of een M201, maar ook een Beyer M260 ribbon en dat hangt af van het geluid dat de drummer maakt. Een nylon tip op de stok heeft meestal een ribbon mic tot gevolg.

Dan komt het belangrijkste: als je tien microfoons op een drumstel zet heb je een aantal fasefouten. De kunst is om daar geen last van te hebben en die faseproblemen moet je leren onderkennen. Op een gegeven moment hoor je het onmiddellijk.

De overhead mics zijn niet alleen voor de cymbals, die zijn voor het hele drumgeluid belangrijk en ook de kickdrum zal je daarop horen en zeker de snare. Als je nou een fasefout hebt tussen de snaremic en de overheads, zal je snaregeluid best eens bagger kunnen zijn daardoor. De OH een stukje omhoog of omlaag is dan de oplossing meestal.

Twee microfoons in en voor de kickdrum kan ook helemaal verkeerd uitpakken, dus experimenteren met afstand en plaatsing.

Laat de drummer het hele drumstel gebruiken en zet een voor een de microfoons uit en luister. Zet je de OH mics uit en wordt opeens je snaregeluid een stuk voller en beter? Faseprobleem in een deel van het snaregeluid waar je het niet wilt.

Het is niet makkelijk hoor en voor een goed drumgeluid heb je en paar goede microfoons nodig, het kan ook met minder mics, maar de plaatsing blijft van cruciaal belang.

Leuk hé?

Martien
20 december 2006, 20:49
Nog even over dat firewire,

de fabrikanten van dit spul beloven niks dan goeds over deze 'revolutie in de recording bussiness' wat dan ook.

Ik heb een multimix 16 van alesis aangeschaft (op afraden van vele) en ik moet zeggen dat het vergeleken bij vele andere mengpanelen die ik geprobeerd goed klinkt. Hij is stil doet wat hij moet doen, wat aux poorten genoeg uitgangen en bijna genoeg ingangen :)

Echter firewire, houd in dat het moet communiceren met de computer, dat is waar het bij mij spaak loopt, hij gooit hem er constant uit, de playback werkt niet tot matig, is erg gevoelig en word redelijk ondersteunt.
Ik heb hem nu een maand en heb er nog geen uur met plezier mee kunnen werken. Jammer want de kwaliteit van de opnamen zijn best ok.
Ik heb voor mijn eigen nieuwschierigheid een 3 tal simpele opnamen gemaakt.
met telkens het zelfde deuntje, vrij simpel gewoon gitaar > line out> direct in mengpaneel (puur om de verschillen van mengpaneel en opname te checkken. verder geen eq of wat dan ook.
het eerste stukje is een opname zoals han het zegt. vanuit een seck122 input>insert>ad converter > pc

2e stukje is vanuit line out van de versterker naar een delta m audio naar pc

en het 3e stukje is via lineout > mengpaneel firewire naar pc

oordeel zelf & ja de a/d converter is een bottleneck.
Het is natuurlijk geen heel concrete test.

http://home.planet.nl/~vand2710/tokkel%201)seck%202)direct%20delta%203)%20firewire .wav

harrie-beton
21 december 2006, 08:59
We kunnen elkaar best helpen. Mijn pc leen ik niet uit :cooler: . Maar: Ik woon in Groningen en je kunt mijn 8 sporen ADAT recorder wel gebruiken. Deze 8 sporen zijn te koppelen aan mijn pc zodat ik daar losse sporen van kan maken en deze op DVD brand. 1 dvd is ongeveer een uur 8 muziek vanaf adat. Je kunt dan thuis mixen en afmaken.

Je moet dan zelf een mengtafel zien te huren met minimaal 8 inserts of losse uitgangen.

Koekjes zijn lekker
21 december 2006, 12:28
Dat zou geweldig zijn!
Maar hoe werkt dat dan precies? Mijn Behringer Xenyx heeft genoeg kanalen, maar hoe "koppel" ik dat dan aan jou recorder?

Stop ik dan per kanaal een jack-jack vanaf het paneel naar jou ADAT-recorder?

harrie-beton
22 december 2006, 11:11
Die tafel van jou heeft 8 insertie kanalen (de eerste acht).
Ik heb acht speciale kabels met insertie aansluitingen die op de adat en je tafel past.

Als je hem op komt halen moet je de behringer meenemen en dan krijg je in 10 minuten een cursus, hoe neem je op met 8 sporen op een ADAT.

grayfink
22 december 2006, 15:15
[topickaapmode=on]
Aha. Sorry voor het Noobgehalte, maar dan heb ik ook nog even een vraag voor Harry. Ik maak ook wel eens monoopnames van mijn bandje, maar dat klinkt nergens naar, onze oefenruimte (een campingkantine) galmt als de ziekte. Nergens gordijnen of zo. Stel: ik koop een Maya 1010. http://www.feedback.nl/?id=55&b=ATMAYA1010
We hebben een Behringer powermixer.
http://www.behringer.com/02_products/proddetail.cfm?lang=ENG&id=PMH3000&type=225

Daar zit onder de jackingangen ook een I/O in(uit?)gang. Die kan ik dus gebruiken richting de maya breakoutbox? Of moet je doorlussen? Drums worden nu niet versterkt, dus daar moeten we aparte microfoons voor gebruiken. Moeten we de drums dan nog afschermen (Schotten er omheen?) ivm met overspraak?
[topickaapmode=off]

bert k
22 december 2006, 16:11
Dan galmt dus nog steeds alles als de tering. Die galm wordt hoe dan ook door iedere mic opgepikt.

Je kan dan beter wat investeren in simpele isolatie (dekens, tietenschuim, geen eierdozen) en het nog eens mono proberen.

harrie-beton
22 december 2006, 17:01
De galm is wel minder dan hoor. Je hebt veel directer geluid. Als je gaat opnemen moet je wel even wat jassen ophangen langs de wand of een kleed ofzo.

Met die tafel kun je inderdaad 8 poorten via acht insert kabels opnemen. Oei die 1010 is scherp geprijst zeg... 199 euro voor 8 sporen.

Koekjes zijn lekker
22 december 2006, 20:12
Die tafel van jou heeft 8 insertie kanalen (de eerste acht).
Ik heb acht speciale kabels met insertie aansluitingen die op de adat en je tafel past.

Als je hem op komt halen moet je de behringer meenemen en dan krijg je in 10 minuten een cursus, hoe neem je op met 8 sporen op een ADAT.

Prima :D. Wanneer zou ik langs kunnen komen? We beginnen donderdagmiddag/vrijdagochtend al met opnemen... Morgenochtend moet ik toevallig nog naar de RUG in groningen, dus misschien is dan iets te regelen? Is wel een beetje kortdag, maar het zou wel schelen in reiskosten, en maandag en dinsdag lukt sowieso niet ivm met kerst.

grayfink
22 december 2006, 20:14
Isoleren gaat niet lukken, het is niet onze eigen ruimte en de ruimte is daarvoor te groot (zie foto). De eigenaar wil wel gordijnen ophangen, maar mag dat niet van de brandweer. 199 lijkt mij ook niet duur voor 8 sporen. Een firewire interface met mijn laptop is makkelijker, maar een heel andere prijsklasse.
Laatst waren we voorprogramma bij "Ten Years After Tribute", prima PA daar, van het optreden kregen we een cd (direkt van het mengpaneel opgenomen ). Dat klinkt al veel beter dan wat ik met mijn Zoom PS-02 opneem. Maar wel uit balans, zang te hard, drums te zacht, toetsen onhoorbaar. Daarom leek het ons leuk om zelf ook fatsoenlijk op te kunnen nemen en zelf de juiste balans maken.
@ topicstarter: Al aan Phonic Helix firewire gedacht? Dat lijkt me precies wat je nodig bent. (En wij misschien ook wel)

Voor wie het wat kan schelen, ik heb 2 opnames van dat live optreden even geupload naar een oude soundclick. De laatste opname (dry saucage) is met de ingebouwde microfoon van een zoom ps-02 recordertje, in een garage. Drummerloos (net begonnen) en ook niet al te veel galm. De ps-02 kan het dus wel redelijk, mits de akoestiek redelijk is.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=495615



http://www.kolderweide.nl/kantine007.jpg

Han S
22 december 2006, 20:21
Opnamen uit een PA mengpaneel zijn altijd uit balans, dit komt omdat je alleen het electrische geluid van de band opneemt en niet het akoestische geluid er bij zoals dat van het podium de zaal in wordt gestuurd.

Als de bassist al op het podium te hard staat, zul je die helemaal niet in de opname horen omdat hij van zichzelf al hard genoeg is en dus niet over het PA wordt meeversterkt.

Koekjes zijn lekker
27 december 2006, 18:42
Nou we hebben dus inderdaad de ADAT recorder van Harrie Betton geleend, en hebben vandaag de boel aangesloten en de microfoons afgesteld. We liepen een beetje tegen het probleem aan dat zelfs met de trim knoppen van het mengpaneel helemaal dichtgedraaid, het signaal af en toe zo hard was dat het clipte. We moesten behoorlijk wat verschuiven en experimenteren voor we dit probleem hadden opgelost, maar het gaat nu goed. (alles zit netjes in groen en soms in oranje).
Het klinkt nu goed vinden we zelf, vooral als we straks alles met de computer nog goed kunnen mixen. Als je de opgenomen dingen nu terugluisterd is het natuurlijk een beetje een rommeltje, maar dat komt wel goed (hoop ik).

Dan ook maar ff een update: vandaag heeft onze drummer alle vier de drumtracks ingespeeld, dus we kunnen morgen beginnen met de bas. Schiet al aardig op :).