PDA

View Full Version : hete buizenversterker



Rude Perception
19 december 2006, 18:28
ik heb nu al een tijdje een DSL401 en de versterker heeft het altijd al gehad, maar ik heb het hier eigenlijk nooit gevraagd, terwijl het me wel eerder is opgevallen.

Als ik een tijdje heb gespeeld wordt de versterker zo heet dat de frontplate niet warm, maar echt heet aanvoelt. Ongeveer alsof je een flink verwarmende cv aanraakt. Je kan hem nog net vasthouden.

Maar dit is als ik op gewoon huiskamerniveau speel. Wat gebeurd er als ik ooit eens bij een gig deze versterker flink laat werken? Het lijkt mij dat de hitte dan nog erger wordt.

Is dit normaal bij een buizenversterker (ik weet dat ze heet worden, maar zo heet?)? Ik heb wel gelezen dat het een kwaaltje is van de dsl401's, maar is het ook echt schadelijk? (minder lange levensduur bijvoorbeeld?). En zoja, wat kan ik ertegen doen?

Ik dacht zelf aan een computerblowertje inbouwen, maar die zou dan alleen makkelijk passen in de ruimte van het 'cabgedeelte' en die zou dan alleen tegen de buizen en de behuizing aanblazen. Heeft dit dan nog zin, of zijn er andere betere oplossingen?

Negative K3 fan
19 december 2006, 18:30
DSLs staan erom bekend dat ze erg heetworden, mijn eerdere 5150 kon ook bijzonderheet worden, ei-bak-temperatuur ongeveer.

Een fan inbouwen is geen slecht idee, de hitte van de amp wordt vooral gegenereerd vanuit de buizen en evt. trafo's, in de amp zit niet zoveel heets. Dus als je die fan laat blazen op de buizen zal dat waarschijnlijk al genoeg helpen.

AART
19 december 2006, 18:32
een fan moet juist tegen de buizen aanblazen, niet wegblazen.

Mijn mesa heeft ook een fan, eigenlijk niet nodig maar mesa bouwt nou eenmaal graag fans in. Maarja, dat is dan gelijk weer een ziekelijk grote fan, daar kan je een olifant zich als een ijsbeer mee laten voelen in de sahara.

ColourofFire
19 december 2006, 18:38
K zou wel een hele stille fan nemen, of 1tje die je uit kan zetten, anders wordt je volgens mij doodziek van dat ding als je een beetje zacht speelt, of je je amp op standby hebt staan

AART
19 december 2006, 18:42
K zou wel een hele stille fan nemen, of 1tje die je uit kan zetten, anders wordt je volgens mij doodziek van dat ding als je een beetje zacht speelt, of je je amp op standby hebt staan


je merkt hem niet hoor, terwijl de fan in mesa's best groot is.

Erikt
19 december 2006, 21:33
Hoe groter de fan des te minder geluid maakt ie, want dan hoeft ie minder vaak rond voor dezelfde hoeveelheid koude lucht! ;)

Wabbie
20 december 2006, 01:58
met mijn Koch powertone kan ik toch vrij aardig mijn kamer verwarmen rond deze tijd van het jaar :D. TIjdens optredens worden idd de buizen wel behoorlijk wat warmer, gevalletje behoorlijk hete plug van de footswitch( de ingang van de footswicht zit vlak bij de eindbuizen).

Azrael
20 december 2006, 02:00
met mijn Koch powertone kan ik toch vrij aardig mijn kamer verwarmen rond deze tijd van het jaar :D

Mhuhahaha....doe ik ook altijd. Wordt die 150watt warmte verspilling nog nuttig gebruikt :P

kokeleko
20 december 2006, 07:19
een fan moet juist tegen de buizen aanblazen, niet wegblazen.


Ik laat em juist de hitte laten afvoeren, want op een hete zomerdag wil je niet nog meer warmte er in gaan blazen. De meeste buizen-eindtrappen werken ook zo. Ik heb achterop van mijn TOL100 een 12V PCfan gezet en mijn chassis wordt lang niet meer zo heet. Heb em in een hoekje gemonteerd zodat er een luchtstroom ontstaat. En niet bovenop de buizen laten blazen die moeten heet worden anders klinkt het toch niks.

Debaser
20 december 2006, 08:48
Ik laat em juist de hitte laten afvoeren, want op een hete zomerdag wil je niet nog meer warmte er in gaan blazen.

en toch heb je meer koeling als je lucht er in/op blaast dan wanneer je lucht afzuigt.

Kim Wilson
20 december 2006, 09:13
Het maakt geen reet uit of je nu blaast of zuigt. Dezelfde buitenlucht wordt erlangs gevoerd, dus de redenering van Kokeleko gaat al helemaal niet op. Die van AART klinkt dan nog het meest aannemelijk. Als je blaast, wordt er meer buitenlucht langs de buizen gevoerd, dus koelt het beter.

up-guitarman
20 december 2006, 09:14
K zou wel een hele stille fan nemen, of 1tje die je uit kan zetten, anders wordt je volgens mij doodziek van dat ding als je een beetje zacht speelt, of je je amp op standby hebt staan

Hoe zit dat eigenlijk met die fans als je live met PA speelt?
Geeft dat geen problemen ivm doorversterking door de micro's?

Wabbie
20 december 2006, 10:49
Ik heb in mijn basversterker een verschrikkelijk luidruchtige fan zitten ( daar staan die dingen ook om bekend). De reden dat ik hem nog vervangen heb is omdat het toch niet te horen is op het podium, en op huiskamer nivo stoor ik me er niet zo aan.
Denk dat het dus wel zal meevallen met de herrie die de PA gaat oppikken

chennie
20 december 2006, 12:24
Het maakt geen reet uit of je nu blaast of zuigt. Dezelfde buitenlucht wordt erlangs gevoerd, dus de redenering van Kokeleko gaat al helemaal niet op. Die van AART klinkt dan nog het meest aannemelijk. Als je blaast, wordt er meer buitenlucht langs de buizen gevoerd, dus koelt het beter.

Inderdaad, je blaast toch ook wanneer de soep te heet is ipv zuigen ?

kokeleko
20 december 2006, 12:28
Sorry, dat ik gepost heb.

Nrrrk
20 december 2006, 12:52
Mijn amp (Randall RM100) heeft ook n fan erin. Gelukkig, want dat ding wordt ook tyfus heet anders. Je hebt daar geen last van als je speelt, zelfs niet als je op laag volume speelt. Dus ik kan et aanraden als dat ding van jou zo fokkin' warm wordt.

kwante
20 december 2006, 13:11
Is het niet bij PC's zo dat mij altijd adiviseert een onderdruk te ceeëren ??
Dus lucht uit de kast laten zuigen.
Denk trouwens dat het zo ook is in mijn Classic 50/50 maar zeker ben ik niet.

Maar denk dat het alleemaal nie uitmaakt of het nu blaast of zuigt, als mijn versterker het maar niet al te warm krijgt.

Groeten
Kwante

Dude
20 december 2006, 13:20
ik ga voor zuigen !!

eeuh.. gezogen worden dan he !

gerrekat
20 december 2006, 13:26
je merkt hem niet hoor, terwijl de fan in mesa's best groot is.


je hoort ze best wel, in mijn Mark IV zit er ook eentje. Veel mensen sluiten ze gewoon af. Ik heb gelukkig geen amps die erg heet worden iig.

Azrael
20 december 2006, 13:26
ik ga voor zuigen !!

eeuh.. gezogen worden dan he !

Wel de stofzuigerzak regelmatig vervangen he?

AART
20 december 2006, 13:46
je hoort ze best wel, in mijn Mark IV zit er ook eentje. Veel mensen sluiten ze gewoon af. Ik heb gelukkig geen amps die erg heet worden iig.

Ik hoor ze alleen bij de kleine moderne topbehuizing, bij combo's en rackmounts hoor je ze niet/nauwelijks, alleen onversterkt.

Op het clean kanaal merk je er totaal niks vanl misschien een beetje op het lead kanaal, maar ik stoor me er totaal niet aan.

gerrekat
20 december 2006, 16:06
nee echt heel storend is het niet inderdaad, maar dat je er totaal niets van hoor is ook niet waar. Bij mij stata ie gewoon aan iig.

Negative K3 fan
20 december 2006, 16:55
Is het niet bij PC's zo dat mij altijd adiviseert een onderdruk te ceeëren ??
Dus lucht uit de kast laten zuigen.
Denk trouwens dat het zo ook is in mijn Classic 50/50 maar zeker ben ik niet.

Maar denk dat het alleemaal nie uitmaakt of het nu blaast of zuigt, als mijn versterker het maar niet al te warm krijgt.

Groeten
Kwante

ja dat klopt, bij een pc is er alleen sprake van een gesloten kast zodat er onderdruk gecreerd kan worden, in een combo met open achterkant maakt het weinig uit denk ik. Zolang de airflow maar goed is (dat is ook in pc's het belangrijkste)!

Rude Perception
20 december 2006, 17:18
hmmm..
Ik ga maar eens kijken of ik ook een 12v vinnetje kan inbouwen. Dan moet ik lijkt mij gewoon een aparte voeding maken/gebruiken?
er zit wel een stalen plaat met heel veel gaten aan de achterkant van m'n versterker. Dat zal niet de aanvoor van koude lucht te veel hinderen?

lvds335
27 mei 2012, 23:29
Hoi

Mijn Electra Dyne (combo)wordt ook verschrikkelijk warm; toch zit er van de fabrikant uit geen fan in.
Je ken je hand niet op de achterkant houden.
Wellicht maar zo'n ding gaan monteren?

cluseau
28 mei 2012, 08:57
Hoi

Mijn Electra Dyne (combo)wordt ook verschrikkelijk warm; toch zit er van de fabrikant uit geen fan in.
Je ken je hand niet op de achterkant houden.
Wellicht maar zo'n ding gaan monteren?

De hitte is normaal voor een amp van dit caliber. Al helemaal omdat het een klasse A amp is. Deze staan altijd vol vermogen te draaien ook als ze geen geluid produceren.

crapton
28 mei 2012, 12:53
Dat die amps zo heet worden komt omdat het een omgekeerde top is die in een combo is geplaatst. Ofwel de opstijgende lucht van de buizen kan niet goed weg en komt tegen het chassis, wordt dus heet.

Is het goed of slecht is de vraag. Ik denk dat er maar zat amps zijn die 40 jaar oud zijn en geen problemen hebben. Toch lijkt het me slecht voor de electronica.

Ik had een Bugera 6262 en die werd ook zo heet. Een 12V PC fan gekocht, grote diameter zg silent fan. Tevens een die een ingebouwde snelheidsregeling heeft dmv thermoelementje. Dan een beetje schuin onder op het chassis zodat er net eej zuchtje lucht langs geblazen wordt. De amp was ineens hand warm ipv heet, en weinig tot geen geluid behalve een heel licht suizen.

Sommige amp bouwers zetten er wel een fan in, zag laatst een Engl Renegade met 2 stuks. Ofwel bouwers die er geen fan inzetten vind ik tamelijk slordig.

nico verduin
28 mei 2012, 14:10
Het is jammer dat hij niet meer leeft anders zouden we het aan Leo Fender doorgeven. Wel slordig dat die versterkers bijna 50 jaar inmiddels meegaan...........

Chris Winsemius
28 mei 2012, 14:26
het heeft gewoon voor- en nadelen; bij veel amps is een ventilator gelukkig ook schakelbaar om ongewenste noise in (bijvoorbeeld) een studio-setting te beperken.
Koeling kan op verschillende manieren en de gevoeligheid voor hogere temperaturen verswchilt ook per onderdeel, type en merk.

Ik ga nu buiten de ventilator aan zetten :)

lvds335
28 mei 2012, 17:32
Thnx guys,
Ben ook ietwat ongerust voor de electronica
'k ga dr maar een fan zetten..

crapton
28 mei 2012, 18:06
Het is jammer dat hij niet meer leeft anders zouden we het aan Leo Fender doorgeven. Wel slordig dat die versterkers bijna 50 jaar inmiddels meegaan...........

Toen hadden ze nog geen silent fans met toerenregeling. :supercool:

Zie ook mijn opmerking dat het niet altijd in de levensduur tot uitdrukking komt. Lijkt me toch voor de elco's niet goed, ik weet niet of daar informatie over bestaat: levensduur tegen temperatuur.

Het maakt natuurlijk ook uit als de amp van begin aan als combo is ontworpen met natuurlijke convectie. En hoeveel grote buizen erop zitten 4x EL34 is heel wat anders als een 2x EL84.

Als je zoals de TS je vingers brandt aan de voorkant is dat toch echt slordig van de ontwerper (Marshall).